BMW 4 Serie / i4 | Nieuw: M4 CSL

iDS

Gebruiker
Wat een gàtenkaas die voorzijde (, langs achter dan aangevuld met een hoop zwart plastic...
Als BMW nu ook zo begint, dreigt er nog een tekort aan zwart plastic bij de leveranciers

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Wat een ongelukkige verhoudingen en dan heb ik het nog niet eens over die neus... De 4-serie is vast een heel fijne auto, maar Audi (A5) en Lexus (RC) maken wat mij betreft veel mooiere coupés in dit segment.

Passchier

Gebruiker
iDS zei:
Wat een gàtenkaas die voorzijde (, langs achter dan aangevuld met een hoop zwart plastic...
Als BMW nu ook zo begint, dreigt er nog een tekort aan zwart plastic bij de leveranciers

Dan doen we voor speciaal voor kritische mensen zoals jij toch ook versies met minder plastiek aan de voorzijde... ;)

3fea8a10.jpg

Carfanatic

Gebruiker
Joop Passchier zei:
iDS zei:

Dan doen we voor speciaal voor kritische mensen zoals jij toch ook versies met minder plastiek aan de voorzijde... ;)

3fea8a10.jpg

Zo vallen de grote nieren helemaal uit de toon.

TYN

Gebruiker
Nee, niet mooi. Op de gekunstelde Hofmeister-knik na herken ik er maar bar weinig BMW in. Dit is gewoon een Lexus.

DeeTwee

Gebruiker
Ik vind het echt een rare auto geworden. Die nieren zien eruit als het resultaat van een facelift door dokter Beunhaas in een clandestiene plastische chirurgiekliniek. De heupen zijn dikker aangezet zonder dat het de auto sportiever/dynamischer doet ogen, het is gewoon een vetbult ipv een geprononceerde lijn. Kont is voor BMW-maatstaven relatief goed gelukt, maar ook hier weer rare details.

Qua design ontbreken in dit ontwerp alle redenen waarom je normaal gesproken een Duitse auto koopt, wat mij betreft.

brg

Gebruiker
Zoals elke recente BMW in mijn ogen een design-misser.
Voorzijde behoeft geen commentaar, da's gewoon belachelijk.
Maar ook aan de achterkant van zijn bolides is BMW blijkbaar de weg kwijt (heb me dit weekend nog de bedenking gemaakt bij de achterzijdes van de nieuwste 1, 2 & 5).

MCDubbellU

Gebruiker
Ik had met die konijnentanden kunnen leven als de rest van de bumper niet zo druk was met al die gaten en lijnen (bij de Luxury/Sport Line ziet het er ook al raar uit). Net als bij de 8-serie loopt de lijn over de flank achter heel raar waardoor het een erg lomp geheel is geworden. Een echt goed ontwerp kan best druk zijn maar wel lijnen die bij elkaar uitkomen en niet lukraak zijn bedacht

brg

Gebruiker
Een mens zou stilaan heimwee krijgen naar de BMW hangbuikzwijnen door Chris Bangle :(

DeeTwee

Gebruiker
British Racing Green zei:
Een mens zou stilaan heimwee krijgen naar de BMW hangbuikzwijnen door Chris Bangle :(
Het enige "hangbuikzwijntje" van BMW was de eerste generatie 1-serie, vanwege de vouw aan de onderkant van het voorspatbord van de zijkant. Dat was mijns inziens een slimme vinding omdat de voorkant van de auto er optisch langer van werd. Dus dat vind ik een wat ongelukkig voorbeeld. Afgezien van de E63 en de E65 zijn de BMW's onder Bangles leiding wat mij betreft mooie auto's waarbij de eigenzinnigheid de balans wél naar de juiste kant deed uitslaan.

Maar wat je er ook van mag vinden: Bangles ontwerpen hadden tenminste niet zoveel vet op de heupen als de auto's die BMW de laatste tijd introduceert.

D Elzinga

Gebruiker
DeeTwee zei:
Dus dat vind ik een wat ongelukkig voorbeeld. Afgezien van de E63 en de E65 zijn de BMW's onder Bangles leiding wat mij betreft mooie auto's waarbij de eigenzinnigheid de balans wél naar de juiste kant deed uitslaan.

Die E63 vind ik nog steeds een prima geslaagd ontwerp. In balans, geen infantiele grille, herkenbaar als BMW, en zelfs als M-versie geen al te schreeuwerig spoilerwerk (ik vond de vier uitlaten bij zowel de M6 als toenmalige M5 overigens wel wat over het randje).

bmw_serie_6_2003_001.jpg

MBdoubleyou

Gebruiker
3fea8a10.jpg

Het nieuwe front staat 'm uitstekend! Zonder M pakket vind ik 'm nog geslaagder. Deze in Sunset Orange of San Remo Green graag :) .Voor de M Sport uitvoering lijkt mij een donkere kleur beter. Of je laat de wat te grote zwarte gaten in carrosseriekleur spuiten.

Op het nieuwe kleurenlijstje ontbreken rood en een mooie beige/bruinige tint. Ook het geweldige Snapper Rocks Blue is verdwenen :(.
Maar als je toch flink wat doekoe uitgeeft aan een nieuwe 4 Coupé kan je natuurlijk ook 4 mille neerleggen voor een echte Individual kleur :). Ik ben benieuwd hoe Brilliant White metallic eruit ziet in vergelijking met Minerial White:

Alpine White
Black Sapphire
Mineral White
Bluestone
Artic Race Blue
Portimao Blue
Sunset Orange
Sanremo Green
Black Non-Metallic
Brilliant White Metallic
Dravite Grey
Frozen Deep Grey
Frozen Portimao Blue
Tanzanite Blue

DeeTwee

Gebruiker
Nou, ik vind die E63 sowieso beter geslaagd dan deze nieuwe 4-serie, want geen geklooi met de taillelijn. Daar moet wat mij betreft gewoon een logisch gepositioneerde en gevormde en goed zichtbare vouw in zitten.

MBdoubleyou

Gebruiker
De E63 is een prachtig ontwerp, zeker als cabriolet met die naar binnen staande achterruit. Het enige wat me stoort zijn de hangerige koplampen. Daardoor oogt ie wat mij betreft een beetje duf.

bmw_serie_6_2003_001.jpg

929V6

Actieve Gebruiker
Het is wel duidelijk dat die enorme grille het voor het overige totale gebrek aan eigen karakter moet compenseren. Er moet wel een designrevolutie gaan plaatsvinden wil het nog eens wat worden met dat merk.

Wouter82

Moderator

Tja. Op zich kan zo'n grille best, als het klopt met het geheel en als je het ook echt goed kan uitvoeren. Alle singleframegrilles van de afgelopen jaren hebben als handicap dat de kentekenplaat het idee verstiert, maar bij BMW oogt het wel heel knullig. En profiel vind ik de auto te veel coupé geworden en te weinig coach.

Jazzik

Gebruiker
Eén troost voor de toekomst is er: Nóg lelijker kunnen ze die varkensneus
d058.gif
niet maken...

MBdoubleyou

Gebruiker
Wouter82 zei:
Het is vooral een bevestiging dat die M-Sport jurk wederom een BMW niet mooier maakt.

Eigenlijk is de versie zonder M-pakket opvallend clean gestyled, zeker aan de achterkant. Ik vind 'm zonder inderdaad mooier, maar ook de M-jurk mag er wat mij betreft best zijn.

MBdoubleyou

Gebruiker
DeeTwee zei:
MBdoubleyou zei:
iDS zei:
Alvinho Gonzalez zei:
Prachtige auto! Een succes model!
Speciaal voor jou en je vrienden binnenkort verkrijgbaar met ingebouwd, achterste voren gemonteerd petje o_O

Mooie inhoudelijk reactie, iDS (n).
Die meeuwenkak van Trollzalez vraagt om dit soort reacties.

Gewoon negeren. Bovendien zegt hij niets raars hier en dan vind ik zo'n reactie niet kunnen. En eigenlijk best kinderachtig.

DeeTwee

Gebruiker
@MBDoubleyou: Alvinho Gonzalez plempt bij herhaling dezelfde nietszeggende onzin bij dezelfde onderwerpen. Komt er ook nooit op terug, gaat nergens op in, ergo eigenlijk gewoon een soort trol- of spam-account. En dat vind ik *eigenlijk* niet kunnen.

MWH

Gebruiker
Die non-M is behoorlijk clean gestyled. Zonder die konijnentanden zou hij wat anoniem worden, nauwelijks als BMW herkenbaar.
De M daarentegen is wel heel ver over the top. Wat meer dicht oppervlak mag wel...

Nu pas ga ik realiseren hoe geslaagd de E92 en F32 eigenlijk waren/zijn in hun eenvoud.

Zadelsnuiver

Gebruiker
Dat ze zelf die hazetanden niet zien verbluft me echt nog steeds. Daar moet toch wel iemand in de design phase hebben gedacht van "jongons dit gaat te ver" of was het schouderklopjes alom toen iemand het idee kreeg om die nieren zo te maken? :( De rest van de auto gaat nog wel maar vind het wel een wat uitwisselbaar design.
Ik zit toevallig wat naar E46 Coupé en E92 te kijken, maar design van beide modellen kloppen nu 15-20 jaar later gewoon nog. Ik denk dat de hedendaagse BMW's niet mooi oud gaan worden helaas.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Volgens mij is de oplopende raamlijn een van de oorzaken van de wat mij betreft onbeholpen proporties. Het maakt de achterkant onnodig zwaar. Met een minder sterk oplopende raamlijn en dus een groter glasoppervlak had de auto er sportiever en evenwichtiger uitgezien, vermoed ik. Wat meespeelt is dat de deuren optisch te klein zijn en de deuruitsneden raar, een rare bocht makend.

Das-Design-des-neuen-BMW-4er-1200x800-25805e44c1589ab1.jpg

De bumpers van de M-versie zijn chaotisch en totaal onsamenhangend, maar dat is BMW-eigen. Ook de normale voorbumper maakt, buiten de potsierlijke en verder niet in het ontwerp harmoniërende grille, een rommelige indruk. Had die ovalen kunststoffen gaten met daaraan een horizontale streep nu maar weggelaten, BMW.

Ondanks de enorme nieren roept het ontwerp verder weinig BMW-gevoel op. Associaties met Infiniti en Lexus die ik elders en hier las, snap ik wel.

De auto toont enige verwantschap met de Infiniti Q60. Nu zal Infiniti destijds vast ook met een schuin oog naar BMW hebben gekeken, dus dat komt niet volledig uit de lucht vallen, maar de minder slanke neus van de nieuwe 4 (ongetwijfeld onder druk van voetgangerseisen) doet de auto meer op de Q60 lijken. Ook de Q60 oogt wat mij betreft niet helemaal in verhouding: verhoudingsgewijs te korte deuren of een te zware achterkant. Toch oogt de Infiniti wat mij betreft veel eigenzinniger, dynamischer, spannender dan de plompe BMW. Mooi op zijn (klassiek) Italiaans: fraai door zijn imperfecties.

36ayvhybqpll_800.jpg

De Lexus RC vind ik echt een geslaagde auto met bloedmooie proporties, veel mooiere auto's zijn er in zijn prijsklasse wat mij betreft niet. Je kunt wel zien dat het (net als de A5) een meer op zichzelf staand model is in dit rijtje. Zo spannend, sportief en toch tijdloos kan een coupé er in dit segment uitzien. De grille is misschien niet subtiel, maar vloeit logisch voort uit het lijnenspel en de RC is een van de zeldzame voorbeelden waarbij de facelift een verbetering is: rustiger, chiquer en meer nadruk op het lijnenspel leggend. Dat de aandrijflijn de sportieve verwachtingen niet waarmaakt is een ander verhaal.

hzqy9i9buysr_800.jpg

Ik ben geen groot fan van de C-klasse Coupé door de te sterk afgeronde, in een boogvorm gelijnde en omhoog gedrukte achterkant (denk dat een lagere kofferbak, meer fastback-achtige vorm hier goed had gewerkt, ten koste van bagageliters), maar op het profiel is verder niets aan te merken. Vind de E-klasse Coupé fraaier overigens. Van dit setje is de C het meest een sedan met twee portieren minder.

xzvyejlbnvb6_800.jpg

De Audi A5 vind ik erg mooi. Vergeleken met de Lexus meer een klassieke dan een sportieve coupé om te zien, maar niet per se minder, gewoon mooi op zijn eigen manier. Chic en het meest Duits vormgegeven van de Duitse drie, met strenge lijnen zonder saai te zijn.

leeyjs8b3g2t_800.jpg

Als ik ze zo onder elkaar zie, maken eigenlijk alle auto's me wel een soort van hebberig, op die BMW na. Studiofoto en kleur(loos) zullen ook niet helpen, maar goed.

MCDubbellU

Gebruiker
Nou ik vind juist de Lexus erg zwaar en lomp ogen, net als de 4-serie. De C-klasse oogt echt onooglijk door die vreemde verhoudingen, alsof de wielbasis 10 cm te kort is.

LM0mcDo.jpg

4DOZwgf.jpg

WlxGew4.jpg

W6ApX43.jpg

zTaDnlY.jpg

De normale oogt meer clean maar dan alsnog die achterlijke nepgaten in de achterbumper. Rare trend. Ik vind de koplampen wel mooi en dat was het dan ook wel weer

ALLE foto's M440i Coupe: https://www.netcarshow.com/bmw/2021-m440i_coupe/
ALLE foto's 4-serie Coupe: https://www.netcarshow.com/bmw/2021-4-series_coupe/

Bovenaan