Bijbetalen BPM?

A 1858741

Net ingestapt
Nieuwe auto (Kia Sportage hyb 1.6t gt plusline) staat klaar bij dealer en wordt 7 januari afgeleverd. Dealer wil graag voor eind 2024 het bij te betalen ontvangen.
Hij zegt dat ik anders extra Bpm bij moet betalen. Klopt dat?

A. Veldman

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn vorige auto is op 9-1-2020 afgeleverd en de tenaamstelling is ook op 9-1-2020 plaats gevonden het kenteken is op 20-12-2019 aangevraagd en daarmee is het BPM bedrag bepaald. Dus ik heb toen niks extra's hoeven bij te betalen.

In jou geval even bij de dealer navragen of het kenteken nog dit jaar aan te vragen ivm de BPM berekening en 7-1-2025 de tenaamstelling doen

Mijn vorige auto is op 9-1-2020 afgeleverd en de tenaamstelling is ook op 9-1-2020 plaats gevonden het kenteken is op 20-12-2019 aangevraagd en daarmee is het BPM bedrag bepaald. Dus ik heb toen niks extra's hoeven bij te betalen.

In jou geval even bij de dealer navragen of het kenteken nog dit jaar aan te vragen ivm de BPM berekening en 7-1-2025 de tenaamstelling doen

Aanvulling (afkomstig van de site van de RDW en staat bij de kenteken gegevens opvragen).

Datum inschrijving voertuig in Nederland​

Afschrijvingsmoment BPM nieuwe voertuigen
Dit is de datum waarop het voertuig is ingeschreven in het kentekenregister.
Is uw voertuig nieuw geregistreerd in Nederland, dan is deze datum van belang voor het vaststellen van de BPM.

Alles bepalend is de datum van eerste registratie. Als de auto een kenteken krijgt op of vóór 31-12-2024, dan hoef je geen extra BPM te betalen. Krijgt de auto in 2025 een kenteken, dan moet er inderdaad meer BPM worden betaald.

Er mogen inderdaad maximaal 2 maanden tussen 1a en 1b zitten om nog gebruik te kunnen maken van de 'oude' BPM.

Waarschijnlijk zit er nu nog geen kenteken op de auto. Gangbaar is wat hiervoor al wordt verteld: dealer vraagt kenteken aan december 2024. Kenteken wordt afgegeven 2024 met afrekening BPM etc. naar regels van 2024. Tenaamstelling in nieuwe jaar met oog op restwaarde te zijner tijd.

Veel dealers hebben afspraken met de importeur (of andere financier) dat gloednieuwe auto's in de voorraad pas hoeven te worden afgerekend aan de importeur, wanneer er een kenteken op wordt aangevraagd.

Het zou dus kunnen dat de dealer te weinig liquiditeit heeft om al wel kenteken aan te vragen en importeur te betalen (december 2024) en dan in januari 2025 de betaling door jou als klant te ontvangen. Wel beetje dubieuze situatie dan voor een gezond bedrijf :rolleyes:

Zorgen dat de betaling van jouw eigen bankrekening af is, kan wel weer een mooi bedrag schelen aan box 3-heffing.

Dat is zeker een valide argument, Ketelapper. 1A aanvragen is auto betalen inderdaad. En dat willen/moeten dealers nu voor veel auto's doen maar de voorraad geld is ook bij hen niet oneindig. Een paar auto's is geen probleem, maar als het er buitensporig veel zijn dan krijgt men wel liquiditeitsproblemen.

Vraag de dealer maar eens waarom ie het al eerder wil hebben. Hij kan 'm ook gewoon tenaamstellen en jou laten betalen bij aflevering, maar ik vermoed dat de liquiditeitsproblemen de reden zijn. Ben benieuwd of ie daar open voor uitkomt.

Terug
Bovenaan