Bandenspanning

Christian 4466578

Net ingestapt
Goedemiddag allen,

Wij hebben nu een kleine 2 maanden onze Mini clubman uit 2016. Het verbruik is nu gemiddeld 6.6 liter/100 km; ik had wel verwacht dat de auto iets minder zuinig zou zijn dan onze Renault clio IV, maar het is wel een groot verschil.
Wat me opvalt, is dat de bandenspanning momenteel (vanuit de garage) 2.2 bar is, terwijl als ik het online op zoek wordt er 2.8/2.6 bar (bandenmaat 225/45 R17) geadviseerd. Dit zou denk ik wel een stuk kunnen schelen, maar aan de andere kant vind ik dat wel weer redelijk hoog klinken.

De vraag is dus: zouden jullie wel zo hoog gaan zitten op basis van het advies (watismijnbandenspanning.nl), of er tussen gaan zitten met bv 2.5 bar?

Veel dank voor jullie meningen!

Ik zou me gewoon aan de voorgeschreven bandenspanning houden, Verhogen tot gemiddeld 2,7 bar, zou theoretisch de rolweerstand wat verminderen, maar het verschil is zó klein, dat je er in de praktijk niets van zal merken. En een te hoge spanning zorgt voor bollere banden, waardoor het midden van het loopvlak sneller zal slijten. Weg voordeel van eventueel iets lager verbruik.

al eens in het instructieboekje of op 1 van je deurstijlen gekeken wat de fabrikant zelf adviseert voor die bandenmaat?
Ik zou persoonlijk dat aanhouden ipv een willekeurige internetsite.

2.2 bar is trouwens erg weinig voor dusdanig brede banden.

Een te lage bandenspanning zal wel degelijk voor hoger verbruik zorgen. Ook kan het het rijcomfort negatief beinvloeden door bijvoorbeeld extra trillingen.

Kijk op de sticker als je de bestuurdersdeur open doet. Er staat dan altijd 1 poppetje of een heel gezin met koffers, kies daar een beetje het midden tussen naar gelang je de auto gebruikt.

Ik had al even gekeken, maar er zit geen sticker met informatie op de stijl van de (bestuurders)deur.
Dank voor jullie meningen!

De sticker kan ook op de binnenkant van de tankdopklep zitten, of op de binnenzijde of rand van de achterklep. Misschien zelfs onder de motorkap. En heb je anders geen instructieboekje?

Terug
Bovenaan