Auto voor woon-werk, 99% snelweg.

Stefan 7884953

Net ingestapt
Hi allemaal,

Ik weet zeker dat jullie mij hier goed advies weten te geven! Alvast bedankt daarvoor.

Inmiddels is de kans aanwezig dat ik een erg leuke functie kan gaan vervullen binnen mijn huidige organisatie. Dit is alleen wel 106km rijden, enkele reis.

Het voordeel is dan weer dat het op een stuk snelweg is in Nederland waar nagenoeg nooit file staat en ik vanuit mijn huis binnen 1 min op de snelweg zit. Het uur reistijd is voor mij dan ook geen probleem. Op mijn huidige werklocatie sta ik namelijk geregeld in de file (A10 Amsterdam) en ben ik ook een uur bezig.

Maar dan nu.. Wat voor auto's zijn hier nu echt voor geschikt?

Meer info:
- Max €10.000 budget
- Ik ben lang (2.00m)
- Eisen qua comfort zijn: Goede stoelen (afhankelijk per persoon denk ik?) , Cruise control, Airco en weinig windgeluid van buitenaf.
- Per week dus gemiddeld 950km woon-werk.
- Ik krijg 0,23 cent per kilometer reiskostenvergoeding.

Uiteraard heb ik met mijn (geringe) verstand van auto's ook zelf al even gekeken. En daar spraken o.a. de Opel Astra en Renault Megane mij wel aan. Ik lees goeie verhalen over de AGR stoelen en het rijcomfort van de Megane in het algemeen.

Ik hoor het graag en sta open voor suggesties!

Nogmaals bedankt.

Stefan. Ik rijd ook 99% snelweg maar wel ‘slechts’ 400 per week. Heb een Megane 1.3 benzine daarvoor maar met de km’s die jij rijdt zou ik zonder twijfel een Megane 1.5 dci met dieselmotor adviseren. Hele degelijke machine welke hoge km standen aan kan en een erg stille/comfortabele auto om kilometers mee te vreten.

Succes!

Bij zoveel kilometers zou ik ook heel erg naar het brandstofverbruik kijken.
Heb momenteel een Octavia 1.0TSI. Die is echt heel erg zuinig.

Bij mijn recente zoektocht naar een andere auto met automaat heb ik gekeken naar de Megane en Focus, maar beide halen bij lange na het mooie verbruik van de huidige Octavia niet.

De 1.0TSI is ook geleverd in de Golf, Polo, Seat Leon, Ibiza, Skoda Fabia en vast nog wat modellen.
Persoonlijk vind ik de Octavia stoelen prima.

Zoals hierboven genoemd is een diesel wellicht ook een goede keuze. Die koop je ook wat voordeliger nu.
Heb zelf ook met plezier in een 308 gereden met 1.6 blue HDI

Gezien de kilometers, zou je inderdaad het eerste aan een diesel denken. Maar vergeet niet dat de MRB dubbel zoveel is, als bij benzine rijden. Per kwartaal betaal je voor een C-segment diesel al gauw €150 tot €200 méér aan MRB, dan voor een benzine versie. Voor dat geld kun je ook 3 keer benzine (vol)tanken. En een 1,0 3 cilinder turbo, doet - bij legale snelheden - qua verbruik ook niet veel onder voor een diesel.

Een Octavia 1,0 TSI zou een optie kunnen zijn, want lekker ruim van binnen en mooi zuinig op de snelweg. Maar met slechts €10000 budget, wordt de keuze wel erg mager vrees ik.

Heb je gezien de kilometers aan lpg gedacht? Er zijn genoeg auto's te krijgen (in deze link heb ik auto's tussen 8.000 en 11.000 met lpg zitten) van uiteenlopende allooi... Ik heb zelf met veel plezier (precies) die afstand dagelijks gereden over de A6 met een Mercedes-Benz C200cdi W203 (gekocht met 167.000 km en na 9 jaar weggedaan met 543.000 km) en zo'n twee jaar met een Lexus CT200h. De Mercedes was heerlijk en had het voordeel van de ruimte, de Lexus viel me 100% mee, ook qua verbruik op de snelweg. Comfort was goed, motor was eigenlijk alleen bij echt fel optrekken te horen maar daarvan lag ik niet wakker - en stilte Ik zat ergens rond de 1 op 17.

Het is helemaal de vraag of je wel zo'n grote auto nodig hebt. Ik heb met heel veel plezier 30.000 kilometer woon-werkverkeer (400 kilometer per week) in een Opel Karl Rocks afgelegd. Uitstekende stoelen, erg zuinig (1:21), cruise control en snelheidsbegrenzer. Daarnaast is hij ook echt snel zat.

Ik heb hem uiteindelijk ingeruild omdat ik een automaat wilde, maar echt, dat karretje was én in lasten enorm goedkoop, maar ook nog eens zeer comfortabel. Ik zou er zo weer een kopen!

Met dit budget en zoveel kilometers zou ik ook gewoon een diesel aanraden.

De Renault Megane 1.5 DCI lijkt mij dan ook een goede keus. Of bijvoorbeeld een Lancia Delta of Alfa Giulietta diesel, of een Citroën C4 1.6 e-HdI.

Een maatje kleiner kan natuurlijk ook zoals een Peugeot 208 diesel, Citroën C3 diesel, Renault Clio diesel of (Citroën) DS3 diesel.

Kijk wel goed of je goed in een auto zit.

Laatst bewerkt:
Ik zou ook een diesel en een maatje kleiner overwegen.
Automatisch worden veel kosten een stukje lager en omdat je veel kilometers maakt weet je gewoon dat er veel onderhoud aan komt.

Lekker een comfortabele wagen op diesel of lpg zoeken. Je brengt veel tijd in de wagen door, dus goede stoelen en comfort lijkt mij van belang. En wellicht een automaat vanwege de files.

Bedankt voor alle reacties iedereen! Poeh.. Toch wat om over na te denken inderdaad. Zie ook de meningen verschillen tussen een 1.0 benzine of een diesel.

Ik heb wel nog een vraag daarover, want even los van het verbruik, houden die 1.0 benzine motoren het lang vol? Qua kilometerstand bedoel ik. Ik zal er natuurlijk flink wat bij gaan rijden.

Ik zie ook dat een Peugeot/Renault wel wat minder kost. Of zie ik dit verkeerd?

Ik zag nog de vraag langskomen wat ik nu rijd. Nou een Twingo Diesel uit 2011. Verrassend genoeg pas ik daar nog in ook. Maar die is toch echt niet comfortabel genoeg (windgeluid en stoelen) om er 4 a 5 dagen in te zitten voor 2 uur. Wel extreem zuinig :).

Een automaat is overigens niet nodig, er staan nagenoeg nooit files op dit traject.

Nogmaals bedankt voor alle meningen!

- Per week dus gemiddeld 950km woon-werk.
Dat is echt wel veel. Als je vier weken vrij bent dan rij je 48*930 = dik 45.000km per jaar erbij en dan zul je ook nog wel eens op vakantie gaan of een ander ritje maken. Met zulke kilometrages zou ik voor een diesel kiezen: die zijn meer gemaakt voor grote afstanden dan de kleine benzine motoren, je staat minder vaak aan de pomp, de onderhoudsinterval is vaak groter, ze zijn gunstiger geprijsd (en met zoveel kilometers is de restwaarde toch beperkt).

- Ik krijg 0,23 cent per kilometer reiskostenvergoeding.
Check even je arbeidsvoorwaarden of dat voor de volledige afstand geldt en er geen maximum aan zit.

Uiteraard heb ik met mijn (geringe) verstand van auto's ook zelf al even gekeken. En daar spraken o.a. de Opel Astra en Renault Megane mij wel aan. Ik lees goeie verhalen over de AGR stoelen en het rijcomfort van de Megane in het algemeen.
Een C-segmenter zoals een Megane of Astra lijken me uitstekende keuzes. Een B-segmenter (zoals een Peugeot 208 of een Renault Clio) kan ook nog wel maar je moet even evaren of dat comfortabel genoeg is.

Een Astra heb je prima onder de 10k en omdat het vrij nieuwe auto's zijn zit er bijna altijd Apple Carplay / Android Auto op. Ik weet alleen niet hoe de betrouwbaarheid van de 1.6 CDTI is.

Een Hatchback lijkt me genoeg voor je maar de Stationwagens worden meer aangeboden en lijken ook een iets betere restwaarde te hebben dus die kun je ook overwegen. Dit exemplaar is ook netjes geprijst:

Mazda 3 stuurt leuker en ziet er toffer uit maar is wat ouder.

Deze Fiesta is goedkoop gezien de leeftijd en kilometerstand:

Ik heb een Clio Estate diesel gehad. Die was ook best zuinig en vond die ook op langere ritten nog best comfortabel.
Met mijn 1.90m paste ik er ook prima in.
De 1.5dci staat volgens mij wel als heel betrouwbaar bekend.

De 1.0 motoren worden al best een tijdje gebruikt bij VW en Ford o.a.
Je leest er uiteraard ook slechte verhalen over, maar volgens mij gaan de nieuwere ook gewoon lang mee

Ik heb een Clio Estate diesel gehad. Die was ook best zuinig en vond die ook op langere ritten nog best comfortabel.
Met mijn 1.90m paste ik er ook prima in.
De 1.5dci staat volgens mij wel als heel betrouwbaar bekend.

De 1.0 motoren worden al best een tijdje gebruikt bij VW en Ford o.a.
Je leest er uiteraard ook slechte verhalen over, maar volgens mij gaan de nieuwere ook gewoon lang mee
Mijn ouders hebben een Clio 3 estate diesel gehad en nu een Clio 4 (benzine), persoonlijk vond ik de stoelen van de Clio 3 aangenamer om lange afstanden mee te rijden, verder zelfs met slechts 75pk was het een heel aangename motor met voldoende koppel om lange ritten mee te doen.

Terug
Bovenaan