• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Auto van het Jaar 2022: Kia EV6

Wat wordt de Auto van het Jaar 2022?

• Totaal aantal stemmers
    41
  • Opiniepeiling gesloten .

iDS

Gebruiker
Uitgebreide lijst met terechte opmerkingen van Rutger.
Ik vraag me ook af in welke mate ale modellen van Genesis in Europa leverbaar (zullen) zijn.
Dat de Mercedes EQB meedoet, vind ik eigenlijk onterecht: dit is eigenlijk een nieuwe motorversie van de B-klasse.

Van alle kandidaten lijken de Hyundai Ioniq 5 me een ernstige kandidaat (maar als nadeel hogere marktsegment) en zeker de Renault Mégane Elekctric: op het eerste gezicht lijkt die qua (binnen)afwerking toch op een hoger peil te staan dan de directe concurrentie van VW bv.

Stellantis zou sterke erg kandidaten hebben met Astra, 308 en DS4 moesten de elektrische versies die voor 2023 worden aangekondigd al in het gamma beschikbaar zouden zijn.
Zelfs de C5 X zou in dat geval een kandidaat zijn (ook al is hij niet ieders smaak, dat was de CX in zijn tijd zeker ook niet). Vnl. omwille van de unieke vering: een actieve vering met Progressive Hydraulic Cushions.

Engineer2

Gebruiker
Al ben ik zelf gegaan voor een Ioniq5 en is het dus voor mij de beste keuze; toch zou ik die Megane Electric het ook zeer zeker gunnen. En kort daarachter de Dacia Spring?

R Wolters

Gebruiker
Ik neig naar de Lynk&Co en de nieuwe C-klasse. De eerste omdat het toch iets nieuws probeert, en de tweede omdat ie zo ontzettend mooi is.

SVF

Gebruiker
Het kan bijna niet anders dat na de Toyota Yaris er opnieuw een Aziatische auto met de eer gaat strijken en nu voor het eerst een Koreaan. Gezien de vele lovende kritieken zet ik in op de Kia EV6.

Rutger DC

Gebruiker
De Koreanen maken zeker een goede kans. Echter, beide modellen zijn genomineerd en halen punten bij elkaar weg. Gemakkelijk zal het dus niet worden.

iDS

Gebruiker
VAG met 2 wagens in de eindgroep:
- de Eniaq is al op 30/09/2020 gepresenteerd (maar mocht zeker de ID3 niet in de weg lopen).
- de Seat Born is eigenlijk gewoon het mooie doorslagje van de ID3, dus die moet ook niet met de pluimen gaan lopen.
Geef de prijs maar aan de Mégane die elektrisch rijden waarschijnlijk aan een relatief betaalbaar prijskaartje koppelt en in tegenstelling tot Volkswagen met de IDs er wel in slaagt iets moois op de wielen te zetten.

MCW

Actieve Gebruiker
https://www.youtube.com/watch?v=g5c4bHmgC8s

De EV6 is een tandje beter. Mijn gevoel van de Ioniq 5 op basis van interieurfoto's blijkt te kloppen; wat goedkopere materialen. De Hyundai biedt wel meer hoofdruimte.

Rutger DC

Gebruiker
https://www.youtube.com/watch?v=DhfewiivkYk

Frank van de ANWB, die in de jury zit, zet de Hyundai Ioniq 5 op 1, met daarachter de Kia EV6 en Renault Mégane.

Toch raar dat de meeste auto’s uit de lijst in 2021 al op de weg reden en sommige al in 2020. Vind dat die eigenlijk allemaal niet mee moeten tellen. Blijft er van deze dus maar een kort lijstje over… Dus voor mij de keuze uit een peug en renault.
Peugeot heeft naar mijn idee een beter totaalpakket. Enige minpunt wat ik heb kunnen ontdekken (veel reviews gezien en gelezen) is de ruimte op de achterbank. Maar als je niet langer bent dan 185cm en diegene die achter je zit ook niet, dan is er volgens mij geen man overboord.
Multimedia met de i toggles slim bedacht!
Peug biedt vooralsnog alleen ice/plugin aan, maar zal ook volledig elektrisch komen. Bij Renault alleen keuze tussen elektrisch en elektrisch…
Renault heeft een mooie auto gemaakt, al is de binnenkant niet echt top. En de multimedia is nog even afwachten, maar is meestal geen sterk punt.
Wel benieuwd naar de actieradius/zuinigheid van de renault. Las iets over een nieuw type electromotor, maar weet niet of die er al meteen in zal zitten…
Voor mij dus de peug.

ak2

Gebruiker
Zelf denk ik dat de top 3 de Hyundai Ioniq 5, Renault Megane en Kia EV6 zullen zijn. Ik weet niet in welke volgorde.

Bij mijn Renault uit 2020 is de Multimedia juist heel erg goed,
en eenvoudig te bedienen. In de Megane wordt gebruik gemaakt van de navigatie van Google, die moet erg snel en erg goed zijn volgens de testers.

CD9LOP

Gebruiker
De kia als het perse EV moet zijn, redelijke EV prestaties, veel te groot en lelijk maar altijd beter dan de EV rommel uit Europa.

Rutger DC

Gebruiker
1. Kia EV6 279 punten
2. Renault Mégane Electric 265 punten
3. Hyundai Ioniq 5 261 punten
4. Peugeot 308 191 punten
5. Skoda Enyaq 185 punten
6. Ford Mustang Mach-E 150 punten
7. Cupra Born 144 punten

Dus voor de eerste keer een Zuid-Koreaanse winnaar!
Had het de Hyundai persoonlijk iets meer gegund, aangezien Hyundai toch in belangrijkste mate verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de hardware. De Hyundai is ruimer, maar de Kia zuiniger en de rijeigenschappen zullen uiteindelijk wel de doorslag hebben gegeven. De Renault scheidt beide Koreanen. De auto's in de top drie had iedereen wel zo'n beetje zien aankomen, denk ik.

ErPee7

Gebruiker
Logisch en verwacht, voor wat betreft de winnaar en de top 3. Wel opvallend dat er ook zo'n groot gat zit tussen de top 3 en nummer 4 (dus de rest) van de ranglijst. Is het ook al bekend/verklaarbaar waar dat grotendeels mee te maken heeft?

Durashift

Gebruiker
ErPee7 zei:
Logisch en verwacht, voor wat betreft de winnaar en de top 3. Wel opvallend dat er ook zo'n groot gat zit tussen de top 3 en nummer 4 (dus de rest) van de ranglijst. Is het ook al bekend/verklaarbaar waar dat grotendeels mee te maken heeft?

Te verdelen punten / aantal juryleden per land, vermoed ik.

In de video (livestream) van de organisatie kan je op minuut 55:33 de puntentelling van alle landen zien.

https://www.youtube.com/watch?v=2Tg9MNIxD1k

Hyundai Rider

Gebruiker
Shit, jammer, want ik vind Hyundai een tikje mooier om te zien. Maar anderzijds ben ik trots op de Koreanen dat ze in de strijd ver zijn gekomen, om te titel te gaan veroveren. Ik ben niet helemaal teleurgesteld, want Kia is toch ook van de moedermerk / bedrijf Hyundai.

Dus hier is ook een klein feestje. :T:T

CD9LOP

Gebruiker
Hyundai idd mooier model, EV6 zeer zwaar ogend ontwerp en van achteren gezien zelfs ronduit lelijk erg grof. Maar alleen al om de voortrekkersrol van Hyundai en Kia meer dan verdiende zege.

Elaste

Gebruiker
Ik blijf het apart vinden dat een megagrote, megazware auto, met een krap interieur en mindere ergonomie de auto van het jaar kan worden. Qua aandrijftechniek heeft Kia/Hyundai nu een mooi pakket, maar verder verdient de Kia EV6 de titel toch helemaal niet?

Rutger DC

Gebruiker
Elaste zei:
Ik blijf het apart vinden dat een megagrote, megazware auto, met een krap interieur en mindere ergonomie de auto van het jaar kan worden. Qua aandrijftechniek heeft Kia/Hyundai nu een mooi pakket, maar verder verdient de Kia EV6 de titel toch helemaal niet?

De EV6 is net zo lang als een Skoda Octavia Combi, is dat megagroot?
Alle EV's zijn zwaar, de EV6 is een stuk minder zwaar dan de ID.4 of Enyaq overigens.
Dat de auto een krap interieur heb ik nog nooit gelezen (minder hoofdruimte achterin dan wenselijk, maar veel beenruimte).

De EV6 wordt alom geprezen in media. Welke auto verdient de titel volgens jou dan wel?

michel1975

Gebruiker
Ik moet zeggen dat de Hyundai even heeft moeten rijpen maar in de juiste kleur best een leuk ding. De EV6 kan ik maar niet aan wennen. Er staat er geregeld eentje naast de ID3 maar als je dan ziet hoe plomp die is en dat het passagierscompartiment helemaal niet zoveel groter is. Nee had dan de Ionic maar gedaan.

Jay DoubleYou

Gebruiker
michel1975 zei:
Ik moet zeggen dat de Hyundai even heeft moeten rijpen maar in de juiste kleur best een leuk ding. De EV6 kan ik maar niet aan wennen. Er staat er geregeld eentje naast de ID3 maar als je dan ziet hoe plomp die is en dat het passagierscompartiment helemaal niet zoveel groter is. Nee had dan de Ionic maar gedaan.

Heb er toevallig vorige week in de Achterhoek meerdere gezien, maar ik vind ‘m ook behoorlijk ‘zwaarlijvig’ om het uiterlijk maar even zo te noemen. Kia was al niet mijn merk, en de EV6 brengt daar helaas geen verandering in.

Bovenaan