• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Auto trilt bij optrekken en constante snelheid

Bravo

Gebruiker
Hoi allen,

Eind vorig jaar is onze auto licht gaan trillen. Betreft een Fiat Bravo 1.4 T-jet uit 2009. Dit begon bij een trilling voelbaar op het stuur op hogere snelheden. Hierbij was er geen afwijking naar links of rechts merkbaar. De trilling werd erger en lijkt te komen vanaf de voorwielen, voornamelijk rechtsvoor. Toevalligerwijs wilde ik sowieso al nieuwe banden laten monteren. Dit advies werd gegeven bij de laatste Apk in oktober vanwege het kleine profiel op de voorbanden. Ik dacht dat vanwege (onevenredige) slijtage dit mogelijk ook de trillingen veroorzaakt kon hebben.

Vorige week zijn er vier nieuwe Pirelli vierseizoensbanden gemonteerd. De garage reed een kleine stukje en vertelde mij dat uitlijnen niet noodzakelijk was. Ze gaven aan dat er een kleine speling op de stuurkogel rechtsvoor zat maar er geen trilling in het stuur/de auto te voelen was. Dit was ook zo. Echter begint de trilling wederom op te spelen. Net als de eerste keer, op de vorige oude banden dus, lijkt dit steeds heviger te worden.

Het valt mij hierbij op dat de trillingen enkel plaatsvinden bij het optrekken en het rijden op constante snelheden (ook in cc). Wanneer ik bijvoorbeeld het gas los laat, is er niks te voelen of te merken van enige trilling. Op hogere snelheid merk je het beter dan op lage snelheid. Het wordt zo erg dat rijden echt niet comfortabel meer is en je het gevoel hebt dat er elk moment iets af gaat breken.

Het lijkt er dus op dat het niets met de banden te maken heeft, althans dat is mijn (niet technisch onderlegde) gedachte. Zou het de stuurkogel kunnen zijn? Heeft uitlijnen alsnog zin? Of is er mogelijk iets heel anders aan de hand? Wie heeft een idee en zou mij op weg kunnen helpen? Uiteraard ga ik zsm terug naar de garage voor dit euvel, maar ik vind het prettig zelf al een soort van 'diagnose' te hebben.

Pietzoveel

Gebruiker
Blijkbaar zit ergens iets niet goed. Dat kan vanaf defecte motorsteunen tot kromme aandrijfas (of trillingdemper er af geroest?), loodjes van velg gevallen? Hoogteslag in een band of velg? Juiste wielbouten gebruikt? Centreerring in de velg nog wel aanwezig (indien gemonteerd zou moeten zijn) Ook draagarmrubbers die versleten zijn kunnen een opkomende harmonische trilling versterken ipv dempen. Het wordt dus alles nalopen, controleren en alle spelingen reduceren (die kogel)

Audi A6

Gebruiker
Als ik je beschrijving zo lees, denk ik dat de homokinetische kopelingen aan het verslijten zijn.
Je zou eens kunnen (laten) checken of er speling zit op je aandrijfassen.

methal

Gebruiker
Audi A6 zei:
Als ik je beschrijving zo lees, denk ik dat de homokinetische kopelingen aan het verslijten zijn.
Je zou eens kunnen (laten) checken of er speling zit op je aandrijfassen.

ja, dat is ook wat mijn eerste gedacht is. In het bijzonder de binnenste homokineet van de aandrijfas.

Symptomen:
begint met licht trillen bij sterk optrekken rond 70 kmph
vervolgens sterker trillen bij optrekken en ook op lagere snelheden
vervolgens trillen bij constante snelheid tussen 70 en 110
"eindigt" bij sterk trillen/zijdelingse trekbewegingen bij optrekken

(en toen heb ik hem vervangen, de kineet klakte als je er scheef naar keek als hij van de auto los was; op de auto was een relatief kleine speling te voelen)

Muddy Bandit

Gebruiker
Een millimeter speling op een stuurkogel kan al een centimeter aan variabele sporing tussen beide voorwielen geven, bij een voorwielaandrijving resulteert dat bij gas geven in aardig wat extra uitspoor wat leidt tot extra bandenslijtage en mogelijke trillingen onder belasting.
Als er al speling op een stuurkogel geconstateerd is dan zou ik eerst eens gaan beginnen met dat op te lossen, en daarbij gelijk ook even de overige stuur- / fuseekogels en draagarmrubbers (laten) controleren.
(En vanzelfsprekend daarna ook even de auto uitlijnen, want van een kogel met speling kun je geen vast meetpunt meer af leiden om de nieuwe kogel te stellen)

Bravo

Gebruiker
Bedankt voor de reacties! Deels wijzer geworden, maar ook logisch dat er veel oorzaken kunnen zijn. Inmiddels weet ik een test waarmee ik de homokineten kan beproeven. Kan ik dat mogelijk al uitsluiten. Morgen even naar de garage.

Bravo

Gebruiker
Nog even een update voor de reageerders en meelezers:

Allereerst is de draagarm rechtsvoor vervangen. Hier zat (te)veel speling op. Echter heeft dit de trilling niet geheel verholpen. Dit constateerde de garage zelf al na een proefrit. Hierna is de auto wederom op de brug gegaan en is er verder onderzoek verricht. Hierbij is geconstateerd dat allebei de binnenste homokineten van de aandrijfassen versleten waren. De binnenste homokineet is in dit geval voorzien van 3 kogels, waarbij aan de linkerkant al 2 kogels volledig weg/versleten waren. Er zat tevens water- en roestvorming in de 'kom' waar deze homokineet in ligt/aan vast zit. De beschermhoes is dus waarschijnlijk al een tijdje stuk geweest. Doordat er links veel speling was, komt alle kracht op de rechter aandrijfas terecht waardoor de hevige trilling ontstond.

Beide aandrijfassen zijn nu vervangen. De eigenaar van de garage gaf aan dat er nog een kleine speling te voelen was, maar dat de homokineet als het ware ingereden moet worden. Hij moet zich settelen in de kom. Ik heb de auto meegekregen om deze week te kijken of de trilling nog blijft of zichzelf op lost. Dit laatste lijkt nu het geval (als ik mijn vrouw mag geloven). Eind deze week terug langs de garage om samen nog even een rit te maken en te constateren of de trilling echt weg is. Pas dan gaan we over tot betaling. Hier stond de garage zelf op, netjes! Ik hoop dus weer even door te kunnen met de Bravo na alle gemaakte kosten :)

Bovenaan