Bravo
Gebruiker
Hoi allen,
Eind vorig jaar is onze auto licht gaan trillen. Betreft een Fiat Bravo 1.4 T-jet uit 2009. Dit begon bij een trilling voelbaar op het stuur op hogere snelheden. Hierbij was er geen afwijking naar links of rechts merkbaar. De trilling werd erger en lijkt te komen vanaf de voorwielen, voornamelijk rechtsvoor. Toevalligerwijs wilde ik sowieso al nieuwe banden laten monteren. Dit advies werd gegeven bij de laatste Apk in oktober vanwege het kleine profiel op de voorbanden. Ik dacht dat vanwege (onevenredige) slijtage dit mogelijk ook de trillingen veroorzaakt kon hebben.
Vorige week zijn er vier nieuwe Pirelli vierseizoensbanden gemonteerd. De garage reed een kleine stukje en vertelde mij dat uitlijnen niet noodzakelijk was. Ze gaven aan dat er een kleine speling op de stuurkogel rechtsvoor zat maar er geen trilling in het stuur/de auto te voelen was. Dit was ook zo. Echter begint de trilling wederom op te spelen. Net als de eerste keer, op de vorige oude banden dus, lijkt dit steeds heviger te worden.
Het valt mij hierbij op dat de trillingen enkel plaatsvinden bij het optrekken en het rijden op constante snelheden (ook in cc). Wanneer ik bijvoorbeeld het gas los laat, is er niks te voelen of te merken van enige trilling. Op hogere snelheid merk je het beter dan op lage snelheid. Het wordt zo erg dat rijden echt niet comfortabel meer is en je het gevoel hebt dat er elk moment iets af gaat breken.
Het lijkt er dus op dat het niets met de banden te maken heeft, althans dat is mijn (niet technisch onderlegde) gedachte. Zou het de stuurkogel kunnen zijn? Heeft uitlijnen alsnog zin? Of is er mogelijk iets heel anders aan de hand? Wie heeft een idee en zou mij op weg kunnen helpen? Uiteraard ga ik zsm terug naar de garage voor dit euvel, maar ik vind het prettig zelf al een soort van 'diagnose' te hebben.
Eind vorig jaar is onze auto licht gaan trillen. Betreft een Fiat Bravo 1.4 T-jet uit 2009. Dit begon bij een trilling voelbaar op het stuur op hogere snelheden. Hierbij was er geen afwijking naar links of rechts merkbaar. De trilling werd erger en lijkt te komen vanaf de voorwielen, voornamelijk rechtsvoor. Toevalligerwijs wilde ik sowieso al nieuwe banden laten monteren. Dit advies werd gegeven bij de laatste Apk in oktober vanwege het kleine profiel op de voorbanden. Ik dacht dat vanwege (onevenredige) slijtage dit mogelijk ook de trillingen veroorzaakt kon hebben.
Vorige week zijn er vier nieuwe Pirelli vierseizoensbanden gemonteerd. De garage reed een kleine stukje en vertelde mij dat uitlijnen niet noodzakelijk was. Ze gaven aan dat er een kleine speling op de stuurkogel rechtsvoor zat maar er geen trilling in het stuur/de auto te voelen was. Dit was ook zo. Echter begint de trilling wederom op te spelen. Net als de eerste keer, op de vorige oude banden dus, lijkt dit steeds heviger te worden.
Het valt mij hierbij op dat de trillingen enkel plaatsvinden bij het optrekken en het rijden op constante snelheden (ook in cc). Wanneer ik bijvoorbeeld het gas los laat, is er niks te voelen of te merken van enige trilling. Op hogere snelheid merk je het beter dan op lage snelheid. Het wordt zo erg dat rijden echt niet comfortabel meer is en je het gevoel hebt dat er elk moment iets af gaat breken.
Het lijkt er dus op dat het niets met de banden te maken heeft, althans dat is mijn (niet technisch onderlegde) gedachte. Zou het de stuurkogel kunnen zijn? Heeft uitlijnen alsnog zin? Of is er mogelijk iets heel anders aan de hand? Wie heeft een idee en zou mij op weg kunnen helpen? Uiteraard ga ik zsm terug naar de garage voor dit euvel, maar ik vind het prettig zelf al een soort van 'diagnose' te hebben.