Auto met 3 isofix achterin

Voor ons gezin (2 volwassenen, kinderen van 0, 2 en 4 jaar) zijn we op zoek naar een auto met 3 goede zitplekken achterin, liefst met allemaal isofix. Belangrijkste hierna vinden we betrouwbaarheid: we hebben echt geen zin om stil te staan langs de snelweg of dat ie weer niet wil starten. Hoe het er uit ziet of hoe snel hij optrekt zal me worst zijn :).

De huidige opties (gebaseerd op betrouwbaarheidscijfers van autogids.be en consumentenbond) zijn een VW Touran en een Toyota Verso. Ik heb het liefste een automaat, maar dat is ook niet noodzakelijk.

Budget is ergens tussen de 10.000 en 20.000. Ik betaal natuurlijk liever 10.000, maar als het een goede investering is in betrouwbaarheid/minder kosten later is meer ook geen probleem. We rijden ook maar 10.000 per jaar (vooral naar familie en een keer op vakantie).

Voor 10.000 euro vind ik wel een Touran of een Verso van 2010 met 100k op de teller. Ik kom ze echter ook tegen voor 15.000 euro uit 2011 met 130k op de teller, dus ik ben nu een beetje kwijt waar ik het beste op kan letten. Hoe kan ik nu het beste verder gaan?

EVV

Gebruiker
speedtouch zei:
Wat vind je hiervan?
https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/308/35484964
Hij zoekt wat betrouwbaars, en je komt met een import auto die al bijna een jaar te koop staat, en met een THP motor heeft? Ik zou mooi op zoek gaan Verso.

mikekiwi

Gebruiker
Hier in ieder geval een lijstje met redelijk recente auto's met 3x isofix:

https://www.carwow.co.uk/best/cars-3-isofix-child-seat-points-970

Is een S-max wellicht een optie?

EVV

Gebruiker
Ga trouwens niet blind af op 3x isofix. Mijn auto (insignia sports tourer) heeft dat ook, naar met onze kinderzitjes voor een kind van 5 en van 2 past er echt geen derde bij. Vooral even uitproberen dus.

De S-max had ik nog niet naar gekeken. De C-max viel van de shortlist omdat ie slechtere cijfers had voor betrouwbaarheid.

Opzich vind ik deze twee keuzes (Verso, Touran) goede opties, ik weet alleen niet hoe ik het aanbod hierin moet beoordelen. Misschien ben ik al een stapje verder in het keuzeproces dan mijn topictitel aangeeft :).

speedtouch

Gebruiker
EVV zei:
speedtouch zei:
Wat vind je hiervan?
https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/308/35484964
Hij zoekt wat betrouwbaars, en je komt met een import auto die al bijna een jaar te koop staat, en met een THP motor heeft? Ik zou mooi op zoek gaan Verso.

Als je goed leest, zie je dat het om een 1.6 vti gaat en geen THP!

Epica

Gebruiker
@mikekiwi, rare lijst een Twingo heeft ook 3 isofix punten volgens deze lijst, je krijgt er al met moeite 2 kinderstoeltjes in laten staan 3.
Je wilt geen C-max maar wel een Touran, nou zijn VW's niet het toppunt van betrouwbaarheid, iets wat een Ford wel is.

zeebra

Gebruiker
Kijk ook naar de Honda Jazz. Dat lijkt een rare optie maar is het niet. Er is verbazend veel ruimte op de achterbank. En door de slimme constructie met ruimte onder de achterbank is er ook voldoende bagageruimte. Heeft in de breedte meer te bieden dan een C-Max op kinderhoofd hoogte(daar waar de stoeltjes het breedst zijn) Is toevallig ook een heel betrouwbare optie.

s velthuis

Gebruiker
Maar dankzij het verschijnen van de suv en daarmee verdwijnen van de veel praktischere MPV is de spoeling met drie fatsoenlijke isofix stoelen achterin steeds dunner aan het worden.

zombies zei:
Je wilt geen C-max maar wel een Touran, nou zijn VW's niet het toppunt van betrouwbaarheid, iets wat een Ford wel is.
Ik keek op autogids.be:

https://www.autogids.be/model--ford--grand-c-max/algemene-beoordeling.html
https://www.autogids.be/model--ford--c-max/algemene-beoordeling.html
https://www.autogids.be/model--volkswagen--touran/algemene-beoordeling.html

C-max scoort 14.63, 7.47 op betrouwbaarheid
Grand C-max scoort 11.00, 7 op betrouwbaarheid (maar goed, maar 2 reviews)
VW Touran scoort 15.84, 8.13 op betrouwbaarheid

Tja ik weet niet of dit nou zo'n groot verschil is, maar de VW scoort beter dan de C-max.

Vorq

Gebruiker
Ik zou liever niet bij VW/vag shoppen. Betrouwbaarheid is overigens heel rekbaar. Weinig goed onderhouden auto's komen stil te staan, maar het kan altijd, met elk model.
Een enge ratel of lampjes op je dash waar je zes keer voor naar de garage moet is tegenwoordig het grootste risico.

Met 10.000 per jaar kan je makkelijk 150.000km aanhouden. 200.000 zou ik ook nog aandurven, dan hen je iets meer onderhoud en kan hij iets korter mee.

s velthuis

Gebruiker
Frank Meulenaar zei:
s velthuis zei:
Een betrouwbare touran automaat?? Bestaat dat dan?
Is dit een bekend slecht model?

De touran heeft jarenlang bij de hekkensluiters qua betrouwbaarheid gestaan. Een 2010 model voor weinig km's wordt benzine, dus TSI, de automaatwens betekent dsg. Tja. Het kan meevallen...

zeebra zei:
Kijk ook naar de Honda Jazz. Dat lijkt een rare optie maar is het niet. Er is verbazend veel ruimte op de achterbank. En door de slimme constructie met ruimte onder de achterbank is er ook voldoende bagageruimte. Heeft in de breedte meer te bieden dan een C-Max op kinderhoofd hoogte(daar waar de stoeltjes het breedst zijn) Is toevallig ook een heel betrouwbare optie.
Ik denk dat de kindjes inderdaad wel zouden passen, maar bagageruimte lijkt me toch echt te klein. Ik vond dit bij de Verso eigenlijk al tegenvallen...

Mijn buren hebben een Sharan om die reden. Zoals gezegd, 3x isofix aanwezig is niet hetzelfde als 3 kinderzitjes tegelijkertijd kunnen gebruiken. Je hebt echt flink binnenruimte nodig.

smarter

Gebruiker
Leon in z'n SEAT zei:
Mijn buren hebben een Sharan om die reden. Zoals gezegd, 3x isofix aanwezig is niet hetzelfde als 3 kinderzitjes tegelijkertijd kunnen gebruiken. Je hebt echt flink binnenruimte nodig.

Of een Multimac. Niet goedkoop, maar geeft wel veel meer keuze in auto's.

V0RQ zei:
Ik zou liever niet bij VW/vag shoppen. Betrouwbaarheid is overigens heel rekbaar. Weinig goed onderhouden auto's komen stil te staan, maar het kan altijd, met elk model.
Een enge ratel of lampjes op je dash waar je zes keer voor naar de garage moet is tegenwoordig het grootste risico.
Hoe zit het dan met bijvoorbeeld een Citroen C4 Picasso of een Renault Scenic? Zijn die dan duidelijk nog slechter dan een VW, of is het gelijk?

V0RQ zei:
Met 10.000 per jaar kan je makkelijk 150.000km aanhouden. 200.000 zou ik ook nog aandurven, dan hen je iets meer onderhoud en kan hij iets korter mee.
Bedankt, dat is een goede richtlijn.

AsconaGT

Actieve Gebruiker
Natuurlijk wil je een betrouwbare auto. Niemand zoekt een onbetrouwbare auto....

De touran die je op jou lijstje hebt staan staat in de bouwjaren waar in jij zoekt nou niet echt bepaald bekend om de kwaliteit. Lijstjes en statistieken zijn leuk en aardig maar je moet wel kijken waarop ze zijn gebaseerd.

Komt een auto 3x bij de garage vanwege een defect lampje en de ander auto maar 1x bij de garage vanwege een defecte versnellingsbak. Wat is erger, die gene die 3x bij de garage kwam of die gene die slechts 1x langs moest komen? Welke leeftijd is er gemeten? Etc. Etc.

Er zijn modellen met bepaalde motoren die niet echt als betrouwbaar te boek staan, terwijl van het exact het zelfde model met een andere motor juist kan uitblinken in betrouwbaarheid. Dus alle modellen over 1 kam scheren lukt ook niet.

Wat betreft de 7 zitplaatsen zit je goed om te kijken naar een MPV. Die zijn wat breder dan reguliere auto's met doorgaans 3 gelijke zitplaatsen op de achterbank.

Aangtal mogelijkheden midi MPV: Opel Zafira, Toyota Corolla verso, Renault Scenic, Ford C-max, Peugeot 3008, Citroen C4 picasso, KIA Carens

Wil je nog wat meer breedte en kofferruimte; Renault Espace, Ford Galaxy, Ford S-max en soortgenoten. Die zijn uiteraard wat duurder in gebruik.

ak2

Gebruiker
AsconaGT zei:
Natuurlijk wil je een betrouwbare auto. Niemand zoekt een onbetrouwbare auto....

De touran die je op jou lijstje hebt staan staat in de bouwjaren waar in jij zoekt nou niet echt bepaald bekend om de kwaliteit. Lijstjes en statistieken zijn leuk en aardig maar je moet wel kijken waarop ze zijn gebaseerd.

Komt een auto 3x bij de garage vanwege een defect lampje en de ander auto maar 1x bij de garage vanwege een defecte versnellingsbak. Wat is erger, die gene die 3x bij de garage kwam of die gene die slechts 1x langs moest komen? Welke leeftijd is er gemeten? Etc. Etc.

Er zijn modellen met bepaalde motoren die niet echt als betrouwbaar te boek staan, terwijl van het exact het zelfde model met een andere motor juist kan uitblinken in betrouwbaarheid. Dus alle modellen over 1 kam scheren lukt ook niet.

Wat betreft de 7 zitplaatsen zit je goed om te kijken naar een MPV. Die zijn wat breder dan reguliere auto's met doorgaans 3 gelijke zitplaatsen op de achterbank.

Aangtal mogelijkheden midi MPV: Opel Zafira, Toyota Corolla verso, Renault Scenic, Ford C-max, Peugeot 3008, Citroen C4 picasso, KIA Carens

Wil je nog wat meer breedte en kofferruimte; Renault Espace, Ford Galaxy, Ford S-max en soortgenoten. Die zijn uiteraard wat duurder in gebruik.

De Touran uit deze jaren staat niet bepaald bekend om de kwaliteit. Met name waren er relatief veel motor en automatische versnellingsbak problemen, de oude 1.6 motor is het meest betrouwbaar.

Zowel de Renault Grand Scenic 3 en de Citroen C4 Grand Picasso schat ik hoger in. Volgens de Engelse Reability Index is de Renault het beste met een score van 88, de Citroen scoort 143, en de VW Touran 150. Bij de facelift modellen zijn vaak verschillende zwakke punten aangepakt. Bij de Citroen zijn de eerste 1.6 THP modellen geen aanrader (vanaf ongeveer 2012, toen kwam ook de facelift, zijn ze beter), de beste benzine motor is de 1.2 Pure Tech, die is heel betrouwbaar. Bij Renault zijn de 1.4, 1.6 en 2.0 benzine prima.

Kies een goed onderhouden exemplaar, met niet al teveel eigenaren in korte tijd.

ak2 zei:
Zowel de Renault Grand Scenic 3 en de Citroen C4 Grand Picasso schat ik hoger in. Volgens de Engelse Reability Index is de Renault het beste met een score van 88, de Citroen scoort 143, en de VW Touran 150. Bij de facelift modellen zijn vaak verschillende zwakke punten aangepakt. Bij de Citroen zijn de eerste 1.6 THP modellen geen aanrader (vanaf ongeveer 2012, toen kwam ook de facelift, zijn ze beter), de beste benzine motor is de 1.2 Pure Tech, die is heel betrouwbaar. Bij Renault zijn de 1.4, 1.6 en 2.0 benzine prima.
Okee, dat is inderdaad ook een mooie manier om een lijstje te maken.

Ik had gewoon de simpele indeling "Japanse auto's goed, de rest okee, Franse auto's slecht", maar dat is blijkbaar (veel) te simpel. Ik zal ook gaan kijken naar de Grand Scenic.

AsconaGT zei:
Nee dat snap ik :). Maar voor mij boeit het niet zo hoe hij er uit ziet, wat de buren er van denken of hoe snel hij optrekt, dus kan ik op een ander punt gaan selecteren.

s velthuis

Gebruiker
Ik weet niet of je aanhangers trekt, maar gezien je wensen en eisen zou ik zeker ook naar een Prius Wagon kijken. Zoiets:

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyota/m1282184396-toyota-prius-wagon-1-8-full-hybrid-aspiration-co2-96-cvt-aut.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Ik denk dat dit momenteel de betrouwbaarste auto's zijn die je kunt kopen. Dat zie je helaas wel terug in de prijs. Daar krijg je wel een goed uitgeruste auto voor terug, met een echt laag praktijkverbruik. Er kan helaas geen trekhaak voor een aanhanger achter (wel voor een fietsenrek) en ik weet niet zeker of de middelste stoel achterin isofix heeft. Voor een zitverhoger (waar die van 4 over niet al te lange tijd in zal zitten) is het niet per se nodig.

Guest
Ik dacht ook gelijk aan de Prius wagon. Die heeft echter maar 2 isofix punten.

Vorq

Gebruiker
Kalm an zei:
Ik dacht ook gelijk aan de Prius wagon. Die heeft echter maar 2 isofix punten.

TS kan natuurlijk ook gordelstoeltjes overwegen. Het is voor mij nou niet bewijzen dat ISOfix zo geweldig is. Eerst was er ISOfix met twee haakjes, toen moest er ineens zo'n top-tether bij en nu hebben wij een stoeltje dat met isofix én gordels zit waarbij de isofix optioneel is.

Goeie optie trouwens, prius. De Wagon is zelfs als 7 zitter. Dus 1 stoeltje kan altijd op de derde rij.

Frank Meulenaar zei:
..
Nee dat snap ik :). Maar voor mij boeit het niet zo hoe hij er uit ziet, wat de buren er van denken of hoe snel hij optrekt, dus kan ik op een ander punt gaan selecteren.

Als het je niet zoveel boeit neem dan voor de betrouwbaarheid geen auto met een panoramadak, grote lichtmetaal velgen, turbo, automaat, elektrische toestanden aan stoelen en kofferbakken etc etc. Liever ook niet de populaire duitse merken (vanwege diefstal). De Prius is behoorlijk complex, maar toch heel betrouwbaar volgens de statistieken, wel iets diefstal gevoeliger.

Texpert

Gebruiker
Ik heb een Verso uit 2009, dus niet de Corolla variant maar de laatste serie 2009-2013. Een verschrikkelijk saai ding, puur gekocht voor de kids en practische ruimte. Voordeeltje van de Verso vind ik dat ie niet zo log als bijvoorbeeld een S-Max oogt en is, maar er kan toch bijhoorlijk wat in. Erg veel aan kapot gaat er trouwens ook niet, ook een voordeeltje. Nadelen zijn er ook, zo issie niet erg zuinig vind ik, erg vlot vind ik 'm ook niet en in jouw geval ga je de 3e isofix missen want de middelste zitplaats heeft 'm niet.

Wij zijn aan het sparen voor een Prius Wagon, maar zoals al eerder opgemerkt zijn ze fiks aan de prijs. Ook de Verso's vind ik niet bepaald koopjes (vooral 7-persoons) maar een VW of PSA auto komt er hier toch niet in. Succes!(y)

AsconaGT

Actieve Gebruiker
Als je het je allemaal wat minder boeit qua looks etc. Ga dan gewoon voor een Dacia. Als ik jou woorden zo lees dan ben jij precies de doelgroep waar dacia op mikt. Kwalitatief goede auto's, geen poespas, ruimte voor een eerlijke prijs. En met jou budet koopt je een haast nieuw exemplaar, dus gekke dingen hoef je zeker niet te verwachten.

Dacia Lodgy, bouwjaar 2018 (!) 3042 km :) nog vol in de fabrieksgarantie, voor 18.000 euro.

Wil je wat minder uitgeven, voor 13.459 euro koop je DIT exemplaar uit 2015 met 38.000 km.

Bovenaan