Auto importeren uit Zwitserland

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

ik ben mij aan het orienteren op het importeren van een auto uit Zwitserland. Aanbod in waar ik naar op zoek ben is daar groter en autos zijn goed onderhouden. Alles is mij relatief helder, van douanepapieren die nodig zijn (COC+EUR.1 zodat ik geen invoerrechten hoef te betalen), tot BPM en transportkosten/opties.

Als ik echter een transportbedrijf vraag dan klaren zij allemaal in in Nederland. Dit betekent dus 21% BTW die afgetikt moet worden. Nou kreeg ik van iemand de tip dat als je de auto zelf naar Nederland rijd (via Duitsland op een Zwitsers export kenteken + verzekering) je BTW aangifte zou kunnen doen aan de Duitse grens, waardoor je de Duitse BTW betaald (19%) in plaats van de Nederlandse (21%).

De vraag is of dit klopt, waar ik hier meer informatie over kan vinden, en waar ik mij in Duitsland dan zou moeten melden. Is dit bij de Douane aan de Duits/Zwitserse grens? Ook de vraag of de Nederlandse autoriteiten dit accepteren als ik deze auto via de RDW laat keuren en BPM aangifte in Nederland doe.

Wat voor auto is het? Het moet wel iets heel bijzonders zijn wil je dit er allemaal voor over hebben.

Zwitserse auto's zijn afgeladen met opties, hebben de mooiste kleurstellingen, dikke motoren en ze zijn door de eigenaar als hun eigen kind behandeld.

Vooral van Porsche en BMW vind je pronkstukken die in Duitsland moeilijk te vinden zijn.

Waarom zou de Ned. Staat je 2% korting geven op de BTW bij invoer van een voertuig??

Witje87 zei:
Zwitserse auto's zijn afgeladen met opties, hebben de mooiste kleurstellingen, dikke motoren en ze zijn door de eigenaar als hun eigen kind behandeld.

Vooral van Porsche en BMW vind je pronkstukken die in Duitsland moeilijk te vinden zijn.

Precies hierom inderdaad, het betreft een Audi RS en wat je in Nederland en Duitsland voornamelijk vindt zijn teruggedraaide tellers, herstelde schade voertuigen, of (met name in Nederland) vragen er de hoofdprijs voor. Verder zijn opties schaars.

rw54 zei:
Waarom zou de Ned. Staat je 2% korting geven op de BTW bij invoer van een voertuig??

Ik begrijp dat je dus ervaring hebt met de materie??

Als ik een auto over de weg transporteer dan voer ik hem officieel dus eerst in Duitsland in en draag daar de BTW af. Daarmee is het voertuig ingevoerd in de EU en aangezien er binnen de EU vrije handel is hoef je niet nogmaals BTW in Nederland af te dragen. Ik ben echter op zoek naar mensen die dit zelf gedaan hebben en mij meer kunnen vertellen hierover (waar moet je bijvoorbeeld zijn en hoe handel je dit papiertechisch af bij de RDW).

klontje zei:
Witje87 zei:

Precies hierom inderdaad, het betreft een Audi RS en wat je in Nederland en Duitsland voornamelijk vindt zijn teruggedraaide tellers, herstelde schade voertuigen, of (met name in Nederland) vragen er de hoofdprijs voor. Verder zijn opties schaars.

En dat gebeurt niet in Zwitserland?

R Wolters zei:

Een stuk minder, de auto's zien er netter uit, onderhoudshistorie altijd compleet, volledig dealer onderhouden, zijn er relatief goedkoop (Duitse prijzen maar salarissen en overige kosten van level 2x Duitsland/Nederland) dus het is er ook niet zo lucratief om te sjoemelen.

Ik heb inmiddels het antwoord gekregen van de Douane en wilde het hier even laten weten voor degene die er misschien ooit wat aan hebben:

Als de auto over de weg vervoert wordt (dus niet in een container of vrachtwagen), dan mag er BTW betaald worden in het eerste EU land dat binnengetreden wordt. In mijn geval is dat Duitsland, en er mag dus BTW betaald worden bij een Duits douanedepot en er hoeft dan niet nogmaals BTW in Nederland betaald te worden.

Verder kun je in Nederland een 2 weekse vrijstelling aanvragen (eenmalig) zodat je met Zwitserse exportplaten (met verzekering) in Nederland mag rijden als de RDW afspraak niet op dezelfde dag valt.

Zoals beloofd bij deze een foto! Het betreft een Audi RS5 in absolute topstaat met alle papieren erbij en volledig dealer onderhouden. Voor wie het wil weten, ik ben al met al zeker 10% goedkoper uit geweest t.o.v. een Nederlandse Audi RS5, als die al te vinden zijn in deze staat. Ik heb de auto zelf naar Nederland gereden en in Duitsland de inklaring in de EU gedaan en dus de BTW afgerekend.

2021-04-20-08-22-03.jpg

Voor wat betreft de procedure (als iemand hier ooit terecht komt met hetzelfde idee):

Voorwerk:
- Laat de verkoper een export kenteken regelen middels een volmacht, daar zit dan ook een nieuw kentekenbewijs bij (welke je bij de RDW nodig hebt!) en komt met verzekering. Sommige canton's (provincies) geven geen kentekens af aan niet ingezetenen, en andere weer wel. Ik heb een kenteken uit Bern meegekregen.
- Regel via een expediteur (ik heb het via een Zwitserse gedaan: Vector Logistics) export en import papieren voor de export uit Zwitserland en inklaring in Duitsland. Als het een auto is die in Europa is gefabriceerd dan tevens een EUR.1 zodat je geen 10% importkosten betaald. Voor de EUR.1 moet de importeur een verklaring afgevens (oorsprongsverklaring)
- Bestel bij de fabrikant een COC/CVO (geboortebewijs), hier kan een paar weken overheen gaan en heb je nodig bij de RDW aangezien het Zwitserse kenteken wat mager is.
- Maak alvast een afspraak bij de RDW voor een keuring, wachttijden zijn lang!

Ophalen:
- Ik heb de auto zelf opgehaald en afgerekend ter plekke. Deels de dag ervoor overgeboekt en deels contant. Er komt genoeg geld uit de automaten in Zwitserland als je bank het toelaat. Alternatief is een telefonische spoedoverboeking, maar neem hiervoor vooraf contact op met je bank.
- Zorg dat je export kenteken op de auto zit en dat je de 'carte gris' (kentekenbewijs) en groene kaart (verzekering) mee krijgt.
- Bij de Duitse grens volg je de borden Export/Import en laat je de export/importpapieren afstempelen bij de expediteur.
- Daarna de export regelen bij het Zwitserse loket, daarna de import en afrekenen van BTW (Mwst) bij het Duitse loket. Met het afgestempelde bonnetje mag je de export parkeerplaats verlaten. De auto is nu officieel ingeklaard in de EU, en aangezien er vrij verkeer van goederen is, betekend dit dat je dus niet nogmaals langs de Douane in NL hoeft en dus ook niets meer hoeft af te rekenen.

Nederlands kenteken:
- Ik heb vooraf een afspraak gemaakt zodat ik zo snel mogelijk na de invoering hem op kenteken kan zetten. Afspraak duurt ongeveer 30 minuten als je alle voorwerk goed gedaan hebt (carte gris/zwitsers kenteken, invoerpapieren, COC/CVO van fabrikant).
- Eenmaal thuisgekomen kun je online BPM aangifte doen en direct betalen middels een factuur per e-mail

Nu is het wachten op je kenteken, waarmee je kentekenplaten kan laten maken bij een erkende locatie voor kentekenplaten. En vergeet de auto niet APK te keuren en te verzekeren :p

klontje zei:
R Wolters zei:

Een stuk minder, de auto's zien er netter uit, onderhoudshistorie altijd compleet, volledig dealer onderhouden, zijn er relatief goedkoop (Duitse prijzen maar salarissen en overige kosten van level 2x Duitsland/Nederland) dus het is er ook niet zo lucratief om te sjoemelen.

De regels daar rond APK en dergelijke zijn ook bizar streng. Waar wij nog 10 jaar met de zelfde verkleurde koplampen door de apk heen komen ben je daar al klaar. Alles wat gedaan wordt aan een auto moet ook met de papieren erbij dus even wat onderdelen van winparts plukken is er daar niet bij. Betekend dat er weinig mis kan zijn vaak (uitzonderingen daargelaten). Voor de gemiddelde Zwitser is een auto na 100.000km afgeschreven en een stuk minder waard.

Ik vroeg mij af ivm het export kenteken of de auto ook in bern stond of dat een tijdelijke plaat uit een ander kanton kan worden gebruikt?

Ik heb ook een auto te koop zien staan in Zwitserland en vraag me af na bovenstaande gelezen te hebben, of je ook in Luxemburg de BTW kan afdragen. Die is momenteel 17%

Je moet de auto inklaren ergens in de EU, normaal zou je dat als Nederlander in Nederland bij de douane doen. Zie ook het openingsbericht van de TS.

Maar inmiddels weet ik dat je door meteen in te klaren bij de eerste grensovergang het T1 document achterwege kan laten. Dus Duitsland lijkt dan het meest voor de hand liggend.

Ja logisch dat ze daar wel regels voor geschreven hebben anders deed iedereen dat in Luxemburg natuurlijk ;). Alhoewel ik hier in Zwitserland tevreden ben met onze 8,1%!

Terug
Bovenaan