Audi Q3 sportback benzine of plugin

Ik ben aan het kijken naar een Audi Q3 sportback. Echter weet ik zo niet of ik plugin moet doen of benzine.
Ik rij woon werk ong. 45 km enkelreis en totaal aantal kilometers ong. 25000 p/j.
Iemand ervaring hier mee ??? Natuurlijk je ervaring naar deze auto ben ik ook nieuwsgierig naar.
Thuis laden is mogelijk in de avond en af en toe ook overdag via zonnepanelen.

Er van uitgaande dat deze Audi dezelfde PHEV aandrijflijn heeft als mijn Octavia, zeg ik : Voor de enkel reis naar werk / huis, heb je bijna de volledige batterij capaciteit nodig. wil je woon-werk verkeer geheel elektrisch doen, dan zou dat betekenen : 2x per dag minimaal 80-90 % van de batterij capaciteit laden. Hiermee krijgt de batterij een zwaar leven.

Een benzine uitvoering zou in dit geval meer voor de hand liggende keuze zijn. Met 45 km enkele reis komt de motor goed op temperatuur. Of je moet een deel op benzine rijden met de plug-in versie. Maar elke dag geheel elektrisch van en naar je werk, lijkt me iets teveel voor de batterij van deze PHEV aandrijflijn.

We hebben zelf ooit naar een Passat GTE gekeken, maar zijn afgehaakt vanwege de horrorverhalen over de DSG die in de plugin zit. Nogal een complex stukje techniek welke ook, naar horen zeggen, regelmatig stuk gaat. Een revisie gaat bij dit type DSG al gauw over de €5000-6000 heen. Toen we dat hoorde zijn we maar afgehaakt!

De enige reden dat fabrikanten een PHEV verkopen, is dat ze moeten voldoen aan Europese CO2 richtlijnen.
Als koper schiet je er weinig mee op. Dat is ook de reden dat Toyota 25 jaar hybrides maakt, maar amper PHEVs. Vanwege die EU-regels, is ook Toyota recentelijk overstag gegaan.

Meer kilo's, meer complexe techniek, meer wegenbelasting. En als de accu leeg is, dan is-ie niet zo zuinig meer.
Het is jammer dan Audi/VAG geen hybrid heeft, alleen maar een mild hybrid en een plugin.

je kunt ook de helft van de accucapaciteit gebruiken. Dus de eerste twintig kilometer elektrisch en het laatste stuk op benzine. Zeker als je het eerste deel het dorp of de de stad uit rijdt met veel optrekken en remmen is dat op elektrisch best ideaal. Resterende afstand op benzine, wordt de motor ook nog netjes warm. Kun je elke dag volstaan met een acculading.

Ik heb zelf ook recent een PHEV gekocht met twee jaar garantie en een lage kilometerstand. De techniek is weliswaar complexer maar moderne spul lees je weinig problemen over. Het is in deze tijd toch een gok wat het beste is om te kopen. Ik wil er zelf een 3 jaar mee rijden en dan voor de 100dkm en einde garantie accu afscheid van nemen. Tegen die tijd zien we wel weer.

Er zijn zowel voor- als tegenstanders te vinden van de PHEV. Als ik naar mijn eigen auto kijk, de 320e/330e dan is men overwegend heel positief over het rijden en lees ik niet/nauwelijks over spijt dat ze niet voor de gewone benzineversie zijn gegaan. Of ik eentje zou aanschaffen van 6 jaar oud met twee ton op de klok dat is wel een ander verhaal.

Terug
Bovenaan