AsconaGT: Insignia Sports Tourer Innovation 1.6T 200pk (2018) - Audi A2 1.4 (2000)

Guest
Het is niet mijn ding...

maar 180 pk en 3trapsautomaat, dat gaat natuurlijk als de brandweer ofniet???

Guest
Cool apparaat hoor. Nu ik deze auto zie, moet ik direct aan een langgeleden incident denken. Een voormalig hockeycoach had zo'n ding. Die kerel was compleet gek en (achteraf gezien) verantwoordelijk bezig zijn, kon hij ook niet. Zaten we in die bak met 3 mede-hockeykoters zo'n 200 te banen. Vervolgens heuveltje; we vlogen met z'n allen tegen het dak. Maar láchen......

929V6

Actieve Gebruiker
Prachtig!(y) Veel succes met opknappen/restaureren, hopelijk blijven de kosten voor jou binnen de perken.:)

Om eerlijk te zijn ben ik geen Opel liefhebber, maar de Monza heb ik altijd schitterend gevonden. Mooie auto man!

Succes met opkanppen en veel plezier er mee!

WOF :cool:

Barri

Moderator

Bijzonder ding! Dat interieur doet me denken aan de woonkamer van het vorige huis van mn opa :LOL:

Guest
Dat interieur, heerlijk ouderwets(y) Al wat foto's van de buitenkant gemaakt?

Jeroen W

Gebruiker
Mooi man! Een oom van mijn pa heeft ook ooit zo'n wagen gehad. Hele mooie elegante auto's. Hij had er een in heel licht groen.
Dat interieur is zo lekker jaren '70 luxueus...(y)
Hou ons op de hoogte!

AsconaGT

Actieve Gebruiker
Een oom van mijn pa heeft ook ooit zo'n wagen gehad. Hele mooie elegante auto's. Hij had er een in heel licht groen.

dat kan heel goed kloppen, de meesten waren beige (zoals ik heb) blauw (en dan ook alles blauw) en het zelfde met de groen :) echt jaren 70

Dat interieur, heerlijk ouderwets Al wat foto's van de buitenkant gemaakt?

jawel, maar gewoon een paar vlugge foto's, geen mooien, maar zal ze wel ff posten zo ;)

Veel plezier ermee, ga er van uit dat je ons een beetje op de hoogte houd van de vorderingen

jazeker! daarom heb ik deze topic ook gestart (y)

Leuke auto, hoor. En volgens mij is dat interieur nog puntgaaf!

het interieur is inderdaad op een paar kleine dingen in zeer goede staat, de rest van de auto overigens het tegenovergestelde, maargoed, daarom is het ook een hobbieauto.

Succes met opkanppen en veel plezier er mee!
danku danku :D komt wel goed dacht ik zo.

Gaaf! Ik werd vanmiddag nog voorbij gereden door een oud type Senator (een 2.5)

dat kan kloppen, de 2.8 is met de facelift vervangen door een 2.5 injectie in 1983 als ik het goed heb, die senators zijn overigens ook zeldzaam

maar 180 pk en 3trapsautomaat, dat gaat natuurlijk als de brandweer ofniet???

Ik heb met deze alleen nog heel rustig gereden omdat de auto lang had stilgestaan, en naar mijn huis worden gebracht, dat doe ik dan liever rustig i.v.m. remmen en zo :p

Ik heb wel met vergelijkbare auto van mijn collega gereden, het gaat echt heel hard! Zonder dat je het echt door hebt.

Prachtig! Veel succes met opknappen/restaureren, hopelijk blijven de kosten voor jou binnen de perken.

ja ik hoop het ook dat de kosten binnen de perken blijven, maar ik kan redelijk wat zelf, motorisch zijn ze érg goed, (onverwoestbaar volgens sommigen) het enige echte probleem is gewoon de roest.

AsconaGT

Actieve Gebruiker
paar foto's nog...

het motorblok, 6-cilinder lijnmotor, je kunt ook goed zien dat rechtsvoor (links op de foto) ze bij de veerschotels al bezig zijn geweest. Met kit alles aan elkaar gemaakt en vervolgens dikke laag tectyl er over :rolleyes: wat natuurlijk voor de keuring goed moet worden gemaakt. En precies de andere kant, dat andere bruin dan de auto is, dat moet ook stukken ingemaakt worden voor de keuring. Dat zijn tevens ook beide de grootste minpunten van de wagen.
100_7705.jpg

en zo ziet het gevolg van prutswerk er dus van dictbij uit.
100_7742.jpg

en zo ziet de auto er nu uit :D al aardig gestript. Mijn dashverlichting deed het niet, ben er nu achter dat de fout in de dimmer zit, hij blijft volledig dimmen, dus daar ga ik mee verder.
100_7744.jpg

Binnenkort even wat mensen vragen of ze voor mij de veerschotels willen lassen. Ik kan het aardig, maar veerschotels begin ik liever niet zelf aan. Heb dat nog nooit gedaan of gezien namelijk :)

En nog de foto van de auto voordat ik hm kocht.
marktplaatsmonza.JPG

wordt vervolgt (y)

Mach1

Gebruiker
Helemaal gaaf zo'n Monza! Heb er een tijdje geleden ook nog een zien staan bij The Gallery in Brummen. Leuke wagens! Succes met je project!

ZEN

Gebruiker
Schitterende bak!!! (y)

Maar wat jij moet doen zou voor mij onbegonnen werk zijn.
Wat mis ik hiervoor?
kennis / kunde / ruimte / tijd... :p

Dus alle respect voor je dat je dit grotendeels zelf gaat aanpakken! :D

AsconaGT

Actieve Gebruiker
Maar wat jij moet doen zou voor mij onbegonnen werk zijn.
Wat mis ik hiervoor?
kennis / kunde / ruimte / tijd...

Dus alle respect voor je dat je dit grotendeels zelf gaat aanpakken!

kennis:

ik studeer commerciele economie HBO in enschede, dus totaal geen autokennis door school.

wat ik wel heb, is dat ik bij een autogarage werk, een grote dealer, waar ik heel veel zie, hoor, en ook wel een doe. Ik weet onderhand behoorlijk wat daardoor.

nu de kunde:

die heb ik vrijwel niet, ik las wel eens een uitlaatje, een onderhoudsbeurtje doeik wel eens, lampjes, maar verder heb ik echt geen kunde. Het is meer zoiets van; kijken waar het schip strand met de Monza, maar heb gelukkig veel mensen met autokennis om mij heen, dus dat geeft wel wat vertrouwen. Maar ik heb zoiets van; rustig alles bekijken voordat je het loshaalt, met lassen is het zoiets als oefenen en oefenen, maar ik zie dus wel hoe ver mijn kunde is ;) een uitdaging voor mezelf ook dus.

ruimte:

ik heb zelf geen grote schuur, gewoon een oprit met garage en carport. (al lijkt het wel soms op een halve garage). Heel veel dingen probeer ik zelf te doen, gereedschap spaar ik voor, en soms lenen, dingen die ik niet thuis kan, doe ik zaterdags op het werk op een brug. dat zijn voornamelijk dingen waar je speciaal gereedschap voor nodig hebt of werk aan de onderkant.

tijd:

tjah, moeilijk, ik heb érg weinig tijd, met een voltijd HBO studie, en nog eens 25 uur werk in de week en een vriendin en nog andere dingen, hou ik weinig tijd over, maar 's avonds na het eten, of op een vrije dag vind ik het heerlijk om rustig met auto's bezig te zijn, en alle voorbereiding, informatie zoeken ect.

En ben ook bezig met de werkplaatshandleiding van de Monza, daarin staat in het nederlands heel veel (eigelijk alles) vermeld hoe en wat, erg handig dus!

Het enige waar ik wel mee zit is het spuitwerk, dat is echt een vak apart, en een dorpeltje of zo kan ik zelf wel, dat zie je ook vrijwel niet, maar op de wat opvallende plekken wil ik het wel netjes hebben. Eigelijk zou het het mooiste zijn als ik over een jaar een heel stuk verder ben, dat hij compleet overgespoten wordt, maarja, daar heb ik als student waarschijnlijk geen geld voor ;)

ZEN

Gebruiker
kennis.
HBO Economie had ik in je profiel gezien, maar kan je in de praktijk opbouwen. Wat jij dus ook hebt gedaan en nog doet. :)

kunde.
toch meer dan ik... :(

ruimte.
zie kunde! wij hebben er 12 jaar geleden geen rekening mee gehouden een huis te zoeken met garage, we waren veel te blij van de flat af te zijn... ;)

tijd.
OK, maar geen huishoudelijke taken, zo te zien.

Door mij daarstraks vergeten:

DURF!!! en connecties... :cool:

Poekoek

Gebruiker
Gave bak hoor, zo'n Monza! Gaat je vast lukken om 'm weer helemaal strak te krijgen. Welk jaar zit je trouwens in CE, ik doe het zelf nu en ben nu een half jaar dingen aan het herkansen van de 1e 2 jaar i.p.v. stage.

Guest
Ben zelf geen fan van Opel, maar deze bak is wel heel exclusief en een bijzondere verschijning (al is het alleen al omdat je hem nooooit ziet).

AsconaGT schreef:

Het motorblok, 6-cilinder lijnmotor,

Ik heb ooit in een Carros (autoblad) een artikel gelezen met Bennie Jolink van Normaal. Hij was ook helemaal weg van de Monza en ze hebben hem weer een rit laten maken. Ik moet die uitgave nog wel hebben.

Hij vertelde daarin dat een 6 cilinder motorblok van Opel zo soepel liep dat je een jeneverglaasje gevuld met een kop er op op het blok kon zetten dat stationair draaide en dat er dan nog niks over het glas heen liep. Uiteraard hebben ze dat getest en het klopte!

WOF
k046.gif

StalenSnuitje

Gebruiker
Wings of freedom schreef:

Hij vertelde daarin dat een 6 cilinder motorblok van Opel zo soepel liep dat je een jeneverglaasje gevuld met een kop er op op het blok kon zetten dat stationair draaide en dat er dan nog niks over het glas heen liep. Uiteraard hebben ze dat getest en het klopte!
Ziedaar het voordeel van de straight-six en de V12: geen vrije momenten in de aandrijflijn :)

929V6

Actieve Gebruiker
Ik heb ooit in een Carros (autoblad) een artikel gelezen met Bennie Jolink van Normaal. Hij was ook helemaal weg van de Monza en ze hebben hem weer een rit laten maken.

Hij heeft minstens eenmaal een exemplaar in de prak gereden...

Guest
Dat is nog es een moderne klassieker :D Hadden ze dit model ook niet toevallig met digitaal dashboard ? Veel plezier ermee in ieder geval!

Guest
Gave kar! En mooi dat er weer een oude Opel op dit forum bij is, gaat goed zo :)
En dat interieur is echt super, wees daar maar zuinig op.

Succes met je project!

Hextrasher schreef:
Hadden ze dit model ook niet toevallig met digitaal dashboard ?

Volgens mij niet, wel in een latere versie van de Senator.

AsconaGT

Actieve Gebruiker
Gave bak hoor, zo'n Monza! Gaat je vast lukken om 'm weer helemaal strak te krijgen. Welk jaar zit je trouwens in CE, ik doe het zelf nu en ben nu een half jaar dingen aan het herkansen van de 1e 2 jaar i.p.v. stage.

ik zit nu in m'n 2e leerjaar, maar moet nog wel wat over doen van de eerste, wil volgend jaar wel op stage ;)

haha, leuk detail, dat wist ik niet ;) ik zal het wel een keer zelf proberen :D het blok loopt inderdaad erg soepel en rustig (behalve als je het gas wat dieper in trapt, dan brult en blaas ie enorm:D)

Dat is nog es een moderne klassieker Hadden ze dit model ook niet toevallig met digitaal dashboard ? Veel plezier ermee in ieder geval

nee, dit exemplaar niet, digidash werdt pas leverbaar na 1983 op de monza, toen er een facelift plaats vond. Het zal uiteraard best in de bouwen zijn op een of andere manier, maar was dit niet van plan ;) Vind het kijken op een digidash van mijn dagelijkse Twingo meer dan genoeg.

tijd.
OK, maar geen huishoudelijke taken, zo te zien.

Door mij daarstraks vergeten:

DURF!!! en connecties...

nee, ik woon nog lekker thuis als student, heb wel huishoudelijke taken hoor, maar dat is grotendeels alleen m'n eigen dingen, dus dat valt reuze mee ;)

ja durf heb je nodig, het blijft een risico zo'n auto kopen, je kunt altijd een aardie inschatting maken, maar als je er aan begint valt het altijd tegen, en de vraag is , of het een klein beetje tegenvalt, of heel erg! Tot nu toe valt het bij mij nog mee, maar heb hm ook nog paar pas.

zonder connecties zou ik er niet aan beginnen, das heb ik echt wel nodig.

Ik heb de fout van de dashlampjes gevonden, de dimmer is niet goed meer, dus die gaat er morgen uit, wordt nagekeken, en anders schakel ik hm permanent door voorlopig, zodat ze het zowiso doen.

Morgen gaat het vloerkleet van de 2 voorste zetels in de grote schoonmaak nu het lekker weer nog is. :cool:

Het lassen van die schotels is net zo makkelijk/moeilijk als die stukken erin zetten!
Je slijpt de rotte plekker eruit en klopt het nieuwe staal om de vorm heen die je nog over hebt, wel zorgen dat je de spanning van de veer afhaalt en dat je de grenzen van de huidige schotel aanhoudt.
Akls ze echt te ver weg zijn, dat je geen voorbeeld meer hebt, kun je beter eerst een mal maken voor het buigen van je staalplaat.
Wel goed tectyleren uiteraard, anders zit je zo weer met de gebakken peren!

Guest
Mooie auto hoor. Nog uit de tijd dat Opel een redelijk begerenswaardig merk was met klasse auto's.

AsconaGT

Actieve Gebruiker
Het lassen van die schotels is net zo makkelijk/moeilijk als die stukken erin zetten!
Je slijpt de rotte plekker eruit en klopt het nieuwe staal om de vorm heen die je nog over hebt, wel zorgen dat je de spanning van de veer afhaalt en dat je de grenzen van de huidige schotel aanhoudt.
Akls ze echt te ver weg zijn, dat je geen voorbeeld meer hebt, kun je beter eerst een mal maken voor het buigen van je staalplaat.
Wel goed tectyleren uiteraard, anders zit je zo weer met de gebakken peren!

de een zegt dat het heel makkelijk is, en de ander weer niet... Omdat de sporing veranderd en weet ik wat. En de een zegt dat je een veerpootbrug moet gebruiken om alles op z'n plek te houden. Sterk wisselende gedachten/meningen.

Uiteraard worden de nieuwe stukken helemaal goed roestwerend gemaakt (y)

Eerst ook de afstanden goed opmeten alvorens je gaat slijpen, zoals ik al zei, desnoods met een mat, die paar milimeter die je dan nog mis zit, kun je makkelijk in je sporing corrigeren, mocht dat enige invloed hebben, maar zoals ik de foto's van je schotels zie, moet het geen enkel probleem zijn ze er terug in te lassen.

AsconaGT

Actieve Gebruiker
oke, bedankt (y) :D zal alles even goed opmeten.

heb ook binnenkort de orginele maten van de schotels en afstanden, dus gaat helemaal goedkomen binnenkort ;)

Guest
Leuk man!:D

Vind het zelf niet de mooiste auto maar,

-zes in lijn(y)
-mooi luxe interieur(y)
-coupe(y)

Veel plezier en succes ermee!

AsconaGT

Actieve Gebruiker
bedankt voor de reactie's (y) goede stimulans om ook tijdens tegenslagen verder te gaan, haha.

vandaag nu het nog lekker weer is het voorste vloerkleed schoongemaakt en afgespoeld.

100_7745.jpg

vanavond verder met de lichtdimmer van de dashverlichting

Bas

Gebruiker
Leuke zo'n Monza! Opzich heb ik niet zoveel met Opel, alleen enkele modellen van weleer, zoals de Senator, Commodore, Monza en de Manta. Dat vind ik auto's met stijl

AsconaGT

Actieve Gebruiker
maar mijn vriendin niet de princess! , ze vind het nog maar niks, en houd het bij m'n Twingo :)

ze moet er een beetje aan wennen denk ik, komt wel... ;)

AsconaGT

Actieve Gebruiker
het lijkt maar zo hoor, zo handig ben ik niet :)

gewoon werkplaatshandboek er bij, staat echt veel in, veel vragen aan bekenden, vooral op het opelforum helpen ze mij aardig op weg, en rustg kijken hoe alles in elkaar zit voor je het los trekt. En de auto is niet zo complex als huidige auto's.

En lassen is oefenen en oefenen, ik vind mezelf nog niet goed genoeg om aan m'n auto te lassen, maar nog even, en dan ga ik ook dat eens proberen :)

AsconaGT

Actieve Gebruiker
maandag gaat de auto met groene platen richting mijn werk, waar ze kunnen kijken of ze iets voor mij kunnen betekeken (gratis:D) en hoe en wat m.b.t. het laswerk voor de APK :)

AsconaGT

Actieve Gebruiker
Er zijn ook zeker veel overeenkomsten met de manta, alleen is de manta echt een sportauto, en de monza een luxe coupé, niet echt mee te racen...

(ookal hebben ze dat wel gedaan)

Nurburgring-1982-05-30-076.jpg

en zelfs rally's , alleen kan de afbeeldingen niet zo weer vinden...

maar volgens mij hadden ze hun gewicht veel te veel tegen om als echte goede racewagen te dienen

Bovenaan