AsconaGT: Insignia Sports Tourer Innovation 1.6T 200pk (2018) - Audi A2 1.4 (2000)

Senor la Gaita

Gebruiker
EVV zei:
Monsieur Le Loure zei:
Je zou de speakers kunnen wisselen, of de speaker die het niet doet eens aansluiten op een versterker in huis als je die nog hebt.

Weet je gelijk of het aan de bekabeling ligt of aan de speaker.

Bedenk mij net dat een speaker ook kunt testen door middel van het aansluiten van een 9 volt blokbatterij, kun je speaker nog laten zitten ook.
Dat aansluiten op een versterker thuis is wel even controleren of de impendantie van de autospeaker niet erg laag is en dat je thuis versterker daar wel mee overweg kan.

Voor die paar seconden loopt dat wel los, zeker op laag volume.

AsconaGT

Actieve Gebruiker
zoals eerder genoemd zijn de kentekenlampjes een zwak punt van de A2. niet de lampjes zelf maar wel de armaturen. En helaas kun je die ook niet zomaar even vervangen. Het is zo'n hels karwei dat sommige ervaren mensen het in 4 uur doen omdat het van binnenuit gedaan moet worden en zelfs de achterklep half uit elkaar. Niet over nagedacht dus. Dat in combinatie met schroefjes die snel roesten en dus doordraaien zijn bij de meeste A2's de schroefjes en armaturen slecht of gekit en vaak een combi van beide.

En ook deze A2 had slechte armaturen, 3 slechte schroeven en 1 die er vast in zit. Die is er uit gehaald. Armaturen zo goed als mogelijk hersteld en er fatsoenlijke nieuwe RVS schroeven in gezet. Het is niet in het zicht dus heb geprobeerd er het beste van te maken (y)

Voor de lampjes heb ik ledjes gebruikt. Maar veelal met aftermarket led is het zo dat ze veel te fel zijn en veel te wit. Maar via onze chinese vrieneden passende ledlampjes gevonden die niet zo fel zijn en warm wit. Net iets meer en beter verspreid licht dan origineel maar wel de zelfde kleur

52646853986_d430cc1564.jpg

52647334433_eecbc8aedf_c.jpg

kentekenplaat zit er weer op, ook die zou voor de mooi eigenlijk een nieuwe op moeten na al die jaren ivm verkleuring en beschadigingen maar voor nu laat ik het even zo

Deze week nog verder met de radio herstellen. Interieurfilter inbouwen en dan de rechter zijde van het dashboard weer terug plaatsen.

Dan zaterdag beginnen met de cruise control inbouw

AsconaGT

Actieve Gebruiker
52660673159_da13a74635_c.jpg

Radio zit er inmiddels in, matched best prima met de rest van het interieur voor een aftermarket radio. Actieve DAB antenne geplaats, microfoon van handsfree. Geluid van DAB radio is heel goed, speakers valt ook niet tegen. Achter zitten ook de optionele speakers wat voor een prima geheel zorgt.

Bluetooth werkt goed en helder. grotendeels van dashboard weer teruggebouwd en schoongemaakt. Asbak hersteld, alles goed vast gezet

Ook gelijk interieurfilter geplaatst (y) zit er ook vers in

Helaas weinig tijd nu, maar binnenkort cruise control inbouwen (y) dan is alleen nog de beurt resterend en daarna in principe klaar om de weg weer op te gaan

AsconaGT

Actieve Gebruiker
Hij ziet er inderdaad heel netjes uit. (y) moet wel zeggen dat de basis ook gewoon goed was. Hij was gewoon smoezelig en veel buiten stil gestaan zonder fatsoenlijke wasbeurt. zeker de binnenkant is met relatief weinig inspanningen wel weer heel mooi geworden en zie je de leeftijd er niet aan af.

Enige wat gewoon niet mooi is, en waar ik vooralsnog niets aan ga doen is dat de hemelbekleding los laat achterin bij de achterklep. Bekende audi A2 kwaal. Dit heeft iemand met nietjes vast gezet zodat het niet verder gaat en nog redelijk oogt. maar eigenlijk moet die opnieuw worden bekleed. En de achterkep zitten wel wat beschadigingen op door zo'n fietsendrager op de achterklep :rolleyes: als je zoekt vind ik vast wel een achterklep op kleur voor 100 euro, dus zou een overweging kunnen zijn, maar vooralsnog laat ik ook dat voor wat het is. Maar die beide dingen zijn wel een smet op een verder nette auto die technisch ook goed is.

AsconaGT

Actieve Gebruiker
Vanmiddag een begin gemaakt aan de cruise control,

Accu afkoppelen, zorgen dat er geen reststroom is.
Airbag er uit.
alles goed markeren zodat het stuur op exact de zelfde plek terug komt.
Stuur er af
Kappen rondom het stuur verwijderd.
Sleeplint verwijderd
stekkers van stuurstrengels verwijderen.
Oude stengel verwijderen met knipperlicht, nieuwe stengel met cruise control er in maken
52668725046_7d24d567d3_c.jpg

extra bekabeling trekken voor cruise control
En alles in omgekeerde volgorde weer terug bouwen

Accu nog wel losgekoppeld gelaten uiteraard want nu moet de rest nog worden aangesloten wat nogal een priegelwerkje is. Helaas is het kabelsetje wat ik er bij heb te kort en dus moet ik ze verlengen. Ook alvast de 'geheime' ruimte in de bodem open gehaald waar onder andere de ECU zit.

52669223783_9e4dc91acc_c.jpg

stekkers open halen. Grote bouwlamp er op, het is net een operatie :cool: inmiddels ligt er nog veel meer los. nieuwe verlengkabel is ook gemaakt

52669223773_7945626d99_c.jpg

komende week verder met verlengkabel in de ECU stekker maken en aan de kabel die te kort was. Dan alles weer terug bouwen, inleren en testen

Het lijkt ingewikkeld maar het is vooral wat priegelwerk. Denk dat er nog een uurtje in gaat zitten, dan ben ik er 4 uurtjes mee bezig geweest. Als ik het nog een keer moet doen gaat het in 2 uurtjes ook lukken als ik gelijk de juiste kabellengte heb.

AsconaGT

Actieve Gebruiker
Het is even stil geweest. Helaas weer veel werk/prive dingen tussendoor waardoor de A2 wat langer dan gepland binnen staat. Aan de andere kant; hij is nog niet strikt nodig dus kan hij lekker warm binnen staan.

Laatste werkzaamheden aan de cruisecontrol zijn gereed
52725603635_d808ddc432_c.jpg

Koplampen gepolijst, auto aan de accu lader gezet. Interieur nog wat zaken onderhanden genomen. Ramen binnen en buiten nog gedaan. Poetsen/polijsten is al gedaan. Al kreeg ik vandaag nog even de finishing touch van de kinderen
52725446404_83f5016ebb_c.jpg

Eigenlijk is hij nu helemaal klaar om naar buiten te gaan, en dat gaat hij ook sinds 2 maand binnen te hebben gestaan. Maandag gaat hij naar een familielid met een garage waarbij hij nieuwe filters, olie en bougies krijgt en nog even technisch verder word nagelopen, koplampen controleren en zo nog wat zaken. Mocht er nog wat aan het licht komen dan heb ik nog even de tijd voor de laatste zaken. 1 april gaat onze andere auto weg en moet de A2 al die ritjes voor zijn rekening nemen dus dan is er weinig tijd meer voor sleutelen.

Ik zit er nog wel aan te denken om eventueel de reeds aanwezige centrale vergrendeling uit te bereiden met een afstandsbediening, mooiste is origineel audi maar vroeger had ik een oude opel, daarbij kon ik een relais vervangen door een relais met zender er op en kreeg ik zo'n sleutelhanger zender er bij. Was heel eenvoudig en goedkoop. zal eens googlen of zoiets bestaan voor een simpele naderhoud inbouw.

Kristian2

Gebruiker
Erg leuke auto zo’n A2. Wordt ook een hele nette auto zo met alle aandacht die je hem geeft.
Zijn de paneeltjes rondom de raambediening in de portieren goedkoop en eenvoudig nog te vervangen? Ben je ook van die weggesleten softlak af.

AsconaGT

Actieve Gebruiker
Vrijwel alle A2's hebben last van de softlak. Sommige matig, en sommigen heel erg. Met name de lichtbediening en climat control knopjes zijn doorgaans compleet weg gesleten. Behalve het eerste modeljaar (2000), waar deze er ook 1 van is. Die hadden beperkt softlak en daarom zit dit exemplaar er nog heel netjes uit. Bouwjaren 2001-2005 zien er vaak niet uit. Maar de raambediening is de enige plek waar hij wel last heeft van de softlak. Daar is helaas weinig aan te doen en doorgaans zijn alle gebruikte paneeltjes niet veel beter. Mocht ik er een keer eentje tegen komen in de juiste kleur (meesten zijn zwart namelijk) dan laat ik het uiteraard niet schieten.

AsconaGT

Actieve Gebruiker
Barri zei:
Die A2 staat echt te stralen! De meeste worden helaas niet gekoesterd, goed om dat wel te doen!

Er is een A2 forum, daar worden er best veel gekoesterd. Sommigen hebben er meerderen in 1 huishouden :) En er is zelfs een A2 dokter in Nederland, een garage waar vele op de stoep staan, enorm veel delen op voorraad en een groot aantal rijdend houden in goede staat :D maar inderdaad, de meesten die je op marktplaats ziet zijn veelal als 2e auto gebruikt en moet vooral goedkoop zijn om te rijden en in het kader van 'hij is al oud' word alleen het strikt noodzakelijke gedaan, worden van APK naar APK gereden , veel import en zijn ze vaak in matige staat. (en ook heel veel met hoge kilometerstanden)

AsconaGT

Actieve Gebruiker
Gisteren de auto op de brug, alles nagekeken en eigenlijk gewoon top! (voor een 23 jaar oude auto)

puntjes;
versnellingsbak zweet iets, niets ernstigs
middendemper word minder maar gewoon dicht en zal niet zo'n vaart lopen, maar wel iets om in de gaten te houden
Koppeling zit wel wat hoog, maar niets om zorgen om te maken voor nu

52732278750_b35d25b237_c.jpg

Olie ververst, filters, bougies, bandenspanning, uitgebreide inspectie. koplampen moet ik nog wel nakijken of alles goed staat voor de zekerheid. Verder niets aan het handje

Uiteraard geen roest, en de gewoonte van mijn monteur om zijn magneet led lamp even vast te 'plakken' aan de onderzijde van de auto om handen vrij te hebben werd gelijk gelijk de aluminium carrosserie duidelijk, daar blijft geen magneet aan vast zitten :)

Alleen nog 1 vervelend puntje tijdens het het rijden, over de speakers hoor ik nu een enorm irritante fluittoon die toerentalafhankelijk is. Denk dat het met zo'n ontstoorblokje opgelost is ( ? ) iemand ervaring daar mee? Waar plaats je die precies tussen?

AsconaGT

Actieve Gebruiker
Morgen, na 5 jaar en 80.280 km gaat de Up weer naar de leasemaatschappij. Door een andere baan van mijn vrouw komt er dus ook geen nieuwe leaser weer. Aantal kilometers zal fors minder worden en voor de komende jaren is daar de A2 voor. Morgen even de auto goed schoonmaken, geen idee hoe kritisch ze zijn maar zitten verder geen schades op of iets.

Al die tijd een prima 2e auto geweest. Er is voor een 2e auto redelijk wat mee gereden ondanks de corona periode. Korte stukjes, langerere stukken, kinderstoeltjes, opvang, bouwmarkt. Eigenlijk is er alles wel mee gedaan en ik eigelijk kun je wel zeggen dat in 90% van alle gevallen de Up prima voldoet in dagelijks gebruik. het zijn met name de vakanties, weekendjes weg, naar de milieustraat waarbij het gebrek aan ruimte echt parten gaat spelen.

Sterke punten;
-Het is simpele techniek, kan weinig stuk aan gaan, en dat is dan ook niet gebeurd. Start stop werkt wel vrij ruw en soms bleef een relais hangen. maar hij heeft ons nooit laten staan en alle ziet er na 80.000 km nog steeds goed uit.
- hij ziet er vandaag de dag nog steeds prima uit qua model, tijdloos.
- stoelen zitten erg goed, ook als je wat langer in de auto zit
- rij eigenschappen zijn erg goed, ook als je buiten de stad komt

Minpunten;
- Afwerking is toch echt wel matig. Veel hard plastic en kaal metaal op de deuren en kofferklep, klapraampjes achter, hoewel niets stuk is gegaan zie je wel dat er bespaard moest worden en dat doen sommige concurrenten echt wel beter
- Vermogen is echt wel mager. in de stad is 60Pk prima, maar daarbuiten is 60PK echt wel weinig. Meer vermogen is wel een aanrader als je ook regelmatig buiten de stad komt en waar de Up best goed is zijn element is ondanks het een kleine auto betreft. Sommige concurrenten hebben standaard al meer vermogen. Bij de Up is dat een meerprijs en zie je daarom ook weinig denk ik.
- zowel de airco als verwarming hebben moeite om de auto warm te krijgen als het onder 0 komt, je moet de blazer flink aan zetten en duur het lang voordat er warme lucht uit komt. het zelfde geld in de zomer voor de airco die minimaal berekend is op zijn capaciteit. Eenmaal op de snelweg verwarmd en koelt hij beter maar op korte stukjes niet. Dat doen sommige concurrenten in het A segment echt beter is mijn ervaring.
- beslaan van de ruiten komt veel voor. De dealer zegt dat de afwatering onder de parafaan te krap is bemeten. Bekend probleem bij Upjes. Als er dan rotzooi in komt zoals blad krijg je vochtproblemen. Even snel zelf schoonmaken kan niet.
- luxe in het algemeen, ja dan had je maar een luxe exemplaar moeten kopen, maar Upjes zijn al duur in aanschaf. veel extraatjes moet je dan nog fors voor bijbetalen die bij concurrenten er vaak standaard op zitten of op een iets luxere uitvoering. ALs occasionzoeker moet je wel zoeken mocht je een luxe exemplaar willen, dat is bij een Up niet zo vanzelfsprekend als sommige concurrenten.
- 4 zitter, niet vaak een probleem geweest maar soms wat de mogelijkheid tot 5 zitplaatsen zijn geweest zoals sommige concurrenten wel hebben. zeker als er plots wat vriendjes mee komen uit school.

Zou ik zelf prive een Up kopen? Ja en Nee. Ik zou alleen een up kopen als TSI of GTI, maar dan zijn de prijzen ook fors maar dat lijkt mij gewoon echt fijn, zeker als er ook wat luxe op zit. Is het puur rationeel blik, dan zit een KIA Picanto (om maar een voorbeeld te noemen) gewoon veel mooier in elkaar. Mooier afgewerkt, meer luxe, normale ramen achter, degelijker gebouwd, moderner, meer vermogen en zelfs als 4 cilinder te krijgen en 7 jaar garantie. Voor een Hyndai i10 geld een beetje het zelfde en een Opel Karl ook.

Al met al kijk ik er wel positief op terug, waren voor ons ook hele goedkope kilometers omdat het zakelijk lease betrof. Nu verder met een 23 jaar oude A2 ! Qua wielbasis en lengte is deze vrijwel gelijk aan de Up. Wel veel ruimer, fijnere motor, lichter en mooier afgewerkt. Als deze net zo betrouwbaar is als de Up was dan teken ik er voor :cool:

Rembrandt

Gebruiker
Zijn er in die klasse (veel) vijfzitters dan?
Dat was hier thuis een beetje het probleem. Voor een vijfzitter zit je al snel een klasse groter.

Voor zijn klasse vind ik de Up best degelijk en volwassen aandoen. Maar het is wel een echte Volkswagen. Je moet ze lekker aankleden om er wat van te maken.

Die A2 is bijna een upgrade tov de Up zoals ie er nu bijstaat. ;)

Kristian2

Gebruiker
Ik vind de Up! juist heel degelijk en solide gebouwd. Het interieur vind ik door de simpelheid heel leuk, maar dat is wel afhankelijk van de afwerking van het dashboard. De grote lappen hard en uiterst goedkoop plastic in een i10 of Picanto vind ik veel minder mooi dan de deels onbeklede deuren in de Up! 60pk houdt niet over maar met wat uitwringen kom je ook op de snelweg wel mee. Heb de onze uit Duitsland gehaald en op terugweg met 140 op de Autobahn terug. Ik was onder de indruk van de stabiliteit en de relatieve rust.

B Real

Gebruiker
De 60pk Upjes zijn technisch gelijk aan de 75pk Upjes dacht ik?
JD Engineering krikt het vermogen voor zowel de 60pk als 75pk variant voor 350eu op naar 85pk. Dat moet toch een lekker vermogen zijn voor zo'n wagentje :)

Kristian2

Gebruiker
Ja, staat net als inbouwen van cruise control al sinds begin op het lijstje. Maar echt nodig vind ik het nog steeds niet. 25pk extra merk je dacht ik vooral boven de 4.000 tpm., daar is de 60pk wat geknepen

AsconaGT

Actieve Gebruiker
Zijn er in die klasse (veel) vijfzitters dan?
Dat was hier thuis een beetje het probleem. Voor een vijfzitter zit je al snel een klasse groter.

Volgens mij niet. Het grootste 'probleem' met de Up is dat ik ook met enige regelmaat in een KIA PIcanto of Opel Karl heb gereden. Dat zijn beide wel 5 zitters. En ook heel goede auto's in hun segment waardoor ik wat kritischer naar de Up ben gaan kijken.

Die A2 is bijna een upgrade tov de Up zoals ie er nu bijstaat. ;)

qua luxe, afwerking, ruimte en vermogen sowieso. Maar je merkt wel dat de A2 heel wat meer jaartjes en kilometers levenservaring heeft. Niets specifieks maar gewoon algehele indruk tijdens het rijden. ondanks hij er qua looks prima bij staat.

Ik vind de Up! juist heel degelijk en solide gebouwd

is het ook, het zit solide in elkaar. Je kunt alleen goed zien aan vele details dat VW echt op de kosten heeft gelet om er een goedkope auto van te maken. zie bijvoorbeeld de klapraampjes achter. Is het erg? nee niet echt, maar er zijn ook concurrenten die wel normale ramen hebben , al dan niet elektrisch in de duurdere veries. En zo zijn er nog tal van voorbeelden. Het zit wel goed in elkaar verder en sowieso op een veel hoger plan dan bijvoorbeeld een Aygo/C1/108.

De grote lappen hard en uiterst goedkoop plastic in een i10 of Picanto vind ik veel minder mooi dan de deels onbeklede deuren in de Up!
Persoonlijk ziet zo'n Karl en Picanto helemaal er gewoon heel erg goed uit, bijna een klasse hoger qua afwerking.

zoiets dus, en nu is dit niet eens de meest luxe versie en van voor de facelift. Heb ze ook al eens met nog grotere schermen gezien
kia_picanto_gt_line_5-door_7.jpg

En zo zien de meeste upjes er uit, alhans die van ons ,al is de onderstaande stuk duurdere uitvoering met knopjes op het stuur en stoelverwarming, etc. Maar beetje qua idee (en stuur aan andere kant)
volkswagen_up_5-door_36.jpg

Maar eigenlijk nog meer op de plekken die je nu niet ziet op beide foto's is het verschil nog groter qua afwerking.

60pk houdt niet over maar met wat uitwringen kom je ook op de snelweg wel mee. Heb de onze uit Duitsland gehaald en op terugweg met 140 op de Autobahn terug. Ik was onder de indruk van de stabiliteit en de relatieve rust.

60Pk kom je echt wel mee in het verkeer, ook wel op de snelweg al moet je soms daar iets meer geduld hebben. Maar Ze bieden ook een 75PK versie aan. Precies de zelfde motor, alleen daar moet dan weer voor worden bijbetaald. De commerciële marketingafdeling heeft er mee bemoeid, geef zo'n ding gewoon standaard 75PK mee. Dat doet opel met de Karl ook gewoon, net als dat je daar zelfs op de instapper al gewoon cruise control standaard mee krijgt. En dat is het meer met de Up, het echt een prima auto, maar in de basis is de auto uit 2012 en is de concurrentie ook gewoon heel erg goed, met standaard meer vermogen, meer luxe, meer garantie, beter afwerking meer optiemogelijkheden. Terwijl voor de Up zowel nieuw als occasionprijzen echt diep in de buidel moet tasten. Zo'n Up als GTI begrijp ik helemaal, maar als goedkoop rationeel 2e karretje dan kan ik maar weinig bedenken om de Up boven enkele concurrenten te kiezen. Ondanks het gewoon een prima auto is en we er 5 jaar met plezier in hebben gereden en ik de Up heel veel beter vind dan een Aygo/C1/108

Laatst bewerkt:

BleuZ NL

Gebruiker
Goed bezig (geweest) zeg, met de A2! Echt heel gaaf om te zien hoe je die wagen niet heel ver van fabrieksnieuw weet te maken. Voor velen zou een auto met zo'n kilometerstand hopeloos afgeschreven zijn, maar jij bewijst zo toch mooi het tegendeel. Dat is pas echte duurzaamheid als je het mij vraagt.

Veel rijplezier gewenst! (y)

Joel 1987

Gebruiker
Een Up! blijft een leuke auto om te zien vind ik. Zeker niet spannend maar gewoon netjes, en in een iets duurdere uitvoering vind ik m echt heel erg leuk.
Onlangs een keer een Kia Picanto uit 2017 meegekregen als leenauto, maar die viel me nogal tegen. Dan vind ik een Up! absoluut beter rijden.

De grootste misser bij de Up! vind ik de raambediening aan de bestuurderskant, daar is het raam aan de bijrijderskant niet te bedienen. Volgens mij is dat bij de facelift gewijzigd?

En de A2 staat er prachtig bij!
Goeie updates ook, precies wat zo'n auto nodig heeft :)

AsconaGT

Actieve Gebruiker
Goed bezig (geweest) zeg, met de A2! Echt heel gaaf om te zien hoe je die wagen niet heel ver van fabrieksnieuw weet te maken. Voor velen zou een auto met zo'n kilometerstand hopeloos afgeschreven zijn, maar jij bewijst zo toch mooi het tegendeel. Dat is pas echte duurzaamheid als je het mij vraagt.

Hij heeft echtzijn plekjes wel hoor, butsje in het portier, kras op achterklep en zo nog wel wat zaken. Maar voor een auto van 23 jaar oud staat hij er prima bij. En de techniek is ook nog goed. geen olie lekkage, geen roest, geen gekke bijgeluiden. Nu ben ik ook van mening dat ze in die tijd gewoon betere auto's hebben gemaakt voordat de bezuinigingsdrift kwam en alle eco zaken om alles maar zo licht mogelijk uit te voeren bij veel merken.
Ja de auto is 23 jaar oud met 220.000 km. Maar verwacht eigenlijk dat deze zonder gekke dingen nog heel wat jaren mee gaat. En ja, dat er een keer een dynamo, startmotor, wiellager of iets anders de geest geeft is niet ondenkbaar, maar dat geld voor een stuk jongere auto ook.

Planning is dat de A2 zo'n 3 jaar blijft en dan misschien kijken of de we daarna iets van een EV achtig model aanschaffen voor al die korte stukjes waar de A2 nu voor gebruikt gaat worden, maar dat is allemaal toekomstmuziek. Het is ook mijn vrouws auto, zolang er er blij mee is blijft hij gewoon.

AsconaGT

Actieve Gebruiker
De A2 is nu een weekje in gebruik als dagelijks vervoer. Kinderen naar de opvang, school, boodschappen, zwemles en ook al 1 langere rit is er mee gemaakt. Het is toch even kijken hoe de auto zich houd na 3 jaar buiten stil te hebben gestaan. Maar ze is er super tevreden mee.

- Er rammelt iets bij de bijrijderskant bij de voeten, er trilt iets. Daar even naar kijken waar dat vandaan komt
- Airco werkt matig
- En er hang nogal een muffe lucht in de auto. Ondanks de auto 2 maand met ramen open in de garage heeft gestaan.

Positieve is dat de auto gewoon goed rijd. Vaak zie je met auto's van deze leeftijd dat het onderstel de rubbers en andere zaken versleten aanvoelen, van dat alles is hier geen sprake. Koppeling is wel een beetje koffiedik kijken hoe goed deze nog is. geen trillingen, alles wat er op en aan zit werkt ook gewoon. (y)

Reacties zijn ook wisselend; de 1 vind hem mooi, de ander lelijk. Het is gewoon een wat eigenwijs uitgesproken ding. :LOL: Iedereen is wel verbaast over hoe ruim hij is.

Hoe is het inleveren van de Up! gegaan?
Dit in relatie tot de vele verhalen die je hoort over "schades" die in rekening gebracht worden en dan gaat het om hele normale gebruikssporen (steenslag etc).

AsconaGT

Actieve Gebruiker
Gisteren bericht gehad dat alles goed was, en daarmee alles is afgehandeld.

Op het dak van de up zaten enkele butsjes wat lijkt op hagelschade maar waarschijnlijk door vallende eikels. Op de portier zat een butje van een andere autodeur waarschijnlijk, heel klein, dat wel. En op de passagiersstoel is een keer een flesje water omgevallen. Watervlek is er redelijk uit gegaan maar je zag het nog wel steeds heel iets. Eigenlijk voor een auto van 5 jaar en 80.000 km die goed gebruikt is, zag hij er wel gewoon netjes uit. We zijn er verder wel zuinig op geweest, zoals we er ook mee om zouden zijn gegaan als het onze eigen auto was.

En blijkbaar viel dit allemaal onder normale gebruikersschade, of ze hebben het niet gezien.

AsconaGT

Actieve Gebruiker
Deze leasemaatschappij is daar iig veel te coulant mee :cool:

Leasemaatschappij is top :cool: al hebben ze aan zowel hun klant als hun auto zelf ook een makkelijke aan gehad.

De A2 is al inmiddels meer dan 1000 km mee gereden door mijn vrouw. vorige week en de komende 2 weken zal er behoorlijk veel mee gereden worden, daarna verwacht ik dat de kilometers niet meer zo hard gaan. Ik heb er gisteren nog even mee gereden; er zit nog ergens een rammel in het interieur, beetje blikkerig, dus dat is wel irritant en krijg ik er wel uit.

En nog steeds hoor je het toerental heel iets over de speakers achter. Ik heb al een ontstoorder geplaatst maar het is er nog steeds heel iets, maar genoeg om irritant te zijn. Radio zit gewoon op de Iso stekkers aangesloten en is verder niet met de bekabeling gerommeld, dus is wel opmerkelijk.

Verder rijd hij gewoon best wel prima :D en ook zeker langere stukken. stoelen zitten goed, stil, motortje is prima. Komende 3 jaar verwacht ik niet super veel kilometers. Banden, remmen, distributieriem moeten het in principe gewoon goed volhouden. verder mankeert er weinig aan. Dus hopelijk zonder verassingen de komende jaren rijden al is de kans dat iets stuk gaat altijd groter met deze leeftijd.

AsconaGT

Actieve Gebruiker
De insignia; Die bevalt nog meer dan uitstekend! Hij word precies zo gebruik zoals hij is bedoeld. Lange afstanden, bouwmarkt, ikea, kinderen, weekendjes weg. En eigenlijk gaat alles perfect. Het is gewoon een heerlijke auto.

Ja er zitten wat klein dingetjes waar je je aan kunst storen (of niet) maar het echt detailniveau. Auto rijd wel gewoon heel goed, directe besturing, comfortabel. Als je hem in sport zet word het onderstel behoorlijk straf. Enige waar ik mij met name nog wel aan stoor is dat de automaat niet van het snelste soort is. De motor heeft iets toeren nodig als je een beetje wil opschieten en dan blijft hij soms net te lang in toeren na mijn wens. Het is gewoon geen koppelrijk blok wat een dikke benzinemotor (cilinderinhoud) of diesel wel heeft en dat icm met een automaat maakt het gewoon geen fijn geheel. Hij schakelt wel soepel en als je rustig rijd doet hij ook perfect zijn werk.

De facelift Insignia B heeft ook 200PK, maar dan met een 2 liter blok en een snelle 9 traps automaat. Dat lijkt mij echt de perfecte combi en is misschien het enige echte smetje op deze auto. Het is ook net wat je gewend bent, er rijden wel eens anderen in mijn auto en die ervaren hem juist als behoorlijk snel, zowel automaat als motor.

Vorige week eens even goed schoongemaakt, in het zonnetje komt de kleur wat mooier uit; had liever een wat sprankelende kleur gehad, maar dat is tegenwoordig een zeldaamheid, maar met de zon er op komt er wel wat blauw doorheen.

52904197891_cdf3bf6ebb_b.jpg

52904197901_066379794d_b.jpg

De A2, die maakt zijn kilometers ook. De ruimte, de zit en niet het gevoel in een oudere auto te zitten is echt het grootste pluspunt. De auto is ook best vlot (vergeleken met de Up) en de kosten zijn erg laag.

Wel wilde hij laatst 1x niet starten kort na een ritje van 10 minuten. startmotor draait wel rond maar verder niet. Toen ik kwam (30 minuten later) was het gelijk starten en lopen. Dus geen idee wat dat geweest is. Bij mijn vrouw heerst nu wel het gevoel; als hij het maar wel doet. En dat is eigenlijk niet de bedoeling. Kan het ook lastig vinden wat het was, want nu werkt alles gewoon prima. startonderbreker? brandstofrelais? Er zijn intussen al wel weer redelijk wat ritjes weer mee gemaakt zonder problemen dus we kijken het aan.

Magnifieke malloot

Actieve Gebruiker
Die Insignia blijft een mooie wagen, zo op de foto diepblauw, mooi toch? Misschien oogt het in het voorbijgaan of op een bewolkte dag meer zwart, maar dat is het niet! Extra reden om regelmatig te poetsen.
En hopelijk blijft de A2 lekker rijden.

406c

Actieve Gebruiker
Het blijft inderdaad een chique verschijning in die kleur en uitvoering
. Het is ook net wat je gewend bent, er rijden wel eens anderen in mijn auto en die ervaren hem juist als behoorlijk snel, zowel automaat als motor.
Referentiekader doet veel, net als persoonlijke voorkeur. Zo vind ik auto's niet fijn rijden als er geen gevoel in stuur en pedalen zit terwijl een ander (bijvoorbeeld mijn moeder) het fijn vind als het zo licht en gevoelloos mogelijk gaat. Wat ik vermoed is dat Opel bewust voor die laatste doelgroep heeft gekozen bij het afstellen van de automaat. Wanneer je dan een wat dynamischer rijstijl hebt loop je daar snel tegenaan.

AsconaGT

Actieve Gebruiker
Die Insignia blijft een mooie wagen, zo op de foto diepblauw, mooi toch? Misschien oogt het in het voorbijgaan of op een bewolkte dag meer zwart, maar dat is het niet! Extra reden om regelmatig te poetsen.

klopt, op een bewolkte dag lijkt het zwart. Pas als de zon er op schijnt word het blauw. Vind het ook zeker wel een fraaie kleur hoor! Was al blij dat ik geen witte, zwarte of grijze heb gevonden.

Wat ik vermoed is dat Opel bewust voor die laatste doelgroep heeft gekozen bij het afstellen van de automaat. Wanneer je dan een wat dynamischer rijstijl hebt loop je daar snel tegenaan.

De auto zelf ik, voor zover een grote bak dat kan zijn, behoorlijk dynamisch en direct stuurgev oel. Beetje wat een Mondeo ook heeft (en een Superb niet). Ik gok gewoon dat de automaat van een oude soort is. Is een 6 traps die ook al in de vorige insignia zat. Prima ding en soepel, en niet vervelend, maar blinkt ook niet uit. En dat geld ook voor de motor, echt wel vlot als je hem op zijn staart traps met 200pk op 1500 kg. Maar onderin toeren is het wel erg tammetjes.

PauseBreak

Gebruiker
Aaah deze had ik even gemist. Nog gefeliciteerd met de nieuwe wagens. Zo'n Insignia zie je niet veel, maakt het toch een wat exclusievere auto.

AsconaGT

Actieve Gebruiker
En de A2 is gestrand van de week... Mijn vrouw belde op dat de auto een lekke band had. De A2 heeft geen reserverwiel en dus maar beroep gedaan op de ANWB, daar heb je ze tenslotte voor.

Met 10 minuten stonden ze er al blijkbaar en werd de band geïnspecteerd. Zoals ik zelf ook al had opgemerkt zijn de banden al wat ouder maar zijn ze nog in bijzonder goede staat. zelfs geen droogtescheurtjes of iets. Maar hij kon ook geen schroef of iets vinden. Na het nodige speurwerk bleek hij bij de velg te lekken.

52921881803_d6ddd710aa_b.jpg

Band werd opgepompt en samen met de ANWB naar een lokale garage van hunzelf gereden (wist niet eens dat ze dat hadden. Daar werd de band van de velg gehaald en de velg zat aan de binnenkant een scherpe rand aan. Hij had het nog nooit eerder gezien bij personenauto's. De velg is gepolijst, band er weer om gezet, gebalanceerd en gemonteerd. Inmiddels al weer 2 dagen probleemloos.

Hulde voor de ANWB, ik heb eerder al wat mindere ervaringen gehad met ze, maar nu was het gewoon top. Bovenverwachting zelfs. Snel, uitgebreid de tijd en als bonus kreeg onze zoon die ook mee was nog een ANWB stickervel.

Hopelijk hebben de andere velgen niet een soortgelijk probleem en blijft de A2 nu betrouwbaar.

AsconaGT

Actieve Gebruiker
Ja volgens mij vond hij het wel mooi, was ook op 7.30 uur 's ochtends in het weekend dus was heel rustig en daarom kon hij ook alle tijd nemen.

AsconaGT

Actieve Gebruiker
Vorige week naar de bouwmarkt, daar is de Insignia natuurlijk op zijn best. Een plaat van 200 x 100 cm moest ik meenemen. En dan word zelfs de Insignia klein. De 2 meter ging op zich nog wel maar de 1 meter breed was een bult geklungel om het netjes zonder beschadigingen in de auto te krijgen, maar is gelukt.

Ook de trekhaak voor het eerst gebruikt, Het is logisch en heb eerder nooit af fabriek trekhaken gehad, maar zodra je de aanhanger aankoppelt worden de parkeersensoren aan de achterzijde automatisch uitgeschakeld en krijg je een melding op je scherm dat er een aanhanger achter zit. Kun je niet meer de achterklep elektrisch openen vanuit het knopje voorin of via de sleutel maar alleen op de klep zelf als je er achter staat. Comfort knipperlichten gaan nu 6x ipv 3x, ESP word aangepast (weinig van gemerkt) en zo nog wat andere zaken. Plus dat je met 5 seconden de haak er uit trekt en met die zelfde 5 seconden de haak er weer onder hangt (y) top dus.

Rembrandt

Gebruiker
En waarschijnlijk als je alarm hebt gaat het alarm af als een onverlaat de kar/caravan loskoppelt…….
Heb ik al “getest” :p En gebruik ik nu als extra beveiliging als de caravan voor de deur staat (even de stekker erin….)

AsconaGT

Actieve Gebruiker
En waarschijnlijk als je alarm hebt gaat het alarm af als een onverlaat de kar/caravan loskoppelt…….
Heb ik al “getest” :p En gebruik ik nu als extra beveiliging als de caravan voor de deur staat (even de stekker erin….)

Geen alarm volgens mij, dus dat heb ik niet. Maar de Mercedes en Renault hadden een aftermarket trekhaak. Leuk voor de bijtelling misschien maar dit is toch wel erg mooi. Ook dat de stekkers zelf in de haak zelf zit en je dus niet onder de auto moet kruipen om de 13 polige stekker aan te sluiten. Zijn allemaal kleine dingen die het wel echt af maken. + bovendien is zo'n af fabriek haak nog geen 1000 euro dacht ik, en dus amper duurder dan een aftermarket trekhaak.

Sanoma

Gebruiker
Mooi systeem! Ook dat de knipperlichten dan 3x extra gaan, slim rekening gehouden met de rijstijl die je verwacht bij een auto met aanhanger ;)

Durashift

Gebruiker
Hopelijk hebben de andere velgen niet een soortgelijk probleem en blijft de A2 nu betrouwbaar.

Je vrouw treft het vooralsnog niet met de A2. Tweede keer trammelant ermee sinds ze ermee rijdt.. :oops:
Is het niet een idee om die andere velgen ook ff te controleren, preventief? Even bij de bevriende garage langs het bandenapparaat en je weet het met een uurtje. Kan je dit uitsluiten en een beetje extra moeite om de vrouw wat comfort en vertrouwen met de A2 terug te geven.. ;)

~~~~~~~~~~~~

Voor je zoon was het misschien wel leuk geweest om de vloggende wegenwachter te treffen. Rijdt ook in jouw regio rond, kan je zomaar op YT komen. :cool:

~~~~~~~~~~~~

Qua trekhaak, af fabriek: denk dat dit de laatste jaren inderdaad verstandiger is qua opbouw en communicatie met de auto dan achteraf een vaste / afneembare te monteren. Kan allemaal wel met een module overbrugt worden.. maar zeker die kleine gemakpunten kunnen een verschil maken, denk ik.

Barri

Moderator

Ik heb een trekhaak achteraf maar die is goed ingeregeld en werkt dan perfect. Net als bij de vorige auto met een af fabriek trekhaak herkent ie het als er iets achter hangt en controleert ie ook de verlichting daarvan.

Bovenaan