Morgen, na 5 jaar en 80.280 km gaat de Up weer naar de leasemaatschappij. Door een andere baan van mijn vrouw komt er dus ook geen nieuwe leaser weer. Aantal kilometers zal fors minder worden en voor de komende jaren is daar de A2 voor. Morgen even de auto goed schoonmaken, geen idee hoe kritisch ze zijn maar zitten verder geen schades op of iets.
Al die tijd een prima 2e auto geweest. Er is voor een 2e auto redelijk wat mee gereden ondanks de corona periode. Korte stukjes, langerere stukken, kinderstoeltjes, opvang, bouwmarkt. Eigenlijk is er alles wel mee gedaan en ik eigelijk kun je wel zeggen dat in 90% van alle gevallen de Up prima voldoet in dagelijks gebruik. het zijn met name de vakanties, weekendjes weg, naar de milieustraat waarbij het gebrek aan ruimte echt parten gaat spelen.
Sterke punten;
-Het is simpele techniek, kan weinig stuk aan gaan, en dat is dan ook niet gebeurd. Start stop werkt wel vrij ruw en soms bleef een relais hangen. maar hij heeft ons nooit laten staan en alle ziet er na 80.000 km nog steeds goed uit.
- hij ziet er vandaag de dag nog steeds prima uit qua model, tijdloos.
- stoelen zitten erg goed, ook als je wat langer in de auto zit
- rij eigenschappen zijn erg goed, ook als je buiten de stad komt
Minpunten;
- Afwerking is toch echt wel matig. Veel hard plastic en kaal metaal op de deuren en kofferklep, klapraampjes achter, hoewel niets stuk is gegaan zie je wel dat er bespaard moest worden en dat doen sommige concurrenten echt wel beter
- Vermogen is echt wel mager. in de stad is 60Pk prima, maar daarbuiten is 60PK echt wel weinig. Meer vermogen is wel een aanrader als je ook regelmatig buiten de stad komt en waar de Up best goed is zijn element is ondanks het een kleine auto betreft. Sommige concurrenten hebben standaard al meer vermogen. Bij de Up is dat een meerprijs en zie je daarom ook weinig denk ik.
- zowel de airco als verwarming hebben moeite om de auto warm te krijgen als het onder 0 komt, je moet de blazer flink aan zetten en duur het lang voordat er warme lucht uit komt. het zelfde geld in de zomer voor de airco die minimaal berekend is op zijn capaciteit. Eenmaal op de snelweg verwarmd en koelt hij beter maar op korte stukjes niet. Dat doen sommige concurrenten in het A segment echt beter is mijn ervaring.
- beslaan van de ruiten komt veel voor. De dealer zegt dat de afwatering onder de parafaan te krap is bemeten. Bekend probleem bij Upjes. Als er dan rotzooi in komt zoals blad krijg je vochtproblemen. Even snel zelf schoonmaken kan niet.
- luxe in het algemeen, ja dan had je maar een luxe exemplaar moeten kopen, maar Upjes zijn al duur in aanschaf. veel extraatjes moet je dan nog fors voor bijbetalen die bij concurrenten er vaak standaard op zitten of op een iets luxere uitvoering. ALs occasionzoeker moet je wel zoeken mocht je een luxe exemplaar willen, dat is bij een Up niet zo vanzelfsprekend als sommige concurrenten.
- 4 zitter, niet vaak een probleem geweest maar soms wat de mogelijkheid tot 5 zitplaatsen zijn geweest zoals sommige concurrenten wel hebben. zeker als er plots wat vriendjes mee komen uit school.
Zou ik zelf prive een Up kopen? Ja en Nee. Ik zou alleen een up kopen als TSI of GTI, maar dan zijn de prijzen ook fors maar dat lijkt mij gewoon echt fijn, zeker als er ook wat luxe op zit. Is het puur rationeel blik, dan zit een KIA Picanto (om maar een voorbeeld te noemen) gewoon veel mooier in elkaar. Mooier afgewerkt, meer luxe, normale ramen achter, degelijker gebouwd, moderner, meer vermogen en zelfs als 4 cilinder te krijgen en 7 jaar garantie. Voor een Hyndai i10 geld een beetje het zelfde en een Opel Karl ook.
Al met al kijk ik er wel positief op terug, waren voor ons ook hele goedkope kilometers omdat het zakelijk lease betrof. Nu verder met een 23 jaar oude A2 ! Qua wielbasis en lengte is deze vrijwel gelijk aan de Up. Wel veel ruimer, fijnere motor, lichter en mooier afgewerkt. Als deze net zo betrouwbaar is als de Up was dan teken ik er voor