APK afkeuring laatste vragen

Guest
Gaat om een Renault Megane uit 97, ik liet het doen bij kwikfit en werd verteld dat de reparatie boven de waarde zou worden. Geloof ik best door de lekkages, alle reparaties over de jaren en km stand staat al op 237.070. Maar omdat de auto nog zo lekker rijdt wil ik toch nog horen of dit legitiem klinkt of dat het nog waard is. Ik kon deze bak vorig jaar niet eens voor 550-600 verkopen dus anders gaat deze naar de sloop. Hieronder:

-overmatig olielekkage
-chassisraam/carroserie deel corrosie 5.2.3
-overig draaipunt onafh. wielophanging teveel speling 5.2.19
-stofhoes stuurhuis/-kogel dicht niet af 5.2.29

Het lijkt me erg afhankelijk van de kosten om hem door de APK te krijgen. De waarde van de auto is niet relevant: onderhoud hoort er nu eenmaal bij en    als jij tevreden bent met de auto en de auto verder redelijk in orde is zou ik hem gewoon laten maken als het niet te gek wordt.

Overmatig olielekkage is slechts een adviespunt voor jou, daar kan de auto niet op afgekeurd worden.

Chassisraam, bedoelen ze daar het subframe mee? Wanneer die rot is mag er officieel niet aan gelast worden. Vervangen is dan de enige optie. Echter zit hier een heleboel aan vast dus zal het de nodige arbeidsuren gaan kosten. Dan nog maar te hopen dat alles normaal los gaat na 18 jaar..

Onderdeeltje van de wielophanging vervangen kost je de kop niet. Ook makkelijk te vervangen overigens. Ligt eraan wat er vervangen moet worden, maar kan zijn dat de auto erna ook uitgelijnd moet worden. (Wielen recht onder de auto zetten om bandenslijtage te verminderen en rijgedrag te verbeteren).

Stuurhuis of stuurkogelhoes vervangen is ook geen ramp. Stuurhuishoes kan overigens wel ff werk zijn aan een Renault.. indien het een stuurkogelhoes betreft ben je in een kwartiertje klaar.

Nog even wat betreft die olielekkage, indien de bovenkant van de motor al nat is kun je het best beginnen met het vervangen van de klepdekselpakking. Kost geen drol, en ook nog enigszins zelf te doen. Kans is natuurlijk aanwezig dat er meer lekt dan enkel de klepdekselpakking (ALS die al lekt, wellicht is het gewoon iets anders).

Je moet nu voor jezelf gaan overwegen, wat gaat het me kosten en verwacht ik binnenkort nog meer dure reparaties? Denk hierbij aan koppeling of distributieriem, of hoor je vreemde geluiden wat op een dure reparatie kan duiden? Indien dit allemaal niet van toepassing is, lekker laten maken en doorrijden. Als je een andere auto moet gaan kopen met een minimaal budget koop je ook vaak ellende van anderen, en weet je simpelweg niet wat je hebt.

Paul Z zei:
Het lijkt me erg afhankelijk van de kosten om hem door de APK te krijgen. De waarde van de auto is niet relevant: onderhoud hoort er nu eenmaal bij en    als jij tevreden bent met de auto en de auto verder redelijk in orde is zou ik hem gewoon laten maken als het niet te gek wordt.

Klopt. Mij werd een figuur gegeven van 500 tot 700 euro voor reparatie kosten. En dat was bij een kwikfit dus ik neem aan dat het anders zou zijn bij een monteur die veel extra kosten heeft voor zn uurloon..

Vorig jaar probeerde ik het op marktplaats te verkopen, meesten boden 400-500. Ik had het bijna aan iemand verkocht voor 550 maar dat was niet gelukt.

Ook jammer van de pas vervangen accu, uitlaat en kabels etc.

DutchCarManiac zei:
Overmatig olielekkage is slechts een adviespunt voor jou, daar kan de auto niet op afgekeurd worden.

Chassisraam, bedoelen ze daar het subframe mee? Wanneer die rot is mag er officieel niet aan gelast worden. Vervangen is dan de enige optie. Echter zit hier een heleboel aan vast dus zal het de nodige arbeidsuren gaan kosten. Dan nog maar te hopen dat alles normaal los gaat na 18 jaar..

Onderdeeltje van de wielophanging vervangen kost je de kop niet. Ook makkelijk te vervangen overigens. Ligt eraan wat er vervangen moet worden, maar kan zijn dat de auto erna ook uitgelijnd moet worden. (Wielen recht onder de auto zetten om bandenslijtage te verminderen en rijgedrag te verbeteren).

Stuurhuis of stuurkogelhoes vervangen is ook geen ramp. Stuurhuishoes kan overigens wel ff werk zijn aan een Renault.. indien het een stuurkogelhoes betreft ben je in een kwartiertje klaar.

Nog even wat betreft die olielekkage, indien de bovenkant van de motor al nat is kun je het best beginnen met het vervangen van de klepdekselpakking. Kost geen drol, en ook nog enigszins zelf te doen. Kans is natuurlijk aanwezig dat er meer lekt dan enkel de klepdekselpakking (ALS die al lekt, wellicht is het gewoon iets anders).

Je moet nu voor jezelf gaan overwegen, wat gaat het me kosten en verwacht ik binnenkort nog meer dure reparaties? Denk hierbij aan koppeling of distributieriem, of hoor je vreemde geluiden wat op een dure reparatie kan duiden? Indien dit allemaal niet van toepassing is, lekker laten maken en doorrijden. Als je een andere auto moet gaan kopen met een minimaal budget koop je ook vaak ellende van anderen, en weet je simpelweg niet wat je hebt.

Je hebt gelijk er is veel te overwegen. Deze auto heeft bijna elk jaar een aantal reparaties gekost(maar tot nu toe nog niet zo hoog). Ik hoor wel dingen die suggesteren dat er uiteindelijk wat kapot gaan maar heb helaas niet de kennis om te weten wat. Hey je had me trouwens een jaar terug ook geholpen, weet je nog dit is de Renault die veel stotterde tijdens het rijden? Haha.

500 tot 700 voor een APK sta ik persoonlijk niet echt van te kijken. Als je voor dat geld iets anders gaat kopen is er vaak ook wel iets mee aan de hand.

Wat je schrijft over de kwik-fit snap ik niet helemaal: Ze rekenen daar toch ook gewoon een uurtarief? Je kunt sowieso natuurlijk nog eens ergens anders een prijsindicatie vragen.

Paul Z zei:
500 tot 700 voor een APK sta ik persoonlijk niet echt van te kijken. Als je voor dat geld iets anders gaat kopen is er vaak ook wel iets mee aan de hand.

Wat je schrijft over de kwik-fit snap ik niet helemaal: Ze rekenen daar toch ook gewoon een uurtarief? Je kunt sowieso natuurlijk nog eens ergens anders een prijsindicatie vragen.

Hmm als mijn auto beter was had ik het wel laten repareren(Ik heb vroeger 600+ betaald voor een apk reparatie). Maar ik ben ervan overtuigd dat dit ook e huidige waarde is. Ik betwijfel dat ik het kan verkopen boven de 500 euro(ligt ook aan de marketing want er is veel lak schade en de benzine klep is stuk) als het weer in orde is.

En over kwikfit, ik kan het mis hebben maar ze geven een standaard prijs voor een reparatie en vervanging en als het ze langer duurt dan verwacht komen er geen extra kosten bij.

Haha ik was het even kwijt, dus heb je profiel even bekeken met laatste forum reacties. Ik zie iets staan van afgelopen september toen je problemen had met bobine of zoiets. Dat verhaal herinner ik me nog wel, heeft ook wat voeten in aarde gehad!

Terug on topic: even specifiek navragen wat er met die roest aan de hand is. Wanneer het daadwerkelijk je subframe is moet je er maar eens een paar nachtjes over gaan slapen. Wanneer het slechts een dorpeltje of chassisbalk is die gelast dient te worden zou ik het meteen doen.

Prijsopgaves vragen voor de reparaties die dienen te gebeuren is overigens geen overbodige luxe als je maar weinig te besteden hebt, of simpelweg weinig wilt besteden.

Edit: ik weet natuurlijk niet hoeveel spaarcentjes je hebt, maar indien het voldoende is om een leuke Clio o.i.d. te kopen van een jaar of 12 oud zou ik dit zeker gaan overwegen.

DutchCarManiac zei:
Haha ik was het even kwijt, dus heb je profiel even bekeken met laatste forum reacties. Ik zie iets staan van afgelopen september toen je problemen had met bobine of zoiets. Dat verhaal herinner ik me nog wel, heeft ook wat voeten in aarde gehad!

Terug on topic: even specifiek navragen wat er met die roest aan de hand is. Wanneer het daadwerkelijk je subframe is moet je er maar eens een paar nachtjes over gaan slapen. Wanneer het slechts een dorpeltje of chassisbalk is die gelast dient te worden zou ik het meteen doen.

Prijsopgaves vragen voor de reparaties die dienen te gebeuren is overigens geen overbodige luxe als je maar weinig te besteden hebt, of simpelweg weinig wilt besteden.

Ja ik kwam erachter wat het was. Ik had motorolie geknoeid in de bougies tijdens het bijvullen haha. Die laatste keer dat de garage alles had ontvet ging het goed, geen gestotter meer enzo. Dus ik kon nog mooi rijden de laatste 10 maanden :) Jammer van dit.

Je hebt gelijk ik ga morgen weer bellen om te vragen hoe het precies zit met de kosten en schade. Ik wacht nog even af met de autosloop(ik zie trouwens sommigen die 100-150 euro geven voor een geval als mijne).

Sloperijen geven echt idiote prijzen terug.. €200 zal echt maximaal zijn. Daar verdienen ze ook grof geld aan, wanneer jij komt en je moet een schakelaar of iets anders kleins hebben rekenen ze al €10.

Zelf ervaring mee.. ik was een tijdje terug op de sloop omdat ik het onderste deel van de luchtfilter behuizing moest hebben.
Bij de garage thermostaat laten maken (omdat die bij mij auto achter de distributieriem zit..), begin ik liever zelf niet aan.

Toen ik de auto terug kreeg bleek ik ineens een vreemde rammel te horen.. zelf even wat onderzoek gedaan, en als resultaat: aan het onderste deel van die luchtfilterbak zitten 3 ophang pinnetjes, waarmee ze in een rubber zitten. 2 daarvan waren afgebroken waardoor die bak gewoon op het chassis lag te rammelen tijdens gas geven en loslaten. Garage wist uiteraard achteraf van niks toen ik met die bak aankwam.

Maar het moraal van het verhaal: er waren nog een paar man voor me aan de kassa met allemaal kleine prul, de een met een kap wat om het stuur hoort, de ander met een bougiekabel, en de ander met een deurklink. Ze mochten allemaal een respectievelijk bedrag afrekenen voor die 2e hands dingen.. natuurlijk een schijntje met wat het nieuw kost, maar de sloop geeft misschien €150 voor die auto. Wanneer ze hier en daar wat kleine prul verkopen zitten ze al aan dat bedrag, en de rest is pure winst. Laat staan als iemand voor een deel van de carrosserie komt, daar zullen ze wel echt munt uit slaan.

Begin je toch ook een sloperij?

Ot: vraag even verder, zal de eerste keer niet zijn dat een KF er naast zit.

Nee bedankt.. hele dag wat met die ongure types omslaan wat alles voor niks willen, of goede onderdelen die gewoon gesloopt worden.

Met dat laatste bedoel ik vernielen van goede onderdelen doordat het gezond verstand bij sommige gewoon ontbreekt..
Ik zag laatst iemand die blijkbaar een middenconsole moest hebben van een auto. Hij had een paar schroefjes eruit maar het geheel kwam nog niet los, met alle geweld begon hij eraan te trekken; met de gedachte dat er misschien iets van drukkers achter zouden zitten. Opeens bracht hij een stuk plastic naar de kofferbak van de sloopauto, de helft van de middenconsole.. compleet uitgebroken. Hij wist niet dat er nog 2 schroefjes verborgen zaten achter het klepje van de asbak. Met een nietsvermoedende lach op het gezicht liep hij naar de volgende wagen, om het kunstje daar nog eens te proberen.

Ik heb rondgebeld en het heeft niet de situatie verandert, ik heb besloten dat dit mijn beste optie is. Morgen wordt ie opgehaald maar ben er wel een beetje somber over als ik erover nadenk. Ik heb deze auto bijna 5 jaar gebruikt en heel veel dingen mee gedaan:confused: Maarja dat gaat vast wel over.

Heb je serieus de sloop gebeld? Als je 'm op marktplaats gezet had kreeg je misschien nog het dubbele ervoor terug.
Ik kan niet op jou bankrekening kijken natuurlijk, maar het bedrag wat je extra verdiend had; had je ook naar mij mogen overmaken ;)

Gaat iemand op marktplaats er echt meer dan 150 voor geven? Geen APK en schade etc. Dat betwijfel ik..

Ik heb er wel een aantal dingen vanaf kunnen halen(benzine, reservewiel etc) waarmee ik kleine extra cent aan kan verdienen.

€150,- is nog altijd meer dan de schrootprijs. Voor een sloper niet verkeerd. Maar het zou mij niets verbazen als deze auto nog wordt opgelapt.

Waarom bewaar je het reservewiel? :confused:

jackster zei:
Gaat iemand op marktplaats er echt meer dan 150 voor geven? Geen APK en schade etc. Dat betwijfel ik..

Ik heb er wel een aantal dingen vanaf kunnen halen(benzine, reservewiel etc) waarmee ik kleine extra cent aan kan verdienen.

Bij mij in de buurt zitten een paar van die vreemde autobedrijfjes.. die kopen alles op wat bij garagebedrijven ingeruild word, maar eigenlijk gewoon afgeschreven is. Ik vraag me af hoe ze het voor elkaar krijgen, maar ze verkopen ook nog veel van die auto's. Of ze worden nog opgeknapt (veelal met sloop onderdelen) of ze gaan gewoon rechtstreeks door de verkoop in, ook al valt de auto haast van ellende uit elkaar.

Die bedrijven kijken dus echt niet op een paar druppels olie meer of minder, en ze hadden vast meer gegeven dan €150, misschien niet het dubbele, maar €250 is toch ook nog wel schappelijk toch?

Terug
Bovenaan