Angst voor defecte batterij Tesla

gast 1329154

Net ingestapt
Nu de prijzen van Tesla 3 occasions hard dalen overweeg ik de aanschaf hiervan. Ik ben alleen bang voor een defect aan de batterij. Tesla geeft 8 jaar garantie, maar als ik een ex-lease koop van 5 jaar oud en daar weer 5 jaar in wil rijden loop ik toch het gevaar dat de batterij stuk gaat buiten de garantie. Dat wordt een hele dure grap.

Ik ben benieuwd of iemand daar ideeën over heeft.
Andere opmerkingen of tips zijn ook welkom.

De meeste EV fabrikanten geven 8 jaar garantie op de batterij. Als er zorgvuldig mee omgegaan wordt , gaan die batterijen in de regel veel langer mee. Echter, degradatie blijft een puntje. Dat wordt voor een deel door de leeftijd bepaald. Daar ontkomt geen enkele batterij aan. Dit is geen defect, maar is het natuurlijk verval van de batterij chemicaliën en mineralen. Na 10 jaar kan de batterij 10 tot 20 % van zijn capaciteit kwijt zijn. Hier is helaas (nog) weinig aan te doen. Maar door niet teveel snel te laden, en de SOC tussen de 15 en 85 % te houden, kan je de degradatie wel minimaliseren.

Als je een Tesla op het oog hebt, zou ik vragen om een degradatie rapport, of een degradatie test te laten uitvoeren. Dan heb je meer zekerheid over de staat van de batterij.

Vergeet ook niet dat garantie pas van toepassing is, als de SoH ( State of Health) vóór het achtste jaar, onder de 70% zakt. Met andere woorden, als bij een 5 jaar oude EV, de degradatie bv. 23% is ( (SoH is dan 77 %) dan ben je bijna een kwart van je actieradius kwijt, maar kan je geen aanspraak maken op garantie, aangezien dit nog binnen de tolerantie valt.

Dus nogmaals, vóór de koop, even de batterij conditie opvragen en / of (laten) testen. Dan weet je hoe het met de batterij gesteld is.

Laatst bewerkt:
Naast SoH tijdens aankoop en de degradatie tijdens je bezit kan er ook een defect optreden in het pakket. Ik zou wat informatie inwinnen over revisie, herstelmogelijkheden per module enzovoorts.

Op de lange termijn denk ik dat batterijen alleen maar goedkoper worden en dat een gebruikte EV een ideale occasion is die zeker bij wat minder gebruik (<10.000km per jaar) nog zeer lang en voordelig mee kan. De vraag is echter hoe fabrikanten, dealers en derde partijen hier mee omgaan. Derde partijen zullen wel een kans zien om bijvoorbeeld accu's te redden van auto's met veel blikschade en nieuwe accu's samen te stellen uit gebruike of nieuwe cellen. Ik dacht dat deze accu's gewoon door een ieder te vervangen is en dat dit wettelijk ook zo geregeld is. Ik weet alleen niet hoe goed deze markt ontwikkelt en hoe bijvoorbeeld fabrikanten dit gaan aanbieden (komen ze bijvoorbeeld met een voordeligere accu na 10 jaar)

Ik zie nu een paar Tesla Model 3 accu's voor €6000-7000 gebruikt staan op onderdelenlijn:

Nieuw inclusief inbouw bij Tesla kost het je zo'n €15000..

Het voordeel van nieuw is wel dat je weer een 8 jaar garantie hebt en dat is ook aantrekkelijk voor de volgende eigenaar. Vaak gebruik je toch nieuwe onderdelen want de 'inbouw' uren heb je dan toch al. Het is wel heel zuur als je 2ehands hebt ingebouwd en na een jaar geven ze problemen, moet je alsnog...

Het voordeel van nieuw is wel dat je weer een 8 jaar garantie hebt en dat is ook aantrekkelijk voor de volgende eigenaar. Vaak gebruik je toch nieuwe onderdelen want de 'inbouw' uren heb je dan toch al. Het is wel heel zuur als je 2ehands hebt ingebouwd en na een jaar geven ze problemen, moet je alsnog...
Ja die logica gaat zeker op voor veel onderdelen... Maar als je een met je laatste geld een oude Tesla op de kop kan tikken voor €6000 dan ben je waarschijnlijk niet de persoon die zegt "Oooh accu wat slecht, nieuw is handig voor de volgende eigenaar, piep piep piep even €15000 pinnen bij de Tesla garage" ;)

Ze schatten dat Tesla's straks in grote getalen op de markt komen voor rond de €15k als die na 4 jaar weer verkocht worden dan zijn ze zo'n 8 jaar oud en zitten ze ver onder de prijs van de nieuwe accu, zeker als Tesla niet meegaat in het verlagen van die prijs.

Een degradatie test uit laten voeren door de verkoper is misschien niet zo'n goed idee! :oops:

Het nadeel is alleen dat jij 2x duurder is dan een tweedehands.

Alleen als ik een Corvette zou kopen :p

Sorry kon het niet laten. Verder is een motor bij een ICE niet hetzelfde als de accu bij een EV. Maar snap je punt. Het is niet zo dat Tesla's vaak in "het nieuws" zijn omdat het systeem kapot is (accu/motor)...

defecte batterij komt niet zovaak voor. En dan nog; wat is defect? Kijk als er cellen kapot gaan en hij zit nog op 70% van de capaciteit dan rijd de auto nog prima en heb je niks te claimen

Mijn collega had wel laatst een of andere computer stuk wat een 2000+ euro had gekost (nog voor de leasemaatschappij), zal mij eerder zorgen maken om alle randzaken er om heen dan de batterij. Dat zit wel goed als je geen pech hebt.

Misschien vragen aan de goeroe op dit gebied Professor Jeff Dahn! Die heeft voor Tesla gewerkt o.a. om de levensduur van de accu te verlengen!

Alleen als ik een Corvette zou kopen :p

Sorry kon het niet laten. Verder is een motor bij een ICE niet hetzelfde als de accu bij een EV. Maar snap je punt. Het is niet zo dat Tesla's vaak in "het nieuws" zijn omdat het systeem kapot is (accu/motor)...
Hehe grapjas!

Bedoel meer de kans op kapot gaan is aanwezig (bij beide) en dan heb je meteen grote kosten. Bij een ICE is dat de motor en aandrijflijn en bij een EV de accu. Dus een scheve maar wel logische vergelijking (in mijn optiek).

Onderhoud en reparaties zijn tegenwoordig sowieso ontzettend duur bij nieuwe auto’s. Dat is dan weer het voordeel van die Corvette ;)

Ik denk dat je bij de Corvette ook nog wel eens dure onderdelen tegen kan komen.
Maar nee ik zou voorlopig niet bang zijn voor een defecte accu of motor of wat dan ook.

@Frits79 zekers! Alleen bij oude auto’s heb je minder electronica en zit alles minder verborgen dus is het wat makkelijker te repareren tov nieuwe auto’s. Afhankelijk van het merk/model, is het natuurlijk de vraag of er dan nog onderdelen beschikbaar zijn.

Bij een nieuwe auto, is het gewoon een kwestie van goed onderzoek doen, wat zijn eventueel de gebreken, en daar op letten. Bij EVs altijd de accu laten testen, zal vast en zeker ook wel een norm worden. Maar dan kan er alsnog tijdens het bezit in de jaren iets gebeuren. Hoort ook wel een beetje bij auto rijden (vind ik).

...
Bedoel meer de kans op kapot gaan is aanwezig (bij beide) en dan heb je meteen grote kosten. Bij een ICE is dat de motor en aandrijflijn en bij een EV de accu. Dus een scheve maar wel logische vergelijking (in mijn optiek).
....
Een tweedehands Tesla accu is zo'n €6000 en een motor voor een Golf €2000-3000.

@Vorq dat is natuurlijk appels met peren vergelijken. Bij een beetje een vermogende auto ben je al snel €5.000-10.000,- voor een nieuwe motor kwijt. De automaat vervangen bij een Audi A3 alleen al is €5.000,- (spreek uit ervaring).

@Vorq dat is natuurlijk appels met peren vergelijken. Bij een beetje een vermogende auto ben je al snel €5.000-10.000,- voor een nieuwe motor kwijt. De automaat vervangen bij een Audi A3 alleen al is €5.000,- (spreek uit ervaring).

Ik heb het over tweedehands onderdelen. De optie die je hebt als je een ouder wagentje rijdt en er geen nieuwe motor, accu of automaat van €10.000 in wil zetten.

Ik bedoel een doorsnee 1.5TSI motor (kan dus ook een Superb of Passat zijn) is nooit zo duur als een EV accupakket van welke EV ook. Natuurlijk zijn Tesla's veel sneller, maar ook de accu van de e-Niro of Enyaq zullen ongeveer dezelfde prijs hebben.

Ik kijk naar de prijzen op onderdelenlijn, ik zie daar geen automaten van €5000, al begrijp dat er natuurlijk wat uren sleutelen bij komt kijken en bij een accu gaat dat volgens mij veel sneller.

Laatst bewerkt:
Ja dat is inclusief manuren natuurlijk, je kunt een tweedehandsautomaat kopen maar 99% van de Nederlanders weten natuurlijk niet hoe je hem erin moet hangen. Idem natuurlijk voor een accupakket. Geen idee wat meer tijd kost (en dus ook meer geld).

Een accu wisselen kost ongeveer 2 uur. Veel kappen loshalen, koelvloeistof eruit, kabels en slangen los en een flink aantal bouten. Met een palletwagen kan je hem dan zo eronderuit trekken.

(De model S was ooit ontworpen met wisselstations in gedachte, volgens mij nooit echt in productiemodellen toegepast)

Een accu wisselen kost ongeveer 2 uur. Veel kappen loshalen, koelvloeistof eruit, kabels en slangen los en een flink aantal bouten. Met een palletwagen kan je hem dan zo eronderuit trekken.

(De model S was ooit ontworpen met wisselstations in gedachte, volgens mij nooit echt in productiemodellen toegepast)
Dat valt mij niet tegen!

Terug
Bovenaan