De meeste EV fabrikanten geven 8 jaar garantie op de batterij. Als er zorgvuldig mee omgegaan wordt , gaan die batterijen in de regel veel langer mee. Echter, degradatie blijft een puntje. Dat wordt voor een deel door de leeftijd bepaald. Daar ontkomt geen enkele batterij aan. Dit is geen defect, maar is het natuurlijk verval van de batterij chemicaliën en mineralen. Na 10 jaar kan de batterij 10 tot 20 % van zijn capaciteit kwijt zijn. Hier is helaas (nog) weinig aan te doen. Maar door niet teveel snel te laden, en de SOC tussen de 15 en 85 % te houden, kan je de degradatie wel minimaliseren.
Als je een Tesla op het oog hebt, zou ik vragen om een degradatie rapport, of een degradatie test te laten uitvoeren. Dan heb je meer zekerheid over de staat van de batterij.
Vergeet ook niet dat garantie pas van toepassing is, als de SoH ( State of Health) vóór het achtste jaar, onder de 70% zakt. Met andere woorden, als bij een 5 jaar oude EV, de degradatie bv. 23% is ( (SoH is dan 77 %) dan ben je bijna een kwart van je actieradius kwijt, maar kan je geen aanspraak maken op garantie, aangezien dit nog binnen de tolerantie valt.
Dus nogmaals, vóór de koop, even de batterij conditie opvragen en / of (laten) testen. Dan weet je hoe het met de batterij gesteld is.