Alleen het bruto bpm bedrag op kenteken.

AdT

Net ingestapt
Ik wil een Citroën uit februari 2018 kopen.
Deze auto is afkomstig uit Frankrijk en heeft minder dan 10.000km gelopen.
Hij heeft inmiddels een Nederlands kenteken.
Om te achterhalen hoeveel bpm er is betaald, heb ik op de RDW site het kenteken ingetikt.
Ik krijg dan alleen te zien wat het bruto bpm bedrag op een nieuwe auto is geweest.
De verkoper heeft er geen verklaring voor. Hij heeft de auto met Nederlands kenteken ingekocht.
Iemand een idee hoe ik dit alsnog kan achterhalen.
Ik heb geen zin om een ex-schadeauto te kopen.

Het BPM bedrag op kenteken is het BPM bedrag wat ie op 'datum eerste toelating' gehad zou moeten hebben. Probeer die dus na te rekenen. Zit daar een groot verschil tussen, dan zou ie inderdaad als schadeauto geïmporteerd kunnen zijn.

Dank voor je antwoord.
Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest.
Normaliter kun je bij een importauto zien welk bedrag er aan bpm is betaald op het moment dat hij een Nederlands kenteken kreeg.
De auto was ongeveer anderhalf jaar oud toen hij een Nederlands kenteken kreeg en had volgens mijn berekening ongeveer 1500 euro bpm moeten betalen.
Als ik echter op de rdw site kijk onder fiscaal, dan krijg ik het bedrag te zien wat er op dit type auto geheven wordt als hij nieuw is.
Lijkt mij stug dat iemand de volle mep bpm betaalt op een anderhalf jaar oude auto.

AdT zei:
Als ik echter op de rdw site kijk onder fiscaal, dan krijg ik het bedrag te zien wat er op dit type auto geheven wordt als hij nieuw is.
Dat klopt. Zo hoort het ook. Wat er daadwerkelijk betaald is bij import kan je zelf middels de afschrijvingstabel uitrekenen.

Barri zei:
AdT zei:
Dat klopt. Zo hoort het ook. Wat er daadwerkelijk betaald is bij import kan je zelf middels de afschrijvingstabel uitrekenen.
Barri jouw stelling klopt bij een auto die nieuw is geleverd op Nederlands kenteken.
Bij een auto die gebruikt is geimporteerd, staat er hoeveel bpm er toen is afgedragen.
Nog even ter verduidelijking: Met die tabellen kun je het idd uitrekenen en dan moet dat bedrag ongeveer overeenkomen met wat er onder het kopje fiscaal op de rdw site staat.
Als dit bedrag fors lager is dan wat de tabellen aangeven, dan weet je dat de auto met schade is ingevoerd.

Ok, ik was echt in de veronderstelling dat daar altijd het volledige BPM bedrag staat, zonder de 'leeftijdskorting'.

Bij mijn geïmporteerde auto staat ook het volledige BPM-bedrag vermeld, ruim 22.000 euro, maar ik heb vanwege de leeftijd van de auto geen BPM hoeven betalen. Het lijkt mij dat Barri dus gelijk heeft.

Caspian zei:
Bij mijn geïmporteerde auto staat ook het volledige BPM-bedrag vermeld, ruim 22.000 euro, maar ik heb vanwege de leeftijd van de auto geen BPM hoeven betalen. Het lijkt mij dat Barri dus gelijk heeft.
De auto die ik op het oog heb is geïmporteerd toen hij anderhalf jaar oud was. Dus daar hoort echt nog wel bpm betaald te zijn Caspian.

AdT zei:
Caspian zei:
De auto die ik op het oog heb is geïmporteerd toen hij anderhalf jaar oud was. Dus daar hoort echt nog wel bpm betaald te zijn Caspian.

Ik beweer ook zeker het tegendeel niet. Ik geef aan dat bij mijn geïmporteerde auto ook het BPM-bedrag over de nieuwwaarde weergegeven wordt en niet het daadwerkelijk te betalen bedrag. Het gebeurt dus vaker dat het volledige BPM bedrag vermeld staat en niet het bedrag waar de leeftijdskorting vanaf is.

Caspian zei:
Ik pak even de geïmporteerde auto van mijn vader, daarbij staat ook het volledige BPM-bedrag betaald. Wat er uiteindelijk bij import betaald moest worden is een stuk lager (auto was 4 jaar oud).

Barri zei:
Caspian zei:
Ik pak even de geïmporteerde auto van mijn vader, daarbij staat ook het volledige BPM-bedrag betaald. Wat er uiteindelijk bij import betaald moest worden is een stuk lager (auto was 4 jaar oud).
Dus jouw eerste reactie klopt niet? Je kan niet achterhalen wat er betaald is?

Inmiddels de belastingtelefoon gebeld en die verwezen me naar de rdw.
Rdw gebeld: nee u moet bij de belasting zijn.
Geval kastje muur.
Inmiddels een soortgelijke auto gevonden en ja hoor, van deze auto staat wel het bedrag van de afgedragen bpm op de RDW site. Pfff

Die site die Caspian linkt legt het wel duidelijk uit. Als het bruto BPM bedrag geregistreerd staat is hij niet als schadeauto geimporteerd. Dat lijkt dus gunstig voor jouw potentiële auto. :) Alleen bij (getaxeerde) schadeauto's komt er een lager bedrag te staan.

Morgen wordt hij gekeurd.
De verkoper heeft via de RDW het bpm bedrag achterhaald en dat was conform de tabellen.
Dus hoogstwaarschijnlijk geen schadebak.
Maar meten is weten ;)

Terug
Bovenaan