• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Alfa Romeo Tonale / Dodge Hornet

MCW

Actieve Gebruiker
APxMwdr.png

Q8pTrDh.png

r8EFMSN.png

wzagCzl.png

Ot6d9fk.png

zOKhgti.png

hH1b2wd.png

PGEjuCC.png

79YL1Fi.png

GOKI1ti.png

Pp3vi56.png

Hsi7mnS.png

KTifG2C.png

BGn4COs.png

pq9nhee.png

6(!) video's waar je de auto van alle kanten kunt zien: https://www.media.stellantis.com/fr-fr/alfa-romeo/video/alfa-romeo-tonale-video-clip

Mach1

Gebruiker
Eigenlijk wisten we al te lang hoe deze auto eruit zou gaan zien, daardoor komt ie niet als ‘nieuw’ over. Best fraai overigens.

Rutger DC

Gebruiker
Motoren:

scree345.jpg

De Hybrid 48V betreft vermoedelijk de nieuwe 1.5 Turbo benzinemotor uit de Jeep Compass. De PHEV is met 275 pk krachtiger dan in de Jeeps Renegade en Compass (190/240 pk).

Vind de auto smaakvol gedetailleerd, maar de verhoudingen zijn niet helemaal lekker (vooral op de profielfoto).

JM GP

Gebruiker
Verrassend niet meer, maar wel heel erg mooi. Gelukkig dicht bij de concept auto gebleven. Op de neus na zie ik er nog heel veel Giulietta in, en dat vind ik helemaal niet erg. Ben heel erg benieuwd naar de prijs van de plug-in.

Rutger DC

Gebruiker
Carfanatic zei:
Ik hoop dat de kopers nog de Alfa Romeo dealer weten te vinden.

Stellantis is de boel in Nederland toch grondig aan het reorganiseren.

Het bedrijf wenst zoveel mogelijk merken van de voormalige PSA Group en FCA samen te voegen bij de desbetreffende dealers onder de naam Stellantis House. Hierbij krijgen dealers de mogelijkheid om meerdere merken te gaan voeren. Deze opzet valt samen met een verandering binnen het dealernetwerk, waarbij het bedrijf rekening houdt met de groei van de online verkoop en de veranderende behoeften van consumenten. “Het doel is een duurzaam salesmodel te ontwikkelen, dat steunt op een netwerk van meerdere merken”, aldus De Bourmont.

Bron: https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/merkkanaal/29543-stellantis-biedt-merendeel-dealers-nieuw-contract

Ik neem aan dat Stellantis zorgt voor een goede spreiding van het dealernetwerk.

MCW

Actieve Gebruiker
Weinig vernieuwend of bijzonder maar hij valt me toch niet zo erg tegen als ik dacht. Best een mooie auto. Interieur had ook uit 2018 kunnen zijn.

Jay DoubleYou

Gebruiker
Voor een Alfa wederom niet bijzonder. De 4C, Giulia Q en GTAm waren zeker leuk, maar voor de rest vind ik het helaas wat tegenvallen de laatste tijd.

MWH

Gebruiker
Rutger DC zei:
Vind de auto smaakvol gedetailleerd, maar de verhoudingen zijn niet helemaal lekker (vooral op de profielfoto).
Ik dacht precies dit. De elementen van het model zijn mooi, maar het geheel oogt alsof ze een 'af' ontwerp vervolgens op een te klein onderstel hebben proberen te proppen.

Elco

Gebruiker
Mijn eerste gedachte: CX-5 done wrong. De verhoudingen lijken niet helemaal te kloppen. Hoe groot de wielen ook mogen zijn, ze ogen toch wat klein.

Verder, voor een SUV in dit segment, zeker niet onaardig en wellicht valt het in het echt behoorlijk mee.

Barri

Moderator

Elco zei:
Mijn eerste gedachte: CX-5 done wrong. De verhoudingen lijken niet helemaal te kloppen. Hoe groot de wielen ook mogen zijn, ze ogen toch wat klein.
Helemaal mee eens. En de wielen zijn goed, maar er moeten dikkere banden onder. Hij heeft nu hetzelfde probleem als de MG ZS.

Elco

Gebruiker
Barri zei:
Elco zei:
Helemaal mee eens. En de wielen zijn goed, maar er moeten dikkere banden onder. Hij heeft nu hetzelfde probleem als de MG ZS.

Ha, mooi dat je de MG ZS aanhaalt. Die wilde ik eerst ook noemen, maar de wielen daarvan vallen ook nog eens enorm diep in de wielkasten waardoor het effect versterkt wordt. Dat is bij de Tonale - in ieder geval op deze foto's - niet het geval.

Twix

Gebruiker
Ik ben dus blijkbaar en van de weinigen die het gedrongen profiel juist goed vind staan. Geeft een sportieve en lichtvoetige uitstraling.

AlfaFrankY

Gebruiker
Goed geslaagd ontwerp. Maar, wel alleen met een grote velgmaat zo te zien. Op sommige foto's lijkt de auto langgerekter dan hij is, valt me op. Net als het plaatwerk van de C-stijl, wat hier en daar wringt. Ik zie dan een oude generatie Hyundai SUV of een MG...

Tussen de 160 en het 245pk komt vast nog een andere motorvariant, dat kan bijna niet missen. Maar pas als de eerste bulk leveringen van dik aangeklede introversies geleverd zijn.
Ben benieuwd naar alle lakkleuren en interieur mogelijkheden. Ik zie een blauwe band op het dashboard, als dat bv stof of een mooi hergebruikt materiaal is, word ik daar blij van. Geeft een mooi accent aan het geheel. Want het dashboard overtuigt me visueel meteen.

De Tonale gaat het vast goed doen. Hij is te belangrijk om te mislukken. Stellantis gaat er echt wel veel marketing tegenaan gooien om dat succes waar te maken. En er Alfa Romeo opnieuw op de kaart te zetten. En hopelijk is er dan straks geld voor een nieuwe GTV, 6C, Spider, een 166-opvolger en ook voor betaalbare Alfa-modellen...

rw54

Gebruiker
De verhoudingen kloppen niet helemaal, hetzelfde probleem welke ook een Volvo XC40 heeft. En het lijkt een beetje op een te heet gewassen Stelvio....

DeeTwee

Gebruiker
AlfaFrankY zei:
De Tonale gaat het vast goed doen. Hij is te belangrijk om te mislukken. Stellantis gaat er echt wel veel marketing tegenaan gooien om dat succes waar te maken. En er Alfa Romeo opnieuw op de kaart te zetten. En hopelijk is er dan straks geld voor een nieuwe GTV, 6C, Spider, een 166-opvolger en ook voor betaalbare Alfa-modellen...
Ik help het je hopen. Maar als deze auto gebaseerd is op de Jeep Renegade en Compass, dan is dat nou niet meteen een voorbode voor succes. Op zich wel goed denk ik om de auto niet -overduidelijk- op een Peugeot of Citroen te baseren, de kans dat mensen daar Alfa Romeo-geld voor willen betalen lijkt mij nog wat geringer.

...Maar of het designtechnisch nou de beste keuze is geweest? Deze Tonale staat veel te hoog op z'n poten, wat maar heel matig gemaskeerd wordt. Iets waar een Jeep juist goed mee wegkomt, want dat is terreinwagenmerk, maar een alfa niet wat mij betreft. De meer voluptueuze carrosserie van de Alfa versterkt dat effect en doet de wielen bovendien veel te klein ogen.

rjthefrisian

Gebruiker
Nee jammer..ik vind het gewoon doodzonde dat een Alfa ook al in een SUV verpakking wordt gegoten. Niks sportiefs aan. Een alfa hoort gewoon laag en sportief bij de grond en niet zo'n veel te hoog op de poten geval. Dikke misser wat mij betreft.

R W xxx

Gebruiker
Dat zei men van een Porsche ook maar dat gaat toch best lekker.
Ik vind het zo wel een geslaagde auto, zie er ergens nog wel wat Brera in, ben benieuwd naar een op straat.
Vwb die Renegadeopmerking hierboven, die doet het hier misschien niet zo maar in IT struikel je er over, zeker in de bergachtige streken.

JM GP

Gebruiker
Net zo als ieder merk heeft Alfa Romeo een SUV nodig, omdat dit nu eenmaal de carrosserie variant is die op dit moment goed verkoopt. Persoonlijk had ik ook liever een C segment hatchback gezien. Maar Alfa kan niet alleen auto’s voor de fanboys bouwen, maar willen een groter afzetmarkt bereiken.

Met de Stelvio heeft Alfa bewezen om een sportieve SUV te kunnen maken, en ik heb er vertrouwen in dat dit bij de Tonale ook gelukt is.

Wat dealers betreft daar is het in Nederland best zoeken naar, maar houdt dat mensen echt tegen? Onderhoud kan ook bij een ander Stelantis merk gedaan worden. Daarbij zie je toch al dat de kleine dealer bedrijven verdwijnen en je straks alleen nog maar grote panden heb met meerdere merken. Wat wel in Nederland bepalend voor het succes gaat zijn is (lease) prijs en het aantal mensen dat een auto nog mag leasen, dat loopt volgens mij wel terug op het moment. Al heb ik wel het idee dat bij Alfa Romeo er nog relatief een hoop mensen de auto privé aanschaffen.

Ik verwacht nog steeds dat ik er eentje volgend jaar voor de deur heb staan.

DeeTwee

Gebruiker
R W xxx zei:
Ik vind het zo wel een geslaagde auto, zie er ergens nog wel wat Brera in, ben benieuwd naar een op straat.
Vwb die Renegadeopmerking hierboven, die doet het hier misschien niet zo maar in IT struikel je er over, zeker in de bergachtige streken.
Een SUV is helaas ook voor Alfa een must om in het assortiment te hebben. Die van Porsche was inderdaad een meesterzet, maar dat was wel in veel opzichten 'zoveel Porsche als een SUV kon worden', zeg maar. Weliswaar een gedeeld platform, maar bij mijn weten was dat wel van begin af aan mede voor de Cayenne ontwikkeld. Het platform van deze Tonale niet voor zover ik weet, en ook voor een totaal andere doelgroep. Een Alfa is volgens mij traditioneel een auto voor de enthousiaste stuurman, en laat de auto waar deze Tonale op gebaseerd is dit nu totaal niet in het DNA hebben zitten. Voor een bovengemiddeld terreinwaardige SUV -binnen het segment- is het wel wat, maar heeft Alfa dat voor ogen?

Die Renegade heb ik inderdaad in Italië ook erg veel gezien. Maar zo zijn er nog een paar modelletjes die in Italië wel maar in de rest van de wereld niet populair blijken te zijn...

R W xxx

Gebruiker
Ben niet zo bang voor dat dit een dweil oid gaat zijn, daar zullen ze wel voor waken. Daarbij is het een suv, daar zal de zelfverklaarde purist met coureursgenen toch geen trek in hebben. Wil niet zeggen dat een goedrijdende suv geen Alfa kan zijn, zal even wennen zijn voor hokjesdenkers.
Zo'n Renegade doet het aardig in de situaties waar hij voor bedacht is, in NL heb je zo'n ding evt voor de lol of specifieke doeleinden, als luxesuv is hij niet neergezet. Een panda 4x4 zie je hier ook nauwelijks.

der Magistrat

Gebruiker
DeeTwee zei:
R W xxx zei:
Een SUV is helaas ook voor Alfa een must om in het assortiment te hebben. Die van Porsche was inderdaad een meesterzet, maar dat was wel in veel opzichten 'zoveel Porsche als een SUV kon worden', zeg maar. Weliswaar een gedeeld platform, maar bij mijn weten was dat wel van begin af aan mede voor de Cayenne ontwikkeld. Het platform van deze Tonale niet voor zover ik weet, en ook voor een totaal andere doelgroep. Een Alfa is volgens mij traditioneel een auto voor de enthousiaste stuurman, en laat de auto waar deze Tonale op gebaseerd is dit nu totaal niet in het DNA hebben zitten. Voor een bovengemiddeld terreinwaardige SUV -binnen het segment- is het wel wat, maar heeft Alfa dat voor ogen?

Die Renegade heb ik inderdaad in Italië ook erg veel gezien. Maar zo zijn er nog een paar modelletjes die in Italië wel maar in de rest van de wereld niet populair blijken te zijn...

Als dit commentaar op de BMW-1-Serie was geweest, dan lees je dit heel anders.
M.a.w.; ook die nieuwe 1-serie deelt het platform, veel blabla over wat BMW-rijders willen... Maar voor de meeste mensen moet het gewoon een representatief en luxe leasebakkie zijn hoor. Aandrijving, sportiviteit.. Och. Dat zit volgens mij tegenwoordig veel meer in marketing en beleving dan in echt weggedrag.

DeeTwee

Gebruiker
der Magistrat zei:
Als dit commentaar op de BMW-1-Serie was geweest, dan lees je dit heel anders.
M.a.w.; ook die nieuwe 1-serie deelt het platform, veel blabla over wat BMW-rijders willen... Maar voor de meeste mensen moet het gewoon een representatief en luxe leasebakkie zijn hoor. Aandrijving, sportiviteit.. Och. Dat zit volgens mij tegenwoordig veel meer in marketing en beleving dan in echt weggedrag.
Possibly. Maar denk jij dat een Jeep Compass, die in Nederland voor geen meter verkoopt, ondanks dat-ie veel goedkoper is dan een zeer vergelijkbare XC40 (die uitstekend verkoopt), in Alfaverpakking ineens wel succesvol gaat zijn?

R W xxx

Gebruiker
Zou niet weten waarom niet, zeker als de kwaliteit op orde is, zou het mooi zijn als leasem'pijen daar ook eens acceptabele tarieven aanhangen. De meeste mensen hebben geen idee van platformen, zustermodellen enz. Waarom zouden ze ook want zeker in dit soort gevallen totaal niet interessant. Daarnaast smoelt deze Alfa een stuk beter dan de Compass, ook wel lekker voor de verkoop.

MCW

Actieve Gebruiker
oWwE7w5.jpg

2023-alfa-romeo-tonale-veloce-front-angle-on-road.jpg

2023-alfa-romeo-tonale-veloce-front-on-road.jpg

2023-alfa-romeo-tonale-veloce-side-on-road.jpg

2023-alfa-romeo-tonale-veloce-factory-rear.jpg

2023-alfa-romeo-tonale-veloce-three-quarters-white-background.jpg

2023-alfa-romeo-tonale-veloce-side-white-background.jpg

2023-alfa-romeo-tonale-veloce-back-white-background.jpg

2023-alfa-romeo-tonale-veloce-cabin.jpg

2023-alfa-romeo-tonale-veloce-instrument-cluster.jpg

2023-alfa-romeo-tonale-veloce-interior-side.jpg

Alle foto's: https://www.carscoops.com/2022/02/2023-alfa-romeo-tonale-lands-with-hybrid-options-nft-tech-and-the-promise-of-u-s-sales/

BeWo

Gebruiker
Mooie details maar als geheel word ik er toch niet echt warm van, afgaand op deze foto's. De verhoudingen lijken niet helemaal lekker te liggen, de cockpit en het dak lijken wat te hoog en te bol. Schijn kan natuurlijk bedriegen, het is even afwachten hoe 'ie er straks in het echt uitziet.

Maar goed, als 'ie inderdaad "mooi maar niet oogverblindend" is lijkt me dat toch nu al een groot probleem voor Alfa. Voor een kleine premium SUV ben je bij een heleboel merken even goed of beter bediend. De goede rijeigenschappen alleen hebben van de Stelvio ook geen succes weten te maken. De PHEV is nu weliswaar bij met de concurrentie, maar die liggen allemaal alweer een halve modelgeneratie voor, en de volgenden komen zeker ook allemaal volledig electrisch i.t.t. de Tonale. Ik vrees dat het opnieuw een achterhoedegevecht wordt.

Rutger DC

Gebruiker
De optische vergelijkingen met de MG ZS en "een oude generatie Hyundai SUV" (ik vul het maar even in: de Hyundai ix35) snap ik wel. Die auto's hebben een beetje dezelfde proportieproblemen, al is de Tonale door zijn fraaie details en welvingen wel veel mooier.

Alpino zei:
Toch wel mooi hoor, lekkere kleuren ook. Ik dacht dat ie 2008 formaat was maar groter dus?

Dat wordt de Brennero, een model dat hier nog onder gepositioneerd wordt. Dat wordt ook de eerste Alfa met ex-PSA/Stellantis-platform.

DeeTwee zei:
Ik help het je hopen. Maar als deze auto gebaseerd is op de Jeep Renegade en Compass, dan is dat nou niet meteen een voorbode voor succes. Op zich wel goed denk ik om de auto niet -overduidelijk- op een Peugeot of Citroen te baseren, de kans dat mensen daar Alfa Romeo-geld voor willen betalen lijkt mij nog wat geringer.

Zou het? De Peugeot-basis is in principe wel wat hoogwaardiger en volwaardiger (C-segment) dan het platform van de 500X/Renegade/Compass (in de basis B-segment, volgens mij weer een doorontwikkeling van het Punto/oude Corsa-platform). De Peugeot 3008 staat toch als een verfijndere, hoogwaardigere auto te boek met prettigere plug-in hybride-aandrijflijn dan de Jeep Compass.

De reden dat de Tonale een ex-FCA/Stellantis-platform heeft, is natuurlijk dat de auto al te ver in ontwikkeling was na de fusie. Dat gold destijds ook voor de Opel Corsa F, maar die had een GM-platform en -techniek waarvoor licenties/royalties zouden moeten worden betaald, terwijl daar in het geval van de Tonale natuurlijk geen sprake is met FCA-techniek.

DeeTwee zei:
Possibly. Maar denk jij dat een Jeep Compass, die in Nederland voor geen meter verkoopt, ondanks dat-ie veel goedkoper is dan een zeer vergelijkbare XC40 (die uitstekend verkoopt), in Alfaverpakking ineens wel succesvol gaat zijn?

Van de Jeep Compass zijn in 2021 in Europa ongeveer 55.000 exemplaren verkocht, van de Volvo XC40 ongeveer 120.000. Als de Alfa Romeo Tonale vergelijkbare aantallen als de Compass haalt, dan kan Alfa Romeo volgens mij heel tevreden zijn.

In Nederland zijn de verkoopverhoudingen anders, maar Volvo is in Nederland altijd sterk gewaardeerd (en wat mij betreft gezien de verhalen over de betrouwbaarheid van de XC40: overgewaardeerd). Volgens mij is de Jeep ook niet zoveel goedkoper dan de Volvo, die laatste is in Nederland zeer scherp geprijsd.

Italië is een land waar grote auto's doorgaans niet zo goed scoren. Dat zie je ook aan de Giulia en Stelvio. De Giulietta was er succesvol, de MiTo miste twee deuren. De Tonale zal in Italië eenvoudig de populairste auto van het merk worden, denk ik.

DeeTwee

Gebruiker
Rutger DC zei:
DeeTwee zei:
k help het je hopen. Maar als deze auto gebaseerd is op de Jeep Renegade en Compass, dan is dat nou niet meteen een voorbode voor succes. Op zich wel goed denk ik om de auto niet -overduidelijk- op een Peugeot of Citroen te baseren, de kans dat mensen daar Alfa Romeo-geld voor willen betalen lijkt mij nog wat geringer.
Zou het? De Peugeot-basis is in principe wel wat hoogwaardiger en volwaardiger (C-segment) dan het platform van de 500X/Renegade/Compass (in de basis B-segment, volgens mij weer een doorontwikkeling van het Punto/oude Corsa-platform). De Peugeot 3008 staat toch als een verfijndere, hoogwaardigere auto te boek met prettigere plug-in hybride-aandrijflijn dan de Jeep Compass.
Dé Peugeotbasis? Hoezo zou PSA niet een 20(0)8-platform van de plank getrokken hebben? Maar ik doel meer op interieur, al die eeuwige PSA-knoppen die je in alle segmenten weer tegenkomt. Dan vind ik het interieur van de huidige Compass toch duidelijk op een veel hoger peil staan.

Rutger DC zei:
DeeTwee zei:

Van de Jeep Compass zijn in 2021 in Europa ongeveer 55.000 exemplaren verkocht, van de Volvo XC40 ongeveer 120.000. Als de Alfa Romeo Tonale vergelijkbare aantallen als de Compass haalt, dan kan Alfa Romeo volgens mij heel tevreden zijn.
Ik las ergens dat Alfa er in eerste instantie 60.000 van wil verkopen, dus dat zou kunnen kloppen.

Rutger DC zei:
In Nederland zijn de verkoopverhoudingen anders, maar Volvo is in Nederland altijd sterk gewaardeerd (en wat mij betreft gezien de verhalen over de betrouwbaarheid van de XC40: overgewaardeerd). Volgens mij is de Jeep ook niet zoveel goedkoper dan de Volvo, die laatste is in Nederland zeer scherp geprijsd.
De Compass is bijna 7000 euro goedkoper dan de XC40.

Rutger DC zei:
Italië is een land waar grote auto's doorgaans niet zo goed scoren. Dat zie je ook aan de Giulia en Stelvio. De Giulietta was er succesvol, de MiTo miste twee deuren. De Tonale zal in Italië eenvoudig de populairste auto van het merk worden, denk ik.
En de nieuwste, en de betaalbaarste. Dat lijkt mij dus een nogal voor de handliggende gedachte...

Durashift

Gebruiker
2023-alfa-romeo-tonale-veloce-side-white-background.jpg

Ik zie er , aan de achterzijde, een stuk Ford Mach-E in. De C-style is breder bij de Alfa, maar de vorm van spoiler, achterruit en verlichting komen er dichtbij, vind ik.

Verhoudingen zijn een beetje apart. Dat is bij de Stelvio beter.
Wél vind ik het model beter ogen dan de genoemde Jeeps. Ik moest die ff opzoeken.. hoe ze eruit zien. Want op de naam alleen had ik er geen beeld bij.
Iets dat vele, potentiële kopers, wellicht ook wel hebben?

~~~~~~~~~~~~~~

Het is ook droevig, vind ik, dat op de AR homepage de nieuwe Stelvio en Giulia als eerste presenteert, daarna staat pas iets over een onthulling van de Tonale, afgelopen middag... en daarna nog 2x de actiemodellen van de Stelvio en Giulia. :(

Ja, zo gaat het niet verkopen aan nieuwe, onbekenden, met je merk, lijkt mij.

JM GP zei:
(..) Wat dealers betreft daar is het in Nederland best zoeken naar, maar houdt dat mensen echt tegen? Onderhoud kan ook bij een ander Stelantis merk gedaan worden. Daarbij zie je toch al dat de kleine dealer bedrijven verdwijnen en je straks alleen nog maar grote panden heb met meerdere merken.

Volgens mij komt Alfa Romeo juist uit een structuur van 'multi merken' binnen FCA. Er zijn nog enkele dealers 'van de oude stempel' (Talsma, Prins, Coumans?) maar veel is het niet meer. In Groningen kan je nergens terecht, ook niet voor service. Een Groninger die naar Leeuwarden of Zwolle 'moet' voor aanschaf van een Alfa Romeo.. Is toch ook (veelal) een cultuurdingetje toch?

Ten westen van Breda? Op al die eilanden heb je houten bek voor een AR. Terwijl Roosendaal, Etten-Leur en Bergen op Zoom toch geen al te kleine plaatsen zijn..

Serviceadressen zijn er iets meer..
Maar, Stern heeft nog maar 1 AR vestiging, de 'oude plek' van Sam van Lingen in Houten. Stern had een stuk meer FCA vestigingen in het land.

JM GP zei:
Wat wel in Nederland bepalend voor het succes gaat zijn is (lease) prijs en het aantal mensen dat een auto nog mag leasen, dat loopt volgens mij wel terug op het moment. Al heb ik wel het idee dat bij Alfa Romeo er nog relatief een hoop mensen de auto privé aanschaffen. (..)

Denk dat Stellantis NL voor AR er goed aan doet PL te 'sponsoren' zodat de groep mensen met een mobiliteitsvergoeding een jaar of twee, drie met een Tonale kunnen rijden. Geen bijtelling gedoe en vrij van onderhoudsrisico's. Dat mensen 500 - 700 euro per maand willen betalen voor een onbekend merk.. bewijst Lynk&Co wel. Alhoewel de 'soepele' voorwaarden wellicht ook een grote rol in de populariteit zal hebben.

Rutger DC

Gebruiker
DeeTwee zei:
Dé Peugeotbasis? Hoezo zou PSA niet een 20(0)8-platform van de plank getrokken hebben? Maar ik doel meer op interieur, al die eeuwige PSA-knoppen die je in alle segmenten weer tegenkomt. Dan vind ik het interieur van de huidige Compass toch duidelijk op een veel hoger peil staan.

Ik heb het natuurlijk over de Peugeot 3008, niet de 2008... Een Tonale is 4,53 meter lang, 8 cm langer dan een 3008. Nou, het interieur van de Compass is flink opgeknapt, maar als het gaat om algehele ambiance scoort Peugeot toch hoge ogen bij pers en publiek. Dan laat ik mijn eigen mening buiten beschouwing (ben niet van alle Peugeot-interieurs gecharmeerd).

DeeTwee zei:

Compass benzine: v.a. € 37.740 (prijzen nieuwe 1.5-versies nog onbekend)
Compass PHEV v.a. € 47.480

XC40 v.a. € 40.995
XC40 PHEV v.a. 44.495

Bron: jeep.nl / volvocars.com/nl

Ik weet niet hoe het zit met vergelijkbaar uitgeruste modellen, maar de prijsverschillen lijken mij niet groot. Zoals je ziet is een Compass PHEV in de basis duurder dan een XC40. Mijn punt was en is dus dat de Compass niet veel goedkoper is dan de XC40.

DeeTwee zei:
Ik las ergens dat Alfa er in eerste instantie 60.000 van wil verkopen, dus dat zou kunnen kloppen.

(..)

En de nieuwste, en de betaalbaarste. Dat lijkt mij dus een nogal voor de handliggende gedachte...

Nou, daarom. Alfa Romeo wil in Europa de helft van de Volvo-aantallen halen en dat is voor een marginaal, verwaarloosd merk als Alfa helemaal prima. In Nederland zal massaal de voorkeur worden gegeven aan de XC40 en in Italië aan de lokale Tonale en Compass.

Joel 1987

Gebruiker
2023-alfa-romeo-tonale-veloce-three-quarters-white-background.jpg

Ik vind 'm van uit deze hoek wel erg lijken op de Mazda CX-5

2021-Mazda-CX-5-sonicsilver_o.png

Mooi auto verder, ik ben heel erg benieuwd hoe deze gaat verkopen.
Hopelijk is het uitstellen van de introductie niet voor niet geweest en klopt de auto ook tijdens het gebruik ervan!

DeeTwee

Gebruiker
Rutger DC zei:
DeeTwee zei:

Ik heb het natuurlijk over de Peugeot 3008, niet de 2008... Een Tonale is 4,53 meter lang, 8 cm langer dan een 3008.
Ja, jij hebt het over de 3008, ik niet. Jij bent Peugeot niet, evenmin als ik. Er staat nu een auto die zonder bemoeienis van Peugeot ontwikkeld is, dus buitenmaten zijn ook niet relevant. Voor hetzelfde geld was-ie onder PSA wat korter geworden (net als een XC40 korter is), en hadden ze de 2008 wat opgerekt. Je weet het niet, het is jouw speculatie vs de mijne.

Rutger DC zei:
Nou, het interieur van de Compass is flink opgeknapt, maar als het gaat om algehele ambiance scoort Peugeot toch hoge ogen bij pers en publiek. Dan laat ik mijn eigen mening buiten beschouwing (ben niet van alle Peugeot-interieurs gecharmeerd).
Zoals je had kunnen lezen heb ik het niet over "ambiance" maar over knoppen. Al die bedieningselementen, van deurhendels en raambediening t/m infotainment en pook, die je in bijna al hun merken en segmenten terug ziet komen. Voor mij was het een absolute no-go geweest om dat in een Alfa aan te treffen. Het zou kunnen dat de Tonale een nieuw publiek aantrekt dat hier minder kijk op heeft, maar ik durf te beweren dat er best weinig mensen zijn die nog nooit in een Peugeot of Citroen gereden hebben. Natuurlijk, de MiTo was een slecht vermomde Fiat Punto, ook niet top, maar dat was wel een auto in een segment of 2 lager. Daar zijn dat soort praktijken meer gemeengoed.

Maar terug naar de realiteit: De Tonale ziet er vanbinnen als een ekte Alfa uit! Heel goede keuze denk ik, maar ik betwijfel ten zeerste of Alfa onder de PSA/Stellantisvlag diezelfde vrijheid gekregen zou hebben.

Rutger DC zei:
DeeTwee zei:

Compass benzine: v.a. € 37.740 (prijzen nieuwe 1.5-versies nog onbekend)
Compass PHEV v.a. € 47.480

XC40 v.a. € 40.995
XC40 PHEV v.a. 44.495

Bron: jeep.nl / volvocars.com/nl
Dus de prijzen in Carbase moeten kennelijk nog geüpdatet worden, want daar staat nu een bedrag van €33.305 voor de instapper.

Echter, binnen de context van verkoopcijfers zijn die oude prijzen natuurlijk juist wel relevant! En dan kunnen we concluderen dat die Compass wel degelijk al die tijd een stuk goedkoper was, aangezien de XC40 bij introductie vanaf €38.485 in de boeken stond.

Rutger DC zei:
DeeTwee zei:

(..)

Nou, daarom. Alfa Romeo wil in Europa de helft van de Volvo-aantallen halen en dat is voor een marginaal, verwaarloosd merk als Alfa helemaal prima. In Nederland zal massaal de voorkeur worden gegeven aan de XC40 en in Italië aan de lokale Tonale en Compass.
Ik denk niet dat Stellantis blij gaat worden van een Alfa die vooral in Italië redelijk verkoopt...

Reyner

Gebruiker
MWH zei:
Rutger DC zei:
Ik dacht precies dit. De elementen van het model zijn mooi, maar het geheel oogt alsof ze een 'af' ontwerp vervolgens op een te klein onderstel hebben proberen te proppen.

Exact dat!

Rutger DC

Gebruiker
DeeTwee zei:
Voor hetzelfde geld was-ie onder PSA wat korter geworden (net als een XC40 korter is), en hadden ze de 2008 wat opgerekt. Je weet het niet, het is jouw speculatie vs de mijne.

Dat is hoogst onwaarschijnlijke speculatie, speculatie die veel onwaarschijnlijker is dan een 3008-platform, want dat is het platform van álle PSA-concurrenten. Je hebt het over een speculatieve Tonale op PSA-basis, dan is de 3008-basis het meest logisch voor premium(-achtig) merk Alfa Romeo, temeer er onder de Tonale een Brennero met 2008-basis komt. Hoe dan ook, die 3008-basis lijkt me een betere basis dan de Compass-basis voor een merk met een DNA als Alfa Romeo. Maar het blijft inderdaad speculatie, als dat je punt is.

DeeTwee zei:
Het zou kunnen dat de Tonale een nieuw publiek aantrekt dat hier minder kijk op heeft, maar ik durf te beweren dat er best weinig mensen zijn die nog nooit in een Peugeot of Citroen gereden hebben.

(...)

Zoals je had kunnen lezen heb ik het niet over "ambiance" maar over knoppen. Al die bedieningselementen, van deurhendels en raambediening t/m infotainment en pook, die je in bijna al hun merken en segmenten terug ziet komen. Voor mij was het een absolute no-go geweest om dat in een Alfa aan te treffen. Het zou kunnen dat de Tonale een nieuw publiek aantrekt dat hier minder kijk op heeft, maar ik durf te beweren dat er best weinig mensen zijn die nog nooit in een Peugeot of Citroen gereden hebben.

Je stelde dat "de kans dat mensen daar [=voor een Tonale met Peugeot of Citroën-basis] Alfa Romeo-geld voor willen betalen lijkt mij nog wat geringer".

Als jouw speculatie dat best weinig mensen (bijvoorbeeld Alfa Tonale-rijders) nog nooit in een Peugeot of Citroën hebben gereden klopt, dan klopt het ook dat de Tonale een (niet per se nieuw) publiek aantrekt dat hier minder kijk op heeft en dan prevaleert die ambiance boven die knopjes van een ander merk, want wat niet weet, wat niet deert.

Jij hebt kennelijk moeite met een Tonale met PSA-knopjes, dat mag. Daar kan ik niets over zeggen. :)

DeeTwee zei:
Heel goede keuze denk ik, maar ik betwijfel ten zeerste of Alfa onder de PSA/Stellantisvlag diezelfde vrijheid gekregen zou hebben.

Je weet het niet, het is jouw speculatie versus de mijne. Nu heeft de auto een basis uit de FCA-bakken, volgende generatie Alfa Romeo's krijgen een Stellantis-basis, waar PSA duidelijk aan de touwtjes trekt. We zullen zien wat de toekomst brengt. :)

DeeTwee zei:
Dus de prijzen in Carbase moeten kennelijk nog geüpdatet worden, want daar staat nu een bedrag van €33.305 voor de instapper.

Echter, binnen de context van verkoopcijfers zijn die oude prijzen natuurlijk juist wel relevant! En dan kunnen we concluderen dat die Compass wel degelijk al die tijd een stuk goedkoper was, aangezien de XC40 bij introductie vanaf €38.485 in de boeken stond.

De basisuitvoering van de Compass was inderdaad wel een stuk goedkoper. Uit de vergelijkingstest van AutoWeek tussen de Compass 4xe en Volvo XC40 T5 Recharge haal ik dat een vergelijkbaar uitgeruste XC40 toch wel een stuk duurder is, hoewel de basisprijs lager ligt. Dus dan is de Compass inderdaad een stuk, maar niet veel goedkoper.

Je punt was geloof ik dat de Compass in Nederland veel mindere verkoopcijfers haalt dan marktleider Volvo XC40. Dat klopt dus, maar in Italië ligt dat anders en in heel Europa komt de Compass tot de helft van de XC40-aantallen.

DeeTwee zei:
Ik denk niet dat Stellantis blij gaat worden van een Alfa die vooral in Italië redelijk verkoopt...

Dat zeg ik niet, zoals ik ook niet zeg dat Geely blij wordt van een XC40 die vooral in Nederland redelijk verkoopt. De thuismarkt is van vitaal belang voor een automerk, zeker als dat een grote markt als de Italiaanse betreft! De enige reden dat Lancia nog bestaat is omdat die Ypsilon (bij gebrek aan Italiaanse alternatieven...) in Italië zo in trek is. In heel Europa komt Alfa Romeo niet tot de Italiaanse Lancia-aantallen, wat aangeeft dat de vraag naar de Giulia en Stelvio op de thuismarkt tamelijk beperkt is. Zoals gezegd, de Tonale is als meer compact en betaalbaar SUV-model veel beter in staat om tot een succesnummer uit te groeien.

Alfa Romeo zet in op 60.000 exemplaren mondiaal op jaarbasis. Dat zou al een verdubbeling van de verkoopcijfers betekenen.

Supplier sources told Automotive News Europe that Alfa Romeo is planning about 60,000 Tonales in a full year, a volume that could double the brand's global sales, which stood at 63,000 units in 2020. Alfa has not reported its 2021 sales yet and declined to discuss its expected volume for the Tonale.

Bron: https://europe.autonews.com/cars-concepts/alfa-romeo-tonale-takes-bmw-x1-booming-segment

De Alfa Romeo-registratiecijfers zijn in Nederland dusdanig dat ik procentueel gezien nog veel grotere stijgingen in Nederland verwacht. De Tonale heeft zuinige, moderne Miller Cycle (mild)hybride benzinemotoren en een plug-in hybride en zal dus in tegenstelling tot de Giulia en Stelvio vriendelijk in de BPM zijn. Je kunt lacherig doen over die vorig jaar 629 geregistreerde Compassen in Nederland, maar dat zijn toch 3,6 keer zoveel auto's als het hele Alfa Romeo-gamma in Nederland bij elkaar sprokkelde.

DeeTwee

Gebruiker
Rutger DC zei:
DeeTwee zei:
Zoals je had kunnen lezen heb ik het niet over "ambiance" maar over knoppen. Al die bedieningselementen, van deurhendels en raambediening t/m infotainment en pook, die je in bijna al hun merken en segmenten terug ziet komen. Voor mij was het een absolute no-go geweest om dat in een Alfa aan te treffen. Het zou kunnen dat de Tonale een nieuw publiek aantrekt dat hier minder kijk op heeft, maar ik durf te beweren dat er best weinig mensen zijn die nog nooit in een Peugeot of Citroen gereden hebben.

Je stelde dat "de kans dat mensen daar [=voor een Tonale met Peugeot of Citroën-basis] Alfa Romeo-geld voor willen betalen lijkt mij nog wat geringer".

Als jouw speculatie dat best weinig mensen (bijvoorbeeld Alfa Tonale-rijders) nog nooit in een Peugeot of Citroën hebben gereden klopt, dan klopt het ook dat de Tonale een (niet per se nieuw) publiek aantrekt dat hier minder kijk op heeft en dan prevaleert die ambiance boven die knopjes van een ander merk, want wat niet weet, wat niet deert.

Jij hebt kennelijk moeite met een Tonale met PSA-knopjes, dat mag. Daar kan ik niets over zeggen. :)

Nee dat is niet wat ik bedoel. Ook al zouden we -eventueel- met relatieve leken te maken hebben, als die mensen bekend zijn met (goedkope) Peugeots en Citroens (en die kans acht ik zoals gezegd groot), dán zullen ze dus ook die deurhendels, stengels, stuurkolom, infotainmentschermen, automaatpook, etc., waarschijnlijk herkennen. En valt die Tonale door de mand. Maar ook als het Fiatknoppen zouden zijn, is het scenario wat mij betreft hetzelfde. Jeep echter, is een merk dat niet in de laagste segmenten actief is en zodoende minder snel met goedkope auto's geassocieerd zal worden. Dus ja wat mij betreft is dat merk als donor in dat geval te prefereren.

Maar, zoals gezegd, de Tonale heeft een Alfa-interieur gekregen dus het blijft een hypothetische kwestie.

Wat er in zo'n interieur verder aan 'ambiance' overblijft is ook maar zeer de vraag. Uiteraard volslagen subjectief maar ik vind bijvoorbeeld het interieur van de nieuwe Astra geen 'ambiance' hebben, althans totaal niet in vergelijking met de 308 of DS4.

Rutger DC zei:
DeeTwee zei:
Heel goede keuze denk ik, maar ik betwijfel ten zeerste of Alfa onder de PSA/Stellantisvlag diezelfde vrijheid gekregen zou hebben.

Je weet het niet, het is jouw speculatie versus de mijne. Nu heeft de auto een basis uit de FCA-bakken, volgende generatie Alfa Romeo's krijgen een Stellantis-basis, waar PSA duidelijk aan de touwtjes trekt. We zullen zien wat de toekomst brengt. :)
Eens, maar als ik naar de nieuwe Astra kijk ben ik er vooralsnog niet heel gerust op. Maar hopelijk is er voldoende momentum/perspectief voor een soort 'premium-clubje' binnen Stellantis waar dan onderandere DS, Lancia, Alfa en wellicht Jeep in gaan zitten, en die zich mogen gaan distantiëren van de goedkopere merken in het assorti.

rohar

Gebruiker
Ben benieuwd naar de prijzen.. Als Alfa Romeo direct premium prijzen gaat rekenen dan vrees ik dat het einde verhaal is.

Alfa is nog steeds geen premium naar mijn mening..

D Elzinga

Gebruiker
MWH zei:
Rutger DC zei:

Een hoge auto op een ogenschijnlijk te klein onderstel, en waarvan de wielen de wielkasten niet echt lekker opvullen. Ik vind het wel leuk dat de Triumph Mayflower nu alsnog een soort spirituele opvolger heeft gekregen.

Durashift

Gebruiker
^^^ toch zijn er aanpassingen gedaan aan dat Jeep onderstel. Onder meer is de spoorbreedte vergroot. Verteld Sjoerd in zijn video.

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,6038911

Tonale krijgt, als eerste Alfa Romeo, 5 jaar fabrieksgarantie.
Auto beschikt ook over blokchain technologie. (NFT). Hiermee kan de hele geschiedenis van de auto vastgelegd worden..dus ook hoe jij als berijder ermee omgegaan bent..
Is dat wel wenselijk, elke overschrijding van de snelheidslimiet, bijvoorbeeld?

929V6

Gebruiker
Durashift zei:
^^^ toch zijn er aanpassingen gedaan aan dat Jeep onderstel. Onder meer is de spoorbreedte vergroot. Verteld Sjoerd in zijn video.

Auto beschikt ook over blokchain technologie. (NFT). Hiermee kan de hele geschiedenis van de auto vastgelegd worden..dus ook hoe jij als berijder ermee omgegaan bent..

Het gaat hierbij waarschijnlijk vooral om factoren die het verbruik beïnvloeden, zoals de rijsnelheid (ongeacht de locatie), de gaspedaalstand, de ingeschakelde versnelling, de belading van de auto, de ingeschakelde verbruikers, de hellingshoek van de weg, de bandenspanning, het gebruik van de cruise control, enzovoort. Dat de bestuurder een keer te hard gereden heeft in de 30 km-zone van Schubbekutteveen, daar heeft de fabrikant weinig aan.

Twix

Gebruiker
929V6 zei:
Durashift zei:

Het gaat hierbij waarschijnlijk vooral om factoren die het verbruik beïnvloeden, zoals de rijsnelheid (ongeacht de locatie), de gaspedaalstand, de ingeschakelde versnelling, de belading van de auto, de ingeschakelde verbruikers, de hellingshoek van de weg, de bandenspanning, het gebruik van de cruise control, enzovoort. Dat de bestuurder een keer te hard gereden heeft in de 30 km-zone van Schubbekutteveen, daar heeft de fabrikant weinig aan.

Mijn zeer beperkte research laat zien dat dit certificaat niet veel verder gaat dan onderhoud en kilometerstanden.

Durashift

Gebruiker
^^ dat zal dan (vooralsnog) meevallen..

929V6 zei:
Durashift zei:
(..)

(..)
Dat de bestuurder een keer te hard gereden heeft in de 30 km-zone van Schubbekutteveen, daar heeft de fabrikant weinig aan.

Misschien wel voor de aankomende ISA verplichting?

https://www.autoweek.nl/verkeer/wat-doet-intelligent-speed-assistant-in-nieuwe-autos/

Bovenaan