en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Carfanatic zei:Ik hoop dat de kopers nog de Alfa Romeo dealer weten te vinden.
Het bedrijf wenst zoveel mogelijk merken van de voormalige PSA Group en FCA samen te voegen bij de desbetreffende dealers onder de naam Stellantis House. Hierbij krijgen dealers de mogelijkheid om meerdere merken te gaan voeren. Deze opzet valt samen met een verandering binnen het dealernetwerk, waarbij het bedrijf rekening houdt met de groei van de online verkoop en de veranderende behoeften van consumenten. “Het doel is een duurzaam salesmodel te ontwikkelen, dat steunt op een netwerk van meerdere merken”, aldus De Bourmont.
Ik dacht precies dit. De elementen van het model zijn mooi, maar het geheel oogt alsof ze een 'af' ontwerp vervolgens op een te klein onderstel hebben proberen te proppen.Rutger DC zei:Vind de auto smaakvol gedetailleerd, maar de verhoudingen zijn niet helemaal lekker (vooral op de profielfoto).
Moderator
Helemaal mee eens. En de wielen zijn goed, maar er moeten dikkere banden onder. Hij heeft nu hetzelfde probleem als de MG ZS.Elco zei:Mijn eerste gedachte: CX-5 done wrong. De verhoudingen lijken niet helemaal te kloppen. Hoe groot de wielen ook mogen zijn, ze ogen toch wat klein.
Barri zei:Helemaal mee eens. En de wielen zijn goed, maar er moeten dikkere banden onder. Hij heeft nu hetzelfde probleem als de MG ZS.Elco zei:Mijn eerste gedachte: CX-5 done wrong. De verhoudingen lijken niet helemaal te kloppen. Hoe groot de wielen ook mogen zijn, ze ogen toch wat klein.
Ik help het je hopen. Maar als deze auto gebaseerd is op de Jeep Renegade en Compass, dan is dat nou niet meteen een voorbode voor succes. Op zich wel goed denk ik om de auto niet -overduidelijk- op een Peugeot of Citroen te baseren, de kans dat mensen daar Alfa Romeo-geld voor willen betalen lijkt mij nog wat geringer.AlfaFrankY zei:De Tonale gaat het vast goed doen. Hij is te belangrijk om te mislukken. Stellantis gaat er echt wel veel marketing tegenaan gooien om dat succes waar te maken. En er Alfa Romeo opnieuw op de kaart te zetten. En hopelijk is er dan straks geld voor een nieuwe GTV, 6C, Spider, een 166-opvolger en ook voor betaalbare Alfa-modellen...
Een SUV is helaas ook voor Alfa een must om in het assortiment te hebben. Die van Porsche was inderdaad een meesterzet, maar dat was wel in veel opzichten 'zoveel Porsche als een SUV kon worden', zeg maar. Weliswaar een gedeeld platform, maar bij mijn weten was dat wel van begin af aan mede voor de Cayenne ontwikkeld. Het platform van deze Tonale niet voor zover ik weet, en ook voor een totaal andere doelgroep. Een Alfa is volgens mij traditioneel een auto voor de enthousiaste stuurman, en laat de auto waar deze Tonale op gebaseerd is dit nu totaal niet in het DNA hebben zitten. Voor een bovengemiddeld terreinwaardige SUV -binnen het segment- is het wel wat, maar heeft Alfa dat voor ogen?R W xxx zei:Dat zei men van een Porsche ook maar dat gaat toch best lekker.
Ik vind het zo wel een geslaagde auto, zie er ergens nog wel wat Brera in, ben benieuwd naar een op straat.
Vwb die Renegadeopmerking hierboven, die doet het hier misschien niet zo maar in IT struikel je er over, zeker in de bergachtige streken.
DeeTwee zei:Een SUV is helaas ook voor Alfa een must om in het assortiment te hebben. Die van Porsche was inderdaad een meesterzet, maar dat was wel in veel opzichten 'zoveel Porsche als een SUV kon worden', zeg maar. Weliswaar een gedeeld platform, maar bij mijn weten was dat wel van begin af aan mede voor de Cayenne ontwikkeld. Het platform van deze Tonale niet voor zover ik weet, en ook voor een totaal andere doelgroep. Een Alfa is volgens mij traditioneel een auto voor de enthousiaste stuurman, en laat de auto waar deze Tonale op gebaseerd is dit nu totaal niet in het DNA hebben zitten. Voor een bovengemiddeld terreinwaardige SUV -binnen het segment- is het wel wat, maar heeft Alfa dat voor ogen?R W xxx zei:Dat zei men van een Porsche ook maar dat gaat toch best lekker.
Ik vind het zo wel een geslaagde auto, zie er ergens nog wel wat Brera in, ben benieuwd naar een op straat.
Vwb die Renegadeopmerking hierboven, die doet het hier misschien niet zo maar in IT struikel je er over, zeker in de bergachtige streken.
Die Renegade heb ik inderdaad in Italië ook erg veel gezien. Maar zo zijn er nog een paar modelletjes die in Italië wel maar in de rest van de wereld niet populair blijken te zijn...
Possibly. Maar denk jij dat een Jeep Compass, die in Nederland voor geen meter verkoopt, ondanks dat-ie veel goedkoper is dan een zeer vergelijkbare XC40 (die uitstekend verkoopt), in Alfaverpakking ineens wel succesvol gaat zijn?der Magistrat zei:Als dit commentaar op de BMW-1-Serie was geweest, dan lees je dit heel anders.
M.a.w.; ook die nieuwe 1-serie deelt het platform, veel blabla over wat BMW-rijders willen... Maar voor de meeste mensen moet het gewoon een representatief en luxe leasebakkie zijn hoor. Aandrijving, sportiviteit.. Och. Dat zit volgens mij tegenwoordig veel meer in marketing en beleving dan in echt weggedrag.
Alpino zei:Toch wel mooi hoor, lekkere kleuren ook. Ik dacht dat ie 2008 formaat was maar groter dus?
DeeTwee zei:Ik help het je hopen. Maar als deze auto gebaseerd is op de Jeep Renegade en Compass, dan is dat nou niet meteen een voorbode voor succes. Op zich wel goed denk ik om de auto niet -overduidelijk- op een Peugeot of Citroen te baseren, de kans dat mensen daar Alfa Romeo-geld voor willen betalen lijkt mij nog wat geringer.
DeeTwee zei:Possibly. Maar denk jij dat een Jeep Compass, die in Nederland voor geen meter verkoopt, ondanks dat-ie veel goedkoper is dan een zeer vergelijkbare XC40 (die uitstekend verkoopt), in Alfaverpakking ineens wel succesvol gaat zijn?
Dé Peugeotbasis? Hoezo zou PSA niet een 20(0)8-platform van de plank getrokken hebben? Maar ik doel meer op interieur, al die eeuwige PSA-knoppen die je in alle segmenten weer tegenkomt. Dan vind ik het interieur van de huidige Compass toch duidelijk op een veel hoger peil staan.Rutger DC zei:Zou het? De Peugeot-basis is in principe wel wat hoogwaardiger en volwaardiger (C-segment) dan het platform van de 500X/Renegade/Compass (in de basis B-segment, volgens mij weer een doorontwikkeling van het Punto/oude Corsa-platform). De Peugeot 3008 staat toch als een verfijndere, hoogwaardigere auto te boek met prettigere plug-in hybride-aandrijflijn dan de Jeep Compass.DeeTwee zei:k help het je hopen. Maar als deze auto gebaseerd is op de Jeep Renegade en Compass, dan is dat nou niet meteen een voorbode voor succes. Op zich wel goed denk ik om de auto niet -overduidelijk- op een Peugeot of Citroen te baseren, de kans dat mensen daar Alfa Romeo-geld voor willen betalen lijkt mij nog wat geringer.
Ik las ergens dat Alfa er in eerste instantie 60.000 van wil verkopen, dus dat zou kunnen kloppen.Rutger DC zei:DeeTwee zei:Possibly. Maar denk jij dat een Jeep Compass, die in Nederland voor geen meter verkoopt, ondanks dat-ie veel goedkoper is dan een zeer vergelijkbare XC40 (die uitstekend verkoopt), in Alfaverpakking ineens wel succesvol gaat zijn?
Van de Jeep Compass zijn in 2021 in Europa ongeveer 55.000 exemplaren verkocht, van de Volvo XC40 ongeveer 120.000. Als de Alfa Romeo Tonale vergelijkbare aantallen als de Compass haalt, dan kan Alfa Romeo volgens mij heel tevreden zijn.
De Compass is bijna 7000 euro goedkoper dan de XC40.Rutger DC zei:In Nederland zijn de verkoopverhoudingen anders, maar Volvo is in Nederland altijd sterk gewaardeerd (en wat mij betreft gezien de verhalen over de betrouwbaarheid van de XC40: overgewaardeerd). Volgens mij is de Jeep ook niet zoveel goedkoper dan de Volvo, die laatste is in Nederland zeer scherp geprijsd.
En de nieuwste, en de betaalbaarste. Dat lijkt mij dus een nogal voor de handliggende gedachte...Rutger DC zei:Italië is een land waar grote auto's doorgaans niet zo goed scoren. Dat zie je ook aan de Giulia en Stelvio. De Giulietta was er succesvol, de MiTo miste twee deuren. De Tonale zal in Italië eenvoudig de populairste auto van het merk worden, denk ik.
JM GP zei:(..) Wat dealers betreft daar is het in Nederland best zoeken naar, maar houdt dat mensen echt tegen? Onderhoud kan ook bij een ander Stelantis merk gedaan worden. Daarbij zie je toch al dat de kleine dealer bedrijven verdwijnen en je straks alleen nog maar grote panden heb met meerdere merken.
Volgens mij komt Alfa Romeo juist uit een structuur van 'multi merken' binnen FCA. Er zijn nog enkele dealers 'van de oude stempel' (Talsma, Prins, Coumans?) maar veel is het niet meer. In Groningen kan je nergens terecht, ook niet voor service. Een Groninger die naar Leeuwarden of Zwolle 'moet' voor aanschaf van een Alfa Romeo.. Is toch ook (veelal) een cultuurdingetje toch?
Ten westen van Breda? Op al die eilanden heb je houten bek voor een AR. Terwijl Roosendaal, Etten-Leur en Bergen op Zoom toch geen al te kleine plaatsen zijn..
Serviceadressen zijn er iets meer..
Maar, Stern heeft nog maar 1 AR vestiging, de 'oude plek' van Sam van Lingen in Houten. Stern had een stuk meer FCA vestigingen in het land.
JM GP zei:Wat wel in Nederland bepalend voor het succes gaat zijn is (lease) prijs en het aantal mensen dat een auto nog mag leasen, dat loopt volgens mij wel terug op het moment. Al heb ik wel het idee dat bij Alfa Romeo er nog relatief een hoop mensen de auto privé aanschaffen. (..)
Denk dat Stellantis NL voor AR er goed aan doet PL te 'sponsoren' zodat de groep mensen met een mobiliteitsvergoeding een jaar of twee, drie met een Tonale kunnen rijden. Geen bijtelling gedoe en vrij van onderhoudsrisico's. Dat mensen 500 - 700 euro per maand willen betalen voor een onbekend merk.. bewijst Lynk&Co wel. Alhoewel de 'soepele' voorwaarden wellicht ook een grote rol in de populariteit zal hebben.
DeeTwee zei:Dé Peugeotbasis? Hoezo zou PSA niet een 20(0)8-platform van de plank getrokken hebben? Maar ik doel meer op interieur, al die eeuwige PSA-knoppen die je in alle segmenten weer tegenkomt. Dan vind ik het interieur van de huidige Compass toch duidelijk op een veel hoger peil staan.
DeeTwee zei:De Compass is bijna 7000 euro goedkoper dan de XC40.
DeeTwee zei:Ik las ergens dat Alfa er in eerste instantie 60.000 van wil verkopen, dus dat zou kunnen kloppen.
(..)
En de nieuwste, en de betaalbaarste. Dat lijkt mij dus een nogal voor de handliggende gedachte...
Ja, jij hebt het over de 3008, ik niet. Jij bent Peugeot niet, evenmin als ik. Er staat nu een auto die zonder bemoeienis van Peugeot ontwikkeld is, dus buitenmaten zijn ook niet relevant. Voor hetzelfde geld was-ie onder PSA wat korter geworden (net als een XC40 korter is), en hadden ze de 2008 wat opgerekt. Je weet het niet, het is jouw speculatie vs de mijne.Rutger DC zei:DeeTwee zei:Dé Peugeotbasis? Hoezo zou PSA niet een 20(0)8-platform van de plank getrokken hebben? Maar ik doel meer op interieur, al die eeuwige PSA-knoppen die je in alle segmenten weer tegenkomt. Dan vind ik het interieur van de huidige Compass toch duidelijk op een veel hoger peil staan.
Ik heb het natuurlijk over de Peugeot 3008, niet de 2008... Een Tonale is 4,53 meter lang, 8 cm langer dan een 3008.
Zoals je had kunnen lezen heb ik het niet over "ambiance" maar over knoppen. Al die bedieningselementen, van deurhendels en raambediening t/m infotainment en pook, die je in bijna al hun merken en segmenten terug ziet komen. Voor mij was het een absolute no-go geweest om dat in een Alfa aan te treffen. Het zou kunnen dat de Tonale een nieuw publiek aantrekt dat hier minder kijk op heeft, maar ik durf te beweren dat er best weinig mensen zijn die nog nooit in een Peugeot of Citroen gereden hebben. Natuurlijk, de MiTo was een slecht vermomde Fiat Punto, ook niet top, maar dat was wel een auto in een segment of 2 lager. Daar zijn dat soort praktijken meer gemeengoed.Rutger DC zei:Nou, het interieur van de Compass is flink opgeknapt, maar als het gaat om algehele ambiance scoort Peugeot toch hoge ogen bij pers en publiek. Dan laat ik mijn eigen mening buiten beschouwing (ben niet van alle Peugeot-interieurs gecharmeerd).
Dus de prijzen in Carbase moeten kennelijk nog geüpdatet worden, want daar staat nu een bedrag van €33.305 voor de instapper.Rutger DC zei:DeeTwee zei:De Compass is bijna 7000 euro goedkoper dan de XC40.
Compass benzine: v.a. € 37.740 (prijzen nieuwe 1.5-versies nog onbekend)
Compass PHEV v.a. € 47.480
XC40 v.a. € 40.995
XC40 PHEV v.a. 44.495
Bron: jeep.nl / volvocars.com/nl
Ik denk niet dat Stellantis blij gaat worden van een Alfa die vooral in Italië redelijk verkoopt...Rutger DC zei:DeeTwee zei:Ik las ergens dat Alfa er in eerste instantie 60.000 van wil verkopen, dus dat zou kunnen kloppen.
(..)
En de nieuwste, en de betaalbaarste. Dat lijkt mij dus een nogal voor de handliggende gedachte...
Nou, daarom. Alfa Romeo wil in Europa de helft van de Volvo-aantallen halen en dat is voor een marginaal, verwaarloosd merk als Alfa helemaal prima. In Nederland zal massaal de voorkeur worden gegeven aan de XC40 en in Italië aan de lokale Tonale en Compass.
MWH zei:Ik dacht precies dit. De elementen van het model zijn mooi, maar het geheel oogt alsof ze een 'af' ontwerp vervolgens op een te klein onderstel hebben proberen te proppen.Rutger DC zei:Vind de auto smaakvol gedetailleerd, maar de verhoudingen zijn niet helemaal lekker (vooral op de profielfoto).
DeeTwee zei:Voor hetzelfde geld was-ie onder PSA wat korter geworden (net als een XC40 korter is), en hadden ze de 2008 wat opgerekt. Je weet het niet, het is jouw speculatie vs de mijne.
DeeTwee zei:Het zou kunnen dat de Tonale een nieuw publiek aantrekt dat hier minder kijk op heeft, maar ik durf te beweren dat er best weinig mensen zijn die nog nooit in een Peugeot of Citroen gereden hebben.
(...)
Zoals je had kunnen lezen heb ik het niet over "ambiance" maar over knoppen. Al die bedieningselementen, van deurhendels en raambediening t/m infotainment en pook, die je in bijna al hun merken en segmenten terug ziet komen. Voor mij was het een absolute no-go geweest om dat in een Alfa aan te treffen. Het zou kunnen dat de Tonale een nieuw publiek aantrekt dat hier minder kijk op heeft, maar ik durf te beweren dat er best weinig mensen zijn die nog nooit in een Peugeot of Citroen gereden hebben.
DeeTwee zei:Heel goede keuze denk ik, maar ik betwijfel ten zeerste of Alfa onder de PSA/Stellantisvlag diezelfde vrijheid gekregen zou hebben.
DeeTwee zei:Dus de prijzen in Carbase moeten kennelijk nog geüpdatet worden, want daar staat nu een bedrag van €33.305 voor de instapper.
Echter, binnen de context van verkoopcijfers zijn die oude prijzen natuurlijk juist wel relevant! En dan kunnen we concluderen dat die Compass wel degelijk al die tijd een stuk goedkoper was, aangezien de XC40 bij introductie vanaf €38.485 in de boeken stond.
DeeTwee zei:Ik denk niet dat Stellantis blij gaat worden van een Alfa die vooral in Italië redelijk verkoopt...
Supplier sources told Automotive News Europe that Alfa Romeo is planning about 60,000 Tonales in a full year, a volume that could double the brand's global sales, which stood at 63,000 units in 2020. Alfa has not reported its 2021 sales yet and declined to discuss its expected volume for the Tonale.
Rutger DC zei:DeeTwee zei:Zoals je had kunnen lezen heb ik het niet over "ambiance" maar over knoppen. Al die bedieningselementen, van deurhendels en raambediening t/m infotainment en pook, die je in bijna al hun merken en segmenten terug ziet komen. Voor mij was het een absolute no-go geweest om dat in een Alfa aan te treffen. Het zou kunnen dat de Tonale een nieuw publiek aantrekt dat hier minder kijk op heeft, maar ik durf te beweren dat er best weinig mensen zijn die nog nooit in een Peugeot of Citroen gereden hebben.
Je stelde dat "de kans dat mensen daar [=voor een Tonale met Peugeot of Citroën-basis] Alfa Romeo-geld voor willen betalen lijkt mij nog wat geringer".
Als jouw speculatie dat best weinig mensen (bijvoorbeeld Alfa Tonale-rijders) nog nooit in een Peugeot of Citroën hebben gereden klopt, dan klopt het ook dat de Tonale een (niet per se nieuw) publiek aantrekt dat hier minder kijk op heeft en dan prevaleert die ambiance boven die knopjes van een ander merk, want wat niet weet, wat niet deert.
Jij hebt kennelijk moeite met een Tonale met PSA-knopjes, dat mag. Daar kan ik niets over zeggen.![]()
Eens, maar als ik naar de nieuwe Astra kijk ben ik er vooralsnog niet heel gerust op. Maar hopelijk is er voldoende momentum/perspectief voor een soort 'premium-clubje' binnen Stellantis waar dan onderandere DS, Lancia, Alfa en wellicht Jeep in gaan zitten, en die zich mogen gaan distantiëren van de goedkopere merken in het assorti.Rutger DC zei:DeeTwee zei:Heel goede keuze denk ik, maar ik betwijfel ten zeerste of Alfa onder de PSA/Stellantisvlag diezelfde vrijheid gekregen zou hebben.
Je weet het niet, het is jouw speculatie versus de mijne. Nu heeft de auto een basis uit de FCA-bakken, volgende generatie Alfa Romeo's krijgen een Stellantis-basis, waar PSA duidelijk aan de touwtjes trekt. We zullen zien wat de toekomst brengt.![]()
MWH zei:Ik dacht precies dit. De elementen van het model zijn mooi, maar het geheel oogt alsof ze een 'af' ontwerp vervolgens op een te klein onderstel hebben proberen te proppen.Rutger DC zei:Vind de auto smaakvol gedetailleerd, maar de verhoudingen zijn niet helemaal lekker (vooral op de profielfoto).
Durashift zei:^^^ toch zijn er aanpassingen gedaan aan dat Jeep onderstel. Onder meer is de spoorbreedte vergroot. Verteld Sjoerd in zijn video.
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,6038911
Tonale krijgt, als eerste Alfa Romeo, 5 jaar fabrieksgarantie.
Auto beschikt ook over blokchain technologie. (NFT). Hiermee kan de hele geschiedenis van de auto vastgelegd worden..dus ook hoe jij als berijder ermee omgegaan bent..
Is dat wel wenselijk, elke overschrijding van de snelheidslimiet, bijvoorbeeld?
929V6 zei:Durashift zei:^^^ toch zijn er aanpassingen gedaan aan dat Jeep onderstel. Onder meer is de spoorbreedte vergroot. Verteld Sjoerd in zijn video.
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,6038911
Tonale krijgt, als eerste Alfa Romeo, 5 jaar fabrieksgarantie.
Auto beschikt ook over blokchain technologie. (NFT). Hiermee kan de hele geschiedenis van de auto vastgelegd worden..dus ook hoe jij als berijder ermee omgegaan bent..
Is dat wel wenselijk, elke overschrijding van de snelheidslimiet, bijvoorbeeld?
Het gaat hierbij waarschijnlijk vooral om factoren die het verbruik beïnvloeden, zoals de rijsnelheid (ongeacht de locatie), de gaspedaalstand, de ingeschakelde versnelling, de belading van de auto, de ingeschakelde verbruikers, de hellingshoek van de weg, de bandenspanning, het gebruik van de cruise control, enzovoort. Dat de bestuurder een keer te hard gereden heeft in de 30 km-zone van Schubbekutteveen, daar heeft de fabrikant weinig aan.
929V6 zei:Durashift zei:(..)
Auto beschikt ook over blokchain technologie. (NFT). Hiermee kan de hele geschiedenis van de auto vastgelegd worden..dus ook hoe jij als berijder ermee omgegaan bent..
Is dat wel wenselijk, elke overschrijding van de snelheidslimiet, bijvoorbeeld?
(..)
Dat de bestuurder een keer te hard gereden heeft in de 30 km-zone van Schubbekutteveen, daar heeft de fabrikant weinig aan.