Aiways U5 | Nieuw: update, vanaf € 40.950

Carfanatic

Gebruiker
Lijkt er wel op dat ze inmiddels door de voorraad heen zijn en nu niks meer verkopen.

2020 - 433
2021 - 12

Op gaspedaal zie ik ook maar 2 exemplaren.
 

Wouter82

Moderator

Kleine update:

In april schreven we al over een klein aantal aanpassingen die het Chinese Aiways op zijn elektrische SUV U5 doorvoert. De Aiways U5 was zelfs tegen bijbetaling niet met een driefasenlader te krijgen, maar heeft vanaf nu een 11 kW driefasenlader en die is nog standaard ook. Met de 11 kW-lader is het 63-kWh accupakket in 35 minuten van 20 tot 80 procent op te laden.

Daarnaast herziet Aiways de smaken waarin de U5 geleverd wordt. Hij was er voorheen als Standaard, Showroom en Premium en is er nu alleen als XCite en als Prima. De XCite kost €40.950, de Prima wisselt vanaf €44.850 van eigenaar. Je herkent de subtiel vernieuwde Aiways U5 overigens aan de antenne, of eerder aan het ontbreken van een zichtbaar exemplaar op het dak. Daarnaast levert Aiways de U5 in een nieuwe grijze lakkleur. De U5 blijft niet de enige elektrische SUV van Aiways, op termijn voegt het merk in Europa namelijk ook de U6 - een SUV met een sterk aflopende daklijn - aan zijn leveringsgamma toe.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/elektrische-aiways-u5-sneller-laden-hogere-prijs/

Nu dus ook in Komo:

f6kyaheb2ftn_800.jpg


Maar gelukkig ook nog in Aubergine :)

ie4y582b1sbw_800.jpg
 

Durashift

Gebruiker
Aiways gaat de verkoop én aftersales volgend jaar in ons land anders doen, vertelt de importeur / NL eigenaar in een Automotive podcast, inzake de toetreding van alle nieuwe (Chinese) EV merken op de NL markt.

Alleen online én met één experience center blijkt het toch niet mogelijk om voertuigen in ons land aan de mens te brengen. Volgend jaar gaat men dus met een dealernetwerk werken welke een sales-én servicecontract wordt geboden.

Aiways heeft, voor ons land, een doelstelling van om en nabij de 2000 auto's te verkopen, vermoedelijk pas haalbaar na 2023 omdat er dan meerdere modellen beschikbaar zijn.

Dát er nu geen nieuwe registraties in ons land zijn komt onder meer doordat de uitlevering uit China stokt. In september is er een boot naar ons continent verscheept met 700 U5's, als laatste tot nu toe, te verdelen over de EU landen waar ze nu actief zijn.

Vooral veel open deuren te horen, er is veel geleerd van fouten in het verleden bij Aiways in NL / Europees hoofdkantoor. Uiteindelijk draait het ook om de euro's die voor marketing beschikbaar is. 3 duizend euro per te verkopen auto is niet te veel, concluderen de aanwezigen. Die budgetten zullen de fabrikanten wel beschikbaar moeten stellen aan hun landenorganisaties. Een heikel punt, zo blijkt, ook bij de aankomende toetredende merken.

Aiways stelt, vanuit China, min of meer dat zij een geweldige auto hebben ontwikkeld dat zichzelf wel verkoopt.. :p
In China misschien.. maar hier?

https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/merkkanaal/32087-speciale-podcast-aiways-gaat-voor-zijn-tweede-kans

Vanaf minuut 22 tot ongeveer 30 gaat het vooral over Aiways.

In de laatste seconden wordt er nog aandacht besteed aan de restwaarde beoordeling door leasemaatschappijen. Bij ALD heeft Aiways een 'D1" leveranciersbeoordeling. Helaas wordt niet benoemd wat dan dan exact betekend maar ik maak eruit op dat dit geen slechte beoordeling is.
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Interessant, ben benieuwd of Aiways een plekje weet te veroveren met zoveel Chinese concurrentie.

Durashift zei:
Aiways stelt, vanuit China, min of meer dat zij een geweldige auto hebben ontwikkeld dat zichzelf wel verkoopt.. :p
In China misschien.. maar hier?

Nou, in China juist niet. Het is kennelijk een keuze van Aiways om zich eerst op exportmarkten te richten, maar de lokale verkopen zijn gewoon waardeloos. Ik heb een (niet helemaal compleet) overzichtje gemaakt op basis van de Chinese autoverkopen van New Energy-merken/submerken:

*update 23/12
China wholesales verkopen januari-november 2022: https://bestsellingcarsblog.com/2022/12/china-wholesales-november-2022-market-in-negative-7-9-byd-1-widens-monthly-gap-with-vw-to-56000-units/

BYD 1.576.540
Tesla 397.844
GAC Aion 241.149
Volkswagen ID 128.970
Neta (Hozon) 144.254
LI Auto 112.013
Xpeng 109.643
NIO 106.670
Leapmotor 102.675
Geely Geometry/Livan/Maple 98.320
GWM Ora 83.138
Dongfeng Aeolus/EV/Fukang 81.384
Aito 61.773
Geely Zeekr 60.604
Buick Velite-serie 35.266
FAW Hongqi EV 33.402
BMW i 30.554
Weltmeister 25.593
Sinogold 23.645
Dongfeng Voyah 17.680
Dayun 16.690
Changan Shenlan 16.315
Honda/Everus/Ciimo EV 15.823
Hycan 15.807
FAW Bestune NAT 14.178
SAIC Rising Auto 14.162
Skyworth 13.939
Mercedes-Benz EQ 11.936
BAIC Arcfox 9.829
Hycan 8.118
JMEV 7.641
Chevrolet Menlo 6.284
Audi E-Tron 5.407
SAIC IM 4.310
BYD Denza 3.976
Ford Mustang Mach-E 3.325
Enovate 3.170
Aiways 2.354
Cadillac Lyriq 1.696
MG Mulan 1.674
SAIC Maxus EV 1.458
DFSK/Seres 1.456
GAC Honda (Aion rebadge) 1.318
GAC Toyota (Aion rebadge) 1.117
Nissan Ariya 843
Mitsubishi Airtrek (GAC Aion-techniek) 835
Toyota bZ4X 643
 

Durashift

Gebruiker
Nee, dat zijn ook geen aantallen waarmee geld verdiend kan worden. Druppels zijn dat... terwijl men voor Europa, op termijn, denkt aan 50 duizend auto's per jaar af te zetten.. Nou, succes... :T

Ik zie in de lijst ook DFSK staan. Importeur (van de bedrijfswagentak) is in NL van de zomer failliet gegaan maar ondertussen weer doorgestart door de oorspronkelijke eigenaar...
https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/overig/32094-failliete-dfsk-importeur-automotive-europe-maakt-doorstart-als-drive-conversions
 
Bovenaan