Aiways U5 | Nieuw: update, vanaf € 40.950

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Aiways is een van de Chinese autofabrikanten die dit jaar zal aanvangen met de verkoop van (elektrische) auto's. Voor een uitgebreide introductie van dit merk verwijs ik je graag naar de zeer complete, maar toch bondige en goed leesbare teksten van L Breevoort. Vanaf april wil Aiways beginnen met de verkoop van auto's in Europa.

[size=medium]Aiways komt april 2020 naar Europa[/size]
[size=x-small]Mitchel van Essen | 31 augustus 2019 om 09:58[/size]

Het Chinese Aiways heeft grootse plannen. In no time pompten ze in het Chinese Shangrao een megafabriek uit de grond waar het eerste model het levenslicht gaat zien: de U5. Die auto werd vooral met een schuin oog op de Europese markt gemaakt. Heeft deze Chinese fabrikant dan wel een kans van slagen?

Aiways is op dit moment bezig met een monstertocht. Zo’n twee maanden geleden begonnen twee pre-productie-modellen van hun paradepaardje, de U5, aan een gigantische testrit van meer dan 13.000 km. Na 12.320 km doen de Chinezen onze eigen hoofdstad aan, waarna begin volgende week de rit wordt vervolgd naar onder andere Parijs en Zurich om vervolgens tijdens de IAA in Frankfurt te eindigen, “waar groot nieuws volgt”. Zelf spreekt het ‘Mobility en Technology-bedrijf’ over de langste testrit voor een EV-prototype.

Maar wat zijn nu de plannen van deze toch wel eigenwijze Chinese club? Aiways doet alles graag zelf! Zo werd de auto geheel op eigen benen ontwikkeld en gebouwd. In het tevens Chinese Chanshu staat een eigen fabriek waar Aiways zelf batterijen voor de auto produceert. Uiteraard werkt het bedrijf wel samen voor bijvoorbeeld de levering van cellen, maar de ontwikkeling en productie wordt geheel voor eigen rekening genomen. “De batterijenfabriek heeft nu een ontwikkelingscapaciteit van 35.000 stuks op jaarbasis, maar dat is gemakkelijk uit te breiden naar meer”, vertelt Alexander Klose, Senior Vice President voor alle operaties buiten China. Dat zou ook wel nodig zijn, want de productielijn voor de auto’s is op dit moment goed voor een jaarlijkse productie van 150.000 voertuigen. Uiteindelijk zou dit zelfs oplopen tot 300.000 auto’s. Maar zo vlot zal het met de verkoop niet lopen, verwacht Klose.

Er zit geen grote druk achter de verkoop, volgens de vertegenwoordiger. Dit jaar staat nog in het teken van het vinden van partners en het houden van verschillende tests, zoals de monsterrit naar Europa. Begin volgend jaar gaan de orderboeken open en start vrijwel meteen de levering aan Chinese klanten. In april volgend jaar is Europa aan de beurt en zouden we de U5 hier op de weg kunnen gaan zien. Maar valt Nederland binnen de Europese doelen? “Ons plan is om in Nederland, Zwitserland en Denemarken te beginnen. Dat zijn realistische plekken voor ons”, aldus Klose. En Noorwegen dan, EV-land nummer één van de EU? “Daar werden we heel enthousiast ontvangen, maar zitten de voordeelregelingen wat anders in elkaar.” De Aiways U5 kan in Europa namelijk niet gekocht worden, maar enkel worden geleased volgens een eigen constructie. “Het eerste jaar verwacht ik zo’n 10.000 auto’s te verkopen.”

Prijzen zijn nog niet bekend, maar de waarde van de auto wordt op €35.000 geschat. Een 191 pk sterke elektromotor put zijn energie uit een 65 kWh groot accupakket. Samen is dit goed voor een (NEDC) actieradius van net iets meer dan 500 km. Trek daar voor de WLTP zo’n 100 km vanaf, hoewel die cijfers nog niet officieel bekend zijn. De 1.730 kilogram wegende U5 is een kleine vijf meter lang en daarmee een flinke auto. Binnen 18 maanden staan de onthulling van nog eens twee auto’s op de agenda. De grotere U7 en een compactere cross-over die mogelijk U6 gaat heten. Die laatstgenoemde wordt volgend jaar maart meegenomen naar de beurs van Genève.

Aankomende maandag stappen wij achter het stuur van de U5 en rijden we de Aiways naar de Franse hoofdstad. Binnenkort lees je daar mee over in AutoWeek.

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/aiways-komt-april-2020-naar-europa/

2018121919570757722103_6423001_11.jpg

201812191957125712213287_6423002_11.jpg

20181219195712571215271_6422996_11.jpg

20181219195711571123953_6422999_11.jpg

20181219195707577146310_6422998_11.jpg

2018121919584958498638_6423056_11.jpg

201812191958515851146217_6423051_11.jpg

Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/5546/

Ten tijde van de IAA Frankfurt 2019, de laatste dus, had Aiways de U5 opgesteld in het centraal station van de stad.

Euro NCAP heeft de Aiways U5 al aan een botsproef onderworpen en de uitslag viel niet mee: 3 sterren. Daar is dus werk aan de winkel, want de MG's ZS en HS haalden 5 sterren. Aiways heeft beterschap beloofd en wil de auto voor de lancering verbeteren en weer naar het botsinstituut sturen.

De tweede Aiways (voor China) zal de productieversie van de U7 worden, die in april vorig jaar op Auto China in Shanghai werd voorgesteld (als U7ion).

u7_banner-1.jpg

Meer foto's: https://www.ai-ways.com/m/model/u7ion/ & https://thecars.com.cn/archives/2711

Aiways heeft een stand op het Autosalon van Genève begin maart.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
[size=medium]Aiways begint in augustus met verkoop elektrische SUV U5[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 28 februari 2020 • Tekst: Bob Kroese[/size]

Aiways begint in augustus met de verkoop van de U5, een volledig elektrisch aangedreven SUV. Het nieuwe Chinese automerk gaat geen showrooms in ons land openen, maar wil zijn auto’s via internet gaan verkopen.

Aiways maakt informatie bekend over de uitrol van het merk in Europa. Nederland zit bij de eerste Europese landen waar de verkoop van de U5 van start gaat. De elektrische SUV wordt vanaf augustus aangeboden in ons land via internet. Oorspronkelijk zou het merk in april al beginnen, maar de uitbraak van het coronavirus heeft de introductie vertraagd.

Aiways gaat in Nederland servicepartners aanwijzen, die de aftersales en het onderhoud van de modellen kunnen verzorgen. Welke dat zijn maakt het merk later bekend. Aiways belooft dat de U5 niet vaak naar de garage hoeft, de onderhoudsinterval is maar liefst 100.000 kilometer.

De U5 is een volledig elektrische SUV die qua formaat vergelijkbaar is met de Nissan X-Trail. Het model heeft een rijbereik van 460 kilometer. De prijzen van de U5 worden in aanloop naar de introductie bekend gemaakt.

aiways-u5-303651-1024.jpg

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2020/februari/47114-aiways-begin-in-augustus-met-verkoop-elektrische-suv-u5

Epica

Gebruiker
Ik kan hem niet mooi vinden. maar ben erg benieuwd wat het merk gaat doen in Nederland, geen verkooppunten dus je kan niet proefrijden/zitten wat ik een nadeel vind. Zijn zat mensen die een auto zo bestellen zonder er ook maar een meter mee gereden te hebben, maar ik wil eerst zitten/rijden voor ik iets koop.
Voor de rest kwam niet alles even degelijk over.

Bobslee

Gebruiker
Interieur ziet er mooi uit, kan Tesla nog iets van leren.

Maar tjezus wat is die buitenkant spuuglelijk. Vooral die achterkant recht van achteren gezien. :rolleyes:

iDS

Gebruiker
Via het internet kopen: blijkt het blauw vanop je monitor in de configurator ineens grijsblauw in werkelijkheid, kan je de kwaliteit van de afwerking niet testen...érg slecht idee.
Maar laat hem sowieso maar in China, er is mooier op de markt.

iDS

Gebruiker
XC40, Xi3 komt eraan, Tesla model Y, EQC van Mercedes.
Ennals dat alles te duur is, is de 2008 een mooi alternatief

Wouter82

Moderator

Precies, allemaal kleiner of fors duurder (prijzen zijn idd. nog niet bekend, maar zullen aannemelijk niet op EQC- Y- of Xi3-niveau liggen).

Rutger DC

Actieve Gebruiker
De eerst vloot van 500 exemplaren is bestemd voor autoverhuurder Hertz op Corsica:

S1-le-constructeur-chinois-envoie-500-suv-u5-en-corse-632028.jpg

S1-le-constructeur-chinois-envoie-500-suv-u5-en-corse-632027.jpg

Bron: https://www.caradisiac.com/le-constructeur-chinois-envoie-500-suv-u5-en-corse-183575.htm

Rutger DC

Actieve Gebruiker
[size=medium]Aiways U5 (2021): Elektro-SUV zu Preisen ab 37.990 Euro bestellbar[/size]
[size=x-small]13. August 2020 um 09:04 Uhr | Stefan Leichsenring[/size]

China-Newcomer kann beim Elektronik-Händler Euronics probegefahren werden

Aiways, das chinesische Elektroauto-Start-up mit Sitz in Shanghai, startet den Vorverkauf des Aiways U5 in Deutschland. Das Elektro-SUV soll mit seinem 63-kWh-Akku bis zu 410 Kilometer (WLTP) mit einer Ladung schaffen. Der Elektromotor an der Vorderachse bietet 150 kW (204 PS).

Der Hersteller verspricht einen konkurrenzlos attraktiven Preis, eine umfangreiche Sicherheitsausstattung und ein gutes Raumangebot. Zur Wahl stehen die Farben Gletscherweiß, Electric Blue und Aubergine. Wählen kann man außerdem zwischen zwei Ausstattungsversionen:

Standard für 37.990 Euro
Premium für 40.990 Euro

Die Preise enthalten 16% Mehrwertsteuer, die Überführungskosten kommen noch hinzu. Beide Versionen sind laut Hersteller mit 9.480 Euro förderfähig. Aiways bietet aber auch flexible Finanzierungs-Optionen an.

Der 4,68 Meter lange Aiways U5 bietet zahlreiche Fahrerassistenzsysteme, so zum Beispiel Abstandstempomat, Antikollisionssystem mit Notbremsfunktion, Spurhalteassistent und Totwinkel-Assistent. Daneben soll das Infotainmentsystem umfassend vernetzt sein, so Aiways.

Die temperierten Akkus können mit dem serienmäßigen 230-Volt-Kabel über eine Wallbox in der eigenen Garage oder an öffentlichen Ladesäulen geladen werden. An Schnellladestationen zieht der Aiways U5 per CCS-Ladeanschluss bis zu 90 kW. Das Aufladen mit Wechselstrom über einen Typ-2-Anschluss wird ebenfalls unterstützt. Angaben zur maximalen Ladeleistung mit Wechselstrom macht Aiways nicht.

Ungewöhnlich ist, dass der U5 ausschließlich über die Elektronik-Geschäfte von Partner Euronics vertrieben wird. "Auf Grund hoher Nachfrage haben wir gemeinsam mit Euronics entschieden, schon jetzt eine Vorverkaufstour in ausgewählten Filialen zu starten", sagt Alexander Klose, verantwortlich für das Auslandsgeschäft von Aiways. Die Vorverkaufstour startet am morgigen 14. August und macht Halt an 30 Euronics-Filialen in Deutschland.

Interessenten können sich auf einer Website von Euronics über das Auto sowie die Standort- und Terminplanung informieren. Auch können sie telefonisch eine Probefahrt buchen. Ein Online-Konfigurator soll laut der Euronics-Website im September starten. Die ersten Auslieferungen sollen im Oktober erfolgen.

aiways-u5-2020.jpg

aiways-u5-2020.jpg

aiways-u5-2020.jpg

Bron: https://de.motor1.com/news/438834/aiways-u5-2021-vorverkauf-elektro-suv/

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Corsica is net zo groot als de drie zuidelijke Nederlandse provincies samen, vind ik nog best groot, al is de bevolking maar een fractie daarvan. Maar goed, kennelijk maken de auto's deel uit van het Electrify Corsica project, waarbij het Hertz-wagenpark op het eiland in 2022 voor 70% uit elektrische auto's moet bestaan, ik neem aan (vrijwel) allemaal van Aiways.
https://www.electrive.com/2020/05/20/aiways-to-send-several-hundred-u5-to-corsica/

der Magistrat

Gebruiker
Wauw, indrukwekkend. Corsica heeft blijkbaar toch ook nog wel een goede 330.000 inwoners. Het eilandje is duidelijk wat groter dan ik in mijn hoofd had. :)

Skeep

Gebruiker
Epica zei:
Ik kan hem niet mooi vinden. maar ben erg benieuwd wat het merk gaat doen in Nederland, geen verkooppunten dus je kan niet proefrijden/zitten wat ik een nadeel vind. Zijn zat mensen die een auto zo bestellen zonder er ook maar een meter mee gereden te hebben, maar ik wil eerst zitten/rijden voor ik iets koop.
Voor de rest kwam niet alles even degelijk over.

iDS zei:
Via het internet kopen: blijkt het blauw vanop je monitor in de configurator ineens grijsblauw in werkelijkheid, kan je de kwaliteit van de afwerking niet testen...

Volgens de website www.ai-ways.eu zullen er in diverse steden auto's beschikbaar komen voor proefritten. Proefritaanvraag kan via deze link. Min of meer gelijk aan Tesla en Polestar.

EDIT: link werkend gemaakt

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Ik ben geen Telegraaf-abonnee, dus ik deel ook even dit artikel:

Aiways blijft groeien: marktintroductie in Nederland

München, 20 November 2020 /EZPress/ - Aiways, Chinese startup voor elektromobiliteit gevestigd in Shanghai, zet zijn expansie in Europa voort. Slechts enkele weken na de marktintroductie in Duitsland wordt de nieuwe volledig elektrische SUV, de Aiways U5, vandaag in Nederland gelanceerd. De middelgrote SUV biedt stijl, hoogwaardige kwaliteit en een reeks geavanceerde veiligheidstechnologieën. Bovendien bevat de U5 een batterij met een unieke ‘sandwich’-indeling en kent de EV een rijbereik van 410 kilometer (WLTP). Aiways werkt ter plaatse samen met de Nederlandse partner “Aiways Distributie Nederland BV” en start vanaf vandaag met de verkoop.

• Na Duitsland is de nieuwe Aiways U5 vanaf 20 november verkrijgbaar in Nederland
• Verkoop start met modeljaar 2020 met gunstige bijtelling van 8 procent
• Prijzen modeljaar 2021: Standaard 39.950 euro en Premium 43.850 euro
• Online bestellen en bezorgen door verkoop- en leasepartner Aiways Distributie Nederland BV op www.aiways-u5.nl
• Service- en aftersalespartner wordt binnenkort aangekondigd

De Aiways U5
De Aiways U5 is de eerste volledig elektrische SUV van een Chinese startup die de Europese markten betreedt. Het voertuig wordt aangeboden in een Standaard- en Premium-uitvoering en is verkrijgbaar in de exterieurkleuren gletsjerwit en aubergine. De standaarduitvoering is voorzien van een groot aantal standaard comfort- en veiligheidsvoorzieningen, waaronder:
- Ledverlichting rondom
- Verwarmde buitenspiegels,
- Automatische airconditioning met twee zones
- Infotainmentsysteem met 12,3 inch TFT-scherm,
- Touch Control

Contrasterende naden in de deurpanelen ondersteunen de hoogwaardige indruk van de U5. Voor maximale veiligheid zijn 12 ultrasone sensoren, vijf HD-camera`s, drie millimetergolfradars en twee binnencamera`s geïnstalleerd.

De premiumuitvoering is naast gletsjerwit en aubergine ook verkrijgbaar in de exterieurkleur Electric Blue. Bovendien kunnen klanten kiezen tussen een zwart of crèmewit lederen interieur. Er zijn tweekleurige gepolijste 19-inch aluminium velgen gemonteerd en de auto beschikt over een glazen panoramadak met zonwering, wat het royale gevoel van ruimte versterkt. De Aiways U5 Premium heeft een inductief laadstation voor smartphones en een voetsensor voor het openen van de kofferbak.

De Aiways U5 beschikt over een actieradius van maximaal 410 kilometer (WLTP) in de standaarduitvoering en 400 kilometer voor de premiumuitvoering en heeft slechts 35 minuten oplaadtijd van de 63 kWh-batterij op DC-laders (laadvermogen van 20 tot 80 procent). Hiermee is de Aiways U5 ook in Europa een buitengewoon aantrekkelijke volledig elektrische SUV.

Distributie in Nederland
Zoals aangegeven werkt Aiways ter plaatse samen met de Nederlandse partner Aiways Distributie Nederland BV. Alexander Klose, Executive Vice President Overseas Operations bij Aiways, vertelt: “Net als in andere markten, vertrouwen we ook op ons directe verkoopmodel in Nederland: online verkoop. Onze lokale partners zijn het centrale aanspreekpunt voor klanten en geïnteresseerden.”

Eigenaar Jan Nigten en algemeen directeur Henk Kassens beginnen met de verkoop van Aiways onder de naam Aiways Distributie Nederland BV. Het bedrijf start met het aanbieden van een direct leverbaar model voor 41.850 euro rijklaar die dit jaar nog verkrijgbaar is met een bijtellingspercentage van 8 procent.

Wie kiest voor modeljaar 2021 kan kiezen tussen de ‘Standaard’ (39.950 euro rijklaar) of ‘Premium’ uitvoering (43.850 euro rijklaar) elk inclusief 21 procent btw. De levering van deze modellen vindt plaats vanaf begin 2021. De auto’s kunnen online of rechtstreeks bij het Experience Center in Kudelstaart besteld worden. Via de aanbieder `Leas-e‘ van Aiways Distributie Nederland BV kunnen klanten de Aiways U5 tegen aantrekkelijke voorwaarden leasen. Optionele aankoop- en financieringsaanbiedingen zijn ook direct beschikbaar.

Op het gebied van service en aftersales gaat het bedrijf samenwerken met een gevestigde partner met landelijke dekking, de samenwerking wordt binnenkort officieel aangekondigd. Inmiddels starten proefritten bij het Experience Center in Kudelstaart en andere geselecteerde locaties.

Aiways persmateriaal en een uitgebreide foto- en videoselectie in hoge resolutie kan worden gedownload vanaf het persportaal https://media.ai-ways.eu/

Bron: https://www.ezpress.eu/nieuws/40159/Aiways-blijft-groeien-marktintroductie-in-Nederland/Algemeen

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Er zijn er deze maand al 45 geregistreerd in Nederland! Dat gaat vlot...
https://kenteken.tv/hoeveelzijnernog.php?merk=aiways&merk2=&voertuigsoort=Alles&filter=&bjmin=2020&bjmax=

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Ha. Ik dacht dat Hertz ook faillissement had aangevraagd, maar dat blijkt alleen in de VS het geval te zijn.

Hier nog bewijs van de Aiways U5 op Nederlandse kentekens:

Aiways-U5-Nederland-1280x960.jpg

D Elzinga

Gebruiker
jan automan zei:
Ziet er toch niet uit.

Zij- en achterkant zijn weliswaar vrij inwisselbaar maar kunnen er mee door, de voorkant echter oogt nogal onaf op de een of andere manier. En nee, dat speelt imo niet bij alle grilleloze EV's.

Aras

Gebruiker
jan automan zei:
Ziet er toch niet uit.
Geldt toch voor nagenoeg alle nieuwe auto’s? Op het stompe, rare neusje na vind ik het nog wel mee vallen.
Hier staat wel eens zo’n klein Toyota SUV’je geparkeerd, daar klopt alleen de vorm van de wielen van. Wat een gedrocht.

DeeTwee

Gebruiker
Tsja, als er een normale motor in had gelegen had iedereen er slechts heel hard om gelachen, zo'n afzichtelijke bus dat het is. Net als zo'n hyundai kona, wat een klein truttending. Maar maak 'm elektrisch en kijk 'm ineens begerenswaardig worden, plots past het hele gezin op wonderbaarlijke wijze kennelijk ineens wél in die kona. Oplopende levertijden galore... Dat is hoe we rollen momenteel.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Wat een onzin DeeTwee, je moet niet je eigen mening extrapoleren op de hele bevolking. De Hyundai Kona verkoopt ook in niet-elektrische variant goed (met name Hybrid), dus wat dat betreft zit je er toch al naast. De vormgeving van de U5 doet me een beetje denken aan de Peugeot 3008 en Opel Grandland X, alleen dan een stuk strakker of saaier. De auto oogt als een Duits en tijdloos alternatief voor druk vormgegeven modellen als de ID.4 en Enyaq, maar schijn bedriegt. :)

Cd6lop

Gebruiker
Geen verkeerde wagen, ik denk dat de Chinezen inmiddels ook kwalitatief goede auto's maken, of in ieder geval beter dan een paar jaar geleden. Dat de Kona een suc6 is, is niet zo vreemd. De EV heeft een zeer bruikbare actieradius, fiscaal vriendelijk en veel bedrijven met een leasewagenpark bieden medewerkers de keuze uit een EV of een EV, dan valt de keuze al snel op een Kona EV, en waarom niet prima wagen.

DeeTwee

Gebruiker
Rutger DC zei:
Wat een onzin DeeTwee, je moet niet je eigen mening extrapoleren op de hele bevolking. De Hyundai Kona verkoopt ook in niet-elektrische variant goed (met name Hybrid), dus wat dat betreft zit je er toch al naast.
Het zou kunnen dat ik wellicht een heel klein beetje chargeer (niet letterlijk dan, hè). Maar wat ik natuurlijk vergeet is dat voor de echte bijtellingsjager EV's dit jaar al "duur" zijn, dus dat overdreven enthousiasme voor -realistisch beschouwd- lullige autootjes als zo'n kona dateert alweer van vorig jaar. Ik had een collega die zijn 14% 308 op zo'n elektrische kona inruilde, ondanks gezin met jonge kinderen. Kon er een jaar op gaan zitten wachten ook nog. Ja, dat noem ik aardig geschift, alsook lullig voor dat gezin dat ineens van een riante station in zo'n klein kak-suvje gepropt wordt. Affijn, n=1, dus daarmee kan mijn mening probleemloos geëxtrapoleerd worden op gans (niet de vogel) het volk.

MCDubbellU

Gebruiker
tja what else is new.. niemand had interesse in de Civic sedan, tot de hybride erg voordelig in de lease kwam. De Outlander, middelmatige auto met niet bijster auto maar ook al zo'n leaseknaller. Plug-ins van de V60 en C-klasse deden het ook ineens erg goed

m1dyx4jbropl_480.jpg

m1mynp7b8bxn_480.jpg

Nu hebben de Kona, Niro, Model 3, ZS en ID3 als leaseknallers. Hoge kwaliteit interieur doet er dan opeens niet meer toe, ruimte in zekere mate juist wel als je voor weinig geld een redelijk ruime auto kunt rijden en dat MG hier als Chinees merk eigenlijk onbekend is is opeens ook geen drempel meer. En dan over paar jaar zie je ze nauwelijks meer in het straatbeeld.

Engineer2

Gebruiker

Dit (Duitse) filmpje van Nextmove vergeleek de Tesla 3 SR, Kona, e-Niro, ID3 en de Aways met elkaar op ruimte, laadsnelheid, range op provinciale wegen en op de autobahn (130km/h).

Het blijft opvallend dat de Kona en e-Niro (ontlopen elkaar weinig behalve in ruimte) de competitie met de Tesla goed aankunnen. Overtreffen soms zelfs. De ID3 kan het net aan een beetje bijhouden maar valt zeker qua autobahn range tegen. Maar nog opvallender; de Aiways doet niet onder voor de ID3.

Dus tenzij je echt heel graag een Tesla wilt (en daar het geld voor wilt uitgeven) is eigenlijk de keuze een Kona of e-Niro. Is je dat teveel geld (of te weinig ruimte voor je geld) dan is de Aiways de beste keuze. En die gloednieuwe ID3? Die kan de al bestaande concurenten net een beetje bijhouden maar staat voor zijn hogere prijs op hetzelfde niveau als een Chinese nieuwkomer als Aiways. En dat terwijl Hyundai en Kia volgend jaar al beginnen met het lanceren van hun nieuwe EV range die (anders dan de huidige) geheel geoptimaliseerd zijn als alleen een EV ipv ook hybride versies te moeten ondersteunen.

Ik heb nog zeker 2 jaar met mijn huidige Hyundai Ioniq EV maar ik ben erg benieuwd wat er tegen die tijd te koop is. Het lijkt er toch een beetje op dat de keuze wordt tussen een Tesla, een Hyundai/Kia of iets uit de Chinese nieuwkomers. De ID3 heeft me teleurgesteld en qua BMW, Audi en Mercedes zie ik ook nog niet echt veel om enthousiast van te worden.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
mg-4716-2fad44.jpg

mg-5052-e1be1d.jpg

aiways-u5-laden-edited-8328fd.jpg

mg-5141-6cdbb7.jpg

img-4680-ba491b.jpg

mg-4687-df2d41.jpg

Rijtest: https://www.autowereld.com/autotests/id/30031/eerste-review-elektrische-aiways-u5
Actieradiustest: https://www.autowereld.com/nieuws/autonieuws/id/30023/aiways-u5-actieradius-gemeten-bij-130-en-100-kmh

M

MCW

Guest
Ik vind 'm niet mooi maar ziet er prima uit. Maar de MG ZS wordt voornamelijk door ouderen gekocht of iig door mensen die normaal al niet veel rijden. Veel mensen uit Franse auto's die voor hetzelfde geld nu een ruimere auto kunnen kopen. Ik wens ze veel succes met inruilen over een x aantal jaar.

Cd6lop

Gebruiker
260km actieradius bij 100km per uur, 3graden buiten

180km actieradius bij 130km per uur en 3 graden.

Opgave wltp fabrikant 400km...... .

Goede actieradiustest met uitgangspunten goed weergegeven, hoog tijd dat Autoweek dit voorbeeld gaat volgen, dan blijkt hoeveel de praktijkwaarden adwijken van de Wltp waarden.

L Breevoort

Gebruiker
Cd6lop zei:
...dan blijkt hoeveel de praktijkwaarden adwijken van de Wltp waarden.
Als jij met je Toyota 130 km/u gaat rijden, kom je ook niet in de buurt van het opgegeven gemiddelde verbruik. De rangetest van autowereld is prima informatie, maar de vergelijking met de WLTP-range is onzinnig. Die waarde is namelijk helemaal geen voorspelling van de range bij langdurig cruisen op hogere snelheid. Niet bij een EV en ook niet bij een ICE.
Bij een snelwegtest zoals die van autowereld zou een ICE theoretisch dichter in de buurt moeten komen van het WLTP-verbruik dan een EV, omdat de ICE dan in een relatief gunstig werkgebied opereert. Bij een stadsritje zijn de rollen omgedraaid: de ICE draait voortdurend in een ongunstig werkgebied en de EV profiteert van veel recuperatiemomenten. Als je met deze Aiways nooit op of buiten de ring van de Amsterdam komt en je blijkt 500 km met een enkele lading te doen, luidt dan de conclusie dat WLTP een veel te ongunstige voorstelling van zaken is?
De WLTP-waarde is een voorspelling van het verbruik bij een aantal wisselende gebruiksomstandigheden, waarbij niet alle gebruiksomstandigheden in gelijke mate voorkomen. Pas als je een praktijktest doet, die zowel de gebruiksomstandigheden als de weging ervan benadert, dan kun je een uitspraak doen over hoeveel het praktijkverbruik afwijkt van het testverbruik.

Een voorbeeld.
-De EPA-range van mijn Ampera is 55 km, de NEDC-range is 80 km (een WLTP-waarde is er niet voor deze auto).
-Mijn gemiddelde range wordt vooral bepaald door mijn woon-werk-ritje: 20 km snelweg, 12 km provinciale weg, 8 km bebouwde kom.
-In de winter zit ik gemiddeld net boven de EPA-range, in de zomer gemiddeld net onder de NEDC-range. Gemiddeld over het hele jaar: 65-70 km
-Als mijn ritje 35 km snelweg + 5 km bebouwde kom zou zijn, zou mijn gemiddelde ongunstiger zijn.
-Als mijn ritje 15 km provinciale weg + 25 km bebouwde kom zou zijn, zou mijn gemiddelde gunstiger zijn.
-Je weet nog steeds niet hoeveel het praktijkverbruik van mijn Ampera afwijkt van de testwaarden.

Cd6lop

Gebruiker
Gaat erom dat er, in navolging van AutoMotorundSport bij testen van EV's een gestandaardiseerde meetmethode moet worden gehanteerd en yevens de klimaayomstandigheden duidelijk weer te geven. Bij AMS blijkt dan vlgs hun meetcyclus de praktijkwaarden met wltp opgave fzbrikant doms wel 200km af te wijken. Dat hoeft geen probleem ye zijn dat is aan de gebruiker.

L Breevoort

Gebruiker
Cd6lop zei:
Gaat erom dat er, in navolging van AutoMotorundSport bij testen van EV's een gestandaardiseerde meetmethode moet worden gehanteerd en yevens de klimaayomstandigheden duidelijk weer te geven. Bij AMS blijkt dan vlgs hun meetcyclus de praktijkwaarden met wltp opgave fzbrikant doms wel 200km af te wijken. Dat hoeft geen probleem ye zijn dat is aan de gebruiker.
Maar wat vertelt die AMS-test jou dan precies? Niets meer of minder dan de WLTP-test. Ze doen beiden ongeveer hetzelfde, alleen komen er verschillende getalletjes uit, omdat de testomstandigheden verschillen. Het verbruik tijdens de AMS-test geldt voor de AMS-route, met de AMS-rijstijl onder de dan geldende klimatologische omstandigheden. Je kunt auto's die die test gedaan hebben met elkaar vergelijken en concluderen dat de een verder komst dan de ander. Dat kan ook prima met de WLTP-test. Hoe ver je zelf met een specifieke auto komt, hangt af van jouw route en jouw rijstijl.

Welke gestandaardiseerde route of methode je ook gebruikt, je loopt altijd tegen dezelfde problemen aan: hoeveel snelwegkilometers? Hoeveel stadskilometers? Hoe snel trek je op? etc, etc. Die test van autowereld is dan veel zinniger. Die test een heel specifiek gebruiksgeval, dat best vaak voor zal komen en relatief weinig afhankelijk is van rijstijl etc. Die waardes bieden dus een meerwaarde t.o.v. WLTP. Alleen het is onzinnig om de autowereld waarden te vergelijken met WLTP-waarden, aangezien ze volstrekt andere dingen testen.

Ik ben overigens helemaal niet tegen onafhankelijke verbruikstest als AMS, integendeel. Alleen blijkt best vaak dat de rangorde van dat soort tests niet veel verschilt van de WLTP rangorde, zolang er enigszins vergelijkbare mix van omstandigheden wordt gekozen. Je kunt als onafhankelijk tester veel beter allerlei specifieke gebruiksomstandigheden onderzoeken dan een algemene testronde bedenken. Die specifieke omstandigheden kunnen een individuele gebruiker helpen te bepalen wat zijn range bij zijn gebruik zal zijn, een algemene testronde biedt nauwelijks meerwaarde t.o.v. WLTP.

Cd6lop

Gebruiker
Vlgs mij, en ik lees bijna elke AMS uitgave, verschilt Wltp veel met de waardem gerealiseerd in de praktijk. Autovisie komt ook tot die conclusie en weet steeds beter haar meetcyclus te beschrijven bij tests van EV's. Verder is idd eea zeer afhankelijk van rijstijl, weersomstandigheden en route, dit is bij een benzinewagen al het geval maar zeker een EV. Ik vind jet jmmr dat Wltp klakkeloos wordt heroepen yerwijl praktijk soms zeer sterk afwijkt.

Wij hebben nu zakelijk 1 ID3 gekocht voor medewerker , meen wltp 400km, praktijk tussen 280 en 320km. Voor medewerker meer dan genoeg maar wel behoorlijk verschil, en dan is de persoon in kwestie een rustige rijder..... . Dito verschillen overigens bij onze 3 Tesla's in het wagenpark. Fat zijn vertegenwoordigers dus die hebben de long range uitvoering .

L Breevoort

Gebruiker
Als we weten dat bijna niemand in de praktijk een WLTP-cyclus-achtige route rijdt, dat WLTP een hele rustige rijstijl hanteert en dat fabrikant nog beperkte mogelijkheden hebben om aan testoptimalisatie te doen, waardoor gemiddeld de WLTP range 10 tot 20% te optimistisch is, dan trek je toch gewoon 10 tot 20% van de WLTP-range af en je hebt een realistische range voor een redelijke groep willekeurige bestuurders.

Van de AMS en Autovisie test weet je noch de afwijking van de gemiddelde route, noch de afwijking van de gemiddelde rijstijl, dus daar kan je weinig mee.

Als jullie vertegenwoordigers relatief veel snelwegkilometers maken, dan trek je nog een paar procent extra van de WLTP af, omdat die relatief weinig snelweg bevat.

Hetzelfde voor benzinewagens. Tel 40 tot 50% op bij het NEDC-verbruik, of 20 tot 30% bij het WLTP-verbruik en je hebt een gemiddelde dat aardig in de buurt komt van het gemiddelde van een redelijke groep willekeurige bestuurders.

Engineer2

Gebruiker
Op die manier kan je het aardig bepalen inderdaad. Een heel veel gebruikte onafhankelijke is EV database. Die geeft ook extra informatie zoals de te verwachten range bij snelweg winter, snelweg zomer, stad winter, stad zomer, etc.
Wordt in heel veel media inmiddels gebruikt als aanvullende informatie. Lijkt me beter dan dat elk tijdschrift weer een eigen versie bedenkt.

En ook bij EV database is de rangorde aardig gelijk aan WLTP en EPA. Toen het nog NEDC was waren er wel meer verschillen in rangorde dus het is al stukken beter.

Engineer2

Gebruiker
Ohja.. en bij benzine waren een tijdje de ADAC en Artemis cycli populair voor meer info. Maar die meerwaarde verdween ook omdat er gewoon een vuistregel met een percentage boven NEDC cyclus kon worden gebruikt. Die klopte goed genoeg.

M

MCW

Guest
.
GBtU6Un.jpg

tE1lvgG.jpg

cLdnAW4.jpg

y8TXLeV.jpg

qsA48yE.jpg

paefTVZ.jpg

bqxIkCd.jpg

Ik was aangenaam verrast. Achterlampen en neus vond ik niet bijster mooi maar stoorde me niet zo. Maar de zijkanten oogden eigenlijk best goed, fraaier dan mening crossover. Interieur zag er ook top uit

Cd6lop

Gebruiker
Toch opvallend hoe hard het gaat in China op dit moment met de afwerking en bouwkwaliteit. Ik heb geen idee of de EV aanslaat in China inmiddels wellicht kan Rutger DC daar nog een keer wat over melden.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Aiways zal in China binnenkort een U5 met groter accupakket presenteren. De U5 Pure krijgt een 72 kWh in plaats van 63 kWh accupakket met een energiedichtheid van 182 Wh/kg en een actieradius van 563 km volgens NEDC.

Bron: https://info.xcar.com.cn/202104/news_2057625_1.html

exelletor

Gebruiker
Rutger DC zei:
Ha. Ik dacht dat Hertz ook faillissement had aangevraagd, maar dat blijkt alleen in de VS het geval te zijn.

Hier nog bewijs van de Aiways U5 op Nederlandse kentekens:

Aiways-U5-Nederland-1280x960.jpg

Vandaag een van de Aiways op deze foto tegengekomen bij een autoverhuurder en voor een dagje meegenomen. Leuk om uit nieuwsgierigheid mee te rijden en ik vind hem wel mooi ogen, maar ik begrijp wel dat dit model niet echt populair is geworden.

Bovenaan