Advies gevraagd voor volgende auto

ErPee7

Startmotor
Hallo allemaal,

Vanwege ander werk in de afgelopen maanden bij zowel mijzelf als m'n vrouw, willen we 1 van de 2 auto's de deur uit doen aangezien die nu niet meer nodig is.
Ik zit er dus aan te denken om van de gelegenheid gebruik te maken om direct voor een zuinigere gezinsauto te gaan.

We hebben nu 2 ICE's: een A segmenter die dus weg mag en een C segment stationwagon.
Ik verwacht dat we met 1 auto nog maar slechts zo'n 10.000 km per jaar zullen rijden. Hij hoeft niet per se te kunnen trekken (voor een caravan o.i.d.) en we hebben geen oprit en/of zonnepanelen.

Mijn idee gaat uit naar een full hybrid, aangezien een PHEV of EV mij te duur lijkt i.v.m. gewicht auto i.c.m. wegenbelasting als ook de afschrijving door de snelle ontwikkelingen.

Toch zou ik graag willen weten wat jullie adviseren?
Alvast bedankt!

erayft4bgofv_800.jpg

Of elektrisch een Citroën ë-C3 vanaf 24.290 euro.

b0ayjcvbai8r_800.jpg

Laatst bewerkt:
Er zullen genoeg adviezen komen voor leuke auto's. Als je echter echt wil besparen dan houdt je de C-segmenter:
1. Inruilen kost altijd geld (dat is de winst voor de handelaar)
2. De nieuwere auto gaat meteen flink meer afschrijven
3. 10.000km per jaar kan je eigenlijk met elk brik doen, verbruik is dan eigenlijk geen punt.

Je wilt advies van ons maar is het dan niet handig ook een budget te geven?
Sorry, misschien is mijn vraagstelling niet duidelijk genoeg. Los van het budget en specifieke modellen, gaat het meer om wat wijsheid is in de huidige situatie? Is dat een full hybrid? Is een PHEV een no go vanwege weinig/aflopend voordeel en daardoor de lagere prijzen op de markt (vanwege afnemende vraag?) Is EV misschien toch nog wel interessant daar dit (aannemelijk) gestimuleerd zal blijven worden m.b.v. belastingvoordelen?

Er zullen genoeg adviezen komen voor leuke auto's. Als je echter echt wil besparen dan houdt je de C-segmenter:
1. Inruilen kost altijd geld (dat is de winst voor de handelaar)
2. De nieuwere auto gaat meteen flink meer afschrijven
3. 10.000km per jaar kan je eigenlijk met elk brik doen, verbruik is dan eigenlijk geen punt.
Hier sluit ik me bij aan.

Sorry, misschien is mijn vraagstelling niet duidelijk genoeg. Los van het budget en specifieke modellen, gaat het meer om wat wijsheid is in de huidige situatie? Is dat een full hybrid? Is een PHEV een no go vanwege weinig/aflopend voordeel en daardoor de lagere prijzen op de markt (vanwege afnemende vraag?) Is EV misschien toch nog wel interessant daar dit (aannemelijk) gestimuleerd zal blijven worden m.b.v. belastingvoordelen?
Dan nog is het budget van belang. Voor 5000 euro is het simpel, benzine. Heb je een budget van 35000 euro, ja dan is er veel meer mogelijk. Phev en EV wordt lastig je hebt een openbare laadpaal nodig en dan is het maar net hoe druk het is.
Ik zou gewoon voor een benzine auto gaan.

Het gaat er ook om hoe de staat van je huidige auto is en hoe groot de nieuwe auto moet zijn. Kan je huidige auto nog gemakkelijk een jaar of vijf mee en bevalt deze verder nog goed dan lijkt doorrijden een logische optie, zeker met niet zoveel kilometers en dus weinig brandstofbesparing.

Je hebt gelijk dat de ontwikkelingen bij EVs nog snel gaan dus kan het aantrekkelijk zijn nog een paar jaar te wachten. De Citroën ë-C3 is alweer een stap vooruit in de lagere prijsklasse en je kunt er volgend jaar nog subsidie op krijgen maar over een jaar of vijf zal het aanbod weer een stuk groter zijn. Een complexe plug-in hybride met risico op duur onderhoud voor 10000 km per jaar en zonder eigen laadmogelijkheden klinkt mij niet logisch. Een 'gewone' hybride b.v. Toyota Auris zou ik dan eerder aanbevelen als gezinsauto.

Laatst bewerkt:
Bij de prius 3e generatie maakt het weinig uit als je voor een plugin gaat of voor ful hybride, de plugin is maar iets zwaarder en ook zuiniger als je hem niet aan het stroom hangt.

Als budget een rol speelt, dan is het inderdaad het verstandigst, om de A-segmenter weg te doen, en door te gaan met je huidige C-segment stationwagon. Zeker met slechts 10000 km per jaar.

Als er wél wat extra €€ ter beschikking staan, dan is een HEV van Toyota een aanrader (BV, een Auris TS of Corolla TS van 2019 of 2020.

Een EV kan ook, maar denk eraan dat je over iets meer dan 2 jaar het volledige bedrag aan MRB gaat betalen.

Hoewel ik voorstander van PHEV ben, is die bij slechts 10000 km minder interessant. Zou je consequent stekkeren, dan zal de benzinemotor weinig gebruikt worden, en inwendig sterk vervuilen. Als je niet stekkert, dan rijd de auto als een HEV, maar dan ± 200 kilo zwaarder als een reguliere HEV. Ook niet optimaal dus.

Bedankt voor de reacties en tips. Ik denk dat ik dan door blijf rijden of voor een full Hybrid ga. Zo ben ik geïnteresseerd in de Corolla TouringSports en de Arkana. De eerste zou een keuze met verstand zijn, de tweede een keuze met het hart. Daarbij vind ik ook de HR-V mooi, maar die zijn/blijven gewoon te duur i.v.m. concurrenten.

Bedankt voor de reacties en tips. Ik denk dat ik dan door blijf rijden of voor een full Hybrid ga. Zo ben ik geïnteresseerd in de Corolla TouringSports en de Arkana. De eerste zou een keuze met verstand zijn, de tweede een keuze met het hart. Daarbij vind ik ook de HR-V mooi, maar die zijn/blijven gewoon te duur i.v.m. concurrenten.
Door rijden is in mijn ogen de voordeligste optie.

Eigenlijk is het beste om over een aantal jaar direct over te schakelen op volledig elektrisch.

Kies bij volledige hybride de auto die het fijnste rijdt, en meeste auto voor het geld biedt.
Kwalitatief zit er in de praktijk niet veel verschil tussen de Corolla en Arkana.
Beide auto's staan bekend als goede en betrouwbare auto's.

Terug
Bovenaan