Achteraf stoelen inbouwen bij Ludospace die er ook is als 7-zitter ?

MatthijsGaasbeek

Startmotor
Op zoek naar een goede zevenzitter kom ik steeds bij de Ludospace uit (Berlingo, Rifter, Combo). De zevenzitters zijn dunner gezaaid dan de vijfzitters. Die laatste zijn soms ook een stapje goedkoper (of ik kan een luxere / minder kilometer - variant nemen). Maar de derde rij heb ik wel nodig.

Daarom dacht ik: is het mogelijk om achteraf 2 stoelen in te bouwen? Natuurlijk gaat het dan wel om de lange variant. En zo ja, waar haal je die spullen c.q. bij welk bedrijf moet je dan zijn? Als ik google kom ik de losse stoelen wel tegen. Maar heeft de bodemplaat al gaten voor de bouten? Of is het gewoon een dom idee?
 
Ik vind het wel een slim idee. 2 stoelen monteren met gordels zal wel kunnen, het liefst met het originele montagebeugels. (onderdelenlijn?) Mogelijk heeft een personenuitvoering al voorbereiding voor bevestiging en gordelaansluitpunten. Even kijken bij een dealer of ombouwspecialist? Daarna zal je wel even langs de RDW moeten voor een keuring.
 
Misschien eens langs gaan bij een rolstoel ombouwer, die weten precies hoe zo'n ding in elkaar zit.
Zo leerde ik onlangs dat bij de Caddy de gehele bevestiging van de gordels voor de achterste zitplaatsen er altijd al in zit.
En nieuw altijd de zevenzitter bestellen want die zijn tweedehands inderdaad gewilder!
 
^^ Ja, dat kan of zeker eerst even de technische specificatie bij een vertegenwoordiging van het merk opvragen / een persoon vinden die daar even tijd in wil steken om de technische tekening te bekijken. Het gaat erom of de vergrendelpunten dus al in de vloer/bodem aanwezig zijn.

Ik kwam op YT twee video's tegen waarin je één met daadwerkelijk zeven zitplaatsen ziet én een verlengde versie in vijf zits configuratie. Je kan de verschillen in de laadruimte zien en misschien kan je door middel van vertaling er wel achter komen wat over het ontbreken van die twee stoelen achterin vertellen.

Verlengde versie met zeven zitplaatsen.



Verlengde versie met vijf zitplaatsen.

 
Ik vind het wel een slim idee. 2 stoelen monteren met gordels zal wel kunnen, het liefst met het originele montagebeugels. (onderdelenlijn?) Mogelijk heeft een personenuitvoering al voorbereiding voor bevestiging en gordelaansluitpunten. Even kijken bij een dealer of ombouwspecialist? Daarna zal je wel even langs de RDW moeten voor een keuring.
Wat bedoel je met onderdelenlijn? De website https://www.onderdelenlijn.nl/ ?

Ondanks dat ik nu bezig ben met mijn 4e auto ben ik nooit zo bezig geweest met repareren, onderhoud en aanpassen. Alhoewel ik een bepaald clipje van een gordel-houder van een Mazda 5 maar niet kan vinden ..
 
Ik kan me voorstellen dat je wat montagemateriaal en beugels nodig hebt om de gordels etc goed te monteren. Die kunnen natuurlijk best van een schadeauto komen.
 
Volgens een inbouwer (snel mail terug) kan het niet vanwege de CoC. Als er 5 of 7 stoelen opstaat, mag dat niet aangepast worden.

Ik vind wel een verhaal op internet (uit 2023) dat iemand in een VW bus het aantal wilde aanpassen, maar dat was een lastige procedure. Je moest naar RDW Lelystad. Wat precies de status van RDW Lelystad is, weet ik niet. In ieder geval niet één van de 15 landelijke keuringsstations, maar een heus testcentrum. Gaan ze denk ik slippen met dummy's enzo ;-)

Even wat verder gezocht en ik kom een bouwer tegen die het wel voor campers doet:
2647,- voor 1 stoel, 3427,- voor 2 stoelen. Nu gaat dat bij campers om niet conventionele plekken, dus wat extra werk. Maar wel een indicatie waar je qua prijs aan moet denken.
Hier nog een stoelinbouwbedrijf voor campers: https://www.bynomads.nl/
 
Ik lees ook dat je geen CvO nodig hebt als je auto al een Europees kenteken heeft. Nieuwe bestelbussen die aangepast worden(Camper) hebben zelden een kenteken. Als het al een personenuitvoering is mét een kenteken is het ombouwen op bestaande montagepunten tot 7 zitten veelal geen enkel probleem.
 
Op het kenteken staat ook het aantal zitplaatsen. Dat moet overeen komen met de werkelijkheid. Je gaat de eisen veranderen waardoor de CVO niet meer geldig is. Met een originele inbouw is dit een theoretische iets maar het moet wel geregeld worden. Alleen al voor de verzekering van de auto.
 
Wat je kan doen is het CvO van de betreffende auto, die je zou willen kopen, opvragen bij de desbetreffende importeur. Dan weet je wat er precies op staat en of het wel of niet een belemmering kan zijn.?

Hier nog wat info over de te volgen stappen. Inderdaad valt het aanpassen van het aantal zitplaatsen onder een doorverwijzing naar het testcentrum in Lelystad, kan je uit de tekst opmaken. RDW geeft een vanafprijs op van € 550,00 aldaar. :sneaky:


~~~~~~~~~~~~~~~~

Is het aanbod écht zo beperkt aan zeven zitters? Er zijn toch al 11 exemplaren, op benzine, in NL te koop en over de grens is er meer aanbod.

 
Laatst bewerkt:
Iedereen dank voor alle antwoorden!

In mijn zoektocht naar een goede, ruime zevenzitter kwam ik de Ford Galaxy tegen. Weliswaar iets kleiner dan de Ludospace. Volgens maten van Autoweek echter zijn de tweede en derde rij iets (maar niet veel) ruimer en daar gaat het me om.

Ben wezen kijken bij een garage en heb een fijn model aangekocht. Dus de gedachte om een 5-zitter uit te breiden naar een 7-zitter is voor mij niet meer relevant. Maar misschien voor iemand anders die met Google hier op deze pagina komt.
 
Terug
Bovenaan