ABS en one pedal drive

Robbie

Net ingestapt
Ik heb een Renault hybride auto en ik heb mijn automaat altijd in stand B (recupereren) staan.
Nu weet ik dat bij stand B en zacht remmen de elektromotor het meeste remwerk doet.
Dat betekend volgens mij dat het ABS systeem niets doet totdat je een noodstop moet maken waarbij de remblokken wel aangesproken wordt.
Ik vraag mij af indien het glad is en de wielen blokkeren omdat ik met de elektromotor afrem wordt dan ook mijn ABS geactiveerd ?

Nu kan ik niet voor elk geval spreken, en zeker by hybride auto's is er veel variatie (aangezien het vermogen van de elektromotor minder is dan bij een EV)...

1) Bij veel fabrikanten staat in het instructieboekje dat rijden in een hoge regeneratiestand (zoals B )in gladde omstandigheden wordt afgeraden
2) Er is sprake van een vertragingsmanagement waar de traditionele remmen een onderdeel van zijn (brake blending). Dat geldt ook voor de ABS functie die niet meer alleen kijkt naar de remmen aan de wielen maar in het algemeen kijkt naar vertraging die blokkeren van de wielen veroorzaakt en daarmee ook kan ingrijpen op alle systemen in de auto die vertraging geven (dus ook regeneratie functie). Niet helemaal nieuw want sommige automaat bakken hadden dit ook al in een wat primitieve vorm (te hard afremmen door een te lage versnelling).

Het vangnet van punt 2 is er vermoedelijk wel (ga het eens testen op nat gras bijvoorbeeld) maar voorkomen is altijd beter dan reageren en vandaar punt 1.

Leuke vraag! Benieuwd naar het antwoord! Kan de ASR/Tractie controle de regeneratie overrulen? Ga het proberen als het gesneeuwd heeft!

In dit geval wordt ABS niet geactiveerd, aangezien dat systeem bedoeld is voor de wielremmen. Echter, als de ABS stuureenheid slip detecteert bij regeneratief remmen, dan zal ( als het goed is) dit doorgegeven worden aan het motormanagement, dat het regeneratief remmen zal onderbreken.

Iets dergelijks heb ik ook in de vrachtwagen, bij het gebruik van de motorrem. Bij het rijden met lege ( of zonder) oplegger, kan het voorkomen dat aangedreven as gaat slippen bij weinig gewicht, als de motorrem gebruikt wordt. Dit wordt direct herkend door de ASR stuureenheid, die in een fractie van een seconde, de motorrem uitschakelt.

In dit geval wordt ABS niet geactiveerd, aangezien dat systeem bedoeld is voor de wielremmen. Echter, als de ABS stuureenheid slip detecteert bij regeneratief remmen, dan zal ( als het goed is) dit doorgegeven worden aan het motormanagement, dat het regeneratief remmen zal onderbreken.

Iets dergelijks heb ik ook in de vrachtwagen, bij het gebruik van de motorrem. Bij het rijden met lege ( of zonder) oplegger, kan het voorkomen dat aangedreven as gaat slippen bij weinig gewicht, als de motorrem gebruikt wordt. Dit wordt direct herkend door de ASR stuureenheid, die in een fractie van een seconde, de motorrem uitschakelt.
Voor vrachtwagens klopt dat inderdaad.

Bij een "brake blending" (zoals nagenoeg elke EV en sommige PHEVs) is het wel ABS die de regeling van alle vormen van vertraging overneemt en dus meer doet dan alleen wielremmen.

Maar goed; dit is vooral technisch. Als gebruiker zie je dus vooral dat in heel veel voertuigen met regeneratie dat blokkeren van de wielen op gladde ondergrond door die regeneratie ook zorgt voor een ingreep door de auto.

Ik heb deze vraag bij Renault Nederland voorgelegd en inderdaad wordt er buiten het ABS systeem ook door het motormanagement gereageerd en het wiel blokkeren (door regeneratie) gedeactiveerd. Dit geld voor alle auto's en merken.

Terug
Bovenaan