• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Aanschaf daily v8

Arie 4661031

Gebruiker
Beste forum,

Ik rij al een tijdje met een Lexus is300h. Hele fijne auto maar ik wil meer pit. Na een beetje gegoogle kwam ik uit op de Lexus ISF. Een mooie bak met een prachtige v8.

Ik ben bekend dat het een oudere auto is dan m’n huidige auto, dat hij nooit zuinig zal zijn enzovoort. Ik ben jong, heb het geld en aangezien we in de toekomst toch zulke auto’s niet meer kunnen rijden dacht ik bij mijzelf waarom niet. Kan ik nog genieten zolang het kan.

Mijn vraag is meer waarop ik kan letten of verwachten van zo’n auto. Hoe ziet het eruit om elke dag woon-werk verkeer te doen met een 5 liter V8.

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Met vriendelijke groet,

Arie

Vorq

Gebruiker
Tja... 2 getallen zeggen meer dan 1000 woorden:

Hoeveel kilometers ga je rijden? En hoe slap zit je in de was. (Hoeveel budget)

Ik rij met L6 3.0 ongeveer 3 liter op een werkdag (30km redelijk koude motor dus) die ritjes komen nu overigens nog maar zelden voor want fiets en thuiswerken.

Moet je altijd 100km en gaat dat ding door file/koude start/stadsverkeer naar de 12 liter ben je dus makkelijk €500 in de maand kwijt. Ga je nog flink 'cruisen' dan zit je zo op €1000, alleen benzine.

Krijg je het ook verzekerd? Die willen misschien ook wel €200 in de maand.

Ik zou het niet doen. Als je droomhuis, gezin, dikke buffer, grote erfenis en rijke vrouw allemaal op orde hebt prima. Maar als je denkt dat 4000 netto in de maand 'heul veul' is omdat je flatje maar 1000 huur kost: doe het niet.

v d Heyden

Gebruiker
Gewoon doen. Beter spijt van iets dat je hebt gedaan dan spijt van iets dat je NIET hebt gedaan.... En, het is maar geld. Dat kun je je hele leven nog verdien, een V8 kun je waarschijnlijk niet je hele leven rijden.

Mechanix

Gebruiker
Persoonlijk lijkt het mij frustrerend om nutteloos veel brandstof te verstoken tijdens saai woon werk. Maar als je er heel veel plezier uithaalt om je woon werk met een V8 te rijden, zeker doen als het financieel uit kan.

buitengaats

Gebruiker
In principe gewoon doen. Het duurt wel even voordat zo een blok op bedrijfstemperatuur is dus als je woon-werk afstand maar een km of 20 is zou ik wat anders zoeken. Voor mij is het een stuk van 40 km enkele reis en dat voelt ok om de V8 voor te starten. Verbruik valt wel mee maar heb ook geen performance georiênteerd blok. Je zou verwachten dat de Lexus met 8 traps automaat het ook niet onaardig doet.

Zoek wel de beste die je kan vinden, dus met een fris onderstel en A-merk banden. Je geniet er meer van als de auto rijdt zoals ze het bij de fabrikant bedacht hebben.

Arie 4661031

Gebruiker
Woon werk zal waar ik de auto voornamelijk voor zal gebruiken. Maar in het weekend en savonds ben ik vaak voor plezier op de weg te vinden.

Arie 4661031

Gebruiker
Bedankt voor je antwoord.

Financieel sta ik er goed voor aangezien m’n leeftijd. Lage maandelijkse kosten en veel gratis vanuit werk (zorgver enz). Enkeltje naar werk is 40km.

Het plan is inderdaad niet om de auto voor jaren te hebben. Maar voor het moment dat het nog zal kunnen zit ik er wel aan te denken.

Zadelsnuiver

Gebruiker
80 km per dag, zo'n 22 dagen per maand maakt 1760 km per maand woon/werk. Paar keer boodschappen doen, weekendje weg, keertje lekker rondje maken dus zon 2500 km per maand lijkt me reëel. Qua verbruik moet je rekenen op 1 op 8 tenzij je als een natte krant gaat rijden maar daar is zo'n auto niet voor gemaakt natuurlijk. Reken op zo'n 300 tot 325 liter brandstof per maand, zo'n ding rijdt natuurlijk het beste op premium V-power en zulks á € 2,40 de liter maakt zo'n €750 per maand in brandstof. Verzekering en onderhoud, ik denk dat je alles bij elkaar wel zo'n €1000 per maand mag rekenen.

Of dat het waard is voor jou kun jij alleen zelf beoordelen. Ik heb zelf een BMW 530iA gehad die me zo'n 25 cent per kilometer aan brandstof kostte, elke kilometer van genoten maar achteraf gezien blij dat ik er van af ben.

ketelapper

Gebruiker
Dit zijn keuzes die niemand kan maken voor jouzelf... Jeugdige autoliefhebbers hier zullen altijd roepen "lekker doen". De liefhebbers met iets hogere leeftijd zullen vaderlijke adviezen geven over sparen etc. Ik zit in die laatste categorie ;)

Ik heb vanaf mijn 24e hard gewerkt. Op mijn 33e spaargeld gebruikt om aandelen van mijn bedrijf te kopen. Op mijn 39e een V8 cabrio in de garage geparkeerd als hobby-auto, naast de dagelijkse leasesloep. Op mijn 47e heb ik mijn hypotheek volledig afgelost en de V8 nog even flink 'geüpgrade' en volgend jaar neem ik (op 48) even een jaar werkpauze. Wanneer ik tussen mijn 24e en 33e al een V8 was gaan rijden, had ik toen veel plezier gehad maar nu niet de armslag die ik wel heb.

Dus denk je korte termijn met 'instant satisfaction' (zoals helaas heel veel jeugd nu :( ) in luxe vandaag, of denk je langere termijn aan structureel meer gemakkelijk leven?
En wanneer het nu allebei al bovenop elkaar kan - zoals Vorq prachtig beschrijft in zijn laatste alinea (y) - dan roep ik ook "lekker doen" want daar ben ik autogek voor!

Zadelsnuiver

Gebruiker
v d Heyden zei:
Maar geen spijt van gehad, toch? Of had je die tijd willen missen. Als je het kunt betalen, gewoon doen.

Nee geen spijt van gehad, maar het ligt er ook elk aan welke auto je er na aanschaft. In mijn geval wilde ik een dikke benzine wagen voor de overstap naar EV, nu heb ik een Model 3 Dual Motor dus een waardig opvolger imho. Maar om van een Lexus IS-F dan over te stappen naar een elektrische Megane ofzo lijkt me een stuk lastiger.

Vorq

Gebruiker
v d Heyden zei:
Maar geen spijt van gehad, toch? Of had je die tijd willen missen. Als je het kunt betalen, gewoon doen.

Ik zit nog in een 528i 3.0. Net als Zadelsnuiver deed ik het omdat het de laatste ICE zou zijn.

Spijt is een groot woord. Ook wat zwart/wit en spijt is niet altijd transparant. Had ik destijds een prachtige 520i of 320i aangeschaft daar helemaal content over geweest en door de jaren heen 10k in de zak gehouden dan was ik misschien wel meer in mijn nopjes geweest.
Ik ben in ieder geval wel héél blij dat ik destijds niet ben doorgeschoten naar V8-V10.

michel1975

Gebruiker
Zadelsnuiver zei:
v d Heyden zei:

Nee geen spijt van gehad, maar het ligt er ook elk aan welke auto je er na aanschaft. In mijn geval wilde ik een dikke benzine wagen voor de overstap naar EV, nu heb ik een Model 3 Dual Motor dus een waardig opvolger imho. Maar om van een Lexus IS-F dan over te stappen naar een elektrische Megane ofzo lijkt me een stuk lastiger.
Nee joh ik ben van een CL500 AMG overgestapt naar een ID3:)

Toch wel een beetje de lijn van Ketelapper. Maar als je het voor een jaar wilt doen en je wilt er andere zaken voor laten gewoon doen.

Zelf rij ik in een 4.8 Panamera Turbo. Op de snelweg valt het reuze mee en tuft het rustig door op nog geen 1200 toeren.

Het is puur wanneer je flink gas geeft dat je bankrekening geplunderd wordt.

Tenzij je geld overboord te gooien hebt, zou ik het persoonlijk niet doen.
Als daily een V8 rijden is als gewone particulier gewoonweg leeglopen. Tenzij je er bepaalde aspecten van je leven naar gaat aanpassen (uitjes, hobby, ...). Vanaf dat je daarop gaat bezuinigen om je auto te kunnen blijven rijden, ben je beter af zonder. Of die dingen betrouwbaar zijn weet ik niet. Maar als je er problemen aan hebt, ben je wel aan de beurt denk ik. Je kiest natuurlijk zelf maar ik zou het niet doen. Ik ben momenteel op zoek naar een powerstation maar je gaat me geen 2e hands RS6 zien kopen. Ik denk dat ik dan van mn vrouw het huis niet meer in mag o_O.

Bovenaan