• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

3e-zitrij kodiaq - tiguan allspace

Goedemiddag!

Binnenkort mag ik opzoek naar een voor mij nieuwe auto, ik heb voor mezelf de keuze beperkt tussen een Kodiaq of een Tiguan allspace.
Nu is voor mij de vraag, wordt het een 5 of een 7 zitter?
Wij zijn een gezin van 4 en wij gaan graag kamperen daarbij hebben wij elke vierkante cm nodig die we kunnen krijgen in de kofferbak
Maar we gaan ook wel eens (lees 10 keer per jaar) opstap met meer dan 5 personen en zouden in die gevallen graag een 3e zitrij hebben waar we dan onze kinderen kunnen stashen.

Dus eigenlijk: in 95% van de ritten hebben we de 3e zitrij liever niet in de auto, maar wanneer we hem wel nodig hebben, dan zouden we dat graag zou veilig mogelijk doen, (dus geen aftermarket bankje in de kofferbak)

Heeft iemand ervaring met het tijdelijk verwijderen van de 3e zitrij in een kodiaq of een tiguan allspace?
Ik heb dit al eens bij de merkdealer gevraagd, het antwoord daar was dat het niet kan, ik wil dat best geloven, maar ik wil uitsluiten dat dat antwoord niet voortkomt uit het feit dat die specifieke dealer dat wellicht nog nooit gedaan heeft :)

Dank!
Vincent

Frits79

Gebruiker
Ik lees op de site van VW dat je de derde rij kan inklappen en er dus geen "last" van hebt als je hem niet gebruikt. Bij Skoda kon ik er niks over vinden.

Hi Frits,

Dank voor het zoeken, inderdaad kun je bij beide autos de zitrij inklappen maar dan neemt het alsnog een stuk van je kofferbak ik.
Ik vraag me dus af of hij er echt uit kan.

Ik kan me ook voorstellen dat als je de 3e zitrij verwijderd je achterblijft met een laadvloer waar je niet zomaar wat op kunt zetten.

gr

Frits79

Gebruiker
Ja ik denk wel dat het een deel van je koffer in neemt, maar je hebt dan wel een vlakke laadvloer.
Wat veiligheid betreft zou ik het er niet steeds in en uit halen.
Maar ga gewoon eens bij 2 kijken die het hebben, zowel een Skoda als een VW en dan kan je kijken wat er overblijft aan kofferruimte.

Barri

Moderator

Bij nieuwe auto's met overal sensoren is dat steeds lastiger. Als dat niet zo is, dan zijn het gewoon een paar boutjes. Bij de eerste Zafira haalde mijn vader de stoelen er ook wel eens uit als we op vakantie gingen.

jammer want in 95% van de gevallen ben je beter af met een station. Het zou me verwonderen dat je een ferm stuk van je kofferbak verliest bij het inklappen van de 3e rij. Het zou me al tegensteken om de rij stoelen er effectief zelf uit te peuteren ...

AsconaGT

Gebruiker
Mijn collega heeft hem er gewoon uit gehaald uit zijn Kodiaq, is relatief makkelijk te doen. En heeft er een plaat in gemaakt. De opstap voor de hond was te hoog en die kan nu makkelijk via de deuren aan de zijkant naar binnen door de stoel van de 2e zitrij om te klappen. Dus ja, is gewoon goed mogelijk. Maar als je hem af en toe gebruikt gewoon inklappen. De kodiaq heeft een enorme baggageruimte

michel1975

Gebruiker
Ik heb een kodiaq met een derde zitrij. Als die ingeklapt is is er nog steeds een puist van een bagageruimte. Ik zou de moeite niet nemen om hem eruit te halen. De keus voor de kodiaq was destijds de vlakke vloer anders ‘viel’ de hond in een gat. Dus gewoon doen.

michel1975

Gebruiker
Vincent 9652232 zei:
Haha arme hond.
Is ook zo en als het in de kodiaq met dakkoffer niet past moeten we misschien eens wat dingen om mee te nemen schrappen
yep tenzij je 5 kinderen hebt. Zonder dollen de kodiaq was by far de ruimste auto waar de ridgeback ook in paste.

Bovenaan