• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

2e hands Audi A3 1.9 TDI Ambiente Pro Line /

Frncs7

Gebruiker
Beste autokenners,

Ik ben een totale leek wat betreft auto's.
Nu ben ik tijdens het zoeken naar een nieuwe auto een audi tegen gekomen die binnen mijn budget past max 3k.

Hier onder de specs uit de advertentie. Kunnen jullie me van een beetje advies voorzien waarom ik het wel of niet moet doen en waar ik eventueel op moet Letten.

Ik rij zelf per dag ongeveer 40km voor t werk.
En een keer per 2a3 maanden 300+km voor trainingen

Audi A3 1.9 TDI Ambiente Pro Line /clima/elec ramen/ lm/cv

Aantal deuren: 3
Transmissie: 5 versnellingen, Handgeschakeld
Kleur: Zwart metallic
Aandrijving: Voorwielaandrijving
Aantal cilinders: 4
Ledig gewicht: 1.270 kg
Laadvermogen: 585 kg
GVW: 1.855 kg
Max. trekgewicht: 1.400 kg
Afmetingen (LxBxH): 420 x 177 x 142 cm
Wielbasis: 258 cm
Acceleratie (0-100): 11,4 s
Topsnelheid: 187 km/u
Bekleding: Stof
Interieurkleur: Zwart
Aantal zitplaatsen: 5
Brandstofverbruik in de stad: 6,6 l/100km (1 op 15,2)
Brandstofverbruik op de snelweg: 4,2 l/100km (1 op 23,8)
CO2 uitstoot: 135 g/km
Emissieklasse: Euro4
Onderhoudsboekjes: Aanwezig
Motorrijtuigenbelasting: € 332 - 351 per kwartaal
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar (margeregeling)

Comfort & Interieur

Achterbank in delen neerklapbaar

Airco automatisch

Audioinstallatie met CD-speler

Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar

Binnenspiegel automatisch dimmend

Elektrische ramen voor

Hoofdsteunen actief

Lederen stuurwiel

Lederen versnellingspook

Middenarmsteun voor

Passagiersstoel in hoogte verstelbaar

Stuurbekrachtiging snelheidsafhankelijk

Stuur verstelbaar

Exterieur

Buitenspiegels elektrisch verstelbaar

Buitenspiegels verwarmbaar

Buitentemperatuurmeter

Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening

Dimlichten automatisch

Elektronisch sperdifferentieel

Lichtmetalen velgen 16"

Veiligheid

ABS

Airbag(s) hoofd achter

Airbag(s) hoofd voor

Airbag(s) side voor

Airbag bestuurder

Airbag passagier

Anti Blokkeer Systeem

Anti Slip Control

Automatisch Sper Differentieel

Bestuurders-informatie-systeem

Cruise control

Electronic Stability Program

Elektronische remkrachtverdeling

ESP

Getint warmtewerend glas

Regensensor

Startblokkering

Traction control

Ik zie de reacties graag tegemoet.

Bravo

Gebruiker
A3

Deze bedoel je?

Eerlijk is eerlijk, ziet nog prima uit voor een auto met 4ton op de teller. Naar mijn weten is zo'n 1.9tdi een prima motor en deze heeft met +/-35k per jaar veel snelweg kilometers gemaakt.

Maar is een diesel met jouw kilometrage wel voordelig? Met gemiddeld 50km per dag kom je jaarlijks rond 12k. Doe daar wat privé kilometers bij en je zit rond de 15k.... even rekenen dus!

Frncs7

Gebruiker
Bravo zei:
A3

Deze bedoel je?

Eerlijk is eerlijk, ziet nog prima uit voor een auto met 4ton op de teller. Naar mijn weten is zo'n 1.9tdi een prima motor en deze heeft met +/-35k per jaar veel snelweg kilometers gemaakt.

Maar is een diesel met jouw kilometrage wel voordelig? Met gemiddeld 50km per dag kom je jaarlijks rond 12k. Doe daar wat privé kilometers bij en je zit rond de 15k.... even rekenen dus!

Yes dat is m haha.

Ik zou inderdaad 120 euro op jaar basis goedkoper uit zijn met een benzine. Dus dat is voor mij niet zo heel erg belangrijk.

Maar 4 ton is niet niks natuurlijk en weet niet echt waar ik op moet Letten bij deze km stand en dit model audi

Guest
Bereken ff hoeveel je denkt te rijden per jaar! Dan is het makkelijker om mee te denken.
Per dag 40km (heen en terug) wordt je auto nauwelijks warm van. Dat is sowieso al niet goed. Laat staan voor een diesel.

Frncs7

Gebruiker
Ik rij indd 40 a 50 km per dag na t werk en dan nog ongeveer 15 km privé dus zal alles bij elkaar rond de 15k per jaar rijden

snelle willy

Gebruiker
Frncs7 zei:
Ik rij indd 40 a 50 km per dag na t werk en dan nog ongeveer 15 km privé dus zal alles bij elkaar rond de 15k per jaar rijden

dan raad ik je aan om een benzine te kopen.
de omslagpunt word elk jaar hoger.

ik rij 35km heen en 35km terug. 70 +/- totaal(soms langs de lidl of zo) en rij per jaar 18.000 voor het werk en 6-8.000 duizend prive. soms 2.000km in een week voor lange trips(heel weinig) en dit is met mijn toyota alleen. en als me toyota eruit gaat(total loss of roest) dan koop ik het zelfde model maar dan met benzine en bouw ik er lpg in.

als ik zelfs me lease XLV moet mee rekenen en de mercedes sprinter dan zit ik jaarlijks 55.000-60.000 per jaar op 3 wagens.

wat ik wil zeggen. je gaat te weinig kms maken voor diesel. kijk beter naar benzine of misschien een wagen met lpg eral in.(kan je wat beter af zijn dan benzine)

Frncs7

Gebruiker
snelle willy zei:
Frncs7 zei:

dan raad ik je aan om een benzine te kopen.
de omslagpunt word elk jaar hoger.

ik rij 35km heen en 35km terug. 70 +/- totaal(soms langs de lidl of zo) en rij per jaar 18.000 voor het werk en 6-8.000 duizend prive. soms 2.000km in een week voor lange trips(heel weinig) en dit is met mijn toyota alleen. en als me toyota eruit gaat(total loss of roest) dan koop ik het zelfde model maar dan met benzine en bouw ik er lpg in.

als ik zelfs me lease XLV moet mee rekenen en de mercedes sprinter dan zit ik jaarlijks 55.000-60.000 per jaar op 3 wagens.

wat ik wil zeggen. je gaat te weinig kms maken voor diesel. kijk beter naar benzine of misschien een wagen met lpg eral in.(kan je wat beter af zijn dan benzine)

Ik heb ergens gelezen dat het minimum 15km aan een stuk moet zijn voor de wat modernere diesels.
En dat je een keer in de maand een stuk van 70a80km of meer moet rijden. Dit is dus totale onzin?

En wat betreft de specifieke audi die boven staat is die km stand niet veel te hoog?

Met omslagpunt bedoel je het aantal km wanneer de diesel voordeliger gaat uitpakken qua financieel?

Epica

Gebruiker
Je rijdt te weinig voor een diesel, je kan allerlei problemen krijgen. 4ton kan de motor wel aan, maar hoe is het onderhoud van de rest van de auto?

Frncs7

Gebruiker
Volgends de garage zou deze altijd dealer onderhouden zijn.

En wat zou ik dan minimaal moeten gaan rijden ermee?

ak2

Gebruiker
Deze Audi heeft al veel gereden, alles staat of valt dus bij goed onderhoud. Kijk of de motor mooi en soepel loopt, soepel optrekt, en krachtig aanvoelt, of de versnellingsbak soepel schakelt en niet zingt, de koppeling niet slipt of trilt. Het roetfilter moet al een keer vervangen zijn, bij een goed functionerend roetfilter is de uitlaat vrijwel schoon aan de binnenzijde en niet zwart. De turbo geen bijgeluiden maakt. Neem ook een kenner mee, maak een uitgebreide proefrit, of doe een aankoopkeuring. De auto kan immers technisch ook volledig versleten zijn.

Ik zou zelf echter naar wat anders gaan kijken, bv een benzine of lpg auto, je rijd relatief weinig, en bij een diesel auto met een dergelijke kilometerstand loop je best veel risico op hele dure gebreken.

Bij een auto met een hogere kilometerstand is onderhoud belangrijk en wat er niet op zit kan ook niet stuk, veel grotere benzine motoren zonder turbo en relatief weinig vermogen gaan vaak langer mee. Voor dit budget zou ik gaan kijken naar bijvoorbeeld een Fiat Bravo 1.4 90 pk, Fiat Grande Punto, Ford Focus, of iets dergelijks. Of kijk vanwege de slechte reputatie van de fase 1 naar een Renault Megane 2 fase 2, Laguna 2 fase 2, of een een Citroen C4 1 fase 2. De fase 2 zijn veel beter, maar heel goedkoop vanwege de slechte reputatie van de fase 1. Je hebt wel steeds wat uit te leggen bij feestjes.

Frncs7

Gebruiker
ak2 zei:
Deze Audi heeft al veel gereden, alles staat of valt dus bij goed onderhoud. Kijk of de motor mooi en soepel loopt, soepel optrekt, en krachtig aanvoelt, of de versnellingsbak soepel schakelt en niet zingt, de koppeling niet slipt of trilt. Het roetfilter moet al een keer vervangen zijn, bij een goed functionerend roetfilter is de uitlaat vrijwel schoon aan de binnenzijde en niet zwart. De turbo geen bijgeluiden maakt. Neem ook een kenner mee, maak een uitgebreide proefrit, of doe een aankoopkeuring. De auto kan immers technisch ook volledig versleten zijn.

Ik zou zelf echter naar wat anders gaan kijken, bv een benzine of lpg auto, je rijd relatief weinig, en bij een diesel auto met een dergelijke kilometerstand loop je best veel risico op hele dure gebreken.

Bij een auto met een hogere kilometerstand is onderhoud belangrijk en wat er niet op zit kan ook niet stuk, veel grotere benzine motoren zonder turbo en relatief weinig vermogen gaan vaak langer mee. Voor dit budget zou ik gaan kijken naar bijvoorbeeld een Fiat Bravo 1.4 90 pk, Fiat Grande Punto, Ford Focus, of iets dergelijks. Of kijk vanwege de slechte reputatie van de fase 1 naar een Renault Megane 2 fase 2, Laguna 2 fase 2, of een een Citroen C4 1 fase 2. De fase 2 zijn veel beter, maar heel goedkoop vanwege de slechte reputatie van de fase 1. Je hebt wel steeds wat uit te leggen bij feestjes.

Mocht ik toch voor deze auto kiezen. Welke belangrijke onderdelen moet ik dan opletten als dese wel of niet vervangen zijn?

Hij heeft namelijk zn charme mee. Ik heb ook naar andere auto's gekeken maar krijg er niet echt de wow factor bij.

ak2

Gebruiker
Frncs7 zei:
ak2 zei:

Mocht ik toch voor deze auto kiezen. Welke belangrijke onderdelen moet ik dan opletten als dese wel of niet vervangen zijn?

Hij heeft namelijk zn charme mee. Ik heb ook naar andere auto's gekeken maar krijg er niet echt de wow factor bij.

Ik zou gewoon dan een aankoopkeuring bv bij een Vakgarage laten uitvoeren, bij deze kilometerstand kan er immers heel veel mis zijn. Dan weet je gelijk hoe de auto er voor staat, maak ook altijd een uitgebreide proefrit, en luister goed en kijk of alles goed werkt.

Roetfilter, turbo, injectors, koppeling, dubbel massa vliegwiel, wiellagers versnellingsbak, aandrijfassen, schokdempers, dynamo, airco condensor, maar zelfs ook de motor kan versleten/ kapot zijn.

Epica

Gebruiker
Frncs7 zei:
ak2 zei:

Maar waarom perse deze Audi, het enige voordeel is dat hij van bouwjaar 2007 is. Maar gezien je krappe budget, kan je het je veroorloven als je over 2 maanden problemen krijgt en je een rekening krijgt van 1000/1500 euro?

Frncs7

Gebruiker
zombies zei:
Frncs7 zei:
ak2 zei:

Maar waarom perse deze Audi, het enige voordeel is dat hij van bouwjaar 2007 is. Maar gezien je krappe budget, kan je het je veroorloven als je over 2 maanden problemen krijgt en je een rekening krijgt van 1000/1500 euro?

Dat zou ik inprincipe kunnen veroorloven.
Het gaat me niet zeer om dese audi maar dit model.
En de benzine varianten hebben rond dese prijs ook allemaal ruim 225k op de teller dus daar ben ik enigszins huiverig naar.

Maar noem eens een voorbeeld wat eraan zou kunnen zijn over 2 maanden wat 1500 zou kosten. Dan weet ik ook waar ik op zou moeten letten

blues

Gebruiker
In ieder geval...deze 1.9TDI motoren zijn bombestendig (ik heb liever de 1.9tdi dan de problematische 2.0TDI) en als de motor netjes is behandeld zal de koppeling/turbo/dubbel vliegwiel het gerust ook nog wel een tijdje uithouden. Kilometerstanden van 5-6 ton of hoger zijn meestal geen enkel probleem voor een 1.9TDI, bij autoweek klokje rond heb je ze ook rond de 8 ton. Als de auto getuned is kan je wat wel wat eerder problemen met de koppeling verwachten. Gelukkig is het een handbak en geen automaat (automaat heeft vaker problemen).

Schokbrekers worden wel vaak wat minder bij deze kilometerstand, goed te merken met teveel doorveren bij drempels. Uitlaat is vaak (vaak nog orgineel) heel goed bij diesels met hoge kmstanden. Er kan ook wel eens wat speling op dit of dat zitten. Let ook op het profiel van de banden of dat voldoende is.

Je moet wel verwachten dat je vaak wat kleine dingen hebt in de loop der tijd. Schakelaartje stuk, thermostaat, ruitenwissermotortjes, dat soort kleine irritaties. Daar is de kmstand/prijs ook naar.

Wees kritisch bij aanschaf en neem iemand mee die er verstand van heeft. Mooiste zou zijn dat de onderhoudshistorie er bij zit (vaak opvraagbaar bij de garage waar de auto in onderhoud is geweest). Verder heeft de auto minstens 4 privé eigenaren gehad en 1 zakelijk. Op zich niet vreemd voor een auto van 12 jaar oud maar minder is altijd beter. Ter illustratie: door achtereenvolgens 5 eigenaren netjes behandeld is vaak een zeldzaamheid.

Zo op de foto's is hij wel redelijk. Op de detailfoto's van het bedrijf zelf is de middenconsole overigens vrij afgeleefd. onderste gedeelte van de grille wat aangetast. Verder gelukkig niet 'versjonnificeerd'.

Verwacht niets van de restwaarde na een poosje, auto's met dergelijke kmstand zijn dan waard 'wat een gek er voor geeft'.

Epica

Gebruiker
Bij dit soort kilometerstanden kan er van alles stuk gaan zonder dat je het in de gaten hebt. De aandrijfassen, de versnellingsbak, de turbo, delen van de ophanging. Er kan van alles kapot gaan. Maar de 1.6 benzine motor kan je prima kopen zijn ook onverwoestbaar en ook de 2.0FSI is een goede motor. Kijk maar naar klokje rond met de Passat.

Guest
Zelf diesels gereden met hoge kilometerstanden. De kans dat je flink moet gaan investeren om hem op de weg te houden is groot. Hierboven zijn al verschillende dingen genoemd die kapot kunnen gaan, tweemassa vliegwiel, koppeling (ik denk dat die niet zo makkelijk 4 ton mee gaat), verstuivers, roetfilter en alles aan het onderstel. Als je de onderhoudshistorie kunt inzien en ziet dat er al e.e.a. is vervangen kun je de gok wagen, ik zou het zelf niet doen. De auto ziet er overigens wel zeer goed uit voor zijn leeftijd, daar is denk ik wel voor gezorgd.

Nico GTR

Gebruiker
PD diesel, ding blijft wel lopen al dan niet als een echte tractor.

Paar dingen die stuk kunnen....en zeker aangezien die dealeronderhouden is.

Controleer welke kop dit al is, is het nr. 2? Of nr. 3 al of wellicht de eerste nog maar dan gemodificeerd. De laatste is het beste. Een PD diesel tikt zijn verstuivers langzaam maar zeker de kop in. Heel leuk spelletje maar gaat een keer fout.
Brandplaatjes gaan er met 4 ton wel eens uit, start moeilijk, loopt niet helemaal op 4 cilinders. Echt balen niet zo gek duur om te vervangen alleen wel zorgen voor een goed iemand die weet hoe het in elkaar steekt. En vraag dan direct of ze er 12.9 boutjes in zetten van Darkside. De normale 10.9 zijn rekbouten maar gaan soms wel eens stuk met monteren. Dan mag je direct een nieuwe kop monteren aangezien je het echt niet gaat lukken om die uit te boren.

Gelukkig is het een 5 bak dus mocht het dubbel massa stuk gaan direct een enkel massa vliegwiel met een Sachs racekoppeling monteren, dan chip je deze motor met een nieuwe intercooler vrij simpel naar de 180 pk. En dat is ook wel leuk natuurlijk.
Standaard delen houden dit overigens veelal prima vol als er zorg voor is gedragen dat er goed gereden is. Dus dat kan een gok zijn, maar goed....zo duur is een nieuwe koppeling niet. 4 uur werk voor een ervaren iemand.

Ik zou het wel aandurven. (y)

Guest
Dit vind ik ook het mooiste model A3 met wow factor. Enige wat deze mist is automaat en dakraam. Check motor en bak, kijk ff in de olievulopening naar sludge. Als motor en bak goed zijn kan je er met 1000 euro reserve niet echt een buil aan vallen. Waag eens een gokje :)

s velthuis

Gebruiker
Ik zou nooit meer een diesel kopen, kan nooit meer uit.

Maar áls het er dan één moet zijn, dan één van de 'de' oude 1.9 TDI's. De laatste echt goede motoren die VAG gebouwd heeft. Vanaf dan wordt het wegwerpspul. De verpakking om de tor is verder van ondergeschikt belang.

https://www.youtube.com/watch?v=Wk-isKUjWBQ

De oude 1.9 tot 150 pk waren de laatste motoren die VW nog ouderwets overengineered heeft. De talloze tuningsprojecten waarbij het basisvermogen soms meerdere keren over de kop ging en waarbij het blok nog heel blijft ook, zijn daar duidelijke aanwijzingen voor. Bij deze motor was het vaak meer de vraag hoe lang je er zelf eigenlijk mee wilde doen.

Frncs7

Gebruiker
Ik heb de auto inderdaad gekocht begin februari. Heb er absoluut geen spijt van. Heb na een week een kleine beurt laten doen bij de garage die heeft hem nagekeken en wat dingen getest en vertelde mij dat hij zelfde een auto heeft gezien met zo'n hoge KM stand in zo'n goede staat dat is dus mooi om te horen. Helaas ging een kleine 2 weken geleden het motormanagement lampje branden. Wat bleek er was iets mis met de EGR-klep deze wilde nog wel eens ''vasthangen'' dus ben er wel aan het denken om de klep te laten dichten en compleet uit het systeem te halen.

Bedankt allemaal voor de tips

Bovenaan