2026 Ferrari Amalfi (Roma-opvolger)

Jay DoubleYou

Asfaltkampioen
IMG-0307.jpg


Een leuke verrassing zo nog op dit late tijdstip! De opvolger van de Ferrari Roma, Amalfi!
Ik ga niet allerlei tekst kopiëren van andere sites van automagazines, daarvoor wacht ik liever op het nieuws van AutoWeek zelf! Op YouTube komen er ook steeds meer filmpjes tevoorschijn, dus het zal morgen wel écht officieel zijn. Voor nu alvast een screenshot van de site van
Ferrari zelf, en dit topic zal nog aangevuld worden met foto’s en meer info over de auto zelf!




























 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Mooie toevoegingen hierboven! Ik vind ‘m zelf beter geslaagd dan de Roma. Bij AutoWeek nu ook op de voorpagina…

FERRARI AMALFI: STRAKKER, STERKER EN SCHERPER DAN ROMA

VAN ROMA NAAR AMALFI

Vergeet de Ferrari Roma. Dit is zijn opvolger: de Ferrari Amalfi! Hoewel Ferrari er een nieuwe naam aan hangt, is de Ferrari Amalfi niet volledig nieuw. Dat verklaart dan ook direct waarom hij zo sterk op de Roma lijkt.

Highlights Ferrari Amalfi


  • Roma-opvolger
  • Nieuwe voor- en achterkant én nieuw interieur
  • Twinturbo V8 met 640 pk
  • Amalfi Spider volgt
Ferrari vindt het prettig om een model gelijktijdig met een facelift een nieuwe naam te geven om de vernieuwde versie van het origineel te onderscheiden. De Ferrari Roma die eind 2019 werd gepresenteerd, vindt nu opvolging in deze Ferrari Amalfi. Althans, dat gaat op voor de Roma Coupé. Die ging in 2024 namelijk al uit productie, terwijl de pas 2023 gelanceerde open versie - de Roma Spider - nog naast deze Amalfi wordt gevoerd. Die moet op termijn natuurlijk ook het veld ruimen voor een Amalfi-geheten opvolger.

Net als bij veel modellen van het merk het geval is, vernoemt Ferrari de Roma-opvolger naar een stad of regio. In het geval van deze vernieuwde Italiaan is dat niet Californië, Portofino, Modena, Maranello of Daytona, maar een prachtig klein stadje aan de Amalfikust. Geen omschrijving van het aantal cilinders of van het feit dat de auto 'supersnel' is in de naam dus. Maar rap, dat is -ie zeker.


Veel anders

Voordat we de specificaties doornemen, wandelen we digitaal een rondje om de auto. Net als de warm ontvangen Roma is de Ferrari Amalfi voor velen vast ook een visuele traktatie. Gelukkig voor wie de Roma een plaatje vond: de Amalfi lijkt er nog heel sterk op, al is het hele front bijvoorbeeld nieuw. De volledig nieuwe koplampen worden visueel met elkaar verbonden door een zwarte strip. De traditionele grille die de Roma had, vind je op de Amalfi niet terug. Althans, niet in die vorm. De opening in de bumper is bij de Amalfi veel groter, ook harkt de Amalfi koeling binnen via de sleuven die zich direct boven de koplampen bevinden. Niet alleen zijn de koplampen en de bumpers anders: ook de motorkap is vernieuwd. Kijk maar eens naar de powerdome. Die verhoging in het midden van de motorkap is breder en is aan de bovenzijde ditmaal sterk afgeplat. Met zijn nieuwe front sluit de Amalfi visueel netjes aan bij de 12 Cilindri.

Wie snel kijkt, ziet aan de achterzijde mogelijk weinig nieuws. Wie goed kijkt, ziet dat er toch veel is veranderd. Het concept van achterlichten van de Roma blijft overeind, maar de uitvoering is anders. Ook hier dus aan weerszijden van de kont een set van twee horizontale achterlichten, al zit er ditmaal een kaarsrechte horizontale 'kap' overeen. Ook anders is de plaatsing van de kentekenplaat. Die zit niet meer in de achterklep, maar centraal in de achterbumper. Ook de achterklep is dus nieuw van vorm, het plaatwerk aan weerszijden ervan ook. Ferrari gaat niet mee in de gekte om de merk- of modelnaam in koeienletters op de achterzijde uit te schrijven. Hier dus gewoon het trotse steigerende paard als optische traktatie voor wie erachter rijdt.


Interieur

Ín de Ferrari Amalfi verandert meer. Het hele dashboard is namelijk nieuw. Van de overkapping en de aan weerszijden daarvan ondergebrachte uitstroomopeningen van de klimaatregeling tot het infotainmentscherm en de stoelen. Het vrij hoog geplaatste verticale infotainmentscherm van de Roma maakt plaats voor een lager gepositioneerd horizontaal georiënteerd exemplaar. Het display dat zich recht voor de bijrijder bevindt, krijgt een vergelijkbare omlijsting als het instrumentarium. De hoog oplopende middentunnel van de Roma keert niet terug. Centraal in de lagere nieuwe versie zien we het Ferrari-logo, de fraai geboetseerde en naar het schakelpatroon van een gated handbak verwijzende bedieningselement om de achttraps automaat met twee koppelingen mee aan te sturen.


Specificaties

Net als voorganger Roma heeft ook de Ferrari Amalfi een 3.855 cc grote V8 met twee turbo's. Die dubbelgeblazen achtcilinder stampt ditmaal niet 620 pk, maar 640 pk en naar de achterwielen. Het maximum koppel is met 760 Nm ongewijzigd, evenals het toerengebied waarin dat beschikbaar is (3.000 - 5.750 tpm). Het extra vermogen is onder meer afkomstig uit anders afgestelde turbo's, maar er is meer. Zo zijn de nokkenassen nieuw, maakt de krukas plaats voor een nieuw exemplaar en moet zelfs het motorblok zelfs lichter zijn dan ooit.

Wie de Amalfi op z'n staart trapt, moet 'm in 3,3 seconden vanuit stilstand aan een snelheid van 100 km/h kunnen helpen. De Roma deed een verwaarloosbare 0,1 tel langer over die sprint. De 200 km/h staat in 9 seconden op de klok (Roma: 9,3 s). De topsnelheid van de Amalfi bedraagt 320 km/h. Ferrari geeft de Amalfi onder meer brake-by-wire-technologie,

Als toevoeging en vergelijk een afbeelding van de (pas) in 2023 gelanceerde Roma Spider, die mag naast de Amalfi nog even mee en zal op den duur worden opgevolgd door de Amalfi Spider…
256938547
 
Laatst bewerkt:
Denk dat ik de Roma mooier vind. Vooral de diffuser van deze Amalfi steekt wat veel uit. Niet dat het me heel erg zou tegenhouden deze auto te kopen. Ik kan er wel mee leven, en voor de rest ziet de Amalfi er okay uit!
 
Denk dat ik de Roma mooier vind. Vooral de diffuser van deze Amalfi steekt wat veel uit. Niet dat het me heel erg zou tegenhouden deze auto te kopen. Ik kan er wel mee leven, en voor de rest ziet de Amalfi er okay uit!
 
Ook gewoon weer knoppen ipv die goedkope haptische meuk.
  • Ferrari’s touch-sensitive controls on the steering wheel can now be replaced with physical buttons.
  • The retrofit is compatible with the Roma, Purosangue, 296, SF90, and 12Cilindri models.
  • The change debuted in the hardcore 296 Speciale and is also found in the new Amalfi.
 
Bijna is net zoveel als helemaal niet. Ik zie geen exterieurdeel dat hetzelfde is.

Verder een prachtige auto, mooie evolutie van de Roma en met afstand de mooiste Ferrari. Een verademing, naast alle overdesigned auto's...
 
Terug
Bovenaan