• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Škoda Kamiq

Rutger DC

Gebruiker
[size=medium]ŠKODA KAMIQ – the new city SUV[/size]

Mladá Boleslav, 26 February 2019 – ŠKODA is adding a third model to its European SUV portfolio: the ŠKODA KAMIQ. Just like with the successful ŠKODA KODIAQ and KAROQ, the name KAMIQ also originates from the language of the Inuit people who live in northern Canada and Greenland: it means something that fits perfectly. Sitting in the growing city SUV segment, the ŠKODA KAMIQ perfectly combines the advantages of a sport utility vehicle – such as higher ground clearance and an elevated seat position – with the agility of a compact car. With an emotive design, state-of-the-art assistance and infotainment systems, a generous amount of space and numerous Simply Clever features, the new KAMIQ equally fulfils the needs of both family- and lifestyle-oriented customers.

ŠKODA AUTO CEO, Bernhard Maier, said, “By introducing the ŠKODA KAMIQ, we are completing our successful European SUV portfolio at the lower end. As our first city SUV, the ŠKODA KAMIQ will captivate new customer groups for the ŠKODA brand and it is therefore an important component of our model campaign. The ŠKODA KAMIQ offers an attractive overall package and combines SUV typical characteristics such as the elevated seat position and a good view of the road with agile handling, an emotive design, a high level of safety and state-of-the-art connectivity. Furthermore, its generous amount of space and many Simply Clever features make it a real ŠKODA.”

ŠKODA KAMIQ – the new city SUV

The ŠKODA KAMIQ continues the successful SUV design language from the KODIAQ and the KAROQ and comes with new visual highlights such as the split headlights featuring the daytime running lights above the main headlights. The city SUV is based on the modular transverse matrix (MQB ) and, with a length of 4,241 mm, offers the ŠKODA-typical generous amount of space. Modern assistance systems, environmentally friendly and efficient drive systems, the latest infotainment systems and state-of-the-art connectivity solutions ensure the ŠKODA KAMIQ perfectly fulfils the requirements of modern individual mobility – all whilst further consolidating the emotiveness of the ŠKODA brand.

The name KAMIQ continues the already familiar nomenclature of ŠKODA SUV models. The names of the larger models, the ŠKODA KAROQ and ŠKODA KODIAQ, both also start with the letter K and end in a Q.

“With the expansion of our SUV family, we have not only focused on a uniform design language, the clear line of the names containing a K and a Q also accentuates the coherence and has a high recognition value. In the language of the Inuit, KAMIQ embodies something in which you feel comfortable in any situation and that has its own character. That suits this car perfectly,” explained Alain Favey, ŠKODA AUTO Board Member for Sales and Marketing.

With the KAMIQ, ŠKODA is tapping into a new, younger target group that pursues a modern, adventure-oriented lifestyle in the increasingly popular city SUV segment. Apart from a car’s off-road appearance, a high level of efficiency is especially important in this segment and the KAMIQ is therefore exclusively available with front-wheel drive.

Bron: https://www.skoda-storyboard.com/en/press-releases/skoda-kamiq-the-new-city-suv/

Skoda_Kamiq_1_21_5c7460f9680da.jpg

Skoda_Kamiq_1_19_5c7460f8ef4e1.jpg

Skoda_Kamiq_1_20_5c7460f92f2ad.jpg

Skoda_Kamiq_1_41_5c7460f9d2be4.jpg

Skoda_Kamiq_1_50_5c7460fa17006.jpg

Skoda_Kamiq_1_40_5c7460f99c0e3.jpg

Skoda_Kamiq_1_01_5c7460f8b5b01.jpg

Skoda_Kamiq_1_00_5c7460f85c932.jpg

Skoda_Kamiq_2_20_5c7460fc5cd50.jpg

Skoda_Kamiq_2_22_5c7460fcdfef8.jpg

Skoda_Kamiq_2_61_5c7460fe30a5d.jpg

Meer foto's: https://www.auto.cz/skoda-kamiq-terenniho-sourozence-scaly-jsme-si-prohledli-nazivo-127920

Wulp

Gebruiker
De mooiste van de drie compacte SUV's van VAG. De Arona ziet er vreselijk belegen uit en de T-Cross vind ik een beetje net niet

2019-skoda-kamiq.jpg

2019-skoda-kamiq.jpg

2019-skoda-kamiq.jpg

2019-skoda-kamiq.jpg

2019-skoda-kamiq.jpg

2019-skoda-kamiq.jpg

2019-skoda-kamiq.jpg

2019-skoda-kamiq.jpg

2019-skoda-kamiq.jpg

Alle foto's: https://www.netcarshow.com/skoda/2020-kamiq/

Interieur saai maar schermen zijn wel mooi rustig. Kan Toyota nog wat van leren

Wulp

Gebruiker
Op de AW video vind ik hem overigens alweer tegenvallen. Hij oogt bijna gelijk aan een Scala, meer een station dan een SUV.

LpvB60V.jpg

De Vision X had trouwens nog wel zwarte wielkastranden en dat zag er toch wel stoerder uit

Skoda-Vision_X_Concept-2018-1024-01.jpg

Skoda-Vision_X_Concept-2018-1024-02.jpg

DeeTwee

Gebruiker
Nou, doe mij maar een Arona of een T-Cross, als het dan echt moet. Die stralen dan tenminste nog íets uit. Die Seat heeft nog een gestroomlijnd front en suggereert iets van sportiviteit met de accentuering bij de achterwielen en over de flanken, wat ook deels opgaat voor de VW, die bovendien in kekke kleurtjes te krijgen is. Deze homp Tsjechische klei is hooguit hier en daar minimaal geboetseerd, oogt nergens vlot of sportief, doet een misplaatse poging om quirky te zijn met de van Citroen en Hyundai gejatte koplampopstelling. Net niks om te naar te kijken, blegh. Maar het zal wel reuzepraktisch zijn.

Rutger DC

Gebruiker
De zoveelste belegen auto uit de Skoda-stal, dit straalt wat mij betreft wederom niets uit en de auto ontbeert de SUV-uitstraling, omdat het inderdaad meer een iets hoger op de poten gezette Scala of Fabia Combi om te zien is. De voorganger van deze auto, de Yeti (die is half door de Karoq, half door de Kamiq opgevolgd), had wel karakter en een heel eigen uitstraling. Helaas bleken onvoldoende klanten daar trek in te hebben.

D Elzinga

Gebruiker
Rutger DC zei:
De voorganger van deze auto, de Yeti (die is half door de Karoq, half door de Kamiq opgevolgd), had wel karakter en een heel eigen uitstraling. Helaas bleken onvoldoende klanten daar trek in te hebben.

Voor een korte periode had Skoda redelijk wat modellen (de Fabia, de Roomster, de Yeti) die een familiegezicht hadden, maar duidelijk van elkaar en andere merken binnen de stal verschilden. Nu echter vervalt ook Skoda tot "we passen kleine variaties op hetzelfde design op zoveel mogelijk verschillende modelletjes toe" en vind ik er maar weinig meer aan. Tevens zie ik mede daardoor ook steeds minder zwaarwegende redenen om, anders dan smaakgemotiveerd, te kiezen voor een Skoda in plaats van een Seat of Volkswagen. Of andersom.

DeeTwee

Gebruiker
Rutger DC zei:
De zoveelste belegen auto uit de Skoda-stal, dit straalt wat mij betreft wederom niets uit en de auto ontbeert de SUV-uitstraling, omdat het inderdaad meer een iets hoger op de poten gezette Scala of Fabia Combi om te zien is. De voorganger van deze auto, de Yeti (die is half door de Karoq, half door de Kamiq opgevolgd), had wel karakter en een heel eigen uitstraling. Helaas bleken onvoldoende klanten daar trek in te hebben.

De Yeti was inderdaad een leuke auto. Praktisch, stoer en met een mooie, herkenbare neus (zeker pre-facelift iig). Verkocht 'ie echt zo matig?

Timo

Gebruiker
Skoda persbericht zei:
In the language of the Inuit, KAMIQ embodies something (...) that has its own character. That suits this car perfectly

EnviousEverlastingAmazonparrot-size_restricted.gif

De volgende vormeloze SUV uit de VAG-stal. Wat een zielloze treurnis.

amelse

Gebruiker
Voor het soort auto ziet hij er in mijn ogen niet verkeerd uit. Het lijkt me een ruime en comfortabele gezinsauto voor (hopelijk) niet te veel geld.

GT 1973

Gebruiker
Ik denk dat de fletse rode kleur niet meewerkt aan een eerste goede indruk. Op andere foto's ziet de auto er een stuk acceptabeler uit.

Mach1

Gebruiker
Ik vind het een leuke toevoeging in het segment, veel beter dan de Arona en iets beter dan de T-Cross. Denk dta er op termijn nog wel een versie met zwart plastic gepresenteerd wordt. .

michel1975

Gebruiker
Ik vond die koplampen bij de Jeep al niets en nu doet Skoda het nog even dunnetjes over. Over de inruilbaarheid gesproken. Ik typte in de vorige keer al Seat in in plaats van Skoda. Doe me dan maar de T-Roc.

HarrieD

Gebruiker
Best een aardige auto, maar het is toch eeuwig zonde dat Skoda de originele Yeti vervangen heeft door een paar vrij anoniem vormgegeven modellen als de Karoq en deze Kamiq.
De Yeti is zoveel leuker om te zien.

Rutger DC

Gebruiker
f217cfbe-ca26-4c3c-bff8-72193a9afd61_630_w0.jpg

Denk dat het gebrek aan SUV-uitstraling 'm wel een beetje parten kan gaan spelen. Het lijkt gewoon een Scala met iets andere daklijn en dakrails. De auto heeft ook gewoon de deuren van de Scala, zoals de Stonic overigens de voordeuren van de Rio heeft, de Duster de voordeuren van de Sandero/Logan en de Arona beide deuren van de Ibiza. De leek valt zoiets echter niet op.

Rutger DC

Gebruiker
skoda_kamiq_2588b.jpg

img_6181-4698a968557d1a8d7819f3905be27129.jpg

img_6179-c6ba6bd0d3302f70b8e66c42c553fd8a.jpg

img_6173-499368b204035c624f8775fe37140f7b.jpg

886a35bf-skoda-kamiq-1.jpg

540d87b9-skoda-kamiq-4.jpg

888b8e78-skoda-kamiq-15.jpg

23688243-skoda-kamiq-14.jpg

Meer foto's:
https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-geneva-motor-show/new-skoda-kamiq-crossover-nissan-juke-rival-revealed
https://www.auto-motor-i-sport.pl/wydarzenia/Skoda-Kamiq-Genewa-2019,36169,3
https://www.carscoops.com/2019/03/skoda-kamiq-one-boldly-styled-subcompact-crossover/

Wheel Critic

Gebruiker
Zonde: weer eens een fraaie concept in een suffe productieversie geëindigd :(
En wat staat dat ding hoog op zijn poten.

GT 1973

Gebruiker
Er zijn mooiere SUV's, zoals de Mazda CX3 en de Renault Captur, maar vooral ook veel lelijkere SUV's, zoals de Opel Mokka en de Peugeot 2008. De Kamiq heeft bestaansrecht door niet echt lelijk te zijn en de binnenruimte van een C-segmenter te bieden. Als mijn pa zijn Ford C-max wil inruilen, zou ik de Kamiq een zeer geschikte auto voor hem vinden.
De Kuga waar hij nu op oogt is eigenlijk veel te groot en te zwaar.

Rutger DC

Gebruiker
skoda-kamiq-1-750x410.jpg

skoda-kamiq-3-750x410.jpg

skoda-kamiq-2-750x410.jpg

skoda-kamiq-8-750x410.jpg

skoda-kamiq-7-750x410.jpg

skoda-kamiq-6-750x410.jpg

skoda-kamiq-5-750x410.jpg

Bron: https://www.auto-moto.com/salons/salon-de-geneve-2019/skoda-kamiq-se-revele-a-geneve-204361.html

Kristian2

Gebruiker
Best een nette auto. In het interieur valt mij de ouderwetse handrem valt op in het bijzonder vanwege de lelijke en goedkope afwerking. Zit een (nep)lederen hoesje overheen gedrukt maar dat lijkt net te kort en sluit daardoor niet aan.

Wulp

Gebruiker
Prijzen zijn nog niet bekend maar bv de Mazda CX-30 ziet er van binnen zoveel meer hoogwaardiger uit. Krijg je ook nog eens standaard een viercilinder voor terug

HarrieD

Gebruiker
Ik vind dit wel de mooiste van de drieling T-Cross, Arona, Kamiq. Ben ook wel benieuwd naar de trekgewichten. Als het trekgewicht 1200 kg is komt deze Kamiq op mijn lijstje.
Hierboven wordt de nieuwe CX30 als alternatief genoemd, maar ik denk eerder dat de CX3 met de prijs in het achterhoofd een concurrent is.
Er is in ieder geval een hoop te kiezen in deze klasse.

iDS

Gebruiker
Wat een mooie...groene kleur!
Voor de rest: geslaagde achterzijde, en voor een wagen uit de Volkswagenstal een fris dashboard. En dan houdt het ook op:
Veruit de minst geïnspireerde toepassing van de verlichting in 'twee verdiepjes' ooit. En dan die zijkant...zo tekent een vijfjarige een auto, niet het minste spatje creativiteit. Wat een treurnis.

Curlew

Gebruiker
Q7sKgzv.jpg

Ps6qOwG.jpg

TEGZhIg.jpg

IXSb360.jpg

cNzx6QU.jpg

5KVENlx.jpg

AI4OEyE.jpg

hnEghPc.jpg

uEfLCND.jpg

Nieuwe persfoto's: https://www.netcarshow.com/skoda/2020-kamiq/

Oei, dit ziet er wel erg suf en gedateerd uit. Wat een tegenvaller na de concept car

D Elzinga

Gebruiker
Middle of the road generieke straatvulling. Tevens is er niet zo gek veel "crossover" aan. Dakrails vind je op sommige estates ook wel, heel hoog op z'n wielen staat hij niet, en verder zijn er gewoon niet zo gek veel offroad-wannabe achtige elementen aan te ontdekken.

D Elzinga

Gebruiker
Barri zei:
Crossover is toch de term waar alles onder valt wat niet in een ander bakje valt? :)

Maar er zit altijd een zeker suv-achtig sausje aan auto's die die term dragen. Of mogen we een vierdeurscoupe ook een crossover noemen omdat het zowel een sedan als een coupe moet zijn? Volgens mij niet.

Artisan

Gebruiker
Ai.
Zou NIET zeggen dat deze auto bestemd is voor 2020.
1990 had ook gekund. Qua design. Redelijk onbeholpen.
Dan liever een consequente rechthoek als de Tiguan.

Curlew

Gebruiker
3510466f-2020-skoda-kamiq-eu-spec-infographics-1.jpg

a730891b-2020-skoda-kamiq-eu-spec-infographics-13.jpg

be1dc7c6-2020-skoda-kamiq-eu-spec-infographics-14.jpg

Meer foto's: https://www.carscoops.com/2019/08/scan-every-inch-of-skodas-2020-kamiq-in-mega-gallery/

Wheel Critic

Gebruiker
Waarom geen logo meer op de achterklep. Volvo na-apers!
Die vouw in de deur lijkt trouwens net op een parkeerschade. Paaltje meegepikt.
Hoe meer foto's ik er van zie hoe suffer ik het hok vind. Maar de rest van de VAG kleine SUV familie (Arona en T-Cross) is ook niet veel soeps imo.

Barri

Moderator

Dat rallye green blijft gaaf. Tof dat ze dat nog leveren! Jammer dat je het nooit ziet...

Guest
Zeer goedkope budget uitstraling voor te hoge vraagprijs. Meer Dacia ontwerp en eigenlijk doe ik daar Dacia inmiddels mee tekort.

Mits2012

Gebruiker
Ik heb zelf een Skoda gereden, maar de laatste ontwerpen kunnen mij niet meer bekoren met die laag getrokken grille. De hoogte van 1,53 meter voor de Kamiq is bijna dezelfde als voor C-segmenter Nissan Pulsar met 1,52 meter. Om hoog te zitten hoef je de Kamiq dus niet echt te kopen, dan kom je toch bij de T-cross terecht van het merk waar net een kapitaal is uitgegeven aan een gewijzigd merklogo dat niemand zal opvallen zonder de oude er naast te zien. Smaken verschillen, maar de proporties van de Kamiq kloppen niet echt naar mijn idee. Qua verhoudingen is het een te heet gewassen BMW x1 van de 1e serie met die lange neus. Maar goed wanneer je in de auto zit zie je niet hoe lelijk hij van buiten is.... Nee, de Kamiq vind ik geen aanwinst op de weg, bovendien heeft hij van die verschrikkelijk lelijke richtingaanwijzers die a la Audi en Volkswagen de richting in de richtingaanwijzer aanwijzen. Zou je dat ook kunnen omdraaien? Een rechterrichtingaanwijzer waarvan de lampen van buiten naar binnen bewegen alsof je naar links wilt? Zou grappig zijn. Totaal overbodige onzin. Laat de richtingaanwijzers gewoon knipperen. Dat is gewoon duidelijk en uniform.

GT 1973

Gebruiker
Qua uiterlijk vind ik het net een opgeblazen Fabia Estate. Maar in bijna alles overlapt de Kamiq met de Scala. Koop je met je verstand, dan zou je beter een Scala kunnen kopen. Alleen kopen heel weinig mensen een auto met hun verstand.

MBdoubleyou

Gebruiker
"Zeer goedkope budget uitstraling voor te hoge vraagprijs"

Cdlop, jij hebt de prijzen blijkbaar al. Misschien kan je ze even op het forum zetten?

Rutger DC

Gebruiker
Zoals de Seat Arona en Kia Stonic is de Skoda Kamiq eigenlijk een aangepaste hatchback, de Arona is gewoon een soort Ibiza Cross (met dezelfde voor- en achterdeuren), de Stonic heeft de voordeuren van de Rio en de Kamiq heeft de voor- en volgens mij ook achterdeuren van de Scala. Een goedkope oplossing om ook een compacte crossover te kunnen aanbieden, maar de hoge instap (en SUV-uitstraling?) moeten ze waarschijnlijk stuk voor stuk ontberen. De Dacia Duster bewijst ondanks de Sandero/Logan-voordeuren dat het wel kan!

Skoda had met de Yeti en Roomster nog niet zo lang geleden een tweetal frisse modellen en de vorige Superb (pre facelift) was als hatchback-sedan met zijn Twindoor misschien smaakgevoelig, maar een behoorlijk eigenzinnige verschijning. Van de nieuwste Skoda-modellen kan ik niet kouder of warmer worden, het kan ermee door en daar is alles mee gezegd. Alleen de Octavia kan me nog bekoren als een no nonsense Skoda met als hatchback een carrosserieconcept die door concullega's vaarwel is gezegd in het C-segment en als stationcar een prettig uitgebalanceerde vormgeving, wat nog niet zo eenvoudig blijkt voor veel concurrenten. De Citigo, met zijn sympathieke, simpele kei car-achtige vormgeving, vind ik ook wel te pruimen.

GT 1973

Gebruiker
Veel mensen hebben het erover hoe leuk de Yeti en Roomster waren, alleen vrijwel niemand kocht ze. Dan is het logisch dat Skoda het over een andere en normalere boeg gooit.

iDS

Gebruiker
Artisan zei:
Ai.
Zou NIET zeggen dat deze auto bestemd is voor 2020.
1990 had ook gekund. Qua design. Redelijk onbeholpen.

Tja, men beweert zo graag dat auto's van VW AG tijdloos vormgegeven worden...dus misschien inderdaad in 1990 ontworpen :LOL:

Veel mensen hebben het erover hoe leuk de Yeti en Roomster waren, alleen vrijwel niemand kocht ze. Dan is het logisch dat Skoda het over een andere en normalere boeg gooit.

Die hadden waarschijnlijk teveel karakter voor de typische Skoda koper. Het waren inderdaad frisse verschijningen in het gamma. Misschien moet Seat zich daar maar op toeleggen, dan zie je tenminste wat onderscheid met het Skodagamma en komt er opnieuw wat zuiderse flair doorsijpelen.

Rutger DC

Gebruiker
GT 1973 zei:

Dat zal niemand ontkennen. Onze meningen doen er voor Skoda misschien niet zo toe, maar het feit dat Skoda bewust kiest voor dit soort doorsnee design, gespeend van enige eigenzinnigheid en daarmee een grote doelgroep weet aan te spreken, verandert die mening niet.

Bovenaan