Mag je hier afslaan?

Gepost door Carkiller 
Bijna dagelijks is het raak op mijn route van werk naar huis, na de bocht staat er iemand stil midden op de 80 km weg wachtend op tegenliggers om vervolgens af te slaan.
Is iets te zien of bezichtigen of zo op die plek, altijd wel activiteit daar. Inmiddels bij mij wel bekend, maar kan me voorstellen dat het nog wel eens mis gaat zeker met de bocht.

Ik denk dat het niet mag want doorgetrokken streep, en 2 km verder is een rotonde waar je veilig kan keren.
Heb ik het juist?

Google maps

Het gaat dus om de rijrichting waar je naar kijkt, mensen slaan er af naar links dat weggetje in.

Ik denk dat je gelijk hebt, je mag niet over een doorgetrokken streep. Bij veel wegen hier wordt de streep even onderbroken (of lange strepen met korte tussenpozen) bij een kruising, dus zou ik aannemen dat je hier (vanuit jouw perspectief) niet naar links mag. Die blauwe Kangoo zou dan andersom ook alleen rechtsaf mogen slaan.
afentoe
Ik denk dat je gelijk hebt, je mag niet over een doorgetrokken streep. Bij veel wegen hier wordt de streep even onderbroken (of lange strepen met korte tussenpozen) bij een kruising, dus zou ik aannemen dat je hier (vanuit jouw perspectief) niet naar links mag. Die blauwe Kangoo zou dan andersom ook alleen rechtsaf mogen slaan.

Dit is even verderop.

Maps

Maar die Mercedes met zijn neus de andere kant op is vast niet achteruit aan komen rijden...
Het stomme is dan weer, daar kom je ook uit een bocht en is een zelfde soort weggetje. Waarom daar dan wel streep onderbroken en bij de eerste situatie niet...

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-09-2020 18:08 door Carkiller.
Ik denk dat het wel mag, maar het is niet 'afslaan'. Bij de plekken elders op de weg waar je kunt afslaan, en waar de dubbele streep dus onderbroken is, is duidelijk een kruising: de voorrangsborden worden er bijv. herhaald. Hier worden die borden niet herhaald, het is dus geen kruising.

Maar het is wel een inrit/uitrit. En volgens mij zal je daar toch mogen in- en uitrijden.
Ook daar wordt dan, of behoort dan, de dubbele streep onderbroken te zijn......
Carkiller
afentoe

Dit is even verderop.

Maps

Maar die Mercedes met zijn neus de andere kant op is vast niet achteruit aan komen rijden...
Het stomme is dan weer, daar kom je ook uit een bocht en is een zelfde soort weggetje. Waarom daar dan wel streep onderbroken en bij de eerste situatie niet...
Omdat het onoverzichtelijk is door die bocht. Dat stukje verderop maakt het verschil ook duidelijk.

Carkiller
Bijna dagelijks is het raak op mijn route van werk naar huis, na de bocht staat er iemand stil midden op de 80 km weg wachtend op tegenliggers om vervolgens af te slaan.
Is iets te zien of bezichtigen of zo op die plek, altijd wel activiteit daar. Inmiddels bij mij wel bekend, maar kan me voorstellen dat het nog wel eens mis gaat zeker met de bocht.
Allemaal viezeriken zijn het! grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-09-2020 18:27 door Beros.
Natuurlijk mag je hier niet afslaan.
Een doorgetrokken streep en helemaal een dubbele mag je nooit overschrijden, dus absoluut verboden op de foto.
Als het wel zou mogen zou de doorgetrokken streep even afgewisseld zijn door een onderbroken streep, zoals je vaak bij inritten e.d. ziet.
Scherp Beros, nooit gezien dat bord.big smile smiley
Beros
Carkiller
afentoe

Dit is even verderop.

Maps

Omdat het onoverzichtelijk is door die bocht. Dat stukje verderop maakt het verschil ook duidelijk

Juistem! thumbs up
P.S., over die Mercedes: dat het niet mag meent niet per definitie dat men het niet doet. Wie zonder zonde is...
Maar in de bocht zelf, heel klein stukje terug...

Maps

Daar is geen linksaf, maar mag je wel oversteken en naar links de weg op draaien als boer of zo. En door de struiken zie je dat heel lastig.

Maps

Ik vind het niet zo consequent.
Die boer slaat een paar keer per jaar af naar zijn land (en die heeft een economisch belang). Dat andere paadje leidt naar een stel boten en volkstuinen. Daar slaan een paar keer per dag mensen af.
Carkiller
Maar in de bocht zelf, heel klein stukje terug...

Maps

Daar is geen linksaf, maar mag je wel oversteken en naar links de weg op draaien als boer of zo. En door de struiken zie je dat heel lastig.

Maps

Ik vind het niet zo consequent.

Consequentie zit hem misschien wel in de gevaarsetting?
Ene wel, want van twee kanten benaderbaar en overzichtelijk
Andere niet, want vlak na het uitkomen van een (scherpe) bocht
Heel simpel: een doorgetrokken streep mag niet overschreden worden. Ook niet om af te slaan, wat op zo'n weg zonder voorsorteervak eigenlijk nog gevaarlijker is dan inhalen.
Zoals je al aangaf, het gaat een keer goed mis. De vraag is dus WIL je dat risico wel? Zelf zou ik liever standaard doorrijden naar de rotonde en daar keren . Ik weet niet hoe die boer dat doet maar ik hoop niet dat hij met groot materiaal die 80 weg op gaat om bij zijn land te komen. Zo te zien is het wel grasland maar een balenpers kan ook hard aankomennut smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.