Op het laatste moment richting aangeven

Gepost door Renault Zoe 
Pietzoveel
Die motorrijder of gehaaste automobilist die er nog rechts langs wil.... (en dan 3 auto's verderop weer invoegt)
Die moet dan reeds over de vluchtstrook gereden hebben om dat voor elkaar te krijgen, die verdient het om in de berm geduwd te worden. winking smiley
Nee nee, we gaan zeker niet iemand uitschelden.

Terence
Autoweek moderator

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-06-2020 23:52 door Terence.
Hahaha, en als men je niet onderbouwde mening niet deelt moet je vooral naar persoonlijke beledigingen grijpen. Dat maakt je punt veel sterker. nut smiley
MWH
Hahaha, en als men je niet onderbouwde mening niet deelt moet je vooral naar persoonlijke beledigingen grijpen. Dat maakt je punt veel sterker. nut smiley

als je reageert met, bedankt maar ik ga niks veranderen, dan zeg je feitelijk: ik leef alleen op de wereld, i don't fucking care, waar ik rij rij ik en andere mensen passen zich daar maar op aan. Dus ja dan pak ik hem op z'n persoonlijkheid ja ;-)

Nee dat doe je dus niet.

Terence
Autoweek moderator

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-06-2020 23:53 door Terence.
Het is een communicatiemiddel wat aangeeft dat u van richting wil veranderen.

Als u *NIET BEGRIJPT* dat communicatie in het verkeer belangrijk is, is het waarschijnlijk beter dat u uw rijbewijs inlevert.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-06-2020 23:55 door Terence.
rke
Het is een communicatiemiddel wat aangeeft dat u van richting wil veranderen.

Als u te dom bent om te begrijpen dat communicatie in het verkeer belangrijk is, is het waarschijnlijk beter dat u uw rijbewijs inlevert.

+1
ZE40
haarr
Renault Zoe
Klopt, het is geen concrete wet, maar je bent een asociale hond als je de one touch functie op het laatste moment gebruikt bij het uitvoegen.

Prima dan. Ik ga het niet veranderen omdat iemand zonodig niet wil opletten. Bij het begin van de uitvoegstrook de oneindige touch en dat is het. Duidelijk zat.

In de volksmond ben je dus een luie en asociale drol. Gelukkig past die opgevoerde Skoda ook prima bij je karakter. Stereotype Audi rijder

Gaat 'ie een beetje, vriend? thumbs down Hitte is je naar de bol gestegen denk ik, koel glaasje fris en even uit de zon gaan zitten. (OP kan er ook wel wat van, overigens, mocht je dat niet zelf zijn. Wat gek, naam staat in mijn quote anders dan in het draadje zelf? Ik pas niks aan)
On topic: wat een ouderwets zeikdraadje weer. Er is volgens mij niks verboden aan wat haarr doet, ik doe zelf precies hetzelfde. Als jij het klaar krijgt dan al achter mij te rijden voeg jij te vroeg uit. En wij rijden een Opel, voordat je weer met koosnaampjes komt.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-06-2020 16:21 door afentoe.
Ik geef juist op tijd richting aan, laat dan zien wat ik wil gaan doen. Gluur dan nog eens in alle drie de spiegeltjes en pas als ik denk dat het kan verander ik van richting. Ik heb een tijd aan een buitenweg gewoon waar gewoon 100 werd gereden dan leer je wel op tijd richting aan te geven ( gelukkig lag er ook een breed fietspad langs, op een oude ochtend is de oude schicht niet zo snel en dan pakte ik eerst een stuk fietspad voor ik bij de buren 200 meter verderop de weg opdraaide) het verkeer is geven en nemen en je wil allemaal weer op tijd en heel thuis komen.
Wat een gezever over die knipperlampjes.... dat fietsers bijna nooit meer richting aan geven (en de overige verkeersregels ook domweg negeren) is blijkbaar al volledig geaccepteerd?
Daar erger ik mij namelijk veel meer aan.
Muddy Bandit
Wat een gezever over die knipperlampjes.... dat fietsers bijna nooit meer richting aan geven (en de overige verkeersregels ook domweg negeren) is blijkbaar al volledig geaccepteerd?

1 groot verschil; een fietser hoeft geen rijbewijs te halen. Een automobilist wel, die wordt geacht de regels te kennen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-06-2020 17:21 door ZE40.
ZE40

1 groot verschil; een fietser hoeft geen rijbewijs te halen. Een automobilist wel, die wordt geacht de regels te kennen.

Een rijbewijs zegt ook alleen maar dat de houder ooit eens een keer heeft laten zien dat die volgens de toen geldende regels kan rijden.
Puur een eenmalige momentopname, en als je het daarna verder maar niet al te bont maakt gewoon levenslang geldig.
De waarde van dat pasje is voornamelijk symbolisch, net zo symbolisch als het fietsdiploma wat velen op de basisschool gehaald hebben.
Maar geven de 18+ fietsers (meestal wel in bezit van een rijbewijs) bij jou in de regio dan wel altijd netjes richting aan, voeren verlichting in de donkere uurtjes en fietsen niet door rood?.... de praktijk is hier namelijk heel anders.
Carkiller
929V6
Ondertussen heb je nog steeds niks uitgelegd.

Iets met niet jouw taak, extra vertraging, asociaal of zo?
Blijft gokken op deze manier...

Als het immers al uch keer is uitgelegd en nog niet wordt opgepakt...eye rolling smiley
haarr
Renault Zoe
Klopt, het is geen concrete wet, maar je bent een asociale hond als je de one touch functie op het laatste moment gebruikt bij het uitvoegen.

Prima dan. Ik ga het niet veranderen omdat iemand zonodig niet wil opletten. Bij het begin van de uitvoegstrook de oneindige touch en dat is het. Duidelijk zat.

Volstrekt met je eens, niets asociaals aan. Gewoon tijdig aantikken als je de rotonde verlaat.
ZE40
Muddy Bandit

Voor het uitsteken van je poten moet je minstens VWO hebben.
hobbes2cv
Ik geef juist op tijd richting aan, laat dan zien wat ik wil gaan doen. Gluur dan nog eens in alle drie de spiegeltjes en pas als ik denk dat het kan verander ik van richting. Ik heb een tijd aan een buitenweg gewoon waar gewoon 100 werd gereden dan leer je wel op tijd richting aan te geven ( gelukkig lag er ook een breed fietspad langs, op een oude ochtend is de oude schicht niet zo snel en dan pakte ik eerst een stuk fietspad voor ik bij de buren 200 meter verderop de weg opdraaide) het verkeer is geven en nemen en je wil allemaal weer op tijd en heel thuis komen.

Ik maak wel verschil tussen afslaan en uitvoegen.
Iemand die mij rechts inhalen wil bij het uitvoegen rijdt inderdaad op de vluchtstrook. DAT mag dus niet.
Je beledigingen raken mij overigens niet, sorry.
Tja,

Als fietsers al een hand uitsteken is het om de opgestoken middelvinger goed tot zijn recht te laten komen.
Ik steek vaak wel mijn hand uit op de fiets maar ik merk dat automobilisten dan toch zichtbaar twijfelen. Zo van "zou hij zijn oksel luchten of is dat die zeldzame fietser die wel zijn hand uitsteekt".

Als ik boodschappen doe, heb ik in een hand de vaak zware boodschappentas en dan wacht ik gewoon even tot ik kan oversteken zonder verkeer in de buurt. Voor communicatie zijn twee partijen nodig en als ik op dat moment alleen ben is er geen communicatie mogelijk.

Met de auto (en motor) geef ik altijd richting aan, een moderne auto heeft zo veel dode hoeken dat je heel makkelijk verkeersdeelnemers over het hoofd ziet. Met de motor is communicatie van levensbelang, beter vijf keer voor niets geknipperd dan een keer te laat.

Ik begrijp ook niet hoe iemand zo lomp kan zijn om niet aan te geven wat de plannen zijn. Het kan echt niet vermoeiend zijn dat stokje om te duwen en je hebt er alleen gemak van.
Is het een vorm van über-luiigheid, ultieme slordigheid of denkt zo'n figuur dat de rest gedachten kan lezen - door pisbakkenijzer en glas heen?
Idefiqs
haarr
Renault Zoe

Volstrekt met je eens, niets asociaals aan. Gewoon tijdig aantikken als je de rotonde verlaat.

We hebben het over uitvoegen op de snelweg.. en dus geen rotonde verlaten.
@Haarr: +1, degene die achter je rijdt ziet het, daar gaat het om.
Het boeit niet zo. Wat irritanter is is dat mensen het liefst 2 kilometer voor het uitvoeren al 65 rijden.
60, het nieuwe 80, ook waar het nog gewoon 80 is. Da's pas irritant.
R W xxx
60, het nieuwe 80, ook waar het nog gewoon 80 is. Da's pas irritant.

Die mensen kijken nooit in de spiegel.
ZE40
Idefiqs
haarr
Renault Zoe

Bij een rotonde geldt hetzelfde. Wel op tijd aantikken.

Ik ga dit i.i.g. niet aanpassen omdat iemand die in een Renault Zoe rijdt dit nodig vindt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-06-2020 07:17 door haarr.
afentoe
ZE40
haarr
Renault Zoe

In de volksmond ben je dus een luie en asociale drol. Gelukkig past die opgevoerde Skoda ook prima bij je karakter. Stereotype Audi rijder

Gaat 'ie een beetje, vriend? thumbs down Hitte is je naar de bol gestegen denk ik, koel glaasje fris en even uit de zon gaan zitten. (OP kan er ook wel wat van, overigens, mocht je dat niet zelf zijn. Wat gek, naam staat in mijn quote anders dan in het draadje zelf? Ik pas niks aan)
On topic: wat een ouderwets zeikdraadje weer. Er is volgens mij niks verboden aan wat haarr doet, ik doe zelf precies hetzelfde. Als jij het klaar krijgt dan al achter mij te rijden voeg jij te vroeg uit. En wij rijden een Opel, voordat je weer met koosnaampjes komt.

Renaul Zoe = ZE40, blijkbaar heeft TS zijn/haar forumnaam aangepast. Maakt het niet duidelijker op ... ;-(
Blackadder the 5th
afentoe
ZE40
haarr
Renault Zoe

Renaul Zoe = ZE40, blijkbaar heeft TS zijn/haar forumnaam aangepast. Maakt het niet duidelijker op ... ;-(

Dat vermoedde ik al, vond het zo gek. Ik vertrouw er dan op dat ze doorhadden dat ze niet zo lief aan het doen waren, en dat achteraf een beetje wensten te verbergen. Dan komen ze er bij mij nog het beste vanaf. winking smiley
afentoe
Blackadder the 5th
afentoe
ZE40
haarr
Renault Zoe

Dat vermoedde ik al, vond het zo gek. Ik vertrouw er dan op dat ze doorhadden dat ze niet zo lief aan het doen waren, en dat achteraf een beetje wensten te verbergen. Dan komen ze er bij mij nog het beste vanaf. winking smiley

Bijzonder dat je zelf een conclusie trekt. Ik heb gewoon m'n naam aangepast omdat ik daar zin aan had. Ik pas niet m'n naam aan omdat ik iets wil verbergen. Je kunt bij het profiel gewoon zien dat ik nog steeds dezelfde gebruiker ben toch?
ZE40
afentoe
Blackadder the 5th
afentoe

Bijzonder dat je zelf een conclusie trekt. Ik heb gewoon m'n naam aangepast omdat ik daar zin aan had. Ik pas niet m'n naam aan omdat ik iets wil verbergen. Je kunt bij het profiel gewoon zien dat ik nog steeds dezelfde gebruiker ben toch?

Ik trek geen conclusie maar uit mijn verwachting. Was het een conclusie geweest, dan had de zin moeten beginnen op "dan hebben ze" of iets dergelijks. Ik ga geen onderzoek lopen doen welke gewijzigde namen precies bij welke reacties horen, daarvoor is mijn tijd me te kostbaar en vind ik het simpelweg niet boeiend genoeg. Met die eerste reden ga ik mij terugtrekken uit deze discussie, wij gaan het niet eens worden, en dat is wel een conclusie.
Mooi om te zien hoe zoiets simpels als een knipperlichtje tot verhitte discussies kan leiden. Niet alleen op straat, maar ook online. Het zal de warmte wel wezen... eye rolling smiley
afentoe
ZE40
afentoe
Blackadder the 5th
afentoe

Ik trek geen conclusie maar uit mijn verwachting. Was het een conclusie geweest, dan had de zin moeten beginnen op "dan hebben ze" of iets dergelijks. Ik ga geen onderzoek lopen doen welke gewijzigde namen precies bij welke reacties horen, daarvoor is mijn tijd me te kostbaar en vind ik het simpelweg niet boeiend genoeg. Met die eerste reden ga ik mij terugtrekken uit deze discussie, wij gaan het niet eens worden, en dat is wel een conclusie.
thumbs up
afentoe
ZE40
afentoe
Blackadder the 5th
afentoe

als je het woord blijkbaar en ik vertrouw er dan op gebruikt doe je een aanname dat iets zo is. thumbs down
ZE40
Het valt mij op dat veel mensen op het laatste moment richting aangeven. Dit gebeurt vooral op afritten van snelwegen, ze gaan naar rechts en op dat moment doen ze ook richting aan. Vooral als ze niet direct de snelweg afgaan en ze de auto er nog voor gooien als jij al lang en breed uitgevoegd bent. Mij is altijd geleerd om (op de snelweg) zo'n 200-300mtr voor de afslag richting aan te doen.

Zijn er meer mensen die zich hieraan storen?

Boppie
Het boeit niet zo. Wat irritanter is is dat mensen het liefst 2 kilometer voor het uitvoegen al 65 rijden.

Zoals ik het lees, is het meer een vorm van inhalen van een langzamer rijdende voorganger.
Vereist wel een goed inschattingsvermogen, zeker als de betreffende afrit een scherpe bocht heeft ...
Waar is dat dan? Bij mij in de regio wordt gewoon voornamelijk 80 gereden op dat soort wegen.
Het gebeurt mij zeer zelden dat ik echt verrast wordt door een bestuurder die plotseling de uitvoegstrook op schiet, vaak zie ik het toch wel een beetje van te voren aankomen, ook zonder richting aangeven. Neemt niet weg dat het best asociaal is, zelf doe ik altijd zo'n 300 meter voor de afrit richting aangeven en knipperlicht blijft aan totdat de uitvoegstrook en snelweg scheiden.

Wat ik wel echt mega irritant (en gevaarlijk) vind is wanneer men op een B-weg eerst begint te remmen en dan een seconde later ofzo pas het knipperlicht aan doet wanner ze af willen slaan, daar kan ik echt link van worden moody smiley
Leon in zn Fiesta
Mooi om te zien hoe zoiets simpels als een knipperlichtje tot verhitte discussies kan leiden. Niet alleen op straat, maar ook online. Het zal de warmte wel wezen... eye rolling smiley

Mee eens, houden we het on-topic en zonder schelden en op de man spelen?

Terence
Autoweek moderator
ZE40
Idefiqs
haarr
Renault Zoe

Mensen die 300 meter van tevoren de pinker uitgooien maken van hun uitvoegactie andermans probleem. Pas jij je snelheid maar aan, maak jij maar ruimte, want ik kom eraan!

Mensen voor wie comfortknipperen volstaat hebben hun plek al gekozen, de snelheid aangepast en hoeven alleen nog maar te sturen.

Ik weet waar mijn voorkeur ligt.
Ik had er nog eentje op een rotonde met meerder rijbanen. Plinker uit=van baan wisselen, eh... maar daar rij ik al. En dan nog kwaad ook.eye rolling smiley

Mensen die 300 meter van tevoren de pinker uitgooien maken van hun uitvoegactie andermans probleem. Pas jij je snelheid maar aan, maak jij maar ruimte, want ik kom eraan!

Mensen voor wie comfortknipperen volstaat hebben hun plek al gekozen, de snelheid aangepast en hoeven alleen nog maar te sturen.

Inderdaad.
haarr

Inderdaad.

Dat is alleen het geval als men niet goed voorsorteert. Als jij gewoon op de meest rechter rijstrook rijdt en 300 meter voor het uitvoegen je knipperlicht aanzet (naar rechts welteverstaan) dan zie ik niet hoe dat iemand kan hinderen. Probeer je op die manier van de meest linker rijstrook nog even de afrit te pakken tsja.. dat is een heel ander verhaal.
Idefiqs
Ik had er nog eentje op een rotonde met meerder rijbanen. Plinker uit=van baan wisselen, eh... maar daar rij ik al. En dan nog kwaad ook.eye rolling smiley

Het lampje geeft slechts de wens aan om van rijbaan te wisselen, de claxon geeft aan dat er gevaar dreigt als er van rijbaan gewisseld wordt. Maar men gebruikt deze communicatie soms nogal dwingend.

Het lampje geeft echter de wens aan, het is geen bevel om ruimte te maken. Toch, net zoals bij een gespierde blaaskaak, kan een uitgesproken wens erg dwingend over komen.
Het is hoog tijd dat hier ook bekeuringen voor uitgeschreven worden.
Als we het nou toch allemaal zo goed weten: je wisselt niet van rijbaan maar van rijstrook.
rke
Idefiqs

Het lampje geeft slechts de wens aan om van rijbaan te wisselen, de claxon geeft aan dat er gevaar dreigt als er van rijbaan gewisseld wordt. Maar men gebruikt deze communicatie soms nogal dwingend.

Het lampje geeft echter de wens aan, het is geen bevel om ruimte te maken. Toch, net zoals bij een gespierde blaaskaak, kan een uitgesproken wens erg dwingend over komen.
Het is hoog tijd dat hier ook bekeuringen voor uitgeschreven worden.

Bij wisselstroken en bij rotondes met meerdere stroken probeer ik altijd voor/achter een voertuig op de andere strook uit te komen.
Kan ieder zijn/haar ding doen, zonder elkaar in de weg te zitten.
En meet een beetje geluk zijn we allemaal op tijd voor het werk/thuis/volgende losadres/vul de rest zelf maar in ...
Carkiller
(..)
Het is vooral dat ik naar links knipper bij van die rotonde's waar iedereen dezelfde afslag neemt. (doorgaande route)
Mensen zijn gewend dat daar eigenlijk nooit iemand de volgende afslag neemt (begraafplaats, bedrijf) dus dan knipper ik links om duidelijk te maken dat ik af ga wijken van wat ze gewend zijn/gebruikelijk is op die rotonde.

Hulde. thumbs up

Idefiqs
Overigens knipper ik ook alleen bij het verlaten van de rotonde. Linksknipper heeft 0 toegevoegde waarde.

Onzin. Het laat zien wat je doet, bevorderd de doorstroming. Precies om de reden die CK schrijft.
Zie ik geen knipper en is de meest gekozen route 1/2 om op een rotonde.. grote kans dat ik al opgereden ben.. had je maar ff de knipper naar links moeten uitzetten als je 3/4 rond wil, denk ik dan.

R W xxx
Precies, het is niet zo moeilijk. Als jij last minute afslaat laat je de eerste voor niets remmen, de tweede ziet je afslaan en zijn voorganger toch remmen, de derde ziet alleen diens voorganger voor niets remmen enz. Alleen omdat jij meent te moeten schoolmeesteren vanuit eoa half sociaal oogpunt.

Remmen zullen ze allemaal moeten doen, want met dezelfde aanrijdsnelheid de rotonde nemen lukt meestal niet door de verkeersintensiteiten.

Maar goed, als je niet met dergelijke verkeersstromen, zoals 929V6 beschrijft, op een rotonde (in spitstijden) bekend bent.. is het denk ik lastig om je een voorstelling van zaken te kunnen maken.

Wat ik zelf nog weleens doe bij een dergelijk verkeersaanbod is, nadat ik op de weg B tot stilstand ben gekomen.. wat langzaam oprijden.. handgebaar of lichtsignaal geef aan de 1/4 wachtende automobilist ten teken dat deze wel kan oprijden. De alerte automobilist aldaar begrijpt dat en trekt vlot op. Win/Win denk ik dan.

Bij een turbo rotonde is dat al weer wat lastiger.. want dan kan er verkeer naast mij de rotonde oprijden.. die e.e.a niet in de gaten heeft.
Maar goed, als de automobilist op 1/4 ook slechts 1/4 rotonde wilt ronden, is dat niet zo'n probleem. Die kan dan gewoon de rechter rijstrook blijven volgen (mits de automobilist op de linker rijstrook van de rotonde (vanuit weg B, 1/2 rond) wél de correcte lijnen rijdt en niet afsnijdt (wat nogal eens gebeurt.. want die middengeleiders zijn kennelijk een eng obstakel ofzo..confused smiley). Maar ja, dan heb je op weg A dus van die 'niet knipperaars' die niet de mainstream route volgen en opeens 3/4 rond blijken te willen.. en dus een rijstrook oversteken.. (turbo rotonde).. Ja, dan kan het fout gaan. Oplossing: gewoon richting aangeven voor het oprijden van de rotonde, als je 1/4 of 3/4 rond wilt. spinning smiley sticking its tongue out

haarr
Renault Zoe
(..) de one touch functie op het laatste moment gebruikt bij het uitvoegen.
(..)Bij het begin van de uitvoegstrook de one touch en dat is het. Duidelijk zat.

Hoe doe je dat dan bij een gecombineerde in/uitvoeger? (klaverblad bijvoorbeeld).

Zitten mensen elkaar vaak ook in de weg. Soms is er ook een doorgaande rijrichting.. waardoor van een niet-knipperaar verondersteld wordt rechtdoor te rijden..
Wanneer je nu tijdig laat zien (dus voor de uitvoeger al) dat je van plan bent om de uitvoeger op te rijden.. geeft dat inzicht aan de invoegende automobilist die dan direct al positie kan bepalen (gas los OF gas bij geven om ruimte te maken voor jou.

Muddy Bandit

Ja, ook dat is een ergernis van mij. De meeste fietsers hebben geen geduld meer.. maar geldt ook soms voor voetgangers. Even stoppen voor een ander is er niet meer bij.
Daarnaast denken vele verkeersdeelnemers van het zwakkere deel dat zij maar naar believen hun plaats op de weg mogen kiezen.
Hardlopers op het fietspad (niet die vrijliggende, nee die op de hoofdrijstrook). nut smiley
Het doet allemaal maar... angry smily

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-06-2020 13:39 door Durashift.
Elco
(..)

(..).

Dat is de kleuring die jij er dan aan geeft.

Ik zeg (zoals hierboven al beschreven). Zo'n automobilist is goed bezig qua laten zien wat die van plan is.

1) Bij louter een uitvoegstrook.. kán het zo zijn dat een achteropkomende automobilist (door de keuze van verschillende snelheden) nog ruimte ziet om de '300 meter pinker' in te halen en netjes uit kan voegen zonder ander verkeer te hinderen.

2) bij een gecombineerde uitvoeger/invoeger laat het inderdaad zien wat de '300 meter' pinker van plan is. Heeft naar mijn mening niks met het uitvoegprobleem over de schutting naar de invoeger toe werpen maar gewoon duidelijk aangeven wat je van plan bent. Ergo, op 300 meter de pinker aanzetten hoeft het plaats kiezen en snelheid aanpassen op het moment van uitvoegen geheel niet in de weg te staan, lijkt mij.
Een rotonde is gewoon een doorgaande weg in een cirkelvorm, en op een doorgaande weg geef je ook alleen maar richting aan als je de weg wilt verlaten en niet als je op die weg blijft rijden.
Richting aangeven naar links op een rotonde is complete onzin, want er zijn geen aflagen linksaf op een rotonde.
Maar als je een rotonde op wilt rijden verander je van weg, dus voordat je een rotonde oprijdt behoor je dan ook netjes de juiste gewenste richting aan te geven.
En dat is voor je een rotonde oprijdt dus naar links als je de rotonde wilt gaan volgen, en naar rechts als je meteen de eerste afslag neemt... dat is ook precies wat je met de rijlessen leert, en niet (zoals veel beweerd wordt) het links blijven knipperen tijdens het volgen van de rotonde.
Durashift

Idefiqs
Overigens knipper ik ook alleen bij het verlaten van de rotonde. Linksknipper heeft 0 toegevoegde waarde.

Onzin. Het laat zien wat je doet, bevorderd de doorstroming. Precies om de reden die CK schrijft.
Zie ik geen knipper en is de meest gekozen route 1/2 om op een rotonde.. grote kans dat ik al opgereden ben.. had je maar ff de knipper naar links moeten uitzetten als je 3/4 rond wil, denk ik dan.

Wat een geklets. Het bevordert de doorstroming met precies 0 procent. Zolang de knipper niet aangaat blijf ik immers op de rotonde. Dat jij denkt dat er 1/2 rond gegaan wordt is jouw aanname. Aannames in het verkeer zijn één van de ongevalsveroorzakers.
Muddy Bandit
Een rotonde is gewoon een doorgaande weg in een cirkelvorm, en op een doorgaande weg geef je ook alleen maar richting aan als je de weg wilt verlaten en niet als je op die weg blijft rijden.
Richting aangeven naar links op een rotonde is complete onzin, want er zijn geen aflagen linksaf op een rotonde.
Maar als je een rotonde op wilt rijden verander je van weg, dus voordat je een rotonde oprijdt behoor je dan ook netjes de juiste gewenste richting aan te geven.
En dat is voor je een rotonde oprijdt dus naar links als je de rotonde wilt gaan volgen, en naar rechts als je meteen de eerste afslag neemt... dat is ook precies wat je met de rijlessen leert, en niet (zoals veel beweerd wordt) het links blijven knipperen tijdens het volgen van de rotonde.

Die vind ik wel interessant.
Richting aangeven voordat je de rotonde op rijdt, maar je kan en mag maar 1 kant op...
Of het dan nut heeft?
Ik zie overigens echt nooit iemand dat doen, ook geen lesauto's.

Volgens de ANWB ook niet verplicht dus of alle rijscholen het hanteren?

6. Richting aangeven ja/nee
Alleen als je de rotonde verlaat, ben je verplicht rechts richting aan te geven. Je ziet ook automobilisten, als ze een rotonde oprijden, richting aangeven naar links. Oftewel, ze nemen de rotonde driekwart. Dat is géén wettelijke eis, maar het maakt wel duidelijk wat de bestuurder van plan is.

Bron, ANWB.

Maar als je een rotonde op wilt rijden verander je van weg,

Hoe dat dan? Je vervolgt gewoon je weg imo en verandert pas van weg als je de rotonde weer verlaat.
Ook het oprijden geeft al een bepaalde voorrangssituatie.... veelal heeft het verkeer op de rotonde voorrang, dus rij je een andere weg op.
Hmja, nee, ik ga nergens anders heen tot dat ik die rotonde wil verlaten. Op een eenbaansrotonde, want die dingen heb je helaas in alle soorten en maten, geef je richting aan bij verlaten en dat is altijd naar rechts. Bij meerbaansrotondes zou je kunnen voorsorteren en daarbij richting naar links aangeven maar op de rotonde is het toch nog steeds afslaan naar rechts.
Het links knipperen op een rotonde zou alleen zinvol zijn als iedereen wist van welke rijbaan je de rotonde op bent gekomen. Als ik vlak achter jou de rotonde op kom vanuit een andere rijbaan, en jij hebt je knipperlicht naar links staan dan is voor mij van geen ene toegevoegde waarde en moet ik nog steeds gissen wanneer je de rotonde gaat verlaten. Voor de mensen die toevallig achter je rijden is het leuk om te weten dat je driekwart gaat, maar voor de rest is het gewoon onnodig, en op een tweebaansrotonde simpelweg verwarrend.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.