Vrachtagens rechts rijden

Gepost door Marcel 7558263 
Nu we toch aan de 100 Km moeten.... waarom laten we de vrachtwagens op de rechter baan rijden? Nu zijn er al inhaal verboden op trajecten waar men zich er toch niet aanhoud. Vachtwagens willen allemaal 90 km rijden. Maar de eigenaars schroeven te maximale snelheid terug om brandstof te besparen. En dan gaat men elkaar inhalen met de gevolgen die we allemaal kennen. Rechts blijven en klaar.... en ja dan moet je de snelheid van de langzaamste maar aan houden. Ze de max snelheid op 90 en probleem is over....... Kijk naar Belgie. Daar werk het prima... allemaal rechts en dan de rest er vlot voorbij.
Zonder transort staat alles stil. Met transport is het nu een zooitje.......
De truckers moeten zich eerst maar eens aan de regels houden. Vandaag ook weer bij Zwolle een truck achter me. Omdat de spitsstrook open was mocht er 80 gereden worden. Ik had ongeveer 90 op de teller staan en rolde langzaam auto's op de rechterbaan voorbij. Dan nog een vrachtwagen achter me te drammen en vlak op de bumper hangen. Toen ik terugschakelde omdat we weer bijna 120 mochten nog toeteren ook omdat ik dus iets snelheid verloor terwijl hij al bijna op mijn bumper zat. Ik rij 60.000km per jaar en zie dit soort gezeur vaak gebeuren. Net als al die vrachtwagens die inhalen waar het niet mag of hem vol naar links gooien als ze een klein gaatje zien.
Auto's met aanhangers mogen 80, bussen 100, vrachtwagens rijden zo'n 85 en dan daartussen de personen die 80 op de teller rijden, al dan niet met caravan, dus zo rond de 75km/u voortsukkelen. Een verdwaalde mobiele kraan met 70 over de weg. Daarnaast om de kilometer een invoeg en/of uitvoegstrook met een hoop verkeer. Soms een lint van verkeer wat even snel rijdt en zo kort op elkaar dat je er niet tussen kan om uit of in te voegen. Eikels die van de linkerbaan naar rechts schieten, vol in de rem, om toch maar een uitvoegstrook te halen, andere eikels die al invoegend met 50 km/u naar de linker baan doorschuiven. De helden die haast hebben, 1 auto recht inhalen en hun auto weer in het linker rijtje proppen... Richting aangeven betekent al vaak "trap jij maar op de rem, ik ga het niet doen!". We zijn te vol! Maakt niet meer uit. Gewoon accepteren dat we voortsukkelen en dromen van de 130 op de borden als je onder een matrixbord met daarop 50 blinkend stil staat.
Quote
Marcel 7558263
Nu we toch aan de 100 Km moeten.... waarom laten we de vrachtwagens op de rechter baan rijden? Nu zijn er al inhaal verboden op trajecten waar men zich er toch niet aanhoud. Vachtwagens willen allemaal 90 km rijden. Maar de eigenaars schroeven te maximale snelheid terug om brandstof te besparen. En dan gaat men elkaar inhalen met de gevolgen die we allemaal kennen. Rechts blijven en klaar.... en ja dan moet je de snelheid van de langzaamste maar aan houden. Ze de max snelheid op 90 en probleem is over....... Kijk naar Belgie. Daar werk het prima... allemaal rechts en dan de rest er vlot voorbij.
Zonder transort staat alles stil. Met transport is het nu een zooitje.......

Ga een week op de bok zitten en kom dan maar eens terug. Probeer tot die tijd niet zulke onzin te schrijven.

De grootste bende wordt veroorzaakt door automobilisten die een ander het licht niet in de ogen gunnen. Inhaalverbod in combinatie met uitvoerend volk is potentieel dodelijk.

En nee, België heeft het niet goed voor elkaar. Totaal niet. De E19 is een ramp, maar wat kan een paar dode chauffeurs jou schelen. Als je maar 30 seconden eerder bij moeders in de onderbroek mag wroeten....

En dan hebben we de soms krankzinnige los afspraken, het rijden op tijd bij de grootgrutters (leuk feitje, een gerenommeerde transporteur heeft tegen AH verteld dat ze de pleuris kunnen krijgen met hun werk, zegt wat over de werkwijze van AH en consorten), de rijtijdenwet waardoor je eigenlijk 20 minuten van huis stil moet gaan staan omdat men van jou maar de snelheid van Peter Appel aan moet nemen.

Nogmaals, kom terug als je een beetje begrijpt wat het allemaal inhoudt. Het is veelal het gedrag van de mensen om dec wagen heen wat het een zooitje maakt.
Ik vraag me vaak af waarom de borden met max. snelheid tegenwoordig steeds meer gezien worden als een verplicht te rijden snelheid.... als er ergens een bord staat moet men blijkbaar ook minimaal die aangegeven snelheid kunnen rijden ongeacht de omstandigheden op en rondom de weg.
Al het verkeer verplicht begrenzen op 100 km/h zie ik nog wel een keer realiteit gaan worden door de verkeerschaos.
Ik sprak laatst trouwens nog een techneut die me wist te vertellen dat dit met de moderne internetverbonden auto's al heel gemakkelijk te realiseren is... kwestie van een simpele update en de auto kan niet meer harder als de geldende V-max op betreffende weg.
Ik heb niet de ervaring dat het vrachtverkeer zich meer misdraagt dan het 'zakelijke verkeer'.

Ja, veel vrachtverkeer is begrensd op 90 km/uur, dus als er een inhaalt zal hij waarschijnlijk niet sneller rijden dan 90 km/uur. Knipperen met remlampjes of bumperkleven laat de vrachtwagen echt niet sneller rijden.
Met 40 ton en 500 pk zal hij er misschien wel de straatstenen er uit trekken maar gang zit er niet in. Hij zal zeker niet de nul naar honderd halen van een doorsnee leasebak.
Als jij gaat dreigen, doe jij dat als Calimero - want zij zijn groot en ik ben klein. Voor je het weet zit er nog een barst in je eierschaal.
Zo'n ding rijdt min of meer blind, overzicht heb je niet als chauffeur. Neem eens een proefles vrachtwagenchauffeur en ervaar het zelf.

Ik heb zelden een probleem met vrachtverkeer. Een enkele keer is het voor beiden beter dat ik de vrachtwagen wat ruimte geef - zo'n ding heeft veel ruimte nodig. Maar ik hou er ook rekening mee dat die chauffeur zijn werk moet doen en dat hij ook op tijd zijn piepers wil prakken.

Mijn ervaring is vooral dat mensen met personenauto's mij geen ruimte gunnen. Die doen aan bumperkleven, die halen in om vervolgens het gas los te laten, die 'pleuren' het wannabee wrak er vlak voor, die maken geen ruimte als de invoegstrook op dreigt te raken, die misbruiken een stuk weg om te ritsen als een gauw-er-voor-strook, die zien rood als donker oranje, die bijten een stuk uit het stuur als ze een vrachtwagen voor hun neus zien.

Het verkeer is een spelletje wat we samen moeten doen. "Ikke ikke en de rest ken stikke" werkt niet. Zelfs niet in België.
Zeg Bobbie.
Tovalig bezit ik een CE 95 rijbeweijs dus stop met jou onzin. Zeker over moeders thuis en doden.
Maar je geeft goed aan waar het zit. Jou baas geeft aan hoe snel je moet zijn en jij laat je opfokken.
Mooie onderstunning van mijn verhaal.
En ja er zijn zat automobilisten die er een zooitjes van maken maar er zijn ook zat cvhauffeurs die alleen maar omzich zelf denken en dat bakbeest overal voorgooien. Jullie hebben de macht om het verkeer te regelen maaar je begrijpt het niet. Begin met rechts blijven en niet inhalen waar dat niet mag want daat houd ook een %tage zicn persee niet aan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-02-2020 16:25 door Marcel 7558263.
Quote
Pietzoveel

Auto's met aanhangers mogen 80, bussen 100, vrachtwagens rijden zo'n 85 en dan daartussen de personen die 80 op de teller rijden, al dan niet met caravan, dus zo rond de 75km/u voortsukkelen. Een verdwaalde mobiele kraan met 70 over de weg.

Niet waar, auto’s met aanhanger mogen 90. Dat is enkele jaren geleden ingesteld om juist dit probleem te voorkomen.
Nadeel is dat nu caravanners de vrachtauto’s aan het inhalen zijn met tergend lage snelheidsverschillen...
Duscussie gaat over rechts rijden. Houn het daar svp bij.
Vrachtwagens (en ook andere voertuigcombinaties langer dan 7m) zijn al verplicht alleen de rechter 2 banen te gebruiken en ik denk dat zeker 95% van de truckers dit respecteerd, dus alleen op snelwegen met maar 2 rijstroken geeft dit een probleem.
Maar als je met een container achterop bijvoorbeeld op de A15 rijdt en je moet voor een beplaade tijd dat ding afleveren in de haven van Rotterdam, dan kan ik me voorstellen dat je die mobiele kraan die met moeite de 70 aan tikt even voorbij wilt. Maar als het snelheidverschil veel kleiner is, dan vraag ik me af wat de winst is.
Nu moet je Rke niet beschuldigen van dingen die niet uit zijn toetsenbord komen...
Ander idee wat ik in Canada erg fijn vond: ook vrachtwagens 100 laten rijden. Dan is er voor niemand een noodzaak tot inhalen.
Quote
Marcel 7558263
Zeg RKE.
Tovalig bezit ik een CE 95 rijbeweijs dus stop met jou onzin. Zeker over moeders thuis en doden.
Maar je geeft goed aan waar het zit. Jou baas geeft aan hoe snel je moet zijn en jij laat je opfokken.
Mooie onderstunning van mijn verhaal.
En ja er zijn zat automobilisten die er een zooitjes van maken maar er zijn ook zat cvhauffeurs die alleen maar omzich zelf denken en dat bakbeest overal voorgooien. Jullie hebben de macht om het verkeer te regelen maaar je begrijpt het niet. Begin met rechts blijven en niet inhalen waar dat niet mag want daat houd ook een %tage zicn persee niet aan.

Boppie schreef dat. En voor iemand met een CE met Code 95 lijk je er nog steeds weinig van te begrijpen. Fijn weekend alvast.
Niet iedere vrachtwagenchauffeur is een engeltje. Ook die soort kent haar eikels.

Maar de laatste van die soort zag ik eind september 2019 op de A16 toen opa met zijn kleine Kia willens en wetens bij het rechtervoorwiel van een grote combinatie met duidelijke haast bleef rijden. Het gevolg laat zich raden, de vrachtwagen ging terug naar de rechterrijstrook, de Kia van opa kreeg een dreun op het achterwiel en opa mocht drie rijen dik tegemoetkomend verkeer begroeten. Gelukkig kon de rest van het verkeer op tijd een noodstop uitvoeren en was alleen de Kia botsdoos ernstig van vorm veranderd.

Maar, als ik moet gaan vertellen over alle momenten dat ik weer een dwaas in een personengebakje zag rijden... dat wordt minimaal een dagelijkse blog.


Die je dan ook nog eens goed moet lezen, natuurlijk.
Waarom weer dat wij-zij geneuzel? In elke groep zijn verkeershufters aanwezig, gelukkig nog altijd in de minderheid. En als dat nu een leaserijder, vrachtwagenchauffeur of zondagsrijder is, het kan mij geen biet schelen.

Leven en laten leven, dan wordt het een stuk fijner op de weg.
Quote
Barri
Ander idee wat ik in Canada erg fijn vond: ook vrachtwagens 100 laten rijden. Dan is er voor niemand een noodzaak tot inhalen.

Ik herinner me nog de tijd dat vrachtwagens harder mochten. De beelden van dik 40 ton die met ruim 100km/h de file in was gedoken komen me nog steeds makkelijk voor de geest.

Ik vind het dus een zeeeeer slecht idee...
Je hebt in Nederland gewoon teveel mensen die allemaal op hetzelfde tijdstip de weg op willen/moeten. Of de vrachtwagens nu links of rechts, 80 of 100 rijden maakt slechts een minimaal verschil. Gewoon accepteren dat iedereen een stukje van "jouw" weg nodig heeft dan komt alles goed.
Quote
Marcel 7558263
Duscussie gaat over rechts rijden. Houn het daar svp bij.

Ja, nu niet allemaal over links rijden beginnen. angry smily
Quote
Zadelsnuiver
Je hebt in Nederland gewoon teveel mensen

Hier ligt het probleem..
Snap je het niet..... rechts rijdende vrachtwagens lost jouw probleem op......
Het voorstel van Barri om iedereen 100 km te laten rijdenis ook heel goed. Echter ben in bang dat niemand dat goed gaat keuren omdat we steeds minder doden in het verkeer moeten behalen. 100km voor 50 ton gewicht gaat de beslissingmakers niet hun nek doen uitstekken.
Quote
Marcel 7558263
Snap je het niet..... rechts rijdende vrachtwagens lost jouw probleem op......

Het zou deels een oplossing kunnen zijn als we in Nederland niet met miljoenen mensen tegelijkertijd in de auto zouden stappen binnen een stukje land van 200 X 300 km. We hebben zoveel verkeer dat er geen makkelijke oplossing is. Minder spullen kopen, minder kinderen maken en wat vaker de fiets pakken of carpoolen zet veel meer zoden aan de dijk. Als iedereen dat zou doen heb jij echt geen last meer van die vrachtwagens.
Quote
Pietzoveel
Auto's met aanhangers mogen 80, bussen 100, vrachtwagens rijden zo'n 85 en dan daartussen de personen die 80 op de teller rijden, al dan niet met caravan, dus zo rond de 75km/u voortsukkelen. Een verdwaalde mobiele kraan met 70 over de weg. Daarnaast om de kilometer een invoeg en/of uitvoegstrook met een hoop verkeer. Soms een lint van verkeer wat even snel rijdt en zo kort op elkaar dat je er niet tussen kan om uit of in te voegen. Eikels die van de linkerbaan naar rechts schieten, vol in de rem, om toch maar een uitvoegstrook te halen, andere eikels die al invoegend met 50 km/u naar de linker baan doorschuiven. De helden die haast hebben, 1 auto recht inhalen en hun auto weer in het linker rijtje proppen... Richting aangeven betekent al vaak "trap jij maar op de rem, ik ga het niet doen!". We zijn te vol! Maakt niet meer uit. Gewoon accepteren dat we voortsukkelen en dromen van de 130 op de borden als je onder een matrixbord met daarop 50 blinkend stil staat.

+1

Uiteindelijk hebben we allemaal gelijk nieuwjaar en hopen dit gezond te kunnen vieren.

Ik zie in de spits regelmatig gebeuren dat het verkeer op de rechterrijstrook met een redelijke tussenafstand nog redelijk doorrijdt,
terwijl het verkeer op de linkerrijstrook dicht op elkaar met horten en stoten vooruit sukkelt.

Alle vrachtwagens op rechts gaat dat probleem niet oplossen, ik zie meer heil in een algeheel inhaalverbod tijdens de spits, en daarmee dus
minder snelheidsverschil en meer afstand houden.
Dan heb je meer kans dat het verkeer kan in- en uitvoegen zonder de boel teveel te verstoren.

Wat dat betreft ben ik benieuwd wat het effect zal zijn van de 100km/h overdag.
Quote
Zadelsnuiver
Quote
Marcel 7558263
Snap je het niet..... rechts rijdende vrachtwagens lost jouw probleem op......

Het zou deels een oplossing kunnen zijn als we in Nederland niet met miljoenen mensen tegelijkertijd in de auto zouden stappen binnen een stukje land van 200 X 300 km. We hebben zoveel verkeer dat er geen makkelijke oplossing is. Minder spullen kopen, minder kinderen maken en wat vaker de fiets pakken of carpoolen zet veel meer zoden aan de dijk. Als iedereen dat zou doen heb jij echt geen last meer van die vrachtwagens.

En zo is het en niet anders.
Quote
Marcel 7558263
Snap je het niet..... rechts rijdende vrachtwagens lost jouw probleem op......

Dat past niet. Dat kan niet. Rij ik in België tussen Meer en Antwerpen of terug dan is het drama. Rijen vrachtwagens waar luxewagens al remmend tussen knallen en de boel fors vertragen. DLD ook inhaalverbod. Daar vallen geregeld doden door LKW stau. Kan ineens zomaar stilstaan op rechts. Leve het inhaalverbod. In Frankrijk (ja ja) kan je lekker doorstomen. Wat jij wil is dat je een vierkant blok door een rond gat gaat slaan zodat jij lekker door kan rijden. Want o o, er zou eens een vrachtwagen op links rijden. Mag je mij eens uitleggen waarom jij meer recht hebt op doorrijden dan de chauffeur.

En voor je gaat roepen "dan moeten ze afstand houden of ze zitten porno te kijken", ga er maar eens rijden. Je hebt de papieren, ga maar eens een paar weekjes sturen.


Ook Vincent zegt het goed, leven en laten leven. Gun elkaar het licht in de ogen.
Quote
Marcel 7558263
Snap je het niet..... rechts rijdende vrachtwagens lost jouw probleem op......

Maar het hele probleem wordt opgelost als iedereen na een vlotte inhaalactie weer naar rechts gaat.
Vrachtwagenchauffeurs zijn eigenlijk de enige groep weggebruikers die zich hier aan houden, behoudens die ene die begint aan het inhalen van 1 collega, maar te laat ontdekt dat er nog 20 collega’s ingehaald moeten worden..
Communicatie-dingetje zeg maar..
Quote
Marcel 7558263
Het voorstel van Barri om iedereen 100 km te laten rijdenis ook heel goed. Echter ben in bang dat niemand dat goed gaat keuren omdat we steeds minder doden in het verkeer moeten behalen. 100km voor 50 ton gewicht gaat de beslissingmakers niet hun nek doen uitstekken.

Snelheid op zich is niet gevaarlijk, maar een stevig onderling snelheidsverschil tussen de diverse verkeersdeelnemers maakt het wel gevaarlijk.
Wat dat betreft heb ik ook totaal geen probleem met de nieuwe snelheidslimiet van 100 km/h: het onderlinge snelheidsverschil met het vrachtverkeer wordt daarmee fors minder en de kans op ongelukken zal daarmee waarschijnlijk ook al een stuk minder gaan worden.... en dat bevordert de doorstroming weer, ben je misschien zelfs sneller op plaats van bestemming i.p.v. eerst even verplicht aansluiten in een ongeval-/kijkersfile.

Ik vermoed trouwens dat die invoering nog wel een paar extra ingevorderde rijbewijzen gaat kosten: de snelheid oude V-max + ca. 20 km/h overschrijding (die door sommige weggebruikers als heel normaal wordt beschouwd) is straks kritiek voor het rijbewijs.
Quote
Hotdog
Quote
Marcel 7558263
Snap je het niet..... rechts rijdende vrachtwagens lost jouw probleem op......

Maar het hele probleem wordt opgelost als iedereen na een vlotte inhaalactie weer naar rechts gaat.
Vrachtwagenchauffeurs zijn eigenlijk de enige groep weggebruikers die zich hier aan houden, behoudens die ene die begint aan het inhalen van 1 collega, maar te laat ontdekt dat er nog 20 collega’s ingehaald moeten worden..
Communicatie-dingetje zeg maar..

Zou het links blijven rijden ook niet te maken kunnen hebben met het niet (meer) er tussen gelaten worden op de linkerstrook
op het moment dat men een langzaam rijdende voorligger op de rechter rijstrook wil inhalen?
En dat men daarom maar links blijft rijden? Wel kort op de voorganger, want o wee als iemand van rechts denkt een gaatje te zien.
En zo is het cirkeltje weer rond ...
Quote
Hotdog
(..) , behoudens die ene die begint aan het inhalen van 1 collega, maar te laat ontdekt dat er nog 20 collega’s ingehaald moeten worden..
Communicatie-dingetje zeg maar..

Dat is 't ook. Van de week weer zo'n gevalletje van 'een Hollandse top collega'.. eye rolling smiley Ik rij op de A50, van Oss richting Arnhem aan het begin van de middag/avond spits als laatste in een lint van 5 vrachtwagens. Bij Ravenstijn wil deze trekker-oplegger invoegen.. Ik maak de ruimte voor mij wat groter zodat hij er eenvoudig tussen kan zonder veel snelheidsverschil (achter mij was er de ruimte voor, is ook niet altijd het geval.).

Wij 'hobbelen' zo voort richting het knooppunt met de A73 bij Beuningen (daar waar het inhaalverbod vervalt. én er meerdere rijstroken bijkomen, ideaal 'moment' om een langzamere voorganger voorbij te steken spinning smiley sticking its tongue out. Maar nee, dat duurde deze 'topper' te lang.. want op het rechte stuk daarvoor stuurt de chauffeur naar links in een (klein) gat.. en gaat inhalen in het inhaalverbod.. Hij moet er een stuk of 3 voorbij.. kansloos gedrag wat mij betreft. Terecht dat automobilisten in dat treintje erachter zo'n chauffeur vervloeken.. vind ik, want ook die weten veelal wel dat een kilometer verderop de inhaalgelegenheid zich vanzelf voordoet..
verkeerde topic.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-02-2020 11:22 door Carfanatic.
Quote
Blackadder the 5th
Quote
Hotdog
Quote
Marcel 7558263
Snap je het niet..... rechts rijdende vrachtwagens lost jouw probleem op......

Maar het hele probleem wordt opgelost als iedereen na een vlotte inhaalactie weer naar rechts gaat.
Vrachtwagenchauffeurs zijn eigenlijk de enige groep weggebruikers die zich hier aan houden, behoudens die ene die begint aan het inhalen van 1 collega, maar te laat ontdekt dat er nog 20 collega’s ingehaald moeten worden..
Communicatie-dingetje zeg maar..

Zou het links blijven rijden ook niet te maken kunnen hebben met het niet (meer) er tussen gelaten worden op de linkerstrook
op het moment dat men een langzaam rijdende voorligger op de rechter rijstrook wil inhalen?
En dat men daarom maar links blijft rijden? Wel kort op de voorganger, want o wee als iemand van rechts denkt een gaatje te zien.
En zo is het cirkeltje weer rond ...
Ja, je zou het haast verwachten. Maar dat is het gevolg van het niet houden aan de afspraken. Want zoals ik geleerd heb was de boodschap van mijn rijinstructeur (23 jaar geleden) dat een inhaalactie altijd vlot dient uitgevoerd te worden met afsluitend het weer terug naar de rechter baan te gaan.

Maar wanneer ben je vlot aan het inhalen? Met 2km/h verschil t.o.v. de ingehaalde?
En hoe lang mag het duren voor je de vólgende inhaalt. Hoe groot mag het gat zijn?
Voor een trucker is het simpel: 3 keer de lengte van zijn combinatie.
Hebben wij automobilisten dat inzicht wel?

Zolang een ieder maar weer terug gaat naar de basisrijbaan (rechts dus, dus ook als de spitsstrook open is) is het niet mogelijk om stief achter je voorganger te blijven op de linker baan..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-02-2020 19:37 door Hotdog.
Quote
Blackadder the 5th
Ik zie in de spits regelmatig gebeuren dat het verkeer op de rechterrijstrook met een redelijke tussenafstand nog redelijk doorrijdt,
terwijl het verkeer op de linkerrijstrook dicht op elkaar met horten en stoten vooruit sukkelt.



Wat dat betreft ben ik benieuwd wat het effect zal zijn van de 100km/h overdag.

Ik rij tijdens de spits ook vaak rechts en ik gebruik opvallend weinig het rempedaal. Een leuk spelletje wat ik altijd met dochterlief speelde toen zij in Utrecht studeerde was "mooie auto, foute vent".
Je gaat rechts tussen de vrachtwagens rijden en kiest een bijzonder botsdoosje uit die op de linkerbaan enigszins stressig rijdt. Vervolgens ga je tellen hoe vaak je die botsdoos rechts voorbij gaat.

Ons record betrof een Bentley cabriolet met kalende man die we tussen Rotterdan en Utrecht maar liefst zes keer rechts ingehaald hebben (tijdens fileverkeer mag je rechts inhalen).

Het is mijn ervaring dat je op de linkerbaan veel meer met gassen en remmen bezig bent.
Er zijn er bij waar je werkelijk een mes tussen de tanden zou verwachten. Koop dan een motor en pleeg harakiri door met 100+ tussen de file door te knallen.



Ik gok dat 100 km/uur weinig gaat veranderen, zelfs niet met overal trajectcontrole. Op plaatsen waar nu trajectcontrole is, zie je nog steeds het kenmerkende, zenuwachtige, gassen/remmen. Wat wel plezierig is als er overal maar 100 km/uur gereden mag worden (met trajectcontrole), is dat voertuigen als een Twizy, een 125 cc scooter of een Zero ineens veel meer bruikbaar zijn. (Er zijn tuningpakketjes voor de Twizy waarmee 105 km/uur bereikt kan worden).
Quote
rke
Ik rij tijdens de spits ook vaak rechts en ik gebruik opvallend weinig het rempedaal. Een leuk spelletje wat ik altijd met dochterlief speelde toen zij in Utrecht studeerde was "mooie auto, foute vent".
Je gaat rechts tussen de vrachtwagens rijden en kiest een bijzonder botsdoosje uit die op de linkerbaan enigszins stressig rijdt. Vervolgens ga je tellen hoe vaak je die botsdoos rechts voorbij gaat.

Ons record betrof een Bentley cabriolet met kalende man die we tussen Rotterdan en Utrecht maar liefst zes keer rechts ingehaald hebben (tijdens fileverkeer mag je rechts inhalen).

En die Bentley-man is nu je schoonzoon?
Quote
rke
Je gaat rechts tussen de vrachtwagens rijden ...

Dit doe ik dus om hele andere redenen al niet. Heb genoeg filmpjes en foto's gezien van een vrachtwagen-auto-vrachtwagen sandwich waarbij de achterste vrachtwagen te laat (of helemaal niet) het rempedaal wist te vinden.
Opzich natuurlijk wel leuk, je kan een nieuwe auto uit gaan zoeken. Alleen jammer dat je het zelf niet meer kan doen maar dat je nabestaanden dat moeten gaan doen.
Quote
funf
Quote
rke
Ik rij tijdens de spits ook vaak rechts en ik gebruik opvallend weinig het rempedaal. Een leuk spelletje wat ik altijd met dochterlief speelde toen zij in Utrecht studeerde was "mooie auto, foute vent".
Je gaat rechts tussen de vrachtwagens rijden en kiest een bijzonder botsdoosje uit die op de linkerbaan enigszins stressig rijdt. Vervolgens ga je tellen hoe vaak je die botsdoos rechts voorbij gaat.

Ons record betrof een Bentley cabriolet met kalende man die we tussen Rotterdan en Utrecht maar liefst zes keer rechts ingehaald hebben (tijdens fileverkeer mag je rechts inhalen).

En die Bentley-man is nu je schoonzoon?
Doe eens gek, waag eens een gokje....

Dikke bak, in de kou, in de file, zonder toupetje, als een stresskip rijden... .


Quote
Bobslee
Quote
rke
Je gaat rechts tussen de vrachtwagens rijden ...

Dit doe ik dus om hele andere redenen al niet. Heb genoeg filmpjes en foto's gezien van een vrachtwagen-auto-vrachtwagen sandwich waarbij de achterste vrachtwagen te laat (of helemaal niet) het rempedaal wist te vinden.
Op zich natuurlijk wel leuk, je kan een nieuwe auto uit gaan zoeken. Alleen jammer dat je het zelf niet meer kan doen maar dat je nabestaanden dat moeten gaan doen.

Vrachtwagens hebben tegenwoordig bijna allemaal een remhulpje. Dat sandwich-risico bestaat ook op de linkerbaan maar de schade is daar wat minder. Tegenwoordig loop je met alle sterretjes hooguit een kans op een rolstoel met kinbesturing.
Maar op de linkerbaan rijden de mensen die de klompendans doen met gas- en rempedaal. Niet het rustige optrekken en kalme remmen van de rechterbaan.
Quote
rke
Doe eens gek, waag eens een gokje....

Dikke bak, in de kou, in de file, zonder toupetje, als een stresskip rijden... .

Wat studeerde je dochter?
Quote
rke
Quote
Bobslee
Quote
rke
Je gaat rechts tussen de vrachtwagens rijden ...

Dit doe ik dus om hele andere redenen al niet. Heb genoeg filmpjes en foto's gezien van een vrachtwagen-auto-vrachtwagen sandwich waarbij de achterste vrachtwagen te laat (of helemaal niet) het rempedaal wist te vinden.
Op zich natuurlijk wel leuk, je kan een nieuwe auto uit gaan zoeken. Alleen jammer dat je het zelf niet meer kan doen maar dat je nabestaanden dat moeten gaan doen.

Vrachtwagens hebben tegenwoordig bijna allemaal een remhulpje. Dat sandwich-risico bestaat ook op de linkerbaan maar de schade is daar wat minder. Tegenwoordig loop je met alle sterretjes hooguit een kans op een rolstoel met kinbesturing.
Maar op de linkerbaan rijden de mensen die de klompendans doen met gas- en rempedaal. Niet het rustige optrekken en kalme remmen van de rechterbaan.

Op de rechterrijstrook kun je nog naar rechts op de vluchtstrook of desnoods de berm in als het fout gaat.
Op de linkerrijstrook kun je dan vaak geen kant meer uit.
Wat @RKE zegt, bij drukte varieert de snelheid op rechts tussen de 50 en 80, op links tussen de 0 en de 100 km/h.
Op links rijden is wel goed voor het op peil houden van de reflexen ...
Quote
Blackadder the 5th

Op de rechterrijstrook kun je nog naar rechts op de vluchtstrook of desnoods de berm in als het fout gaat.
Op de linkerrijstrook kun je dan vaak geen kant meer uit.

Toch heb ik liever een Toyota Agyo op m'n kont dan een DAF XF nut smiley

Op mijn traject verschilt het per dag, soms heb je inderdaad om de minuut een remgolf en dan blijf ik ook liever cruisen op de rechter rijstrook (maar dan zoek ik wel een plekje tussen de auto's op en niet tussen de vrachtwagens) maar er zijn ook dagen dat het wel relaxt doorrijdt.

Overigens laat ik zelf wel een redelijke ruimte tot mijn voorligger op links. Enerzijds omdat mensen 'm er toch wel tussen proppen, ongeacht de tussenafstand, anderzijds om remgolven te kunnen 'dempen'. Rijdt ook veel relaxter smiling smiley
Quote
Bobslee
Quote
Blackadder the 5th

Op de rechterrijstrook kun je nog naar rechts op de vluchtstrook of desnoods de berm in als het fout gaat.
Op de linkerrijstrook kun je dan vaak geen kant meer uit.

Toch heb ik liever een Toyota Agyo op m'n kont dan een DAF XF nut smiley

Op mijn traject verschilt het per dag, soms heb je inderdaad om de minuut een remgolf en dan blijf ik ook liever cruisen op de rechter rijstrook (maar dan zoek ik wel een plekje tussen de auto's op en niet tussen de vrachtwagens) maar er zijn ook dagen dat het wel relaxt doorrijdt.

Overigens laat ik zelf wel een redelijke ruimte tot mijn voorligger op links. Enerzijds omdat mensen 'm er toch wel tussen proppen, ongeacht de tussenafstand, anderzijds om remgolven te kunnen 'dempen'. Rijdt ook veel relaxter smiling smiley

Vrachtwagens kunnen tegenwoordig serieus hard remmen en ook al automatisch als het moet. Ik zou eerder bang zijn om achterop een vrachtwagen te klappen
bij te kort volgens.

In reactie op @RKE op het effect van 100 km/h op de doorstroming: ik was vanmiddag op de A1 tussen Amersfoort en Barneveld. Het viel mij op dat ondanks de lage snelheid tot de middelste en linkse rijstrook het meest bezet waren. Door de korte tussenafstand zag je het verkeer steeds meer vertragen totdat het op links vrijwel stilstond en rechts nog enigszins doorkabbelde door de grote afstanden tussen de vrachtwagen (waar geen automobilist zich blijkbaar tussen durft te wagen). Ik ben zelf maar met de vrachtwagens op rechts meegekabbeld ...
Eind van de zomer ga ik weer met de BE+ combi van mijn werkgever op stap. het busje (de trekker) mag zonder aanhanger ( trailer) 100 -130, de trailer mag vanwege het gewicht (7,5 ton) maar 80. Ik mag echter wel vrachtwagens inhalen want op papier is het dus een busje met (beetje grote) aanhangernut smiley omdat er wel een tachograaf in zit en de bekeuringen voor mijzelf zijn rij ik dus keurig 80 op de cruise control. diegene die er voorbij willen gaan maar.

Met wat geduld haalt mijn oude schicht wel de 110, ik rij wel graag door maar heb geen haast. In tegenstelling met allerlei leaseknallers heb ik best goede stoeltjes in de wagen en maakt de radio nog iets meer geluid dan het 28pk boxerblokje voorinsmileys with beer
Ik rij al 30 jaar in files.

Als je dagelijks op de motor tussen de file door rijdt, valt het op een zeker moment op dat die grote vrachtwagen op de rechterbaan veel lastiger in te halen is dan die leuke sportwagen op de linkerbaan.

Ja, op links "doen ze veel meer hun best" om op te schieten en op rechts rijden ze gewoon op uurloon. "Drommels, die eikel zorgt voor drie minuten overwerk" tegenover "schiet nou eens op, ik heb geen uren de tijd".

Maar het is juist dat stressen, dat stuk uit het stuur bijten, wat voor vertragingen en ongevallen zorgt.
Relax... gewoon meesjokken tussen de mensen die dagelijks op de weg zitten en weten hoe het werkt.

En dat sandwich gevoel... stap eens in de file op een motor. Sukkelende lullo in eocontainer voor je, drammende narcist in suf direct achter je terwijl jouw bescherming bestaat uit een plakje schuimplastic en wat nylon.

Dan is "DAF" levensgroot in de spiegel niet zo eng meer.
Quote
Blackadder the 5th
(..) ik was vanmiddag op de A1 tussen Amersfoort en Barneveld. Het viel mij op dat ondanks de lage snelheid tot de middelste en linkse rijstrook het meest bezet waren. Door de korte tussenafstand zag je het verkeer steeds meer vertragen totdat het op links vrijwel stilstond en rechts nog enigszins doorkabbelde (..) Ik ben zelf maar met de vrachtwagens op rechts meegekabbeld ...

Herkenbaar wegbeeld. Komt volgens mij doordat veel automobilisten rechtdoor de A1 moeten volgen en er niet af gaan (of op het laatste moment) voor de A30...

Op zich wel fijn als je dus wél de A30 op moet.. dan kan je op de spitsstrook blijven rijden en vaak de stilstaande rijen op rijstroken 1 en 2 voorbij gaan. spinning smiley sticking its tongue out
Quote
Durashift
Quote
Blackadder the 5th
(..) ik was vanmiddag op de A1 tussen Amersfoort en Barneveld. Het viel mij op dat ondanks de lage snelheid tot de middelste en linkse rijstrook het meest bezet waren. Door de korte tussenafstand zag je het verkeer steeds meer vertragen totdat het op links vrijwel stilstond en rechts nog enigszins doorkabbelde (..) Ik ben zelf maar met de vrachtwagens op rechts meegekabbeld ...

Herkenbaar wegbeeld. Komt volgens mij doordat veel automobilisten rechtdoor de A1 moeten volgen en er niet af gaan (of op het laatste moment) voor de A30...

Op zich wel fijn als je dus wél de A30 op moet.. dan kan je op de spitsstrook blijven rijden en vaak de stilstaande rijen op rijstroken 1 en 2 voorbij gaan. spinning smiley sticking its tongue out
Mijn ervaring is dat het meestal andersom is: nog voor het tankstation staat het stil op de spitsstrook om naar de A30 te gaan, links en midden rijden dan gewoon rustig door.
Quote
Hotdog
Quote
Durashift
Quote
Blackadder the 5th
(..) ik was vanmiddag op de A1 tussen Amersfoort en Barneveld. Het viel mij op dat ondanks de lage snelheid tot de middelste en linkse rijstrook het meest bezet waren. Door de korte tussenafstand zag je het verkeer steeds meer vertragen totdat het op links vrijwel stilstond en rechts nog enigszins doorkabbelde (..) Ik ben zelf maar met de vrachtwagens op rechts meegekabbeld ...

Herkenbaar wegbeeld. Komt volgens mij doordat veel automobilisten rechtdoor de A1 moeten volgen en er niet af gaan (of op het laatste moment) voor de A30...

Op zich wel fijn als je dus wél de A30 op moet.. dan kan je op de spitsstrook blijven rijden en vaak de stilstaande rijen op rijstroken 1 en 2 voorbij gaan. spinning smiley sticking its tongue out
Mijn ervaring is dat het meestal andersom is: nog voor het tankstation staat het stil op de spitsstrook om naar de A30 te gaan, links en midden rijden dan gewoon rustig door.

Vrachtwagenchauffeurs die de A1 verder willen volgen moeten op enig moment van van de rechter naar de middelste rijstrook.
Zeker bij druk verkeer (en meestal weinig afstand houden) geeft dit een flinke verstoring van het verkeer achter de vrachtwagen.
Rechts kan (tijdelijk) even doorrijden. Links wordt "ineens" van 2 naar 1 rijstrook gedwongen
(men probeert de invoegende vrachtwagen in te halen) en vervolgens loopt de boel vast.

Ik denk zelf dat een inhaalverbod voor alle weggebruikers bij verkeersknooppunten in combinatie met (meer) afstand houden de enige oplossing is.
Maar ja, hoe dwing je dit af?
Quote
Blackadder the 5th
Quote
Hotdog
Quote
Durashift
Quote
Blackadder the 5th
(..) ik was vanmiddag op de A1 tussen Amersfoort en Barneveld. Het viel mij op dat ondanks de lage snelheid tot de middelste en linkse rijstrook het meest bezet waren. Door de korte tussenafstand zag je het verkeer steeds meer vertragen totdat het op links vrijwel stilstond en rechts nog enigszins doorkabbelde (..) Ik ben zelf maar met de vrachtwagens op rechts meegekabbeld ...

Herkenbaar wegbeeld. Komt volgens mij doordat veel automobilisten rechtdoor de A1 moeten volgen en er niet af gaan (of op het laatste moment) voor de A30...

Op zich wel fijn als je dus wél de A30 op moet.. dan kan je op de spitsstrook blijven rijden en vaak de stilstaande rijen op rijstroken 1 en 2 voorbij gaan. spinning smiley sticking its tongue out
Mijn ervaring is dat het meestal andersom is: nog voor het tankstation staat het stil op de spitsstrook om naar de A30 te gaan, links en midden rijden dan gewoon rustig door.

Vrachtwagenchauffeurs die de A1 verder willen volgen moeten op enig moment van van de rechter naar de middelste rijstrook.
Zeker bij druk verkeer (en meestal weinig afstand houden) geeft dit een flinke verstoring van het verkeer achter de vrachtwagen.
Rechts kan (tijdelijk) even doorrijden. Links wordt "ineens" van 2 naar 1 rijstrook gedwongen
(men probeert de invoegende vrachtwagen in te halen) en vervolgens loopt de boel vast.

Ik denk zelf dat een inhaalverbod voor alle weggebruikers bij verkeersknooppunten in combinatie met (meer) afstand houden de enige oplossing is.
Maar ja, hoe dwing je dit af?

Met een rand beton in plaats van een streepje.


Wetten en regels zijn vrijwel nutteloos zonder controle en boetes.
Als er een streepje op de weg geplakt is om wisselen van rijstrook te voorkomen - een hopelijk algemeen bekende manier om wisselen van rijstrook tegen te gaan - kijken automobilisten eerst even of er een auto met overbekende sportstreep in de buurt is. En wie houdt zich tegenwoordig nog aan de maximum snelheid - wanneer ik een keer netjes met de maximum snelheid rij, komt heel Nederland mij voorbij vliegen.

Dat uitvoegen als een dwaas met verkeerde planning, het bumperkleven om te voorkomen dat mensen van rijstrook wisselen, het uit gewoonte te snel rijden; dat zijn mooie voorbeelden van wangedrag omdat er de kans op een bekeuring minimaal is.
Neem het gebruik van het knipperlichtje: Ga eens met de regelgeving in de hand turven hoeveel mensen op de correcte manier het knipperlichtje gebruiken en hoeveel niet.
Ik ben het met je eens, rke, dat het verkeersbeeld vaker wel dan niet wordt bepaald door het door jou beschreven gedram en gehaast. Wat ik wel wil opmerken is dat er gelukkig (toch) ook verkeersdeelnemers zijn die het juist een sport vinden de verkeersregels wél toe te passen. Ik zou je bijvoorbeeld niet per se inhalen als je de maximum snelheid rijdt. Het is een maximum, geen minimum.

Richting aangeven, communiceren met degenen waar je op dat moment het verkeersspel mee speelt is er ook zo een. Heerlijk toch om bewust duidelijk te zijn naar je medespelers. Dubbel frustrerend overigens als er dan valsspelers in de buurt zijn. En helemaal als ze door vals spelen jou (of mij of wie dan ook) in gevaar brengen.

Ik denk weleens hoe het verkeersbeeld zou zijn als iedereen verplicht met z’n naam en 06 nummer groot afgebeeld op z’n achterruit, achterdeur enzovoort rond zou moeten rijden. Onderdeel van de APK of zoiets. Weg uit de anonimiteit. Mensen doen rare dingen, zich verschuilend in de veilige privéruimte. Op internet zie je het ook vaak alleen bij mensen die zich met een nickname op allerlei sites begeven, anoniem rare dingen doen. Onuitvoerbare gedachtengang maar interessant om over na te denken, de anonimiteit wegnemen bedoel ik....
Quote
Marc van der Togt
Ik denk weleens hoe het verkeersbeeld zou zijn als iedereen verplicht met z’n naam en 06 nummer groot afgebeeld op z’n achterruit, achterdeur enzovoort rond zou moeten rijden. Onderdeel van de APK of zoiets. Weg uit de anonimiteit. Mensen doen rare dingen, zich verschuilend in de veilige privéruimte. Op internet zie je het ook vaak alleen bij mensen die zich met een nickname op allerlei sites begeven, anoniem rare dingen doen. Onuitvoerbare gedachtengang maar interessant om over na te denken, de anonimiteit wegnemen bedoel ik....

Ik ken een paar gasten die een tijdje met een megafoon onder de motorkap hebben rondgereden. En dat waren jongens die met een Rotterdams accent op een zeer directe manier wisten te vertellen wat ze van je rijstijl vonden.

Het leverde met regelmaat ruzie op maar toch was het een gouden idee.

Het openbaar maken van kentekengegevens zou een stap in deze richting kunnen zijn maar het rondbazuinen van privacygevoelige informatie is het alleenrecht van de overheid.

En, als jouw botsdoos gestolen is en Japie belt je en roept kwaad dat hij net op de Coolsingel door jou is afgesneden...
Wie weet kan een rechercheur daar iets mee.
Ik schreef het al: onuitvoerbaar. Soms wel jammer. Wanneer iemand iets voor mij onbegrijpelijks doet zou ik graag de gelegenheid willen hebben naar de reden ervan te vragen. Het is niet anders.....
Quote
rke
Ik ken een paar gasten die een tijdje met een megafoon onder de motorkap hebben rondgereden. En dat waren jongens die met een Rotterdams accent op een zeer directe manier wisten te vertellen wat ze van je rijstijl vonden.

Het leverde met regelmaat ruzie op maar toch was het een gouden idee.

Het schijnt zelfs een tijdje door de politie in Amsterdam te zijn gedaan, enige tijd geleden: Verkeersopvoeding met megafoon
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.