Aus der Reihe nutteloze BRG-topics: 47 km/u in een zone 30: dat is dan 16.000 euro boete

Gepost door British Racing Green 
Bron

47 km/u in een zone 30: dat is dan 16.000 euro boete

Brussel -Een jongeman uit Brussel die 47 kilometer per uur reed in een zone 30, heeft een boete van maar liefst 16.000 euro gekregen. Een gevolg van de rijke voorgeschiedenis die de chauffeur al bij elkaar reed.

De politierechter veroordeelde de man tot een boete van 16.000 euro en een gevangenisstraf van 90 dagen. “Dat is de maximale boete, best indrukwekkend”, aldus de advocaat van de man. “De rechtbank heeft rekening gehouden met het feit dat mijn cliënt een recidivist is: het is de tweede keer dat hij betrapt wordt achter het stuur terwijl hij eigenlijk een rijverbod heeft.”

Tweede keer betrapt tijdens rijverbod.
Wie niet horen wil...
16k is wel bizar veel geld! Wordt er in zo'n geval ook gekeken naar wat de overtreder verdient? Hier in Finland is zo'n hoge boete niet ongewoon, maar dan is de overtreder vaak een rijk persoon en is de boete variabel naar de jaarlijkse inkomsten. Een straatschoffie die moet "doppen" zal natuurlijk nooit die boete gaan betalen.
Lekker suggestieve titel... De 47km/h heeft er dus niks mee te maken. Vast Vlaamse kwaliteitsjournalistiekwinking smiley
47-30 = 17 17:30=0,57 57% te hard..... noem het maar suggestief.... En hoe bescherm je nu als rechter de samenleving tegen dit soort gekken.
Zadelsnuiver
Een straatschoffie die moet "doppen" zal natuurlijk nooit die boete gaan betalen.

Dan gaat hij op termijn wel voelen. Volwassen vent had dan van tevoren mogen bedenken dat hij nog wel eens een bon kon gaan vangen, wat mij betreft.
afentoe
Zadelsnuiver
Een straatschoffie die moet "doppen" zal natuurlijk nooit die boete gaan betalen.

Dan gaat hij op termijn wel voelen. Volwassen vent had dan van tevoren mogen bedenken dat hij nog wel eens een bon kon gaan vangen, wat mij betreft.

Als hij het geld heeft dan ja, maar als het een hopeloos geval is zonder werk of noemenswaardige bezittingen dan wordt het zo'n proces met gerechtsdeurwaarders en extra kosten voor de belastingbetaler en uiteindelijk wordt de schuld gewoon gesaneerd en rijdt hij gewoon lekker verder.

Wat ik bedoel is dat een straf wel echt effect moet hebben op het leven van de overtreder. Als jij mij nu een boete van 5 miljoen oplegt kan ik niet veel anders dan mijn schouders ophalen en zeggen "veel succes!" want ik heb het simpelweg niet en zal het in mijn leven nooit verdienen. Kun je dreigen met dit en dat maar dat veranderd er niks aan, dat geld kun je naar fluiten. Zon figuur met een uitkering krijgt gewoon 20 Euro minder per maand om de boete af te lossen en voelt er helemaal niks van.
Brussel...

Er rijden daar mensen rond die zich helemaal niets aantrekken van verkeersregels. Eerlijk gezegd vind ik de boete terecht voor iemand die tijdens rijontzegging twee keer gesnapt is achter het stuur.
Als ik eens tel hoe vaak ik word aangehouden ben in al die jaren en hij presteert het in een paar maanden rijontzegging twee keer aangehouden te worden....

Hij krijgt nu een kenteken met de letters "CD" (can 't drive) ?
Zadelsnuiver
afentoe
Zadelsnuiver

Als hij het geld heeft dan ja, maar als het een hopeloos geval is zonder werk of noemenswaardige bezittingen dan wordt het zo'n proces met gerechtsdeurwaarders en extra kosten voor de belastingbetaler en uiteindelijk wordt de schuld gewoon gesaneerd en rijdt hij gewoon lekker verder.

Wat ik bedoel is dat een straf wel echt effect moet hebben op het leven van de overtreder. Als jij mij nu een boete van 5 miljoen oplegt kan ik niet veel anders dan mijn schouders ophalen en zeggen "veel succes!" want ik heb het simpelweg niet en zal het in mijn leven nooit verdienen. Kun je dreigen met dit en dat maar dat veranderd er niks aan, dat geld kun je naar fluiten. Zon figuur met een uitkering krijgt gewoon 20 Euro minder per maand om de boete af te lossen en voelt er helemaal niks van.

Ik zou een auto toch een tamelijk noemenswaardig bezit durven noemen, waarmee (het doorsnee hondsasociaal rijdende volk overwegend) men toch een aardig eind richting die €16.000,- komt. Relatief gezien heb je groot gelijk, maar moeten we bij dit geval niet meer op de absolute cijfers letten?

Ze zouden de schuld misschien maar in het Belgische equivalent van het BKR moeten zetten totdat ze betaald is. Niet opvolgen omdat het zo'n arm jochie is die het toch niet kan betalen krijg je er bij mij niet in. Dan doe ik wel alsof ik mijn hypothetische snelheidsboetes ook niet kan betalen, da's nog eens een topsmoes.
Ter aanvulling:
Op dit ogenblik worden in BE openstaande verkeersboetes door de overheid rechtstreeks bij de werkgever geïnd en meteen aan de bron ingehouden op het loon of het vervangingsinkomen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.