Wat is het nut van "op de bumper van je voorligger rijden" als het zichtbaar druk is?

Gepost door Thema90 
De titel is misschien niet zo gelukkig gekozen, want bumperkleven is sowieso niet zo'n prettig gegeven.

Wat mij irriteert, en ook verbaast, is dat een aantal automobilisten in druk verkeer zo dicht op hun voorgangers rijden, dat ze om de haverklap moeten remmen.
Dat is voor degenen die achter hun rijden niet prettig, is ook niet bevorderlijk voor een goede doorstroom van het verkeer, maar het lijkt mij voor de "bumperklever" ook niet zo relaxt rijden.

En als er zover je kunt zien, een enorme rij auto's voor jou rijdt, wat denk je dan met jouw gedrag te winnen?

Iemand een idee waarom mensen dit doen?
Thema90
De titel is misschien niet zo gelukkig gekozen, want bumperkleven is sowieso niet zo'n prettig gegeven.

Wat mij irriteert, en ook verbaast, is dat een aantal automobilisten in druk verkeer zo dicht op hun voorgangers rijden, dat ze om de haverklap moeten remmen.
Dat is voor degenen die achter hun rijden niet prettig, is ook niet bevorderlijk voor een goede doorstroom van het verkeer, maar het lijkt mij voor de "bumperklever" ook niet zo relaxt rijden.

En als er zover je kunt zien, een enorme rij auto's voor jou rijdt, wat denk je dan met jouw gedrag te winnen?

Voorkomen dat er auto's/vrachtauto's van rechts tussen schuiven?
Haast, inderdaad zorgen dat er niemand voor hun kan invoegen.
Gevoel van 'opschieten' als je de voorganger probeert 'te drukken'.

??
s velthuis
Thema90

Voorkomen dat er auto's/vrachtauto's van rechts tussen schuiven?

Oke, maar die 1,5 seconde tijdwinst weegt toch niet op tegen de stress van het constant gas geven en remmen? En zie het ook gebeuren als er rechts geen potentieel invoeg gevaar bestaat.
Thema90

Oke, maar die 1,5 seconde tijdwinst weegt toch niet op tegen de stress van het constant gas geven en remmen? En zie het ook gebeuren als er rechts geen potentieel invoeg gevaar bestaat.

Ik denk eigenlijk dat het een psychologisch effect is. Achter inhalende vrachtwagens zie je het ook voortdurend: Als de weg voor het gevoel geblokkeerd wordt met een snelheid die lager ligt dan er kan en/of mag worden gereden, gaan mensen drukken.
Als iedereen dat nu gaat doen gaat de 1e in de rij mogelijk wat meer gas geven. nut smiley
Precies dit vraag ik mij ook af, het slaat nergens op, maakt situaties gevaarlijker en vooral een hoop irritatie bij de omliggende bestuurders. Ik denk ook dat het psychologisch is, maar goed een beetje je verstand gebruiken zal dit moeten oplossen.

Voorop gesteld dat ik ook zeker niet heilig ben in het verkeer, maar de rechtsrijder (zoals het hoort) wordt hiermee gestraft, als je naar de rechterbaan gaat en je komt een vrachtwagen tegen kom je er nooit meer tussen op de linkerbaan op een beetje drukke snelweg. Hiermee creëer je dus onnodig linksrijders, ik blijf ook soms wat langer links rijden als dat ik zelf zou willen. Maar constant terugzakken naar 90 op de rechterbaan omdat ik er niet tussengelaten wordt gaat ook vervelen.

En dan is de vicieuze cirkel weer rond.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-06-2019 22:34 door Probenator.
Het heeft geen nut, maar voor het gevoel gaat die kerel voor je misschien iets harder rijden wanneer je een beetje gaat zitten duwen. Combinatie van niet genoeg rijstroken, te lage maximale snelheid en teveel flitsers. Kijk maar hoe ze dat in Duitsland doen, daar kom je alléén op de linkerbaan als je er echt iets te zoeken hebt.
Zo vraag ik me nou ontzettend vaak af waarom veel mensen op de middelste baan blijven rijden terwijl er rechts gewoon ruimte is om te rijden. Iedereen die een rijbewijs heeft gehaald heeft toch geleerd dat je zoveel mogelijk rechts moet rijden/houden als dat kan? En toch zijn er ontzettend veel klunzen die gewoon lekker stoïcijns op de middelste baan blijven en het dus duidelijk niet snappen. Wat zou het fijn zijn als ze daar wat vaker een strenger op gaan controleren!
Wat betreft het bumperkleven.....
Ik zie het niet zo veel meer gebeuren als een aantal jaar geleden. Snap ook niet dat mensen dat doen, ze brengen daardoor ook andere mensen vaak in gevaar. Ik ga er echt niet harder van rijden of eerder aan de kant als ze dat bij mij doen. Soms helpt het wel om heel even je remlichten te laten zien winking smiley
Helaas zie je wel steeds meer agressie in het verkeer, die ontwikkeling is best zorgelijk vind ik.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-06-2019 23:02 door Foose78.
Zadelsnuiver
Het heeft geen nut, maar voor het gevoel gaat die kerel voor je misschien iets harder rijden wanneer je een beetje gaat zitten duwen. Combinatie van niet genoeg rijstroken, te lage maximale snelheid en teveel flitsers. Kijk maar hoe ze dat in Duitsland doen, daar kom je alléén op de linkerbaan als je er echt iets te zoeken hebt.

Ik was vorige week in Duitsland, maar precies hetzelfde beeld op de A44 als hierboven geschetst hoor.
Foose78

Wat betreft het bumperkleven.....
Ik zie het niet zo veel meer gebeuren als een aantal jaar geleden.

Jawel hoor, kijk maar op de tweebaans snelwegen met veel vrachtverkeer zonder inhaalverbod, zoals de A15, A67 en A73. Continu, orde van de dag.
TS heeft het niet over snelwegen. Dat midden/links blijven plakken is een ander onderwerp en uitvoerig besproken: [www.autoweek.nl]

Dat drukken doet mijn broer ook. Heel irritant. Zoals eerder gezegd hopen ze dat iedereen wat meer opschiet. Drukken geeft een gevoel van opschieten (wat al nergens op slaat)
MattCurlew
TS heeft het niet over snelwegen.

Waar staat dat dan?
Jeuj! Een onderwerp die eindelijk eens bespreekbaar wordt gemaakt! smileys with beer

Er zijn al een hoop nuttige vragen gesteld in dit topic, super!

Dat drukken is inderdaad de psychologie achter het gevoel van opschieten. Ik zal geen bevolkingsgroepen noemen die zich er massaal aan schuldig maken, dat kan ik polo bluemotionrijders niet aandoen.. nut smiley

Het op de Middenbaan rijden zie je veel op plekken waar de vluchtstrook ingezet wordt als rijbaan. Dat is ook zo’n fenomeen die zelfs met het goede voorbeeld geven er niet uit te krijgen is. Voor Duitsers en andere buitenlanders snap ik het nog wel, die zijn het met de hogere snelheidsverschillen tov vrachtwagens gewend om in het midden te blijven, maar hier in NL mag je dan meestal maar 100 en rij je nog geen 10 km/u harder dan vrachtwagens.

Het onnodig of/en het véél te vroeg naar links gaan is ook niet uit te leggen. Iedereen maakt voor zichzelf een inschatting wanneer je naar links moet gaan, maar 250 meter vooraf is echt way to much!

Ik heb daarom de volgende stelregel, leuk om te oefenen: vanaf het moment dat je inhaalt ga je tellen. Duurt het langer dan 20 tellen voordat je het volgende object hebt ingehaald, dan rij je te lang links en had je naar rechts gemoeten.
Duurt het korter, is er niets aan de hand en begin je opnieuw met tellen.
Tel telkens vanaf de achterkant van het object, bij extra lange vrachtwagens kan het dan al een paar tellen schelen.
Wordt je zelf ingehaald door de rechterstrook, ga dan als de sodemieter rechts rijden!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-06-2019 06:46 door Hotdog.
Bumperkleven is een onbeschofte maar helaas vaak voorkomende manier van iemand in gevaar brengen. Ik zou graag zien dat oom agent hier zeer intensief bekeuringen uitschrijft, veel intensiever nog dan voor rijden met een iets te hoge snelheid.

Als twee auto's dicht achter elkaar rijden en de voorste auto moet een noodstop maken, is de kans dat de achterste er op klapt reeel. Ja, maar ik heb een noodstoppertje in mijn auto die op tijd remt.....
Als de voorste auto een noodstop moet maken maar de noodstop is fysiek onmogelijk (iemand 'gooit' ineens de auto naar links), remt de voorste auto ook dankzij het verkreukelen van het blik aan de voorkant. Een eventuele bumperklever met een technisch tip-top-superdeluxe bolide zal een extreem snel remmende auto voor zich zien die zo snel remt dat het ook voor een captain gadget bolide fysiek onmogelijk is alleen met wrijving van de banden op tijd stil te staan. De bumperklever zal de voorste auto dus nog een keer een tik geven.

De kreukelzone is gemaakt zodat de auto tot een zeker snelheidsverschil zijn eigen massa zo snel stil kan zetten dat de passagiersruimte niet hoeft te vervormen.
Nu ram ik een 1.5 tons zakenauto met grof geweld in een botsing van een boodschappenkar van 750 kg met een voordringer. De boodschappenkar heeft een kreukelzone maar daar is al een deel van verbruikt om zichzelf af te remmen. Die 1500 kg zal dus ook met het dunne restje kreukelrandje van de boodschappenkar afgeremd moeten worden. PLUS.. die lompe bumperklevende idioot zal met zijn eigen kreukelrandje de achterkant van de boodschappenkar op een vreselijke manier misbruiken.
Het is zelfs zo erg dat de omgekeerde situatie (boodschappenkar remt zichzelf af op zakenbolide) als snel te veel zal zijn voor het kreukelrandje van captain gadget.

Ik zou alleen daarom graag zien dat bumperkleven direct bestraft wordt met het rijbewijs inleveren. De pakkans is heel gering (zeker wanneer gecontroleerd moet worden met duidelijk herkenbare auto's) dus als je er een treft... bingo.
Kampvuurtje, regendans en rituele rijbewijsverbranding.

Ik rij mede daarom zelf bij druk verkeer (met de obligate bumperklevers) liever rechts. De tijdwinst zal nooit opwegen tegen een jarenlange revalidatie dankzij een kontkussende dwaas.

Ik heb de ervaring dat je meer dan tien jaar plezier kan hebben van een klap op de kont van je auto, als je het al overleeft.
Mijn ongeluk is dertig jaar geleden gebeurt en ik ben pas een tiental jaar klachtenvrij. Maar ik heb ook meermaals letterlijk over straat gekropen omdat er weer iets 'in mijn rug schoot'.

Je zal maar in een rolstoel met kinbesturing belanden dankzij een bumperklevende idioot.
Soms wordt bumperkleven ook in de hand gewerkt doordat mensen bar slecht hun snelheid vast kunnen houden en zomaar 15 km/u in snelheid variëren, rete irritant als je erachter rijdt.

Ik rijd nu tijdelijk dagelijks dezelfde route op een 100km weg. Veelal rijd je dan in een treintje achter een vrachtwagen waar ik geen moeite mee heb. Die vrachtwagen rijdt doorgaans tussen de 80 en de 94 op de cruise control, maar wel met een vaste snelheid.
Zodra er een paar auto's achter deze vrachtwagen zit is er altijd één auto bij die geen cruise control heeft of wil gebruiken en blijkbaar ook een spastische rechtervoet, want hun snelheid vasthouden lukt ze niet. Zo mochten we vanmorgen in een treintje met auto's vanuit het niets afremmen tot circa 40 km/u terwijl het een lange rechte weg is met amper in/uitvoeg mogelijkheden.

Ik probeer dan altijd, voor mijn eigen gemak, een gat te laten vallen en de cruise control op dezelfde snelheid te zetten als de vrachtwagen. Door dit gat probeer ik het gejojo van de spastische rechtervoet voor mij te compenseren. Meer dan eens moet ik dan toch de cruise control lager zetten of zelfs afremmen terwijl daar o.b.v. de omstandigheden 0,0 aanleiding voor is. Als ik dan uit luiheid (en lichte vorm van frustratie) na de zoveelste keer mijn voorbumper in de nummerplaat van mijn voorganger druk kunnen ze ineens wel weer een stoot gas geven waardoor ik weer (tijdelijk) wat ruimte heb.

Inhalen op deze route heeft amper zin, maar als ik weer eens zo'n etterbak voor me heb ga ik er wel voorbij bij de eerstvolgende mogelijkheid. Niet omdat ik er qua tijd iets mee opschiet, wel omdat het een stuk ontspannender rijdt.

Conclusie? Tijd voor adaptieve cruise control drinking smiley

Eigenlijk is het net als rechts inhalen, ook dat mag niet maar dat wordt vaak in de hand gewerkt door een incapabele weggebruiker op de linker weghelft of in in het geval van bumperkleven een incapabele weggebruiker voor je en dat moet dan mijns inziens net zo zwaar bestraft worden en misschien wel strenger op gecontroleerd worden. Immers, voorkomen is beter als genezen....
@B real, herkenbaar idd, hier ook zo'n stuk 80kmweg en als toevoeging nog wat Belgen, wat het geheel meestal niet ten goede komt.
rke
Ik heb de ervaring dat je meer dan tien jaar plezier kan hebben van een klap op de kont van je auto, als je het al overleeft.
Mijn ongeluk is dertig jaar geleden gebeurt en ik ben pas een tiental jaar klachtenvrij. Maar ik heb ook meermaals letterlijk over straat gekropen omdat er weer iets 'in mijn rug schoot'.

Jakkes. Ik snap mede hierdoor je betoog erg goed. Ik ben zelf, maar dan zonder vervelende klachten naderhand, 2x van achter aangereden. En in tegenstelling tot jouw verhaal heb ik eigenlijk liever dat diegene die achter op mij klapt al zat te bumperkleven. Dan is de klap namelijk minder hard dan wanneer er iemand veel afstand houdt, maar totaal niet op let wat er voor hem gebeurd (whatsapp enzo...). In beide gevallen moest ik een noodstop maken, de klap was in de tweede situatie ( met "veilige" afstand dus) veel harder.

Uiteraard is bumperkleven niet ok, nooit niet, maar als ik moet kiezen in de situatie dat beide chauffeurs achter mij niet opletten, dan maar diegene die al op m'n bumper zat.
B Real

Mijn huidige auto heeft ACC, iets waar ik voorheen op spuugde maar waar ik nu nota bene voor heb bijbetaald. Iets met meegaan in de vaart der volkeren en vertrouwen dat de huidige stand der techniek dit inmiddels geperfectioneerd zou hebben.

Op een enkelbaans provinciale weg zoals jij beschrijft is dit perfect. Jij kunt heerlijk relaxed meelummelen met het verkeer. Ideaal ook met al die Baustellen in Duitsland momenteel.

Daarbuiten, op meerstrooks wegen en met afslagen en invoegstroken en dergelijke is het oppassen geblazen. ACC doet wat het volgens de makers hoort te doen, en dat is reageren op het overige verkeer. Dus niet anticiperen! En dat is een wereld van verschil, als je anticipeert zorg je voor vloeiende aanpassingen op de snelheid en zo hopelijk een zo goed mogelijke doorstroming. De ACC gaat bot vol op de rem om de ingestelde volgafstand te kunnen waarborgen, daar waar je zelf veel eerder rustig van het gas af was gegaan bij het spotten van een trage(re) voorligger. En mogelijk een stukje dichter naar je voorligger gerold zou zijn juist omwille van de veiligheid.

Dit is niet alleen onprettig voor je passagiers maar ook voor je achterliggers. Ze verwachten de abrupte reacties niet, laat staan dat ze het kunnen waarderen. Als bestuurder hoef je zelf niet meer met tempowisselingen rekening te houden, maar schuift het probleem gewoon door naar iemand anders. Als ik ACC volledig z'n gang laat gaan komen achterliggers vaak echt angstaanjagend dichtbij. Ben dan ook blij dat ik de ACC naar wens kan omschakelen naar een normale CC, en ik blijf sowieso m'n voet bij het gaspedaal om regelmatig in te grijpen.

Leuk dat ACC maar mijns inziens werkt het alleen goed als iedereen het aan boord heeft en ook gebruikt. Maar dat neigt echt veel te veel naar autonoom rijden naar mijn smaak.
W212
rke

Jakkes. Ik snap mede hierdoor je betoog erg goed. Ik ben zelf, maar dan zonder vervelende klachten naderhand, 2x van achter aangereden. En in tegenstelling tot jouw verhaal heb ik eigenlijk liever dat diegene die achter op mij klapt al zat te bumperkleven. Dan is de klap namelijk minder hard dan wanneer er iemand veel afstand houdt, maar totaal niet op let wat er voor hem gebeurd (whatsapp enzo...). In beide gevallen moest ik een noodstop maken, de klap was in de tweede situatie ( met "veilige" afstand dus) veel harder.

Uiteraard is bumperkleven niet ok, nooit niet, maar als ik moet kiezen in de situatie dat beide chauffeurs achter mij niet opletten, dan maar diegene die al op m'n bumper zat.

Je hebt gedeeltelijk gelijk.

Als een ander, met een even zware auto, je raakt met bijvoorbeeld 120 km/uur en jij rijdt 100 km/uur, ga je na het verkreukelen saampjes met 110 km/uur verder. Je accelereert in die ene meter kreukelzone (de helft van jou, de helft van de ander) van 100 naar 120 km/uur.
Dat is niet zo spectaculair en dat zal je ook nog wel zonder kleerscheuren kunnen navertellen.

Over mijn ongeluk: Ik wist dat er een grote, lompe hillbilly-truck achter mij zat te bumperkleven. Ik week daarom tijdens de kettingbotsing uit naar de rechterkant van de linkerbaan. Uiteraard kon de man in de truck niet op tijd remmen waardoor hij mijn auto een enorme zwieper gaf en de auto die eerst voor mij reed ook een tik uitdeelde. Deze versnelling zal iets van nul naar vijftig km/uur in een meter afstand geweest zijn waardoor mijn stoel achterover plat vouwde. Dat platvouwen van die stoel heeft mijn ruggenwervels behoorlijk ontzet.

Het probleem zit in massaverschillen en het verbruiken van de kreukelzone dankzij klappen verderop in het rijtje. Jij klapt met 120 km/uur op die dodo die met 60 km/uur eventjes naar de linkerbaan schuift. Jouw auto is gemaakt om jou heel te houden met zo'n klap, de eerste paar nanosecondes is er nog niets aan de hand behoudens een tweetal verfrommelde auto's. In de volgende nanosecondes komt jouw achterligger met zijn botsdoos jouw autootje knuffelen. De kracht waarmee hij op jouw kofferbak drukt, drukt jouw auto vooruit en deze kracht zal deels door de banden en deels door de al geplaagde kreukelzones van jouw en je botsmaatje opgebracht moeten worden.
Heb je dan ook nog eens de pech dat er achter jouw bumperklever nog een bumperklever zit, dan blijft er bitter weinig over van de kreukelzones en zal zelfs het sterkste passagierscompartiment beginnen met dubbelvouwen. Dat dubbelvouwen doet hij op de zwakste plaats: bij de deuren. Dag voeten, dag benen, dag marathon.

Het feest wordt pas echt compleet als er een vrachtwagen betrokken is in het spelletje - dankzij de verschillen in massa.
Stel je voor (dagelijks waar te nemen op de snelweg) dat een vrachtwagen wil inhalen. Je ziet dan dat menige personenauto-chauffeur lekker dicht achter de vrachtwagen gaat rijden, alsof hij hoopt dat de chauffeur merkt dat hij haast heeft. Als de vrachtwagen een noodstop moet maken, klapt de bumperklever gegarandeerd op de vrachtwagen die met zijn veertig ton voldoende massa heeft om eventuele schokken niet eens door te geven aan de chauffeur.
De man direct achter jou ziet op dat moment een personenauto voor zich die veel heftiger remt dan zijn auto dat ooit kan zonder ook de kreukelzone te gebruiken.

Recent was er hier op autoweek een topic van iemand die zich afvroeg hoe het mogelijk was dat een auto voor hem zo verschrikkelijk snel kon remmen. Hij had er een filmpje bij gezet ter verduidelijking.
Wat bleek uit het filmpje: de auto voor hem had de auto daar weer voor licht aangetikt - je moest goed kijken om te zien dat het een botsing was. Nu kon de schrijver om de hard afremmende auto heen sturen (dankzij voldoende ruimte) maar zonder die ruimte was wegsturen echt geen optie geweest en had hij de twee botsers nog een keer aangetikt. Zelfs de afstand die hij nu gebruikt had om uit te wijken was waarschijnlijk niet genoeg geweest voor een noodstop.

Een mens heeft 0.2 tot 0,3 seconde nodig om uiterst geconcentreerd te reageren. Als je 108 km/uur rijdt, rij je 30 meter per seconde. Dus je rijdt 6 meter (0,2 s met 30 m/s) vanaf het moment dat je zou willen stoppen tot het moment dat jouw been richting rempedaal gaat schoppen (mits in opperste concentratie !! ).
Bij normaal woonwerk-verkeer, wanneer iedereen met zijn gedachten niet bij de weg is, accelereert men rustig. Men geeft gezapig gas en men remt ook gezapig en daarom is die 6 meter dan geen probleem. Maar als er ook een scheet dwars zit, wordt die 6 meter doordenderen wel een probleem.

Daarbij, ik mag hopen dat de meeste mensen op een onverwacht moment een noodstop moeten maken. Die 0,2 seconde zal daarom in praktijk onhaalbaar snel blijken te zijn; Even de situatie op mezelf betrekken: bij mij gaat het altijd van "wat gebeurt daar nu" naar "oh shit, het hoijzer" en dat duurt echt langer dan 0,2 s.......
DeeTwee
B Real

Mijn huidige auto heeft ACC, iets waar ik voorheen op spuugde maar waar ik nu nota bene voor heb bijbetaald. Iets met meegaan in de vaart der volkeren en vertrouwen dat de huidige stand der techniek dit inmiddels geperfectioneerd zou hebben.

Op een enkelbaans provinciale weg zoals jij beschrijft is dit perfect. Jij kunt heerlijk relaxed meelummelen met het verkeer. Ideaal ook met al die Baustellen in Duitsland momenteel.

Daarbuiten, op meerstrooks wegen en met afslagen en invoegstroken en dergelijke is het oppassen geblazen. ACC doet wat het volgens de makers hoort te doen, en dat is reageren op het overige verkeer. Dus niet anticiperen! En dat is een wereld van verschil, als je anticipeert zorg je voor vloeiende aanpassingen op de snelheid en zo hopelijk een zo goed mogelijke doorstroming. De ACC gaat bot vol op de rem om de ingestelde volgafstand te kunnen waarborgen, daar waar je zelf veel eerder rustig van het gas af was gegaan bij het spotten van een trage(re) voorligger. En mogelijk een stukje dichter naar je voorligger gerold zou zijn juist omwille van de veiligheid.

Dit is niet alleen onprettig voor je passagiers maar ook voor je achterliggers. Ze verwachten de abrupte reacties niet, laat staan dat ze het kunnen waarderen. Als bestuurder hoef je zelf niet meer met tempowisselingen rekening te houden, maar schuift het probleem gewoon door naar iemand anders. Als ik ACC volledig z'n gang laat gaan komen achterliggers vaak echt angstaanjagend dichtbij. Ben dan ook blij dat ik de ACC naar wens kan omschakelen naar een normale CC, en ik blijf sowieso m'n voet bij het gaspedaal om regelmatig in te grijpen.

Leuk dat ACC maar mijns inziens werkt het alleen goed als iedereen het aan boord heeft en ook gebruikt. Maar dat neigt echt veel te veel naar autonoom rijden naar mijn smaak.

Ik weet dat het idd niet zaligmakend is op de snelweg, dat zal ook deels komen door de drukke Nederlandse snelwegen met hun vele op- en afritten. Bij netjes voortkabbelend verkeer lijkt het me inderdaad erg prettig en ontspannend rijden.

Ik wist overigens niet dat er ook al merken zijn waarbij je kunt switchen tussen ACC en CC, uit je profiel maak ik op dat het om de nieuwe Focus gaat? Goed om te weten als mijn Astra volgend jaar aan vervanging toe is smiling smiley
Ik weet van collega's met een VW dat het of ACC of niets is, dan zou ik er toch nog eens sterk over nadenken om de optie te nemen omdat het (zeker in de spits) op de snelweg niet geweldig is (omdat het idd perfect doet waarvoor het ontworpen is).
Klopt, ik heb t over het systeem in de Focus. Dat heeft een intelligente modus, waarbij het de snelheid aanpast aan die op de borden (+ een zelf te bepalen marge), een adaptieve modus en een normale modus. Ik heb dit zelf uitgevogeld door voorafgaand aan m'n bestelling de handleiding online op te zoeken. De meeste merken bieden die instelbaarheid idd niet (BMW bijvoorbeeld wel dacht ik, door de cc-knop ingedrukt te houden, dat is nog wat handiger), ben er erg blij mee. Enige wanklank -letterlijk en figuurlijk- is een alarmbelletje dat afgaat in de normale modus, bij inschakelen van de cc (1 keer per rit).

Wat natuurlijk wel ook meespeelt is de kwaliteit van de acc an sich. Volgens mij is Ford hierin nette middenmoot, maar ik heb weinig persoonlijke ervaring met ACC's, alleen de Ceed en de 508 en die vond ik vergelijkbaar.

EDIT: Maar goed, terug on topic. Er is geen nut aan bumperkleven als je het mij vraagt. Het is namelijk geen rationeel gedrag, als bestuurders altijd vanuit de ratio handelen bumperkleven ze nooit is mijn overtuiging.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-06-2019 14:13 door DeeTwee.
Een reden die ik hier nog niet zag:

Geen reden.

Sommige mensen rijden al zo lang op de spreekwoordelijke automatische piloot dit in combinatie met een flinke dosis onderschatting van het gevaar of overschatting van hun kunnen en hun auto dat ze het niet eens meer doorhebben dat ze veel te dicht op hun voorganger zitten. Je ziet dit wel bij 1 baanswegen, een auto zit zeer dicht achter een ander, er komt een tweede baantje bij, je verwacht dat de klever volgas gaan inhalen, maar nee hoor, gaat hij dan toevallig snel naar rechts, nee hoor, hij blijft gewoon bij een lege linkerbaan lekker hangen.

Overigens werkt de radargestuurde ACC op de 5-serie helemaal prima en werkt ook zonder ingeschakeld te zijn: Je krijgt een lampje als je ergens te dicht achter zit (heb ik wel eens bij ertussen schuiven) een belletje als je echt niks doet en daarna gaat hij ingrijpen.

Ik verwacht dat klevers snel passé zijn. Er zijn al dashcams die botswaarschuwing doen dus voor een €75 heb je al iets dat je scherp kan houden op (ongemerkt) kleven. Vervolgens lijkt de techniek goed haalbaar om een vorm van signalering naar achter te geven bij naderend gevaar of juist enkel het kleven. Dit kan heel simpel met alarmlichten maar ze zijn ook bezig met radiografische systemen die allerlei communicatie kunnen afhandelen, zoals "pas op, glad hier" en "volg maar op 15 meter, 50 meter vrij zicht hiervoor"
@Thema90, het heeft geen enkele zin, zorgt voor een nog hoger stress level en zorgt bewezen alleen maar voor langere files (harmonica-effect). Ik snap het ook niet, maar ik heb dan ook nooit/geen stress/ haast/ minderwaardigheidscomplex/ angst voor m’n baas etc

Ik sluit me aan bij @rke; het is het risico en de ellende allemaal niet waard, ik heb 2 niet heel grote, zware, stevige auto’s en ook nog heel vaak mijn 2 jonge kinderen achterin. Het liefst zou ik mijn kinderen ook in een Land Cruiset of Q7 vervoeren, maar dat zit er niet in, dus ik rij met m’n verstand.

Voordeel 2: je blijft een vrolijker en relaxter mens, ik kan mijn kinderen van alles vertellen en aanwijzen onderweg! Don’t worry, be happy *PEACE*
Ik ken nog wel een idiote reden vanuit mijn nabije omgeving: "Ik vindt het ervaren van de werking van al die moderne technieken in m'n Outlander PHEV zo mooi".
M'n buurman rijdt dagelijks zo'n 150 km met zo'n ding, en rijdt domweg heel bewust door tot het moment dat de techniek begint te piepen en in te grijpen.angry smily … en volgens hem is er dan nog meer als genoeg marge om zelf in te grijpen indien het nodig is.
Muddy Bandit
Ik ken nog wel een idiote reden vanuit mijn nabije omgeving: "Ik vindt het ervaren van de werking van al die moderne technieken in m'n Outlander PHEV zo mooi".
M'n buurman rijdt dagelijks zo'n 150 km met zo'n ding, en rijdt domweg heel bewust door tot het moment dat de techniek begint te piepen en in te grijpen.angry smily … en volgens hem is er dan nog meer als genoeg marge om zelf in te grijpen indien het nodig is.

Dat is de dwaas die veiligheidsmaatregelen misbruikt.
Ik heb wel eens iemand doodleuk horen beweren dat hij in 0,01 s kon reageren. Hij kende taekwondo en andere moeilijke woorden.

Er zijn onderzoeken die aantonen dat relatief veel automobilisten veiligheidsmaatregelen misbruiken. En dat is jammer, zo is het bestrijden van verkeersongevallen als het dweilen met de kraan open.

Nog even en mensen rekenen op adaptive cruise control (eventueel van een ander) en maken een mooi wrakje want 'de adaptive cruise control zal zijn werk wel doen'. En als dat speeltje nu een keer niet voldoende kan werken / niet aanwezig is?

Adaptive kreukelrandje dan maar?
Zijn legio mensen die niet eens doorhebben dat ze kleven. Zo vaak al eens commentaar gegeven op de bestuurder, 9/10 het antwoord dit is voldoende afstand, 10-20 m bij 130 km uur.

Zijn legio mensen die niet eens doorhebben dat ze kleven. Zo vaak al eens commentaar gegeven op de bestuurder, 9/10 het antwoord dit is voldoende afstand, 10-20 m bij 130 km uur.

Dit.

Heb echt zeer regelmatig een auto op m'n achterbumper hangen en dan echt heel dicht erop, die helemaal geen haast heeft maar dat kennelijk uit gewoonte doet. Valt me op dat het best wel vaak kleine autootjes zijn, categorie C1, aygo enzo. Die hebben écht geen idee wat ze aan et doen zijn. Vaak op de snelweg, heb ik ze even daarvoor ingehaald en moet ik even wachten op een langzamere auto. Komen ze op 1 meter achter me rijden, om later doodleuk weer naar rechts te gaan en weer met 100 km/u verder te tokkelen.
rke
Muddy Bandit

Dat is de dwaas die veiligheidsmaatregelen misbruikt.

Tsja, hij doet het bewust omdat computers, elektronica en automatisering zijn passie en werk tegelijk is.
Maar kijk eens hoeveel weggebruikers onbewust al een blind vertrouwen hebben gekregen in al die automatische elektronica en niet eens meer beseffen dat controle behouden en anticiperen wel noodzakelijk blijft... want het licht gaat immers vanzelf aan als je de auto start, de abs/traction control voorkomt het slippen van een auto toch wel dus waarom daar dan toch op blijven letten?
Een paar weken geleden wist iemand mij nog te vertellen dat de ruitenwissers van m'n bedrijfsbus kapot waren... tsja, er zitten nu eenmaal geen regensensoren op die bus dus gewoon maar even dat stokje rechts aan de stuurkolom gaan gebruiken a.u.b..eye rolling smiley
Een hoop van al die technische snufjes maakt de auto zelf misschien wel gemakkelijker en veiliger, maar ze maken de bestuurder helaas ook weer een stukje luier, lakser en/of dommer.... en testen hebben al vaak genoeg aangetoond dat de gemiddelde mens toch veel beter geconcentreerd is tijdens het handelen als tijdens het controleren.
W212

Dit.

Heb echt zeer regelmatig een auto op m'n achterbumper hangen en dan echt heel dicht erop, die helemaal geen haast heeft maar dat kennelijk uit gewoonte doet. Valt me op dat het best wel vaak kleine autootjes zijn, categorie C1, aygo enzo. Die hebben écht geen idee wat ze aan et doen zijn. Vaak op de snelweg, heb ik ze even daarvoor ingehaald en moet ik even wachten op een langzamere auto. Komen ze op 1 meter achter me rijden, om later doodleuk weer naar rechts te gaan en weer met 100 km/u verder te tokkelen.

Omdat: "Gang is alles"
Die kleine koekblikken zijn niet gemaakt voor de snelweg en accelereren boven de 80 gaat tergend langzaam. Op de snelweg moet je dan zo goed en zo kwaad als het kan je snelheid vasthouden, want even afremmen en weer gas bij geven duurt een eeuwigheid.

Althans, dat is de verklaring die ik zou kunnen bedenken.
W212

Dit.

Maar die zijn ook altijd sneller slachtoffer van het drukken op de snelweg omdat ze "klein" zijn. dus psychologisch makkelijker te drukken zijn als je met je 1600 kg zware leasebak aankomt zetten Als ik met de aygo van mijn vriendin op de snelweg rijd wordt ik toch wel zo'n 80-90% meer gedrukt (zelfs als ik al links rijd met 130/135) dan wanneer ik hetzelfde doe met mijn Agila.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close