Pleidooi voor 30 km/h in bebouwde kom i.p.v. 50 een goed idee?

Gepost door Durashift 
Boppie
Lycan Capri
Iemand van jullie al eens in Marokko in een auto gezeten? (in Safi om precies te zijn)
De voorrangsregels daar zijn heel anders dan in (West-)Europa; "Hij die het hardste claxoneert en het meeste gas geeft heeft voorrang"
Binnen de bebouwde kom was 80(+)km/u geen probleem

Dat zijn wel ff dingetjes die je af moet leren natuurlijk

Ik vaar met een Oekraïner...... Die vind ons Nederlanders (en Belgen en Duitsers) maar een stelletje flikkers omdat Vmax in de bebouwde kom 50km/u is, in zijn land is dat 70km/u. Jongen heeft de grootste moeite om zich aan de Vmax te houden als we toevallig eens met de auto om voorraden etc gaan

@Muddy, reed blondie wel zelf?

Afgelopen vrijdag op de Peripherique gezeten. Dat is niet anders denk ik.

Tja, Parijzenaren sporen dan ook niet. Er is een reden dat mijn voertuigen bepaalde steden vermijden als de pest
(Niet vanwege milieu-redenenwinking smiley Parijs is er daar 1 van. 020 een andere)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-03-2019 01:03 door Lycan Capri.
De oude stadscentra zijn vervelend.

Maar gaat 30 km/uur max (met controleren) daar verandering in brengen? Ik ken genoeg mensen die met een goede stadsfiets ook wel 30 km/uur halen.

Bovendien, als je ooit een keer in een vrachtwagen kan zitten, kijk dan eens rond waar de dode hoeken zitten. Je kan op sommige plaatsen een grote personenauto plaatsen zonder dat de chauffeur hem ziet, laat staan een eigenwijze fietser.
Zie je dat al gebeuren met een wolkje fietsers die net zo snel rijden? Amsterdamned en de vrachtwaggel van de Albert Heyn?

Nieuwe kansen voor werkzoekenden: een carrière bij de spoedeisende hulp als pleisterplakker.
FH 12560 schreef: ik zie dat 50% van de automobilisten rondom Amsterdam niet autochtoon is.

Als ik vragen mag waar zie je dat dat aan?
FH126560 schreef: ik zie dat 50% van de automobilisten rondom Amsterdam niet autochtoon is.

Weet je zeker dat je het goed gezien/geteld hebt?
Ja heel zeker. Ik woon en werk mijn hele leven al in of rond Amsterdam dus ik kan wel beoordelen of iemand autochtoon of allochtoon is. En ja, vandaag werd het weer bevestigd. Ik vermoed zelfs dat het percentage allochtonen iets hoger is nog.
FH126560
Ja heel zeker. Ik woon en werk mijn hele leven al in of rond Amsterdam dus ik kan wel beoordelen of iemand autochtoon of allochtoon is. En ja, vandaag werd het weer bevestigd. Ik vermoed zelfs dat het percentage allochtonen iets hoger is nog.

Dat is zwaar en vervelend voor je

Je kunt wel verhuizen maar ja: "Je ken iemand uit 020 halen, helaas haal je 020 nooit uit de persoon" winking smiley
Lycan Capri
FH126560

Dat is zwaar en vervelend voor je

Je kunt wel verhuizen maar ja: "Je ken iemand uit 020 halen, helaas haal je 020 nooit uit de persoon" winking smiley
Beter houd je ze daar. Voor je het weet krijg je een topic waarin wij provincialen lopen te klagen over al die geïmporteerde randstedelingen met hun rare capriolen. winking smiley
Ach, het is een issue voor heel Nederland alleen lopen Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht voorop. Maar even los daarvan, het topic gaat over -in de basis- verkeersveiligheid. Ik gaf aan dat het mede positief zou zijn als de verplichting zou bestaan dat een ieder het rijbewijs in Nederland behaalt. Tezamen met andere maatregelen uiteraard. En veel meer blauw op straat. Ik rijd wekelijks naar Limburg, heen en terug bijna 500km. Ik kom zelden politie tegen, let wel...ik rijd op de drukste snelwegen (A10, A2, A76) van Nederland. Ga je daarentegen de grens over kom je in Duitsland op zeker politie tegen. Het gaat ook om preventief aanwezig zijn. En ruimere opsporingsbevoegdheden zodat jonge gastjes in bijvoorbeeld Mercedes-AMG's of Audi RS'en makkelijker aangehouden kunnen worden.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-04-2019 18:49 door FH126560.
Die politie hoeft daar niet te rijden.. daar is de ANPR camera wel voor. winking smiley
Technisch gesproken wel, maar het gaat met name om zichtbaar aanwezig zijn. Hoe vaak komt t niet voor dat je ingehaald wordt door buitenlands gekentekende auto's die rijden alsof het hier een soort wetteloze vrijstaat is. Pakkans vergroten, respect afdwingen. De politie moet met zeer goed materiaal langs de kant staan en/of rondrijden. Er wordt vaak gesproken over de Porsche-tijd van de Rijkspolitie. En inderdaad dat werkte. Als je bij ons de grens passeert en er staan kort daarna twee serieus snelle politieautos in de berm het verkeer te observeren geef je toch een heel duidelijk signaal af.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-04-2019 08:26 door FH126560.
FH126560 schreef: ik zie dat 50% van de automobilisten rondom Amsterdam niet autochtoon is.

Danie

Blijf je nou achter elkaar dezelfde vraag herhalen? Programma Danie.exe vastgelopenconfused smiley
Leon in zn Fiesta
Hoe vaak ga je die vraag nog stellen Danie? confused smiley

Inderdaad fout van mij. sorry
Boppie
FH126560
Ach, ik constateer het gewoon dagelijks. Ik woon onder de rook van Amsterdam, en ik zie dat 50% van de automobilisten rondom Amsterdam niet autochtoon is. En ik zie hoe zij rijden. Dus dat jullie een andere mening hebben prima, maar ik word dagelijks ermee geconfronteerd.

Ach...er zitten er zat. Het zullen doorgaans degenen zijn die de woorden wollah, hoer, kaaskop, kanker en discriminatie in een zin kunnen krijgen, daar hoef je qua rijden niet bar veel van te verwachten

Je vergeet etnisch profileren..
Ik merk dat ik juist binnen de bebouwde kom vaak steeds iets te hard rijd (dus 60/70 soms). Moet er wel bij zeggen, dat is op voorrangswegen die zeg maar doorgaand zijn.
Zoals hier: KLIK
Je hebt hier vaak de "groene golf" en als het dus sochtends vroeg als ik naar werk rijd hier niet heel druk is ga ik gemakkelijk 70 km/u. Bij de stoplichten ga ik dan van het gas af zodat ik ongeveer op 55 km/u uit kom en daarna geef ik weer wat gas bij.
Maar op dit soort wegen, ondanks dat het gewoon binnen bebouwde kom is, KAN dat ook gewoon heel makkelijk.

Uiteraard in een woonwijk, of als er een fietspad direct op de rijbaan is dan zou ik dat niet doen. Maar ik moet er echt niet aan denken dat men 30 km/u invoert op dit soort wegen, dan wordt het echt tenenkrommend langzaam en ik betwijfel of men zich daar uberhaupt aan gaat houden.
FH126560
Technisch gesproken wel, maar het gaat met name om zichtbaar aanwezig zijn. Hoe vaak komt t niet voor dat je ingehaald wordt door buitenlands gekentekende auto's die rijden alsof het hier een soort wetteloze vrijstaat is. Pakkans vergroten, respect afdwingen. De politie moet met zeer goed materiaal langs de kant staan en/of rondrijden. Er wordt vaak gesproken over de Porsche-tijd van de Rijkspolitie. En inderdaad dat werkte. Als je bij ons de grens passeert en er staan kort daarna twee serieus snelle politieautos in de berm het verkeer te observeren geef je toch een heel duidelijk signaal af.

Een: er zijn genoeg discriminabele personen die wel netjes rijden. Wat ik in dat verband veel vervelender vind, is dat ik recent geplaagd werd door een auto waar een levensgroot symbool van een vaak gediscrimineerde groep op de achterruit geplakt was. Alsof de bestuurder zijn uitspraak van het "jij discrimineert" wilde oefenen.

Er zijn ook andere methodes om de pakkans te vergroten. De groene kruisweg bij Rotterdam is voorzien van een flitspaal bij vrijwel ieder verstoplicht, het soort "door rood of te snel" palen. Puur vanuit de snelheid of het respecteren van rood licht gezien werkt het heel goed. Iedereen stampt keurig op het hoijzertje bij een stoplicht en na de kruising gaat de gasplank weer in het tapijt.

Wat dat betreft zou meer blauw op straat kunnen helpen, alleen is daarbij de zichtbaarheid van die auto met rare sportstreep noodzakelijk. Misschien moeten Volkswagen en Volvo de blauwblauw bolides ook aan burgers gaan verkopen.

Ik zie zelf meer in camera's langs de weg waarmee politieambtenaren vanuit een warme en comfortabele bureaustoel de wegen kunnen controleren. Daarmee voorkom je extra voertuigen op straat - met de nodige veiligheidsrisico's en CO2 productie - en de automobilist weet niet meer wanneer hij gecontroleerd wordt. Bovendien kan je dan ook andere veiligheidsproblemen ook beter aanpakken - al is het maar als een soort helicopter-view.
Het gaat naar mijn mening niet om of of maar om en en. Ik ben gisteren van Hoofddorp naar Maastricht heen en terug gereden. Niet 1 politieauto gezien op 500 km op de drukste snelweg van Nederland. Vrij laat terug gereden, ik werd met 170 kmu ingehaald door een zwarte Golf V met Luxemburgse kentekenplaten, oude autos met dubieus volk erin en dat doet allemaal maar...
^^ ze waren ff met dit klusje bezig, FH. winking smiley

omroep Gelderland.nl
BATHMEN - De politie heeft in de nacht van vrijdag op zaterdag een 32-jarige Pool aangehouden die in een truck vier gestolen auto's had staan. Hij werd op een parkeerplaats op de A1 net voor afrit Lochem aan de kant gezet.
(..)

[www.omroepgelderland.nl]

'Creatief' gestapeld, dat wel.. eye popping smiley
Plan voor 30 km/h op de Erasmusbrug in R'dam + dosseer-installatie om de stad in te komen.
Doel: navigatiesystemen dwingen om de ring(snel)wegen te adviseren op basis van reistijd i.p.v. dwars door de stad.

[www.rijnmond.nl]
Durashift
Plan voor 30 km/h op de Erasmusbrug in R'dam + dosseer-installatie om de stad in te komen.
Doel: navigatiesystemen dwingen om de ring(snel)wegen te adviseren op basis van reistijd i.p.v. dwars door de stad.

[www.rijnmond.nl]

Klinkt weer zeer gunstig om de uitstoot in en om Rotjeknor nog wat verder op te krikken.eye rolling smiley
Durashift

[www.rijnmond.nl]

Auto's. Het nieuwe roken.
Ik was pas in Berlijn waar zo'n beetje het hele centrum 30km/u is. Heerlijk. Het verkeer stroomt soepel door, minder stank, makkelijker oversteken als voetganger. Ik heb geen nadeel gevonden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.