Hinderlijke Xenon verlichting

Gepost door DeeYee 
Voor mij waren de ouderwetse duplo lampen indertijd afdoende. Maar ik begrijp dat ook mensen die slechts een beetje nachtblind zijn toch aan het verkeer willen deelnemen.
Wat ik erg vervelend vind, is dat er nu steeds fellere lampen aangeboden worden die voor de andere verkeersdeelnemers verblindend zijn.

Ik vraag niet meer dan een maximum. Net zoals een maximum snelheid, ook een maximale hoeveelheid licht. Al gebruik je daarvoor carbid-lampen, gewoon niet meer dan het maximum.

Al wordt het wel lastig te controleren met carbidlampen, dat is simpelweg een kwestie van het kraantje wat verder open zetten.
rke
Voor mij waren de ouderwetse duplo lampen indertijd afdoende. Maar ik begrijp dat ook mensen die slechts een beetje nachtblind zijn toch aan het verkeer willen deelnemen.
Wat ik erg vervelend vind, is dat er nu steeds fellere lampen aangeboden worden die voor de andere verkeersdeelnemers verblindend zijn.

Ik vraag niet meer dan een maximum. Net zoals een maximum snelheid, ook een maximale hoeveelheid licht. Al gebruik je daarvoor carbid-lampen, gewoon niet meer dan het maximum.

Al wordt het wel lastig te controleren met carbidlampen, dat is simpelweg een kwestie van het kraantje wat verder open zetten.

+1. Ik zit er over te denken om de 100 watt halogeen lampjes voor mijn oldtimer weer van zolder te halen. In het huidige verkeer val je niet echt mee op ... winking smiley

P.S. Ik heb echte glazen koplampen met een stalen reflector, alleen de stroomvoorziening is nog een dingetje ...winking smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-05-2018 17:58 door Blackadder the 5th.
Het is inderdaad vreselijk. Wij hebben het zelf ook. Maar rijden s'avonds vaak met ingeklapte spiegels rond. We hebben 50% folie op de ramen rondom.
Voor op slechte wegen waar ik woon is het erg.
RobG
Xenon is geen probleem, mits goed afgesteld. Ik wordt vrijwel alleen verblind (en ZEER regelmatig) door recente wagens met LED lampen. LED lampen hebben vaak een Grootlicht assistent of een andere functie die meer licht opbrengst levert als er geen ander verkeer is. In theorie. In de praktijk zijn de systemen niet nauwkeurig genoeg en verblinden ze het andere verkeer. Vooral de MPV/crossover/SUVs vanwege de te hoog gemonteerde koplampen.

Voorbeeld: LED wagens die recht achter me rijden verblinden niet. Rijden ze schuin achter me (op een andere rijbaan) verblinden ze regelmatig.

^^
Dit dus.

Wat ik vooral 's nachts, op de (snel)wegen zonder verlichting kan ervaren.. is de lichtflits van het in- of uitschakelen van LED grootlicht... Eerst zie ik dan een flits schuin voor mij.. gevolgd door een auto.. Zeer irritant.

Qua Xenon heb ik niet zozeer last van verblinding alswel van een te blauwe gloed. Vooral de huidige Mini heeft daar last van, ervaar. Zeker vanaf een afstand en ongelijke hoogte.. zie ik dat blauwe Xenon soms aan voor een blauw, aankomend, zwaailicht.. doordat het blauw schittert door de spijlen van de geleiderail.. eye rolling smiley

Het heeft wellicht iets te maken met mijn kleurenblindheid?

Nu lees ik hier in de reactie veel de redenatie "goede afstelling van verlichting is essentieel"..
Mwah, tegenwoordig vind ik het vooral irritant dat de lichtsterkte van vele koplampen zodanig sterk is dat het (mij) irriteert. Dus, de hogere wattages.. aftermarket LED.. het is allemaal zo fel en niet legaal. angry smily
Leuk voor de (nachtblinde..) die IN die auto zit.. niet sociaal voor overige verkeersdeelnemers.
Durashift
Nu lees ik hier in de reactie veel de redenatie "goede afstelling van verlichting is essentieel"..
Mwah, tegenwoordig vind ik het vooral irritant dat de lichtsterkte van vele koplampen zodanig sterk is dat het (mij) irriteert. Dus, de hogere wattages.. aftermarket LED.. het is allemaal zo fel en niet legaal. angry smily
Leuk voor de (nachtblinde..) die IN die auto zit.. niet sociaal voor overige verkeersdeelnemers.

Met goede wetgeving kan het licht voorgeschreven worden. De APK en de garages kunnen de rest aanvullen.

Ik stel mijn verlichting graag wat aan de lage kant af, ik ervaar verlichting die in mijn ogen schijnt ook als hinderlijk.
Maar met iedere APK wordt de verlichting trouw weer omhoog gedraaid, zelfs als ik vraag om hem laag af te stellen. Gelukkig zit er een knopje op het dashboard om hem weer naar beneden te zetten.
500C
Maar rijden s'avonds vaak met ingeklapte spiegels rond.

Dit is een grap.

Toch?
Durashift
RobG
Xenon is geen probleem, mits goed afgesteld. Ik wordt vrijwel alleen verblind (en ZEER regelmatig) door recente wagens met LED lampen. LED lampen hebben vaak een Grootlicht assistent of een andere functie die meer licht opbrengst levert als er geen ander verkeer is. In theorie. In de praktijk zijn de systemen niet nauwkeurig genoeg en verblinden ze het andere verkeer. Vooral de MPV/crossover/SUVs vanwege de te hoog gemonteerde koplampen.

Voorbeeld: LED wagens die recht achter me rijden verblinden niet. Rijden ze schuin achter me (op een andere rijbaan) verblinden ze regelmatig.

^^
Dit dus.

Wat ik vooral 's nachts, op de (snel)wegen zonder verlichting kan ervaren.. is de lichtflits van het in- of uitschakelen van LED grootlicht... Eerst zie ik dan een flits schuin voor mij.. gevolgd door een auto.. Zeer irritant.

Gek is dat, daar heb ik nu helemaal geen last van. Ja, de verlichting is tegenwoordig wat feller. Maar storend vind ik het niet.
funf
500C
Maar rijden s'avonds vaak met ingeklapte spiegels rond.

Dit is een grap.

Toch?

500C woont in Rusland
Daar kan en mag dat gewoonsmiling smiley
Durashift
Qua Xenon heb ik niet zozeer last van verblinding alswel van een te blauwe gloed. Vooral de huidige Mini heeft daar last van, ervaar. Zeker vanaf een afstand en ongelijke hoogte.. zie ik dat blauwe Xenon soms aan voor een blauw, aankomend, zwaailicht.. doordat het blauw schittert door de spijlen van de geleiderail..

Het heeft wellicht iets te maken met mijn kleurenblindheid?

Heb ik ook, inderdaad vooral bij dat type. Ook de BMW 2 Serie Active Tourer, die tot de familie behoort, geeft dat effect. Laatst ook een recente Peugeot 508 hierop betrapt, al zijn die er niet zoveel waardoor dat me niet eerder was opgevallen.
Afstelling bij belading van de auto:

Voertuigen tot 1998 zonder Xenon verlichting:
Vaak niet vanuit de auto te regelen.

Voertuigen van 1998 en nieuwer met halogeen koplampen vanuit de fabriek:
Dit is middels een knop of draaiwieltje vanuit de Auto te verstellen.
In het boekje staat wat de beste standen zijn bij bepaalde belading.

Voertuigen met Xenon en Koplampen vanuit de fabriek: (en bepaalde voertuigen met halogeen Koplampen met automatische koplamp verstelling):
De lichtbundel word middels aslast sensoren afgesteld op de belading.
Re: Hinderlijke Xenon verlichting
15-11-2020 20:01
Let op: dit topic is 2,5 jaar oud.

Terence
Autoweek moderator
Terence

Terence
Autoweek moderator

Ja, vectra V6 was 6 jaar geleden voor het laatst actief, sinds vandaag weer terug.
Dan ben je natuurlijk het gevoel voor tijd wat verloren.
Terence

Terence
Autoweek moderator

Ik snap dit niet, dan is ie gevaarlijk of zo?

Forum uitleg.

Een topic openen
Wil je een topic openen, kijk dan eerst of er wellicht al een topic over hetzelfde onderwerp loopt. Is dat het geval, dan plaats je jouw bericht in dat topic. Nieuwe informatie zorgt ervoor dat een topic weer bovenaan de lijst komt te staan. Ook als je met je onderwerp kunt aanhaken bij een bestaand topic, plaats je jouw bericht in dat bestaande topic. Zo wordt voorkomen dat op meerdere plekken discussies lopen over het zelfde onderwerp.

Ander voorbeeld: Pietje heeft een auto gekocht, zijn "mijn auto" topic wordt geopend. Na 2,5 jaar niemand gereageerd/geen update koopt Pietje een nieuwe auto en plaatst die in zijn bestaande topic. Niet de bedoeling?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-11-2020 21:31 door Carkiller.
Misschien eerst even kijken of je geplande tegel nog een beetje zin heeft, ook al is ie ontopic? Na 2,5jr had deze reactie niet zoveel toegevoegde waarde imo, prima melding van moderator.
R W xxx
Misschien eerst even kijken of je geplande tegel nog een beetje zin heeft, ook al is ie ontopic? Na 2,5jr had deze reactie niet zoveel toegevoegde waarde imo, prima melding van moderator.

Als je het topic steeds weer activeert, werkt de doofpot niet.
Carkiller
Terence

Terence
Autoweek moderator

Ik snap dit niet, dan is ie gevaarlijk of zo?

Forum uitleg.

Een topic openen
Wil je een topic openen, kijk dan eerst of er wellicht al een topic over hetzelfde onderwerp loopt. Is dat het geval, dan plaats je jouw bericht in dat topic. Nieuwe informatie zorgt ervoor dat een topic weer bovenaan de lijst komt te staan. Ook als je met je onderwerp kunt aanhaken bij een bestaand topic, plaats je jouw bericht in dat bestaande topic. Zo wordt voorkomen dat op meerdere plekken discussies lopen over het zelfde onderwerp.

Ander voorbeeld: Pietje heeft een auto gekocht, zijn "mijn auto" topic wordt geopend. Na 2,5 jaar niemand gereageerd/geen update koopt Pietje een nieuwe auto en plaatst die in zijn bestaande topic. Niet de bedoeling?

De late reactie was niet zozeer aanhaken maar meer ook een (imo niet erg waardevolle) duit in het zakje willen doen.
haarr
Terence

Terence
Autoweek moderator

Ja, vectra V6 was 6 jaar geleden voor het laatst actief, sinds vandaag weer terug.
Dan ben je natuurlijk het gevoel voor tijd wat verloren.

Dus over 5 jaar leest hij wel dat hij wat achter loopt met zijn reacties.grinning smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.