OM bundelt verkeersovertredingen voor hogere straffen

Gepost door Danie 
Het Openbaar Ministerie wil automobilistendiezich regelmatig schuldig maken aan verkeersovertredingen harder aanpakken. Daarom is een nieuwe werkwijze in Midden-Nederland gentroduceerd. Verkeersovertredingen van veelplegers worden gebundeld aan de rechter voorgelegd, om hogere straffen te kunnen eisen.

De methode is bedoeld om het gedrag vandezewegmisbruikers te verbeteren, vertelt senior officier van justitie Roy Appels aan NOS. Zij veroorzaken volgens het OM vaak aanrijdingen en zwaardere verkeersongevallen. Hoge geldboetes worden nog wel betaald, maar zodra we aan het rijbewijs gaan komen of een gevangenisstraf dreigt, schrikken we mensen wel af, zegt Appels.

Nieuwe aanpak
De politie Midden-Nederland houdt in de nieuwe aanpak de automobilist intensiever in de gaten. Zo kunnen de verkeersovertredingen gestapeld worden en gebundeld aan de rechter worden voorgelegd. Als je zaken bij elkaar verzamelt en je ze in een keer voor de rechter brengt, kan je een hogere straf eisen, zegt Appels.

Onbevoegd
De eerste zitting naar aanleiding vandezewerkwijzer was maandag bij de Rechtbank Utrecht. De verdachte was een twintigjarige man met vijf paginas aan verkeersovertredingen. Het ging daarbij onder meer over bumperkleven en 230 kilometer per uur rijden waar 100 het maximum was.

De politierechter kon echter geen uitspraak doen, omdat hij niet bevoegd is. De zaak is doorverwezen naar de kantonrechter. Wanneerdiede zaak behandelt, is nog niet duidelijk.

Zwaarder straffen
De nieuwe aanpak in Midden-Nederland past in de plannen van het kabinet voor 2018 om verdachten zwaarder te straffen. Dronken rijden, doorrijden na een ongeval, rijden zonder rijbewijs en gevaarlijk rijgedrag zou volgens het kabinet zwaarder bestraft moeten kunnen worden.

Het kabinet heeft meerdere wetsvoorstellen rond zwaarder straffen aangekondigd. Zo beoogt het kabinet meer situaties waarin roekeloos wordt gereden strafbaar te stellen. Ook wil het kabinet de rechter de mogelijkheid geven een verdachtediein n zaak voor meerdere misdrijven terecht staat zwaarder te straffen.

www.advocatenblad.nl
Het is d manier om verkeerscriminelen een lesje te leren, zeker alsook de pakkans vergroot wordt.
1 maand iemand in de gaten houden en dan 5 pagina's vol dan wordt het toch wel tijd dat je het haasje bent.
Btw, dit figuur zal buiten het verkeer om ook wel geen lieverdje zijn
Dus gevangenisstraffen uitdelen/ RBW innemen gaat vast helpen.
Ik ben een van de eerste die ze bundelen. Helaas was mijn dossier Door de tafel gezakt.
Ik vroeg mij al af waarom adjudant Dirksland iedere morgen achter mij aan reed.

De eerste zitting naar aanleiding van deze werkwijzer was maandag bij de Rechtbank Utrecht. De verdachte was een twintigjarige man met vijf paginas aan verkeersovertredingen. Het ging daarbij onder meer over bumperkleven en 230 kilometer per uur rijden waar 100 het maximum was.

Opzich kunnen mensen die de regels op dergelijk extreme wijze aan hun laars lappen toch al worden aangepakt (rij-ontzeggingen, EMG-cursus, boetes van 900+ euro)? Dat dit soort gekken flink worden bestraft is uiteraard terecht, maar wanneer is het "genoeg"?
Op je 20e al vijf pagina's aan verkeersovertredingen, hoe uitgebreid zijn deze dan beschreven en met welk lettertype?
De pakkans is in Nederland erg laag, dus voor zo'n lange lijst moet je toch uitzonderlijk goed je best doen lijkt me. Ik geloof er verder niet zo heel veel van.

Daarnaast, boetes worden boven de Wet Mulder grens sowieso al geregistreerd en meegenomen in het toekennen van een boete. Weinig nieuws dus.

Het lijkt me niet wenselijk om naast de veelal "achterlijke" boetes voor een paar km te hard deze ook nog eens te gaan stapelen. Sowieso niet omdat deze boetes qua bedragen al niet in verhouding staan met het vergrijp en ook niet omdat er dan weer een ambtenaar specifiek naar deze boetes moet gaan kijken ipv dat het geautomatiseerd kan. 9eu administratiekosten lijkt me eerst ook wel voldoende.

Zo beoogt het kabinet meer situaties waarin roekeloos wordt gereden strafbaar te stellen.

Hoe gaat dit eigenlijk in z'n werk? Iets is in juridische zin roekeloos (ofwel strafbaar), of is het niet. Ofwel, dan wordt de norm van hetgeen als roekeloos kan worden aangemerkt verruimd, lijkt me.
Misschien dat de rechter zo een totaalplaatje heeft en het CBR opdracht kan geven om de rijgeschiktheid stevig te testen?
RTLnieuws.nl: Hardere aanpak voor verkeershufters

Een nieuwsbericht uit .... 2012.

Er zijn wel vaker van dergelijk initiatieven voorbijgekomen, blijkbaar gaan ze elke keer als een nachtkaars uit ...
Ik vraag me af waar dit nu aan ligt. Heeft het geen prioriteit?
Of ligt het juridisch gezien toch net even wat lastiger als de heren politici laten voordoen?

Kan me niet goed voorstellen dat een groot aantal Mulder-boetes (veroordeling via het bestuursrecht, overtreder moet onschuld aantonen) gebruikt zouden mogen worden voor een strafrechtproces (officier moet schuld aantonen) ...
Dit is toch gwn bullshit, tijd geleden hadden ze die minister van verkeer en veiligheid achterna gezeten en wat bleek die gast(zijn chauffeur) reed gwn overal 20/30km te snel, en dan spreken over veiligheid bij andere.

Dit heeft niks mee te maken over veiligheid, geld over veiligheid.
Zo'n knakker van 20 heeft toch een puntenrijbewijs? En ipv van gaan stapelen (en er dan achter komen dat er ook iemand bevoegd moet zijn om te kunnen beoordelen... eye rolling smiley ), is het niet een stuk makkelijker n doeltreffender om voor iedereen een puntenrijbewijs in te voeren? Als het de bedoeling is om eea veiliger te maken en niet optimaal te cashen dan natuurlijk.
En bij een volle kaart rijbewijs onvoorwaardelijk inleveren. Geen ruimte voor advocaten of zielige verhalen.
Boppie
Misschien dat de rechter zo een totaalplaatje heeft en het CBR opdracht kan geven om de rijgeschiktheid stevig te testen?

Ah ja, laten we vooral nog meer ter beoordeling neerleggen bij het CBR welke een commercile instelling is.

Als je wat verhalen leest over de EMG's die door een politieagent, zonder tussenkomst van een rechter, kunnen worden "opgelegd" dan kom je er achter dat dat vooral als doel heeft het spekken van de kas van het CBR.
Ik zeg hier expres "opegelegd", want volgens mij is het zo dat zij een voorzet/advies geven aan het CBR over de gedane constatering. Het CBR beoordeelt dan of iemand in aanmerking komt voor een EMG, ik hoef verder niet uit te leggen hoe dat verder gaat als je dat bij een commercile instelling neerlegt denk ik?
Boppie
En bij een volle kaart rijbewijs onvoorwaardelijk inleveren. Geen ruimte voor advocaten of zielige verhalen.

Zeker wel, je moet je natuurlijk gewoon kunnen verweren want men werkt niet foutloos helaas.
Laat ik het anders zeggen. Als de punten gewoon kloppen geen gezeur meer. Rijbewijs kwijt. Overigens kan je per overtreding in verweer gaan. Een puntenrijbewijs kwijtraken is een opsomming van de overtredingen. En dat innemen is onherroepelijk.Je hebt het te bont gemaakt, de gevolgen zijn bekend. Iemand heeft in mijn ogen aangetoond dat de verantwoordelijkheid van een rijbewijs niet aan diegene besteedt is.

Al die cursussen ben ik tegenstander van. Buiten het nut deel je een straf uit en dat is het. Daarboven op de cursus kan in mijn ogen niet. Verder is het CBR nu eenmaal de partij die de rijbevoegdheid test en beoordeelt. Daar kan je zeikerig en cynisch over doen, maar dat is nu eenmaal zo. Ik kan mij voorstellen dat de rechter een veelpleger in dit geval naar het CBR stuurt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-01-2018 14:31 door Boppie.
Zo doen ze het in Canada met het puntenrijbewijs:

Canada - Alberta: Demerit point system for fully licenced drivers

Vertaald met Google

Demerit-puntensysteem voor bestuurders met een volledige licentie
Demerit-punten worden geregistreerd tegen een exploitatievergunning.
1. Als er in totaal acht of meer maar minder dan vijftien punten zijn verzameld, ontvangt u per post een attentiebericht.
2. Wanneer een cumulatie van 15 of meer punten plaatsvindt binnen een periode van twee jaar, wordt uw licentie automatisch voor n maand opgeschort.
3. Wanneer de opschorting binnen n jaar de tweede ongeldige opschorting is, wordt uw vergunning voor drie maanden opgeschort.
4. Wanneer de opschorting binnen twee jaar de derde of meer ongelijke schorsing is, wordt uw licentie voor zes maanden opgeschort. Bovendien moet u wellicht voor de Alberta Transportation Safety Board verschijnen.
5. Er is geen rechtsmiddel of hoger beroep tegen een schorsing van het puntenpunt, tenzij kan worden aangetoond dat de punten van de punten ten onrechte zijn toegewezen. U kunt verzoeken om uw rijbewijs op deze grond te bekijken door een schriftelijke inzending in te dienen bij de Driver Fitness and Monitoring Branch.
6. Wanneer een opschorting van het puntenpunt is betekend, wordt de licentie hersteld met zeven punten. Deze punten blijven op uw gegevens staan ​​tot een periode van twee jaar vanaf de vastgestelde datum is verstreken.
7. Wanneer twee jaar zijn verstreken na de datum van een veroordeling, wordt het aantal punten dat voor die veroordeling is beoordeeld uit uw record verwijderd. Vergeet niet dat de datum van veroordeling de datum is waarop u daadwerkelijk uw boete betaalt of dat u schuldig wordt bevonden tijdens de afwezigheid, niet op de datum waarop u de boete ontving.
8. Als een goedgekeurde rijopleiding met verdedigend rijgedrag met succes is afgerond voordat er 15 of meer punten zijn verzameld, mogen maximaal drie punten na n jaar om de twee jaar uit een rijbewijs worden verwijderd.

Lijkt mij een fair systeem. De bestuurder krijgt voldoende waarschuwingen voordat het zover is, en is de 1e keer het rijbewijs voor een maand kwijt. Is nog te overzien. 2e volgende keren gaan er meer inhakken ...

Alles staat of valt met de pakkans. Zolang deze laag is, blijft het naar mijn idee dweilen met de kraan open,
welke strenge procedures en straffen je verzint.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-01-2018 11:39 door Blackadder the 5th.
Danie
Het is d manier om verkeerscriminelen een lesje te leren, zeker alsook de pakkans vergroot wordt.
1 maand iemand in de gaten houden en dan 5 pagina's vol dan wordt het toch wel tijd dat je het haasje bent.
Btw, dit figuur zal buiten het verkeer om ook wel geen lieverdje zijn
Dus gevangenisstraffen uitdelen/ RBW innemen gaat vast helpen.

Goed plan! Een paar echte idioten dag en nacht volgen, gaat de gematigde overtreder mooi vrijuit.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close