Chauffeur schuldig ondanks fout fietsers

Gepost door Danie 
Hoewel de zes wielrenners niet op de rijbaan hadden mogen rijden, werd de automobilist die hen van de weg afreed gisteren veroordeeld tot een werkstraf van 120 uur. (www.degelderland.nl)

Het neemt in het buitengebied hand over hand toe: groepjes wielrenners die het verplichte fietspad links laten liggen, omdat ze daar last hebben van fietsers die veel minder hard rijden of omdat het fietspad hobbelig is of gevaarlijk vanwege het grote aantal inritten.
Dan begeven die groepen zich op de rijbaan.
Vaak tot ergernis van automobilisten, die moeite hebben zo'n langgerekte groep te passeren.

Op een zomeravond in augustus 2016 tegen 19.30 uur reden zes dertigers uit Amsterdam en omgeving met een snelheid van 43 kilometer over de Bovendijk in Wilnis.
Het verplichte fietspad daar vinden ze te hobbelig en te gevaarlijk.

Een 76-jarige man uit Mijdrecht komt hen tegemoet in zijn grijze Golf met een snelheid van ongeveer 55 kilometer per uur (je mag er 60).
In een flauwe bocht komt de wagen op de verkeerde weghelft en rijdt de automobilist recht op de renners af.

Drie van hen kunnen de wagen nog net ontwijken, maar de andere drie komen vol in aanraking met de wagen. Zij raken ernstig gewond en moeten maanden revalideren. Een van hen loopt nog steeds met krukken. De kans is groot dat hij blijvend invalide is.

Tijdens de rechtszaak twee weken geleden vertelden de renners welke impact het ongeluk had op hun leven en dat van hun gezin.
De automobilist gaf aan dat hij door de lage zonnestand verblind was en de renners niet had gezien. Zijn advocaat vond dat hem niets te verwijten viel en vroeg om vrijspraak.

De rechtbank Utrecht deed gisteren uitspraak: ondanks het feit dat de renners daar niet mochten rijden, was de automobilist schuldig aan het ongeluk. Hij had de renners moeten zien. ,,Dat zij daar niet mochten rijden, heft zijn schuld niet op'', aldus de rechter.
Volgens haar had de automobilist meteen toen hij last van de zon kreeg vaart moeten minderen om te voorkomen dat hij op de verkeerde weghelft belandde.
Door aanmerkelijke onoplettendheid heeft hij een ongeluk veroorzaakt met ernstige gevolgen voor drie personen.
De man werd veroordeeld tot 120 uur dienstverlening en mag zes maanden niet achter het stuur.
De uitspraak was zwaarder dan de eis van 90 uur dienstverlening en zes maanden rijontzegging. Over de vergoeding van de geleden schade loopt een civiele procedure.
Waarom voelen wielrenners zich te hoog verheven om zich aan de verkeersregels te houden?
Lijkt mij een terechte uitspraak van de rechter.
Wielrenners had ook een motorrijder kunnen zijn.

Dat bochtje afsnijden zie je net iets te vaak.
Boppie

Naar mijn mening het cruciale punt, het op de verkeerde weghelft komen door de automobilist.
Als de fietsers op de verkeerde weghelft hadden gezeten in de bocht (ook niet ondenkbaar) was het een heel ander verhaal geweest.
Blackadder the 5th
Boppie

Naar mijn mening het cruciale punt, het op de verkeerde weghelft komen door de automobilist.
Als de fietsers op de verkeerde weghelft hadden gezeten in de bocht (ook niet ondenkbaar) was het een heel ander verhaal geweest.

Dat, hoewel jammer is de verkeerde weghelft hier het probleem. Die spandexridders beginnen hier in de omgeving eindelijk een beetje te begrijpen dat ze het toch afleggen tegen een auto en beginnen zich eindelijk een beetje normaal te gedragen, moest kennelijk wel op de hardhandige manier geleerd worden.
Boppie

Misschien kwam de chauffeur juist in de buitenbocht terecht?
rzasa
Boppie

Misschien kwam de chauffeur juist in de buitenbocht terecht?

Daar kan je wel eens gelijk in hebben. Uiteindelijk wel hetzelfde effect.
Werkelijk bespottelijk!

Door aanmerkelijke onoplettendheid heeft hij een ongeluk veroorzaakt met ernstige gevolgen voor drie personen.

Door het volstrekt negeren van de verkeersregels hebben zes personen zichzelf in gevaar gebracht. Simpel gevalletje oorzaak-gevolg. Als de renners zich aan de verkeersregels gehouden hadden, was het ongeval niet gebeurt. Duidelijk verwijtbaar gedrag. De rechter heeft hier dus maling aan de wet en dient onmiddellijk ontslagen te worden.
De man komt toch van zijn weghelft af? Ik geef de rechter gelijk in deze. Daar had ook een motor kunnen rijden. Of een moeder met kinderen. Puntje bij paaltje dien je gewoon rechts te houden. Al liep er een kudde chimpansees.
Ik speel ook wel eens voor mamil. Lekker trappen, maar dan liever in de zon.

Er zijn hier twee schuldigen. De 'spendexen' en de bejaarde man met Golf. Allereerst vind ik de uitspraak van de rechter terecht, als je (door verblinding van de zon) niet kan zien waar je rijdt, moet je niet rijden. Als het geen groep kwetsbare spendexen was geweest maar een Scania was de Golfbestuurder ernstig de sjaak geweest.

Toch zie ik vaak genoeg spendexen rondtrappen op een manier die niet op de openbare weg thuishoort. Als ik als een mamil over de lokale fietspaden trap, heb ik ook last van kwebbelaars die (vaak elektriek aangedreven) rijen dik als een soort bulldozer het fietspad verstoppen. En nog nijdig zijn ook omdat ik het fietspad wil gebruiken op een manier die de wet toestaat. En dat is ernstig vervelend als je net lekker in je sportritme zit.
Maar illegaal over de rijbaan trappen is ook geen oplossing, ik hoor niet bij de tour-de-france atleten die makkelijk langere tijd 50 km/uur halen.

Ons systeem van het verkeer verdelen in deelnemers die ongeveer een zekere snelheid behalen heeft hier gefaald. Enerzijds omdat verkeersdeelnemers graag de door henzelf gekozen snelheid willen rijden, anderzijds omdat de verdeling van groepen verkeersdeelnemers niet overeenkomt met de verschillende snelheden die de voertuigen rijden. Fietsers rijden tussen de 10 en 50 km/uur, waarbij ik de gestroomlijnde ligfietsen maar even niet beschouw (70 ~ 80 km/uur schijnt mogelijk te zijn). Auto's rijden veel meer in de buurt van de lokale maximum snelheid maar willen hoe dan ook niet langzamer rijden dan toegestaan (dat zie je duidelijk met de eerste sneeuw, veel lantaarnpalen raken dan beschadigd).

Moet je zo'n groep spendexen dan maar verbieden, moet zo'n groep dan maar over het fietspad 'knallen'?
Of gaan we het autoverkeer verplichten op te letten?

Voor de fietsers is dit ook een vervelende kwestie. Deze mannen (meestal zijn het mannen) hebben een bejaarde in een Golf recht op zich af zien komen terwijl de claxon of kreukelzone net even in dat andere voertuig zat. En een aantal van hen mag jarenlang revalideren, ook niet iets waar je vrijwillig voor zou kiezen.

Misschien moeten wegbeheerders meer rekening houden met de mogelijke stand van de zon. Op zo'n weg als waar dit ongeval heeft plaatsgevonden zou je bijvoorbeeld van die plastic bolletjes in het midden van de weg kunnen plaatsen. Hoewel dit weer gevolgbestrijding is waarmee je de automobilist nog meer in slaap wiegt.
Je zou ook kunnen denken aan een weg waarbij je als fietser makkelijk even een stukje rijbaan mee kan pakken, bijvoorbeeld door een witte streep als afscheiding. Maar dan is er vast weer een automobilist die al slapend over het fietspad rijdt, de vluchtstrook langs de snelweg is berucht vanwege deze slaaprijders. Misschien is een laagje dun asfalt (waar een auto doorheen zakt maar een fietser niet) een oplossing, hoewel de takelbedrijven dan waarschijnlijk ernstig handig gaan worden in het wegtakelen van auto's die door het asfalt gezakt zijn. Toch is dat nu ook een vaak gekozen oplossing, een auto kan weg zakken in het grasstrookje tussen rijbaan en fietspad.

Of plastic reflectiepaaltjes plaatsen op de scheidslijn tussen fietspad en rijbaan.

Gewoon af en toe een nieuw paaltje plaatsen en klaar is Clara.
Hoewel ik een schurfthekel heb aan wielrenners.....

Geef ik in deze de rechter toch wel enigzins gelijk.
Opa had een zonnebril op moeten zetten en / of gebruik maken van de zonnekleppen
(En eventueel de snelheid nog verder omlaag moeten brengen)
Wegkapitein voor wielremclubjes

Daarmee wil ik niet zeggen dat dergelijke ongelukken hiermee te voorkomen zijn.
Op de weg fietsen is een kleine overtreding. De straf is niet dat je dan maar omver gereden mag worden. Lijkt me nogal logisch, iedereen die daar anders over denkt heeft gewoon een draadje los zitten.

De chauffeur zat gewoon fout. Hij rijd op de verkeerde weghelft, en reed iemand omver. Natuurlijk zit hij 100% fout. Maakt helemaal niet uit wat er zich op die weghelft bevind. Het had ook een andere auto kunnen zijn. Is er dan nog vraag over de schuld? Nee, natuurlijk niet.
Waarom zou dat met fietsers anders zijn? Omdat ze een overtreding begaan? Dacht het niet.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-01-2018 13:16 door Nissan GTR R34.
Nissan GTR R34
Op de weg fietsen is een kleine overtreding. De straf is niet dat je dan maar omver gereden mag worden. Lijkt me nogal logisch, iedereen die daar anders over denkt heeft gewoon een draadje los zitten.
Dat er een draadje los zit was al bekend.
Nissan GTR R34

De chauffeur zat gewoon fout. Hij rijd op de verkeerde weghelft, en reed iemand omver. Natuurlijk zit hij 100% fout. Maakt helemaal niet uit wat er zich op die weghelft bevind. Het had ook een andere auto kunnen zijn. Is er dan nog vraag over de schuld? Nee, natuurlijk niet.
Waarom zou dat met fietsers anders zijn? Omdat ze een overtreding begaan? Dacht het niet.

Kleine overtreding die grote risico's met zich meebrengt.
Natuurlijk zat de automobilist fout, maar wat als de auto op eigen weghelft was gebleven en de fietsers op de helft voor tegenliggers?
Die fietsers moeten gewoon het verplichte fietspad gebruiken. Ze nemen hier bewust het risico om aangereden te worden. Een goed voorbeeld voor andere wielrijders om dit risico niet te nemen.
haarr

Natuurlijk zat de automobilist fout, maar wat als de auto op eigen weghelft was gebleven en de fietsers op de helft voor tegenliggers?
Dan was er niets gebeurd? smiling bouncing smiley
Voor de rest ben ik het wel met je eens hoor, als de automobilist niet zo ontzettend fout zat, was het verhaal natuurlijk ook heel anders geweest.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-01-2018 14:05 door Nissan GTR R34.
Nissan GTR R34
haarr

De fietsers op de helft van de tegenliggers vanuit het gezichtspunt van de fietsers. winking smiley
Volgens sommige mensen hier mag ik dus wielrenners die op de rijbaan fietsen ongeoorloofd voor hun fl*kker rijden? Ook als er iemand zonder licht voor me rijd of over steekt? Eigen schuld dikke bult blijkbaar...... typerend voor de huidige moreel in deze samenleving, tenenkrommend.
haarr
Nissan GTR R34
haarr

De fietsers op de helft van de tegenliggers vanuit het gezichtspunt van de fietsers. winking smiley
Dat zat de fietser zelf fout, en is het wel zijn eigen schuld natuurlijk.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-01-2018 14:06 door Nissan GTR R34.
Blogger
Volgens sommige mensen hier mag ik dus wielrenners die op de rijbaan fietsen ongeoorloofd voor hun fl*kker rijden? Ook als er iemand zonder licht voor me rijd of over steekt? Eigen schuld dikke bult blijkbaar...... typerend voor de huidige moreel in deze samenleving, tenenkrommend.

Volgens somigen kennelijk wel confused smiley Misschien vinden die ook wel dat je iemand die iets 'fout' doet (in hun ogen) meteen terrecht moet wijzen (zij zijn natuurlijk de rijdende rechter) en wellicht dat dit dezelfde personen zijn die op de linkerbaan precies 120kmu gaan rijden (of liever iets langzamer) en de weg blokkeert voor iemand die iets sneller wilt rijden?
Blogger

Nee natuurlijk mag je ze niet voor hun fl*kker rijden. Wat wel mag is tijdens het inhalen van die debielen even de ruitensproeier gebruiken. Die van mij staat in de zomer altijd ruim naast de ruit afgesteld. Speciaal voor deze groep

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-01-2018 14:48 door Lycan Capri.
Blogger
Volgens sommige mensen hier mag ik dus wielrenners die op de rijbaan fietsen ongeoorloofd voor hun fl*kker rijden?

Nee, wie niet horen wil moet voelen. Dus eerst toeteren, en als ze dan nog niet weggaan mag je hun hoofd aan appelmoes rijden. Anders leren ze het natuurlijk nooit.
Blogger

Ik lees zo 1 2 3 niet dat er iemand schrijft dat het voor hun fl*kker rijden geoorloofd is.
Maar je bent het toch wel met me eens dat wanneer de wielrijders zich aan de regels houden ze zichzelf niet zo in gevaar brengen.
Er ligt niet voor niets een fietspad: voor de veiligheid van de kwetsbare langzamere verkeersdeelnemers. Licht aan: eveneens voor de veiligheid. Voor hun fl*kker rijden is dan natuurlijk niet geoorloofd maar wel een onnodig groot risico.
Wielrenners op de weg zuigen, wat mij betreft vogelvrij.grinning smiley

Geldt overigens ook voor mountainbikers (behalve Nico GT-R winking smiley ), canta's, bejaarden (behalve ikzelf straks), en alles wat beweegt in de Gelderse vallei.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-01-2018 15:17 door Idefiqs.
D. Elzinga
Blogger
Volgens sommige mensen hier mag ik dus wielrenners die op de rijbaan fietsen ongeoorloofd voor hun fl*kker rijden?

Nee, wie niet horen wil moet voelen. Dus eerst toeteren, en als ze dan nog niet weggaan mag je hun hoofd aan appelmoes rijden. Anders leren ze het natuurlijk nooit.

Mijn idee.thumbs up

En terecht!

Idefiqs
Wielrenners op de weg zuigen, wat mij betreft vogelvrij.grinning smiley

Geldt overigens ook voor mountainbikers (behalve Nico GT-R winking smiley ), canta's, bejaarden (behalve ikzelf straks), en alles wat beweegt in de Gelderse vallei.

grinning smiley thumbs up Ik kom niet op de weg. winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-01-2018 15:29 door Nico GTR.
Nico GTR

En terecht!

Klopt, maar het was niet nodig geweest als de fietsers zich aan de regels hadden gehouden. Wel hebben de fietsers er de meeste pijn aan over gehouden. Hopelijk een goede les.
haarr
Blogger

Ik lees zo 1 2 3 niet dat er iemand schrijft dat het voor hun fl*kker rijden geoorloofd is.
Maar je bent het toch wel met me eens dat wanneer de wielrijders zich aan de regels houden ze zichzelf niet zo in gevaar brengen.
Er ligt niet voor niets een fietspad: voor de veiligheid van de kwetsbare langzamere verkeersdeelnemers. Licht aan: eveneens voor de veiligheid. Voor hun fl*kker rijden is dan natuurlijk niet geoorloofd maar wel een onnodig groot risico.

Nee dat schrijft ook niemand, ik chargeer een beetje. Maar dat gevoel krijg ik bij sommige reacties wel. Niet wetende wat voor impact dit gehad heeft op meerdere levens en omgeving.

Ben het zeker met je eens dat wielrenners zich ook aan de regels moeten houden. Het is op de weg en het fietspad toch een beetje geven en nemen. Laat ik het anders zeggen: ik kan het best begrijpen dat je als groepje een stuk weg mee pakt als je denkt dat het veiliger is voor jezelf en anderen. Dat je hier als automobilist niet op zit te wachten kan ik ook heel goed begrijpen.
Blogger
Laat ik het anders zeggen: ik kan het best begrijpen dat je als groepje een stuk weg mee pakt als je denkt dat het veiliger is voor jezelf en anderen. Dat je hier als automobilist niet op zit te wachten kan ik ook heel goed begrijpen.

Om op de fiets (of groep fietsers) op een rijbaan te gaan rijden waar je als fietser niet verwacht wordt lijkt mij gevaarlijker (qua impact) dan hard over het fietspad te gaan langs de langzamere fietsers.
IMO is het niet gebruik maken van het fietspad een zeer domme actie die grote gevolgen kan hebben.
Ze begeven zich op een plek waar gevaarlijker verkeer op rijdt. Ik snap het punt van haarr wel. Uiteindelijk zal ook de wielrenner zich aan moeten passen aan de omstandigheden. Als dat betekent dat ze niet vlot door kunnen karren door hobbels of langzamere gebruikers dan is het maar zo.

De wielrenner maakt van zijn probleem jouw probleem op een manier die niet eens mag.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-01-2018 16:16 door Boppie.
Tsja...
Ik houd van rally rijden, maar er is geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om dat tussen het andere verkeer op de openbare weg te doen... en de meerderheid van de wereldburgers zal dat ook als volstrekt onverantwoordelijk rijgedrag gaan bestempelen.
Maar waarom worden wielrenners (c.q. mountainbikers) die een vergelijkbaar idioot rijgedrag vertonen opeens veel genuanceerder behandeld?... de openbare weg is voor hen net zo min een race-circuit, veiligheid moet gewoon voorrang krijgen en niet de sport.

Ik heb absoluut geen medelijden met deze pedaalridders, en trouwens ook niet met die opa die op de verkeerde weghelft is gekomen.
Muddy Bandit
de openbare weg is voor hen net zo min een race-circuit, veiligheid moet gewoon voorrang krijgen en niet de sport.

Dat dus. Snel fietsen waar het kan, anders gewoon aanpassen aan het verkeer. Wil je dat niet? Ga dan wielrennen op een wielerbaan.
Wielrenners die het fietspad negeren keur ik ook af. Maar de automobilist is gewoon een spookrijder. Van mij mag iedere hoogbejaarde wel een verplichte rijvaardigheidstest doen na zo'n ongeluk.
haarr

Dat dus. Snel fietsen waar het kan, anders gewoon aanpassen aan het verkeer. Wil je dat niet? Ga dan wielrennen op een wielerbaan.

Inderdaad.
Maar de praktijk is helaas wel anders.
Ik zie hier in de buurt (omgeving Holterberg/Rijsserberg) dat de openbare wegen in de weekeinden al gewoon opgeëist worden door de sporters, en ook dat de diverse categoriën sporters het elkaar daarbij danig moeilijk maken.
Wielrenners, ruiters, mountainbikers, klootschieters, motor(quad)crossers en wandelaars denken blijkbaar allen dat zij de meeste rechten hebben op de openbaar toegankelijke gebieden, simpelweg wat rekening houden met elkaar is er al lang niet meer bij.sad smiley

In Rijssen ligt de begraafplaats in zo'n stuk natuurgebied, heb een paar maand geleden nog meegemaakt dat een groep mountainbikers zich luid roepend dwars door de lopende rouwstoet begaven...
Muddy Bandit

In Rijssen ligt de begraafplaats in zo'n stuk natuurgebied, heb een paar maand geleden nog meegemaakt dat een groep mountainbikers zich luid roepend dwars door de lopende rouwstoet begaven...

Bij zulke leden moet je een stok door hun voorwiel heenflikkeren, als je nul respect hebt voor de nabestaanden dan ook nul respect voor een asociale mtb-er
Ben het eens met de uitspraak, hoewel de wielrenners er natuurlijk niet hadden moeten fietsen

Ik ben een fervent recreatief fietser (hybride tourfiets) en voor mij is 'normaal' fietsen sneller dan vrijwel iedereen. Maar ik pas mijn snelheid in de stad ook aan naar de omstandigheden. Dát moeten wielrenners ook doen. Waar doen de meesten het trouwens voor? Voor de sport? Of af te vallen? Ik kan mij niet voorstellen dat ze het, zoals ik, voor de omgeving doen want daarvoor lijken zij mij te gefocussed op het snelle fietsen.

Ga het lekker om de baan doen als je het voor de sport doet..
Dakloos
Wielrenners die het fietspad negeren keur ik ook af. Maar de automobilist is gewoon een spookrijder. Van mij mag iedere hoogbejaarde wel een verplichte rijvaardigheidstest doen na zo'n ongeluk.

Breid die rijvaardigheidstest maar uit naar iedereen boven de 18 jaar, dit verkeersdrag komt bij alle leeftijden voor.
En hierbij bedoel ik niet alleen de automobilist ...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-01-2018 08:40 door Blackadder the 5th.
Muddy Bandit

Mijn dochter van acht werd laatst van de fiets gereden door drie wielrenners die haar geen voorrang gaven terwijl ze dat wel had. Toen ik daar (netjes) wat van zei, werd ik met krachttermen bestookt die je in de buurt van een achtjarige liever niet hoort. Ik heb mijn dochter toen uitgelegd dat er helaas mensen zijn die vinden dat de wereld zich aan hen moet aanpassen. Met zulke mensen valt niet praten. Gelukkig gaat het meestal wel goed.

En deze uitspraak? Terecht, wat mij betreft. De schuld ligt in hoofdzaak bij de automobilist die op de verkeerde weghelft zat. Dat is ernstiger dan een groep wielrenners die onbevoegd gebruikmaken van de rijbaan.
Ook sportieve wielrenners moeten uitgerust zijn met een goed helder klinkende bel.
Gebruik deze fietsbel, om te laten horen dat je in wilt halen.
Andere fietsers vinden een bel prettiger klinken dan een woesteling die plotseling uit het niets begint te schreeuwen als-ie wil inhalen.
Overigens hebben deze zes wielrenners een rijbewijs, dus zijn ze op hun tijd zelf ook automobilist.
Kennelijk willen ze dat niet weten als ze gefixeerd op hun fietsje zitten ...
Ivanov
Werkelijk bespottelijk!

Door het volstrekt negeren van de verkeersregels hebben zes personen zichzelf in gevaar gebracht. Simpel gevalletje oorzaak-gevolg. Als de renners zich aan de verkeersregels gehouden hadden, was het ongeval niet gebeurt. Duidelijk verwijtbaar gedrag. De rechter heeft hier dus maling aan de wet en dient onmiddellijk ontslagen te worden.

Ondanks het feit dat iemand anders iets verkeerds doet, geeft jou dat nog niet het recht om eveneens een fout te begaan. Even een simpel voorbeeld: je mag niet parkeren, doet dat daar toch en jij rijdt ertegenaan. Je mag er niet parkeren, maar jij mag er niet tegenaan rijden. Jij bent dus ook fout en dient de schade te vergoeden.

Hier geldt hetzelfde: zij mochten daar niet rijden, maar dat geeft jou niet het recht om ze aan te rijden. En al helemaal niet als je verblind wordt door laagstaande zon én daarbij op de verkeerde weghelft raakt. In casu is de fout niet gemaakt door de wielrenners (hoewel op de rijbaan), maar dat had net zo goed een weggebruiker kunnen zijn die daar wél mocht rijden. De fout is gemaakt door een automobilist.

Mogelijk spreekt het voor mij als jurist te vanzelfsprekend dat hier een prima uitspraak is gedaan.
Danie
Ook sportieve wielrenners moeten uitgerust zijn met een goed helder klinkende bel.
Gebruik deze fietsbel, om te laten horen dat je in wilt halen.
Andere fietsers vinden een bel prettiger klinken dan een woesteling die plotseling uit het niets begint te schreeuwen als-ie wil inhalen.
Overigens hebben deze zes wielrenners een rijbewijs, dus zijn ze op hun tijd zelf ook automobilist.
Kennelijk willen ze dat niet weten als ze gefixeerd op hun fietsje zitten ...

Met de bel hadden ze de automobilist wel kunnen waarschuwen.
Terence
Ivanov
Werkelijk bespottelijk!

Ondanks het feit dat iemand anders iets verkeerds doet, geeft jou dat nog niet het recht om eveneens een fout te begaan. Even een simpel voorbeeld: je mag niet parkeren, doet dat daar toch en jij rijdt ertegenaan. Je mag er niet parkeren, maar jij mag er niet tegenaan rijden. Jij bent dus ook fout en dient de schade te vergoeden.

Hier geldt hetzelfde: zij mochten daar niet rijden, maar dat geeft jou niet het recht om ze aan te rijden. En al helemaal niet als je verblind wordt door laagstaande zon én daarbij op de verkeerde weghelft raakt. In casu is de fout niet gemaakt door de wielrenners (hoewel op de rijbaan), maar dat had net zo goed een weggebruiker kunnen zijn die daar wél mocht rijden. De fout is gemaakt door een automobilist.

Mogelijk spreekt het voor mij als jurist te vanzelfsprekend dat hier een prima uitspraak is gedaan.

Dan komt toch in mij het eendjes arrest op. Wat in mijn ogen een verkeerde beslissing is en zo te zien weer rechtgetrokken is.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-01-2018 12:02 door Boppie.
Dat arrest ging over dieren, niet over mensen. Waarom zou er iets rechtgetrokken zijn ?
Corrigeer mij als ik het verkeerd heb, maar het ging over remmen waardoor er iemand anders achterop klapte. In de eerste instantie werd de schuld bij de voorligger gelegd omdat deze onnodig remde. Later is de schuld bij de achterop komende gelegd vanwege te weinig afstand. En terecht. De achter opkomende partij had gewoon voldoende afstand moeten houden.
Blogger
Je legt de vinger meteen op het goede punt, het moreel van de samenleving, lap de regels maar aan je laars, ik ben wielrenner en voor mij gelden de regels niet ik ga lekker fietsen waar ik wil, daarbij is er niemand zegt dat je ze maar voor hun flikker moet rijden.
Dit laat wel weer duidelijk zien waarom er geen vertrouwen meer is in de Nederlandse rechterlijke macht.
De fietsers hebben een regel overtreden, maar dat veranderd niets aan waar de schuld ligt. Een motorrijder die het vertikt om een helm te dragen is ook in overtreding, maar dat geeft me niet het recht om hem van z'n fiets af te maaien.

Vraag me wel af of de fietsers een bekeuring hebben gekregen voor het fietsen op de rijbaan, zou wel zo eerlijk zijn lijkt me thumbs up
Achteraf is het makkelijk roepen. Feit blijft dat de bestuurder op de verkeerde weghelft is gekomen en daarbij geen tegenliggers heeft gezien. Dat is toch niet zo lastig te begrijpen en heeft weinig met de heersende moraal te maken.
Even tussendoor:
Mijn schoonzus heeft ooit een fietser doodgereden die uit de foute richting kwam zonder fietsverlichting, zij is veroordeeld geweest hiervoor wegens de domme Belgisch wetgeving + nog eens het trauma dat zij hier aan overhield...
Muddy Bandit

Ik zie hier in de buurt (omgeving Holterberg/Rijsserberg) dat de openbare wegen in de weekeinden al gewoon opgeëist worden door de sporters, en ook dat de diverse categoriën sporters het elkaar daarbij danig moeilijk maken.
Wielrenners, ruiters, mountainbikers, klootschieters, motor(quad)crossers en wandelaars denken blijkbaar allen dat zij de meeste rechten hebben op de openbaar toegankelijke gebieden, simpelweg wat rekening houden met elkaar is er al lang niet meer bij.

Ik heb zelfs meegemaakt dat ik op de Holterberg op het 50km stuk met de motor reed met een vaartje van 55/60 in de 4e versnelling om niet teveel herrie te maken en vervolgens domweg ingehaald werd door een groep wielrenners.

WOF nut smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close