Waarom zitten er nog lampen op de auto voor het aangeven van richting?

Gepost door MarcelTS 
Gisteren stond ik voorgesorteerd om rechtsaf te gaan op een groot kruispunt.
En hel leek wel alsof alleen op mijn auto de knipperlampjes om aan te geven welke kant ik op wil werkten.
Op alle andere auto's waren ze kapot.
Ook alle auto's welke linksaf zouden moeten gaan hebben geen werkende richtingaanwijzers.
Oh ja, er staat een oude auto tussen waarvan ze het nog wel doen.
Zou het een extra accessoire zijn op mijn auto?
Het moet haast wel want ik zie ze op bijna geen enkele auto nog werken.
Het is denk ik een dure aanschaf, dat moet wel want bijna niemand koop richtingaanwijzers op zijn auto.
Zelfs op politieauto's zitten ze niet meer.
Of zou bijna elke bestuurder van een auto te lui zijn om dat stengeltje aan het stuur te gebruiken. Nee. Dat kan haast niet.

Kom op mensen, laat aan je medeweggebruikers zien welke kant je op wil gaan.
Geen richting aangeven is asociaal het is niet volgens de wet.
Ook het pas aangeven van richting als je al in de bocht bent is fout. Laat dan ook maar helemaal zitten.

Die dingen zitten niet voor niets op. Gebruik ze en laat je medeweggebruikers weten welke kant je op wil.
Ook in het verkeer moeten we met elkaar communiceren.
Dat voorkomt een hoop ellende agressie en ongelukken.

Of zullen we de rest van de lampen er ook maar afhalen? Geen remlichten. Eens kijken hoe vaak je van achteren wordt aangereden.
Geen achterlichten en koplampen meer. Eens kijken hoe vaak je die voetganger of fietser niet ziet in het donker.
Een kijken hoe vaak je de voorkant van je auto in elkaar hebt zitten omdat er weer eens iemand voor je de weg op reed in het donker en jou niet kon zien aankomen.

Marcel

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-08-2017 11:51 door MarcelTS.
Ze werken juist altijd prima bij de mensen die vanaf de invoegstrook komen en aangeven dat ze je zijkant eruit willen rijden smiling smiley
Je zal je er maar zo druk om maken. Het valt mij niet zo op eigenlijk.

Als iedereen rechts of links voorgesorteerd staat is het sowieso duidelijk waar ze heen gaan toch winking smiley
Nee!!

Je hoort al richting aan te geven voor je gaat voorsorteren.
Ik wil graag weten welke kant jij op wil gaan. Dan kan ik daar op anticiperen.

Het gebeurt ook vaak genoeg dat er iemand voor me ineens op de rem staat en links of rechts gaat.
Gelukkig kan ik wel rijden en houd ik afstand en heb ik tijd om te reageren.
Als de persoon voor mij op tijd richting aangeeft kan ik al anticiperen op zijn / haar komende actie en alvast snelheid minderen.

Die dingen zitten er niet op voor eigen vermaak maar om anderen te laten weten wat je gaat doen.

En ja, ik maak me er druk over. Het stoort me dat er zoveel mensen met een niet kunnen rijden bewijs op de weg zitten.
Ik heb mijn bewijs van onvermogen al in 1983 gehaald. En ja, ook ik heb wel eens het geluk dat een ander mijn stomme actie goed maakt en er geen brokken van komen.
Gelukkig zelden.
Vele jaren verder ben ik een zeer ervaren chauffeur , ook jaren beroepschauffeur geweest, en heb al heel veel bijna brokken voorkomen door wel op te letten en met autorijden bezig te zijn ipv met Facebook, whatsapp, haren, make up, roken, bellen, stoer doen, etc etc.

Richting aangeven is verplicht. Het is niet voor niets verplicht.
Toegegeven er zijn veel wetten die er zijn om gebroken te worden en ik wil echt geen moraalridder zijn.
Maar geef toe. De meeste wetten en regels in het verkeer hebben zin.
Voor jouw en mijn veiligheid. Nog belangrijker voor de veiligheid voor de mensen die ons lief zijn.

Marcel
Mja.. soms is het hinderlijk als medeweggebruikers geen richting aangeven, maar meestal kun je toch ook redelijk inschatten wat men van plan is, noem het een soort 6e zintuig ofzo (over anticiperend rijden gesproken..)

Enige waar ik me echt aan stoor is als mensen op een buitenweg uit het niets gaan remmen en dan richting aangeven om een zandpad in te duiken ofzo, doe het dan andersom thumbs up
Het is ergerlijk, mee eens, maar er is maar n ding dat een beetje helpt: zelf netjes richting aan blijven geven. En tegen de frustratie? Ach, ik denk dan altijd maar dat die mensen heeeel veel haast en heeeel veel stress hebben. Door hun vervelende baan. Of door de vervelende man/vrouw (na een paar jaar vanzelf verworden tot 'genderneutraal') die elke nacht naast ze ligt. Of door hun vervelende, verwende ontevreden kinderen. Dan ben ik meteen weer opgelucht en vrolijk, omdat ik daar allemaal zelf geen last van heb. n netjes richting aangeef!

Fijn weekend!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-08-2017 14:10 door 1977NL.
Zoals sommigen hun lampen voor het aangeven van richting richtingaanwijzers wat vaker zouden mogen gebruiken, zo zou TS misschien wat minder zijn knop voor het naar een nieuwe regel springen Enter-toets moeten gebruiken...
Dat klik-klak stoort de muziek bij het voorgesorteerd staan
Ik kan geen richting aangeven als ik door een bocht drift, moet dan goed mijn stuur vasthouden.drinking smiley
Vooral mensen die een rotonde verlaten en geen richting aangeven is irritant.
Ik geef onbewust richting aan bij elke actie. Af en toe denk ik nog richting te moeten aangeven , maar heb ik de richtingaanwijzer al ingeschakeld.
Zouden meer mensen moeten hebben , het is zo'n intzettend kleine moeite en het geeft aan met het verkeer bezig te zijn.
Met een telefoon in je klauwen is het moeilijk richting aangeven , dat snap ik ook wel,maar flikker dat ding toch lekker aan de kant als je aan het rijden bent.
Ah, we zijn weer terug bij af: het is allemaal de schuld van de telefoon!
RobEU
Ah, we zijn weer terug bij af: het is allemaal de schuld van de telefoon!

OK Rob, bijna allemaal... Stel je nou toch eens voor dat het de schuld van de chauffeur was! Kan niet, toch? We rijden allemaal feilloos, nietwaar? De n nog beter dan de ander... O... dat kan natuurlijk niet als we allemaal feilloos rijden...

Het is inderdaad irritant, soms moet ik wel glimlachen als ik die slimmerds een voorsorteerstrook zie oprijden zonder richting aan te geven en eenmaal IN de bocht alsnog 3 knippertjes zie geven. Bespaar je dan de moeite maar....
Onbewust richting aangeven is ook iets om over na te denken. Wat doe je dan nog meer onbewust ? Aan het einde van de straat waar ik woon gaat de weg 90 graden naar links. Je kan niet anders, niet rechtdoor en niet rechtsaf. Soms zie je daar automobilisten richting aangeven naar, inderdaad, links. Onbewust denk ik dan want anders zag je zelf ook wel dat het onnodig is. Vervolgens trappen zij het gaspedaal in naar een snelheid boven de toegestane 30 km/h. Ook onbewust waarschijnlijk.
Dit komt door de moderne auto, met zijn goede wegligging, uitgebreide veiligheidssystemen, goede isolatie. Het kost maar weinig moeite om een auto te besturen. Zeker in vergelijking met vroeger. Dan zit zo'n auto vol met knopjes en schakelaars die voor afleiding zorgen. En zo verplaats het autorijden zich langzaam naar een tweede plek. Het wordt erbij gedaan, bij het praten met je passagier(s), met je telefoon bezig zijn, met je papierwerk bezig zijn, met je uiterlijk bezig zijn, ook met het driften(wat niet thuis hoort op de openbare weg). Allemaal afleiding in combinatie met weinig controles, wat verwacht je dan ?
Dus.

Een moderne auto, wat is dat? De technieken van de hedendaagse A-segmenters waar NL dol op is werden al in 1970 op een auto gemonteerd en vanaf 1980 op de meeste bereikbare wagens.

Vanaf de voorkant gerekend is bijna 80% uitgerust met een onafhankelijke McPherson ophanging. Sommige exoten hebben double wishbone en aan de achterkant vind je legio oplossingen. Kortom, de moderne auto is er al even......

Kent u.....VDL-bus en beste TS, de systemen van Volvo, waarbij de laneassistent tegenstuurt als jij gewoon rustig op de normale manier een baan wil wisselen. (Snel uitwijken werkt gewoon op de normale manier)
De auto verwacht dat jij eerst richting aangeeft alvorens te sturen iets dat "normaal" is maar niet vanzelfsprekend.
Ik kan mij zo voorstellen dat er meer merken dit type assistent toepassen.

Daarbij heeft Audi de voorzet gegeven voor mooie knipperlichten die bewegen.....en dat moet je uiteraard wel laten zien aan de buitenwereld!
In mijn optiek....niet te druk om maken, mensen die twijfelen pik je er zo uit en de mensen die een richting op willen ook. Als ik daar op kan anticiperen moet een ervaren chauffeur dat helemaal kunnen. M.A.W. ik snap niet waar u zich druk over maakt.
Nico GTR
Een moderne auto, wat is dat? De technieken van de hedendaagse A-segmenters waar NL dol op is werden al in 1970 op een auto gemonteerd en vanaf 1980 op de meeste bereikbare wagens.

Welke D Kadett had immers geen airbags, ABS, ESP, en injectiemotor? winking smiley
RobEU
Nico GTR

Welke D Kadett had immers geen airbags, ABS, ESP, en injectiemotor? winking smiley

Ssst. Het ging om de rijeigenschappen. big smile smiley

(GTE had een 1.8 met injectie)

Edit: autocorrect error

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-08-2017 21:09 door Nico GTR.
Iedereen heeft schijt aan elkaar, veel agressie in het verkeer. Maar wel je Facebook vol gooien met Franse en Spaanse vlaggen bij een aanslag... In het Westen leven rare mensen.
In Rusland is iedereen tenminste lief voor elkaar. Daarom is dat zo'n vreedzaam land.
1977NL
Het is ergerlijk, mee eens, maar er is maar n ding dat een beetje helpt: zelf netjes richting aan blijven geven. En tegen de frustratie? Ach, ik denk dan altijd maar dat die mensen heeeel veel haast en heeeel veel stress hebben. Door hun vervelende baan. Of door de vervelende man/vrouw (na een paar jaar vanzelf verworden tot 'genderneutraal') die elke nacht naast ze ligt. Of door hun vervelende, verwende ontevreden kinderen. Dan ben ik meteen weer opgelucht en vrolijk, omdat ik daar allemaal zelf geen last van heb. n netjes richting aangeef!

Fijn weekend!

Zo denk ik er ook over. En inderdaad blijf ik ook gewoon richting aangeven en vooral op tijd.

Ondanks de paar vervelende dingen in het verkeer geniet ik van elke kilometer.

Marcel
[D2]
Zoals sommigen hun lampen voor het aangeven van richting richtingaanwijzers wat vaker zouden mogen gebruiken, zo zou TS misschien wat minder zijn knop voor het naar een nieuwe regel springen Enter-toets moeten gebruiken...

Heb je misschien ook nog iets met inhoud eeehhhhh inhoudelijks te melden? smileys with beer
Enter nieuwe zin.
Als je het zo beter kunt lezen.
Enter nieuwe zin
Dan zal ik voortaan zo gaan schrijven.
Enter
Enter
Marcelbig smile smiley
Nico GTR
Dus.

Vanaf de voorkant gerekend is bijna 80% uitgerust met een onafhankelijke McPherson ophanging. Sommige exoten hebben double wishbone en aan de achterkant vind je legio oplossingen. Kortom, de moderne auto is er al even......

Kent u.....VDL-bus en beste TS, de systemen van Volvo, waarbij de laneassistent tegenstuurt als jij gewoon rustig op de normale manier een baan wil wisselen. (Snel uitwijken werkt gewoon op de normale manier)
De auto verwacht dat jij eerst richting aangeeft alvorens te sturen iets dat "normaal" is maar niet vanzelfsprekend.
Ik kan mij zo voorstellen dat er meer merken dit type assistent toepassen.

Daarbij heeft Audi de voorzet gegeven voor mooie knipperlichten die bewegen.....en dat moet je uiteraard wel laten zien aan de buitenwereld!
In mijn optiek....niet te druk om maken, mensen die twijfelen pik je er zo uit en de mensen die een richting op willen ook. Als ik daar op kan anticiperen moet een ervaren chauffeur dat helemaal kunnen. M.A.W. ik snap niet waar u zich druk over maakt.

Omdat ik een zeer ervaren chauffeur ben kan ik erg goed anticiperen en inschatten wat een andere weggebruiker gaat doen.
Dat is ook de reden dat ik al vele jaren schadevrij door het verkeer ga.
En ik maak me druk om het feit dat er zoveel lakse luie egostische mensen in het verkeer zitten die hun schadevrij jaren te danken hebben aan mensen zoals ik.
En ik maak me er nu "druk" over om hier e.e.a te kunnen schrijven.
In het verkeer maak ik me vooral niet druk.
Dat is slecht voor mijn gezondheid en op die manier hou ik alles heel.
Het is geen frustratie, maar vooral onbegrip.

Die richtingaanwijzerlichten van Audi met de richting aangevende bewegende strepen vind ik schitterend mooi.

Marcel
MarcelTS
En ik maak me druk om het feit dat er zoveel lakse luie egostische mensen in het verkeer zitten die hun schadevrij jaren te danken hebben aan mensen zoals ik.

Of heb jij jouw schadevrije jaren te danken aan de rest?
RobEU
MarcelTS

Zeker wel.
Er zitten ook veel erg goede chauffeurs op de weg.
En ik ben een mens en maak fouten, ook in het verkeer.
Ook ik heb een paar keer in de afgelopen 33 jaar opgelucht adem gehaald dat mijn fout door een ander goed gemaakt is, zeker de eerste onervaren jaren.

RobEU, we hebben allemaal wel eens aan een ander te danken dat we schadevrij rijden.

Marcel

Omdat ik een zeer ervaren chauffeur ben kan ik erg goed anticiperen en inschatten wat een andere weggebruiker gaat doen.

En precies daar gaat je fout.
500C
veel agressie in het verkeer..

Ehm, was jij niet degene die in een ander topic vond dat iemand op z'n bek geslagen moest worden?
D. Elzinga
500C
veel agressie in het verkeer..

Ehm, was jij niet degene die in een ander topic vond dat iemand op z'n bek geslagen moest worden?

Was dat hetzelfde topic waarin hij genderneutraliteit een ziekte vond?
MarcelTS
RobEU
MarcelTS

Zeker wel.
Ook ik heb een paar keer in de afgelopen 33 jaar opgelucht adem gehaald dat mijn fout door een ander goed gemaakt is, zeker de eerste onervaren jaren.

RobEU, we hebben allemaal wel eens aan een ander te danken dat we schadevrij rijden.

Marcel

Misschien heb je zelf niet door hoe vaak mensen jouw fouten hebben opgevangen? Vergeet niet dat veel mensen niet door hebben als ze iets fout deden. Voor anderen behoor jij wellicht ook wel tot die groep luie, lakse en egostische bestuurders.
RobEU
MarcelTS
RobEU
MarcelTS
Zeker wel.
Marcel
Misschien heb je zelf niet door hoe vaak mensen jouw fouten hebben opgevangen? Vergeet niet dat veel mensen niet door hebben als ze iets fout deden. Voor anderen behoor jij wellicht ook wel tot die groep luie, lakse en egostische bestuurders.
Dat ben ik met je eens Rob, en ik denk Marcel ook winking smiley De enige fouten die je gegarandeerd niet ontgaan zijn de fouten die je een kras (of deuk, gebroken been, enzovoort) opleveren.

Wel een vraag, Marcel. Waarom leun je zo op die 33 jaar? Ik heb nu 3.5 jaar mijn rijbewijs en heb - ook tijdens mijn rijlessen soms al - de auto loeihard de ABS in moeten trappen om andermans fouten te compenseren. Ook meerdere malen zelf fouten gemaakt en daar in een aantal gevallen (de gevallen die ik door heb) van geleerd, maar dat heeft in mijn ogen bijzonder weinig met een x-aantal jaar ervaring te maken. Een aantal van die mensen wiens fouten ik mocht goedmaken waren - laten we het politiek correct houden - zeer ervaren bestuurders die een bocht; een turborotonde of een recent genstalleerd stoplicht kennelijk toch maar een eng en verwerpelijk idee leken te vinden.

Ik kan ook leunen op ervaring. Op de ringweg hier in de stad is een zogenaamde groene golf, als je mazzel hebt staat er al honderden meters voor een stoplicht een matrixbordje met daarop hoe hard je moet rijden om groen te krijgen. Ik kan zeggen, "oh, dit rijd ik al jaren, dat bord klopt altijd", en simpelweg de cruisecontrol erop houden. Dat zal ook een tijdje goed gaan, totdat het bord er ooit naast zit en ik met al mijn kennis over dat kruispunt de auto in de kreukels rijd.
Daarom benader ik elke situatie als een afzonderlijke. Dat werkt voor mij met onder meer mijn snelheid; richtingaanwijzer; koplampen en broodje ham, en daarom heb ik in de auto nog geen ongelukken gehad.
Heb de indruk dat TS een beetje overdrijft in de OP, maar dat zal de dichterlijke vrijheid zijn. Of wellicht gewoon toeval dat er zoveel prutsers bij elkaar rijden smiling smiley Ik zou me er niet te druk om maken, daar heb je alleen jezelf mee. Ik kan me er ook mateloos aan ergeren hoor, maar beter denk je er niet te veel bij na. Ik probeer me vaak gewoon te focussen op de mensen die het wel keurig aangeven, de rest weet blijkbaar niet beter...
RobEU
MarcelTS
RobEU
MarcelTS

Zeker wel.

Marcel

RobEU,

Wat probeer je nou duidelijk te maken?
Dat ik net zo'n klootzak ben als de rest?
Vast wel. Denk wat je wil. Even goede vrienden. Of niet. Maakt me niet uit.

Marcel
afentoe
RobEU
MarcelTS
RobEU
MarcelTS
Zeker wel.
Marcel
Dat ben ik met je eens Rob, en ik denk Marcel ook winking smiley De enige fouten die je gegarandeerd niet ontgaan zijn de fouten die je een kras (of deuk, gebroken been, enzovoort) opleveren.

Wel een vraag, Marcel. Waarom leun je zo op die 33 jaar? Ik heb nu 3.5 jaar mijn rijbewijs en heb - ook tijdens mijn rijlessen soms al - de auto loeihard de ABS in moeten trappen om andermans fouten te compenseren. Ook meerdere malen zelf fouten gemaakt en daar in een aantal gevallen (de gevallen die ik door heb) van geleerd, maar dat heeft in mijn ogen bijzonder weinig met een x-aantal jaar ervaring te maken. Een aantal van die mensen wiens fouten ik mocht goedmaken waren - laten we het politiek correct houden - zeer ervaren bestuurders die een bocht; een turborotonde of een recent genstalleerd stoplicht kennelijk toch maar een eng en verwerpelijk idee leken te vinden.

Ik kan ook leunen op ervaring. Op de ringweg hier in de stad is een zogenaamde groene golf, als je mazzel hebt staat er al honderden meters voor een stoplicht een matrixbordje met daarop hoe hard je moet rijden om groen te krijgen. Ik kan zeggen, "oh, dit rijd ik al jaren, dat bord klopt altijd", en simpelweg de cruisecontrol erop houden. Dat zal ook een tijdje goed gaan, totdat het bord er ooit naast zit en ik met al mijn kennis over dat kruispunt de auto in de kreukels rijd.
Daarom benader ik elke situatie als een afzonderlijke. Dat werkt voor mij met onder meer mijn snelheid; richtingaanwijzer; koplampen en broodje ham, en daarom heb ik in de auto nog geen ongelukken gehad.

Goed om le lezen dat je met 3,5 jaar al genoeg ervaring hebt om op te leunen. Maak je veel kilometers per jaar?
Dan ben je blijkbaar bewust bezig met auto rijden en probeer je bewust een goede verkeersdeelnemer te zijn.
Het verkeer ben je samen met anderen. Als je samen een klus moet klaren communiceer je met elkaar.
In een auto gebruik je daar je remlichten en je richtingaanwijzers voor.
Je kijkt ook naar de ander in de andere auto , soms is oogcontact of een gebaar ook belangrijk in sommige situaties.

Wat jij doet met het afzonderlijk benaderen van elke situatie doe ik altijd. Ook daar waar ik heel vaak rijdt , in mijn eigen woonwijk.
Juist daar.
Routes welke ik vaak rijd wil ik me ook na het uitstappen voor de geest kunnen halen. Als ik me niet kan herinneren wat ik gezien heb dan heb ik het niet goed gedaan.

Marcel
MarcelTS
RobEU
MarcelTS
RobEU
MarcelTS

Zeker wel.

Marcel

RobEU,

Marcel

Iedereen vindt zichzelf een bovengemiddeld goede chauffeur, net als jij dit vindt. Toch gebeuren er ongelukken. Sommigen hebben geluk, anderen niet.
Het grote gevaar is inderdaad dat je zoveel van je ervaring uitgaat dat je "arrogant" wordt en te veel op de automatische piloot gaat rijden.
Dan ga je inderdaad fouten maken welke je niet eens waarneemt of opslaat in je geheugen.
Dan leer je niet van je fouten en heb je eigenlijk nep ervaring.
Ja veel jaren en kilometers maar niks geleerd.
ik snap dat je als nieuwe rijder wellicht nog beter ziet welke fouten een "ervaren" chauffeur maakt in het verkeer.
En nogmaals. Ik maak met 33 jaar ervaring nog steeds fouten van diverse soorten.
Enige maanden geleden nog heel veel geluk gehad omdat ik mijn aandacht te veel had bij mijn navigatie systeem en bijna door rood zou rijden.
De rem moest vol ingetrapt worden met noodstop hulp om nog net voor de kruising stil te staan.
Jij als nieuwe bestuurder zult dan gedacht hebben wat is die grijze zak nou aan het doen.

Ook met 33 jaar en iets van 1.650.000 kilometers wil niet zeggen dat je niet meer hoeft te leren.
Het verkeer verandert. Het wordt drukker. De regels veranderen ook nog wel eens.

Marcel
RobEU
MarcelTS
RobEU
MarcelTS
RobEU
MarcelTS

Zeker wel.

Marcel

RobEU,

Marcel

Iedereen vindt zichzelf een bovengemiddeld goede chauffeur, net als jij dit vindt. Toch gebeuren er ongelukken. Sommigen hebben geluk, anderen niet.

RobEU,
Ik ben een bovengemiddeld goede chauffeur. Dat vind ik niet , dat is zo.
Naast rijbewijs B heb ik ook C en en voor beide rijbewijzen heb ik E.
Ik heb met bakwagen en trekker trailer stads distributie werk gedaan. Ik kan met volume combinatie overweg.
Helaas heb ik geen LZV rijbewijs of certificaat en ik kan niet achteruit rijden met een triangel aanhanger.
Ik heb een chauffeurs-diploma en diverse slipcursussen gehad plus nog diverse rij-trainingen in het verkeer.
Sinds een paar jaar heb ik een kantoorbaan.
In de 10 jaar stads distributie werk heb ik 1 keer een kleine schade gereden omdat de doorgang toch nog iets smaller was dan ik dacht.
En nogmaals .
Ook ik maak nog steeds fouten.
Gelukkig heel zelden.
En ook gelukkig maakt een ander mijn fout goed.
Daar bedank ik de ander ook voor.
En ja, helaas gebeuren er ongelukken. Soms lukt het niet om met de beste wil van de wereld de fout goed te maken.
Het is wel zo dat er veel ongelukken voorkomen hadden kunnen worden door op tijd richting aan te geven of minder hard te rijden of gewoon minder hufterig en dom te zijn.

Marcel
MarcelTS
RobEU,

Je maakt je ook een bovengemiddelde gefrustreerde indruk.. smiling bouncing smiley
Waarom worden mensen die iets ter discussie stellen altijd voor gefrustreerd uitgemaakt.
Als je in dit land een menig hebt of je mening verdedigt dan ben je gefrustreerd.
Dus als je de boel de boel laat en vooral nergens interesse in hebt en je vooral nergens druk over maakt ben je een cool dude.

Zo jammer dit.

Marcel
MarcelTS
RobEU
MarcelTS
RobEU
MarcelTS
RobEU
MarcelTS

Zeker wel.

Marcel

RobEU,

Marcel

RobEU,
Naast rijbewijs B heb ik ook C en en voor beide rijbewijzen heb ik E.
Ik heb met bakwagen en trekker trailer stads distributie werk gedaan. Ik kan met volume combinatie overweg.
Helaas heb ik geen LZV rijbewijs of certificaat en ik kan niet achteruit rijden met een triangel aanhanger.
Ik heb een chauffeurs-diploma en diverse slipcursussen gehad plus nog diverse rij-trainingen in het verkeer.
Sinds een paar jaar heb ik een kantoorbaan.
In de 10 jaar stads distributie werk heb ik 1 keer een kleine schade gereden omdat de doorgang toch nog iets smaller was dan ik dacht.
En nogmaals .
Ook ik maak nog steeds fouten.
Gelukkig heel zelden.
En ook gelukkig maakt een ander mijn fout goed.
Daar bedank ik de ander ook voor.
En ja, helaas gebeuren er ongelukken. Soms lukt het niet om met de beste wil van de wereld de fout goed te maken.
Het is wel zo dat er veel ongelukken voorkomen hadden kunnen worden door op tijd richting aan te geven of minder hard te rijden of gewoon minder hufterig en dom te zijn.

Marcel

Ik geloof best dat je een goede chauffeur bent hoor, maar ik denk dat je het wa ruimer moet bekijken. Niet alleen denkt bijna iedereen een bovengemiddeld goed chauffeur te zijn, het gaat meestal gewoon goed en dit blijven ze dus denken. Als iemand eens vergeet richting aan te geven, dan vind jij (en wellicht anderen ook) diegene asociaal, lui en laks. Maar misschien was het, net als jouw noodstop, wel een eenmalige fout?

Springbok doelt denk ik vooral om de wijze waarop je bepaalde dingen brengt. Zelf ben je een geweldige chauffeur, en de rest van de wereld is gek, om het ietwat te chargeren.
RobEU,

Dank voor je positieve bericht.
Tuurlijk breng ik het allemaal wat erger dan het in werkelijkheid zal zijn. En schrijf ik wat "gefrustreerd" om wat druk in het verhaal te krijgen.

Maar dat ik een paar dagen terug een autootje of 5 6 tegelijk een kant op zag gaan zonder richting aan te geven is geen overdreven verhaal.
Ik zit wel eens bij anderen in de auto en ik maak dan mee dat er de hele rit geen enkel keer richting wordt aangegeven.
Niet bij afslaan en niet bij invoegen uitvoegen of rijstrook veranderen.
En eerlijk waar . Misschien is het waar ik woon erger dan elders.
Maar je ziet het hier steeds meer dat er gewoon geen richting wordt aangegeven.
En gefrustreerd ben ik niet maar wel meer dan verbaasd.
Waarom niet even dat stengeltje aan je stuur bedienen?

Marcel
Man, waar kan je je druk over maken. Het wordt pas perfect als wij ons er niet meer mee bemoeien. Tot die tijd blijft het mensenwerk en geeft de een geen richting aan, de ander rijdt te hard, een derde te langzaam enz enz. Behalve jij dan, en de andere perfect rijdende beroepschauffeurs natuurlijk eye rolling smiley
MarcelTS
afentoe
RobEU
MarcelTS
RobEU
MarcelTS
Zeker wel.
Marcel

Goed om le lezen dat je met 3,5 jaar al genoeg ervaring hebt om op te leunen. Maak je veel kilometers per jaar?
Dan ben je blijkbaar bewust bezig met auto rijden en probeer je bewust een goede verkeersdeelnemer te zijn.
Het verkeer ben je samen met anderen. Als je samen een klus moet klaren communiceer je met elkaar.
In een auto gebruik je daar je remlichten en je richtingaanwijzers voor.
Je kijkt ook naar de ander in de andere auto , soms is oogcontact of een gebaar ook belangrijk in sommige situaties.
Wat jij doet met het afzonderlijk benaderen van elke situatie doe ik altijd. Ook daar waar ik heel vaak rijdt , in mijn eigen woonwijk.
Juist daar.
Routes welke ik vaak rijd wil ik me ook na het uitstappen voor de geest kunnen halen. Als ik me niet kan herinneren wat ik gezien heb dan heb ik het niet goed gedaan.

Als ik het goed begrijp zijn wij het dan - als het eerste deel niet spottend bedoeld is winking smiley - in de basis eens, goed om te lezen.
Zoals enkele medeforummers reeds bekend is ben ik studentchauffeur. Ik heb er geen diploma o.i.d. voor, maar krijg simpel gezegd betaald om klanten in hun eigen auto van A naar B te brengen. Dit vereist aanpassingsvermogen uiteraard, maar dat hoef ik een (voormalig) beroepschauffeur niet uit te leggen.
Mijn klanten kunnen altijd feedback geven aan mijn baas, wanneer hij te vaak over mij hoor dat ik te lomp/snel/agressief rijd lijkt het mij hoogst waarschijnlijk dat ik mijn baan kwijt ben. Ook al rijd ik nog niet zo lang en heb ik het afgelopen jaar misschien net 10.000km gereden (in zo'n 10-15 verschillende auto's, dat dan weer wel), zolang ik dit baantje blijf behouden heb ik volgens mij voldoende reden om aan te nemen dat mijn rijstijl toch minimaal een ruime voldoende scoort.
R-W
Man, waar kan je je druk over maken. Het wordt pas perfect als wij ons er niet meer mee bemoeien. Tot die tijd blijft het mensenwerk en geeft de een geen richting aan, de ander rijdt te hard, een derde te langzaam enz enz. Behalve jij dan, en de andere perfect rijdende beroepschauffeurs natuurlijk eye rolling smiley

Daar zitten ook slimmerds bij.

Overigens achteruit insteken met een triangel? Das lastig! Maar t is gelukt. thumbs up
Heren, jullie maken ruzie over mensen die te dom zijn te begrijpen dat verkeer pas lekker loopt als je elkaar laat weten wat je van plan bent. Zou je niet gewoon met windmolentjes gaan vechten?
MarcelTS
[D2]

Heb je misschien ook nog iets met inhoud eeehhhhh inhoudelijks te melden? smileys with beer
Enter nieuwe zin.
Als je het zo beter kunt lezen.
Enter nieuwe zin
Dan zal ik voortaan zo gaan schrijven.
Enter
Enter
Marcelbig smile smiley

Zo te lezen kun jij het forum precies vertellen hoe er gereden dient te worden. Kleine moeite om dan in retour jou iets bij te brengen over het gebruik van een toetsenbord. Al lijkt het nog niet echt te landen. Dit stukje hierboven bijvoorbeeld, is dat een poging tot een haiku?

Ik vind het overigens lastig om te bepalen wat ik nu irritanter vind: Mensen die hun richtingaanwijzers niet gebruiken, of mensen die niet kunnen typen. Het dreigt op een gelijkspel uit te draaien.
En wederom de 3e wet van Newton in volle werking ... winking smiley

Ontopic: ik heb zelf meer dan 30 jaar mijn rijbewijs, maar ik leer regelmatig nog wat bij tijdens het rijden ... winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-08-2017 21:05 door Blackadder the 5th.
Blackadder the 5th

Ontopic: ik heb zelf meer dan 30 jaar mijn rijbewijs, maar ik leer regelmatig nog wat bij tijdens het rijden ... winking smiley

Hier idem.
En ik heb in al die jaren ook al geleerd dat diegenen die dat pookje voor de knipperlichten stelselmatig niet gebruiken wel zeer goed weten dat diezelfde lampjes nog met een ander schakelaartje bedient kunnen worden.... maar dat zie je pas als ze eventjes de auto uit willen, bij voorkeur op een vrij onmogelijke locatie.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close