Waarom ben ik nog verbaasd?

Gepost door Sarcast 
Quote
rke
Quote
afentoe
Quote
rke
Quote
RobEU
Quote
rke
Er is een subtiel evenwicht tussen eigen verantwoordelijkheid en maatregelen die de wegbeheerder moet nemen. We neigen de laatste jaren heel sterk naar pamperen van verkeersdeelnemers en dat heeft tot gevolg dat verkeersdeelnemers steeds raardere fratsen uit gaan halen. Rijden op de vluchtstrook, stukje afsnijden via het fietspad, met de Hardly Trapson een betonpaal weten te raken die 10% van de doorsnede van de weg in beslag neemt...

Tsja, dat krijg je met gepamperde en tot op het bot verwende kinderen. Die leren niet meer om ergens voor te werken, maar krijgen een auto van papa. Dat is normaal tegenwoordig. Nul weerstand en nul besef.

Maar hey, blijkbaar zie jij liever dat de verzekeringspremies tot in de lucht stijgen...

Niet alleen kinderen zijn tot het bot verwend en gepamperd. Ga je bij een bedrijf werken, klinkt het "til je reet eens op, dan schuiven wij er een dikke bolide onder". All risc, helemaal spiksplinternieuw, onbetaalbaar als particulier.

In de trend van tijdelijke contracten etc. hoor ik ook wel eens andere verhalen, kom maar door grinning smiley
Ik heb nu een Peugeot 106 uit 2000 als voertuig voor zakelijke ritten. Is dat het verhaal wat jij ook wel eens hoort?

Quote

Quote
rke
De verzekeringspremie is een ander ding. Ik vind dat iedereen (ook zakelijke scheurneuzen) zelf verantwoordelijk moet zijn voor de verzekering. Dus,
rij je (net zoals ik) met 33 schadevrije jaren, krijg je wat korting en rij je er iedere week een spatbord af, betaal je meer premie.
Ik heb ook mensen meegemaakt die in een jaar tijd drie splinternieuwe auto's total loss reden. Daar betalen (inderdaad) jij en ik voor en dat soort dwazen zijn een gevaar op de weg. Is zo'n dwaas het rijbewijs wel waardig?

Indien het al die drie keer duidelijk hun eigen schuld is beantwoord ik de onderstreepte vraag met een welluidend 'nee'. Ook die mensen kunnen best fatsoenlijk rijden, maar hebben daar duidelijk even geen zin in.
Met je eerste stelling heb ik meer moeite. Ik ken genoeg bedrijven die werknemers hun eigen boetes laten betalen, en heel soms ook (naast privschades uiteraard) indien duidelijk als schuldige aantoonbaar ook kleine (parkeer-)schades die tijdens bedrijfsuren gereden zijn, daar heb ik ook niets op tegen. Maar als ik het risico loop zlf een hogere premie te moeten betalen als ik tijdens een zakelijk ritje een klapband krijg en de auto theatraal in de vangrail parkeer, dan mogen ze voor mij een treinabonnement regelen.
Ik heb gewerkt voor een bedrijf waar je een budget kreeg voor de zakelijke auto en de verzekering. Je sloot dus zelf een contract af met de verzekering waarbij je eigen schadevrije jaren en bonus malus regeling opbouwde.

Dus, je bestelde bijvoorbeeld een Golf voor 750 (600 lease, 150 verzekering) per maand. Reed je hem een keer stuk door eigen schuld kon je daarna een Polo leasen voor 750 (500 lease, 250 verzekering) per maand.
Maar ik begrijp dat jij dan liever een treinabonnement hebt?

Dat klinkt niet verkeerd, dat geef ik toe. Blijft echter nog altijd het punt dat ik - mits ik aantoonbaar niet onverantwoord rijd, uiteraard - het niet correct vind dat ik misschien meer moet gaan betalen omdat ik meer kilometers maak voor de baas.
Een vraag uit interesse: was die verzekering alleen voor je zakelijke kilometers? Te vertalen als: gold die polis ook voor het zondagse ritje naar je schoonmoeder?
Quote
afentoe
Quote
rke
Quote
afentoe
Quote
rke
Quote
RobEU
Quote
rke
Er is een subtiel evenwicht tussen eigen verantwoordelijkheid en maatregelen die de wegbeheerder moet nemen. We neigen de laatste jaren heel sterk naar pamperen van verkeersdeelnemers en dat heeft tot gevolg dat verkeersdeelnemers steeds raardere fratsen uit gaan halen. Rijden op de vluchtstrook, stukje afsnijden via het fietspad, met de Hardly Trapson een betonpaal weten te raken die 10% van de doorsnede van de weg in beslag neemt...

Tsja, dat krijg je met gepamperde en tot op het bot verwende kinderen. Die leren niet meer om ergens voor te werken, maar krijgen een auto van papa. Dat is normaal tegenwoordig. Nul weerstand en nul besef.

Maar hey, blijkbaar zie jij liever dat de verzekeringspremies tot in de lucht stijgen...

Niet alleen kinderen zijn tot het bot verwend en gepamperd. Ga je bij een bedrijf werken, klinkt het "til je reet eens op, dan schuiven wij er een dikke bolide onder". All risc, helemaal spiksplinternieuw, onbetaalbaar als particulier.

In de trend van tijdelijke contracten etc. hoor ik ook wel eens andere verhalen, kom maar door grinning smiley
Ik heb nu een Peugeot 106 uit 2000 als voertuig voor zakelijke ritten. Is dat het verhaal wat jij ook wel eens hoort?

Quote

Quote
rke
De verzekeringspremie is een ander ding. Ik vind dat iedereen (ook zakelijke scheurneuzen) zelf verantwoordelijk moet zijn voor de verzekering. Dus,
rij je (net zoals ik) met 33 schadevrije jaren, krijg je wat korting en rij je er iedere week een spatbord af, betaal je meer premie.
Ik heb ook mensen meegemaakt die in een jaar tijd drie splinternieuwe auto's total loss reden. Daar betalen (inderdaad) jij en ik voor en dat soort dwazen zijn een gevaar op de weg. Is zo'n dwaas het rijbewijs wel waardig?

Indien het al die drie keer duidelijk hun eigen schuld is beantwoord ik de onderstreepte vraag met een welluidend 'nee'. Ook die mensen kunnen best fatsoenlijk rijden, maar hebben daar duidelijk even geen zin in.
Met je eerste stelling heb ik meer moeite. Ik ken genoeg bedrijven die werknemers hun eigen boetes laten betalen, en heel soms ook (naast privschades uiteraard) indien duidelijk als schuldige aantoonbaar ook kleine (parkeer-)schades die tijdens bedrijfsuren gereden zijn, daar heb ik ook niets op tegen. Maar als ik het risico loop zlf een hogere premie te moeten betalen als ik tijdens een zakelijk ritje een klapband krijg en de auto theatraal in de vangrail parkeer, dan mogen ze voor mij een treinabonnement regelen.
Ik heb gewerkt voor een bedrijf waar je een budget kreeg voor de zakelijke auto en de verzekering. Je sloot dus zelf een contract af met de verzekering waarbij je eigen schadevrije jaren en bonus malus regeling opbouwde.

Dus, je bestelde bijvoorbeeld een Golf voor 750 (600 lease, 150 verzekering) per maand. Reed je hem een keer stuk door eigen schuld kon je daarna een Polo leasen voor 750 (500 lease, 250 verzekering) per maand.
Maar ik begrijp dat jij dan liever een treinabonnement hebt?

Dat klinkt niet verkeerd, dat geef ik toe. Blijft echter nog altijd het punt dat ik - mits ik aantoonbaar niet onverantwoord rijd, uiteraard - het niet correct vind dat ik misschien meer moet gaan betalen omdat ik meer kilometers maak voor de baas.
Een vraag uit interesse: was die verzekering alleen voor je zakelijke kilometers? Te vertalen als: gold die polis ook voor het zondagse ritje naar je schoonmoeder?
Die polis was persoonlijk en gold ook voor priv ritten. Je bouwde no-claim voor jezelf op en dat kon je gebruiken als lease budget.
Dit bedrijf had een relatief laag budget, het management ging er van uit dat je bijbetaald.
Quote
Boppie
Al die maatregelen zorgen er wel voor dat we een van de veiliger landen in de wereld zijn qua verkeer. Saaier, niet leuker, maar meer pappa`s en mamma`s komen heel thuis. Ik zie dat liever dan dat we proberen mensen op hun verantwoordelijkheid aan te spreken wat in mijn ogen tot mislukken gedoemd is. Zelfs met alle maatregelen blijf je ramenlikkers houden die denken dat ze het beter weten en voor slachtoffers zorgen.

De volgende stap voor auto's/bestelauto's/vrachtwagens zal waarschijnlijk autonoom rijden worden.
Is naar mijn idee de enige methode voor het uitsluiten van afleiding/vermoeidheid/emoties in het verkeer.
De fietsers/voetgangers blijven in combinatie met de smartphone een potentieel gevaarlijke groep verkeersdeelnemers ...
Quote
rke
Quote
afentoe
Quote
rke
Ik heb gewerkt voor een bedrijf waar je een budget kreeg voor de zakelijke auto en de verzekering. Je sloot dus zelf een contract af met de verzekering waarbij je eigen schadevrije jaren en bonus malus regeling opbouwde.
Dus, je bestelde bijvoorbeeld een Golf voor 750 (600 lease, 150 verzekering) per maand. Reed je hem een keer stuk door eigen schuld kon je daarna een Polo leasen voor 750 (500 lease, 250 verzekering) per maand.
Een vraag uit interesse: was die verzekering alleen voor je zakelijke kilometers? Te vertalen als: gold die polis ook voor het zondagse ritje naar je schoonmoeder?
Die polis was persoonlijk en gold ook voor priv ritten. Je bouwde no-claim voor jezelf op en dat kon je gebruiken als lease budget.
Dit bedrijf had een relatief laag budget, het management ging er van uit dat je bijbetaald.

Even zo vrij geweest de quote wat in te korten. Dit vind ik een net aanbod van het bedrijf, in dit geval zou ik mijn mening bij moeten stellen.
Quote
afentoe
Quote
rke
Quote
afentoe
Quote
rke
Ik heb gewerkt voor een bedrijf waar je een budget kreeg voor de zakelijke auto en de verzekering. Je sloot dus zelf een contract af met de verzekering waarbij je eigen schadevrije jaren en bonus malus regeling opbouwde.
Dus, je bestelde bijvoorbeeld een Golf voor 750 (600 lease, 150 verzekering) per maand. Reed je hem een keer stuk door eigen schuld kon je daarna een Polo leasen voor 750 (500 lease, 250 verzekering) per maand.
Een vraag uit interesse: was die verzekering alleen voor je zakelijke kilometers? Te vertalen als: gold die polis ook voor het zondagse ritje naar je schoonmoeder?
Die polis was persoonlijk en gold ook voor priv ritten. Je bouwde no-claim voor jezelf op en dat kon je gebruiken als lease budget.
Dit bedrijf had een relatief laag budget, het management ging er van uit dat je bijbetaald.

Even zo vrij geweest de quote wat in te korten. Dit vind ik een net aanbod van het bedrijf, in dit geval zou ik mijn mening bij moeten stellen.

Er zat maar een groot nadeel aan: Als beginnend consultant had je weinig budget voor een leaseauto. Veel collega's bestelden dan een dure, XXL-bolide waar veel geld bijgelegd moest worden. Na een eerste ongeval ging de bonus/malus regeling er in hakken en werd de auto te duur.
Het bedrijf zag deze ontwikkeling ook en (ook omdat niets zo veranderlijk is als een mens) had dit bedrijf een pool van leaseauto's om contracten te ruilen. Helaas zaten in deze pool vooral de extreem luxe auto's en was er veel vraag naar klein, groot en goedkoop.
TL;DR;
Terug naar het rechtshouden!



Beetje het verhaal van: "Ik moet zo linksaf, laat ik maar links aanhouden, anders kom ik er straks niet meer tussen".
Als men dat allemaal begint (na) te doen, kom je er (als laatste) inderdaad niet meer tussen ... winking smiley
Op mijn dagelijkse traject is ook een stukje asfalt waar 90% van de berijders van mening is dat de linker rijstrook sneller is. Het resultaat laat zich raden cool smiley
Rechterbaanvrees.

Het zorgt er voor dat je in de spits kan opschieten met een auto.

Mooie demonstratie.
Hetzelfde heb je ook bij te veel en te dicht op elkaar rechtsplakken. Dan kom je de afslag ook bijna niet op zonder de afstandsrichtlijnen nog wat verder geweld aan te doen.
Quote
Anderson
Hetzelfde heb je ook bij te veel en te dicht op elkaar rechtsplakken. Dan kom je de afslag ook bijna niet op zonder de afstandsrichtlijnen nog wat verder geweld aan te doen.
Hetgeen men vrijwel dagelijks demonstreert op de Antwerpse ring. 500 ongelukken per jaar waarvan menig ongeluk met fatale afloop.

Men rijdt daar bij voorkeur links, al het in en uitvoegende verkeer voorbij en probeert dan vlak voor het eind van de afrit (waar het verkeer nauwelijks rijdt) nog even het wrak er tussen te proppen.
Met het gevolg dat er weer een bestuurder hard op het hoijzer moet trappen.
Soms is die bestuurder te laat. Cd-tje wisselen, mobieltje of gewoon een cup-a-soup momentje.

De begrafenisondernemer timmert er wel bij.
In de VS zie je dus een hele andere dynamiek op wegen met 3+ rijstroken in urbane gebieden met veel op- en afritten: de rechterstrook is redelijk leeg is en is de voorbereidingsstrook voor de afslag, of bij het invoegen de strook waar je de matchende snelheid kan pakken en rustig het gat kan uitzoeken om naar het midden te gaan. De rechter strook is zeg maar de onofficile permanente in- en uitvoeg strook. Je haalt hierdoor heel veel onrust weg.
.....vaart er wel bij. winking smiley Tenzij hij zijn eigen kisten timmert natuurlijk. smileys with beer
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close