Verkeersongeluk!

Gepost door Mert Gursoy 
Verkeersongeluk!
30-07-2017 00:04
Beste lezers,

Ik heb een tijdje geleden een ongeluk gemaakt en die liep als volgt
Ik reed op een scooter op een voorrangsweg en zat te wachten op een stoplicht want het was rood alleen deed mijn scooter een beetje raar dus ik gooi de scooter even op de fietspad want ik wou het verkeer achter me niet hinderen en nadat ik mijn scooter had gefixt reed ik weer door en verliet een uitrit, toen ik mijn weg vervolgde op de voorrangsweg kwam een meneer zonder te kijken uit een parkeervak dus ik reed in de auto. Alleen beweerd deze meneer nu dat ik door rood reed en gebruik maakte van de fietspad terwijl dat helemaal niet zo bedoelt was maar het ongeluk gebeurde op de voorrangsweg deze meneer verrichtte een bijzondere manouvre hij moest al het verkeer voor laten gaan en hij zegt dat de kans om mij te zien minimaal was wie is er nou schulsig kunnen jullie mij helpen A.U.B
Re: Verkeersongeluk!
30-07-2017 00:07
Zo zeg, ik moest dit drie keer lezen om te begrijpen. Te weinig leestekens of een vervelende zinsbouw, ik weet het niet.

Maar waar het om gaat: hoeveel meter zit er tussen dat verkeerslicht en parkeervak? Als dat meer dan een meter of 10 is, dan is zijn verhaal natuurlijk onzin.
30-07-2017 00:08
Wat zegt je eigen verzekering?
Er zit wel denk ik 10
Meter maar na dat stoplicht ben ik even op de fietspad gegaan om mijn scooter te fixe.
Toen mij scooter weer werkte reed ik ff door en kwam ik uit een uitrit weer de voorrangsweg op en vervolgens kwam hij uit een parkeervak en knalde ik in hem
Ik weet dat mijn zinsbouw hier niet goed is mijn toetsbord deed/doet nog steeds raar
30-07-2017 07:56
Ik zou eerder zeggen dat hier sprake is van een aanrijding. En van een taalongeluk.

OT: Misschien kun je een schets maken die de situatie toont? Dat kan ons helpen begrijpen wat er nu precies aan de hand was.
Stout toetsenbord, zomaar leestekens kwijtmaken en d's en t's omwisselen.winking smiley

Ik begrijp er maar weinig van (doe eens streetviewlinkje ter verduidelijking, als het kan?), maar als jij al op de weg reed zit die meneer waarschijnlijk fout. Immers, iemand die een bijzondere manoeuvre uitvoert moet alle verkeer voor laten gaan.
30-07-2017 09:20
Ook al reed je wel door rood, de meneer had jou voorrang moeten geven.

Iemand die door rood rijdt op een voorrangsweg, heeft nog steeds voorrang. Voor het door rood rijden kan je een boete krijgen, maar je voorrangsrechten vervallen dan niet.
Dus hoe dan ook had de automobilist je voor moeten laten gaan.
30-07-2017 09:32
Gewoon alles via verzekering laten lopen. Zij hebben tientallen van dit soort wellus/nietus zaken per dag en regelen het dan tussen verzekeringsmaatschappijen onderling.

Als jij binnen een seconde ineens met flinke snelheid naast die auto rijdt vanaf een uitrit dan is hij nog steeds fout, maar ben jij wel zeer roekeloos bezig. Beide schuldig lijkt me. Voorzichtig ging het blijkbaar niet.
G

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-08-2017 11:58 door Mert Gursoy.
Als je al 5 tot 10 seconde op de weg reed dan reed je daar al (uitgaande van een constructiesnelheid van 45 km/u) 60 tot 120 meter. Het verkeerslicht was in dat geval al zo ver van je verwijderd dat het nagenoeg onmogelijk was voor die automobilist om met zekerheid te zeggen of jij door rood of groen reed ook omdat hij, zoals ik het begrijp, vanuit zijn positie jouw verkeerslicht nooit heeft kunnen zien. Dit zijn echter allemaal aannames aan de hand van jouw verhaal, een streetview linkje zou hier al bijzonder nuttig zijn.
Hoe kan ik streetvieuwlinkje plaatsen
Weet iemand mischien hoe ik een screen kan plaatse kan ik het veel duidelijker uitlegge
Mert Gursoy
Ja ik kwam al best snel uit een uitrit want die scooters gaan zo snel en zonder te kijken kwam hij uit een uirit toen ik mij weg vervolgde deze meneer beweert dus dat ik rode licht omzeilt heb en dat ik op het fietspad reed en toen ik uit een uitrit kwam reed ik op het voorrangsweg en mischien toen ik 5-10 seconde op het voorangsweg reed kwam deze meneer uit een parkeervak

Allemachtig, had je je toetsenbord bij je tijdens het ongeluk? Dat lijkt me een beste knap te zijn geweest...
Goed, even een wat inhoudelijker reactie dan. Voor wat ik ervan begrijp, want sorry ik vind dat niet evident, rijd jij op een voorrangsweg en dient de ander (de automobilist) voorrang te geven. Voor mij blijft echter wel de vraag in hoeverre in deze situatie van de automobilist verwacht kon worden dat hij jou kon zien aankomen.
Mert Gursoy

Gewoon, even de url plaatsen.
30-07-2017 11:54
Bedenk dat we bij deze aanrijding, vooral jouw kijk op de zaak hebben.
De tegenpartij geeft al blijk van een andere visie.

Wat tegen jullie beiden pleit, is hetzelfde, namelijk dat het wegrijden uit een parkeervak ( overigens is dat geen bijzondere verrichting of sinds 2008 bijzondere manouvre geheten : precies het tegenovergestelde, namelijk achteruit inparkeren is het weer wel ) vereist het overige verkeer voorrang te geven, terwijl het uitrijden van een uitrit hetzelfde vereist van het voorrang verlenen.

Jullie hebben kennerlijk beiden dus geen voorrang verleend aan de ander ( natuurlijk ontstond hierdoor de aanrijding, maar het gaat nu even over de wettelijke kant), dus beiden melden bij je verzekeraar.
Dat is vermoedelijk je WA-verzekeraar.

Wel zal je zelf de tegenpartij schriftelijk aansprakelijk moeten stellen ( je WA verzekeraar doet geen verhaalschade, tenzij je een rechtsbijstandverzekering hebt) voor de schade. Dat kan je doen door een brief te sturen aan de WA-verzekeraar van de tegenpartij.
In de brief de reden noemen waarom de tegenpartij aansprakelijk is.
Handig is om een kopie aan het schadeformulier te hechten, dat je aan je eigen verzekeraar stuurt : is die direct op de hoogte van de situatie en hoe jij er in staat.
Anders doet je WA-verzekeraar niets en wacht tot hij door de tegenpartij aansprakelijk wordt gesteld.

In de praktijk heeft VORQ gelijk : verzekeraars wikkelen dit soort schades vaak af via een Overeenkomst Vereeenvouwdigde Schadeafhandeling.
In de praktijk betekent dat meestal ieder 50 % schuld en ieder de helft van de schade vergoeden.

tip : check even rechts onderaan je scherm ( als je windows gebruikt) of het toetsenbord op VS (internationaal) staat door er op te klikken.
Op de stand Nederlands krijg je rare niet bedoelde symbolen bij het typen.
30-07-2017 12:03
Het is niet zo moeilijk als het lijkt, jij reed als eerste op de voorrangsweg, dus hij had jou voorrang moeten verlenen, dit is het zelfde als, ik sta geparkeerd in de straat, ik rijd weg en 10 auto,s voor me wil er een ook weg rijden, dan moet ie op mij wachten, ook omdat ie vanaf een plek kwam die een byzondere verlichting maakt.
Achtelijkste is natuurlijk hij ziet je aan komen, en neemt zelf gewoon voorrang, voorrang krijg je, en neem je niet, als we dat nou ook eens met z,n alle gaan begrijpen zijn er in iedergeval minder aanrijdingen, maar het zij zo, denk er wel aan je kreukelzone is nul, maar hij is dus fout,
Alleen even nu hoe ben je verzekert, wa, maar heb je ook rechtsbijstand, geen rechtsbijstand dan wordt er niks uitgezocht, dan houd de verzekeraar het geld in zijn zak, je wa werkt alleen als de tegenpartij jou aansprakelijk steld voor gelede schade, de verzekering kijkt dan of de tegenpartij in zijn recht staat, staat hij niet in zijn recht, dan is de zaak gesloten,
Het is echt een raar ongeluk vandaar dat jullie moeite hebben met heb begrijpen kam iemand mij aub uitleggen hoe ik streetvieuw kan plaatsen??
2e poging ik ga het proberen beter uit te leggen
1. Verbeeld eventjes dat er 2 wegen zijn heenweg en een tegenweg
2.ik reed op de heenweg en zat te wachten op het rodelicht
3. Alleen omdat mijn scooter raar deed, reed ik mijn scooter even naar het fietspad, want ik wou het verkeer achterme niet hinderen.
4. Begrijpelijk neem ik aan
5. Dus ik reed even door rood om op het fietspad te komen want naast op de weg waar ik op het stoplicht zat te wachten zit een groot fietsenrek dus ik rij door rood en ga via het drempel waar mensen over steken op het fietspad om me scooter te fixen
6. nadat ik mijn scooter op het fietspad/stoep had gefixt wou ik door rijden maar ik dacht van ik rij even netjes naar de eerst volgende uitrit om via daar weer op de weg te komen en nadat ik zag dat er niemand van links kwam ging ik via de uitrit naar rechts
7. Vervolgens kwam een meneer die mischien 5-10 meter verderop naast de hoofdweg in een parkeervak zat uit een parkeervak terwijl ik al met mijn scooter op de voorrangswegreed er uit
8. Vervolgens knalde ik in zijn auto bestuurderskant

Deze man zat al langer in zijn auto blijkbaar en zag mij wachten bij het stoplicht maar toen ik op het fietspad/stop even zT te wachten om mijn scooter te fixe dacht hij dat ik weg was en na 15 seconden later kwam ik uit de uitrit en knalde in hem hij dacht dat ik een andere kant op was gegaan en plots zag hij mij zelf in zijn autoruit vliegen

Deze meneer beweert nu dat ik het rode ligt heb omzeilt omdat ik niet wou wachten terwijl ik sws al door rood reed om mijn scooter op het fietspad te plaatsen want waar ik op het stoplicht zat te wachten stond er al een fietsenrek. En dit kan ik zeker bewijzen bij de rechter

Dus deze meneer beweert dst ik het rode licht hebt omzeilt en via de fietspad weer direct op de hoofdweg kwam omdat ik niet wou wachten

Heb ik het nu goed uitgelegd het is echt een hele rare ongeluk

Ook beweert de getuige van deze man dat zijn kans om mij te zien minimaal was omdat ik net net uit een uitrit kwam via de fietspad al snelheid had gemaakt

Maar wat nou als er een andere scooterbestuurder uit die tussenstraat (uitrit) zou komen en tegen hem in had gereden zou die scooterbestuurder ook schuldig zijn omdat de kans van de autobestuurder hem kon zien heel klein was ik vind het nergens op slaan als deze meneer gewoon gied zou kijken moest hij mij wel zien aankomen
31-07-2017 07:27
Wat zegt je verzekering??

En je kunt toch het adres plaatsen van waar het gebeurde als je niet weet hoe je Streetview kunt delen?
31-07-2017 07:55
Het lijkt er een beetje op alsof mijzelf een rits overtredingen hebt begaan en hij fout was... Hoe lang heeft het je eigenlijk gekost om je scooter te fixe?
RobEU
En je kunt toch het adres plaatsen van waar het gebeurde als je niet weet hoe je Streetview kunt delen?

Ook een optie inderdaad, als even de url uit de adresbalk knippen en hier plakken kennelijk te hoog gegrepen is...
31-07-2017 09:11
Zoals ik het lees reed jij op een voorrangsweg en kwam meneer uit een parkeervak. Dat is het enige wat telt. De rest doet er niet toe, zorg dat dat op het schadeformulier staat.
31-07-2017 09:44
Ik snap die automobilist wel: wil een parkeervak uitrijden, ziet dat er ruimte is, komt er in een fractie van een seconde een scooter met 45kmu twee auto's achter hem vanaf het fietspad de weg op racen. Ik zou dan ook zeker proberen minimaal de helft op de scooterrijder te verhalen want dat is gewoon onverantwoord rijgedrag.

Ook beweert de getuige van deze man dat zijn kans om mij te zien minimaal was omdat ik net net uit een uitrit kwam via de fietspad al snelheid had gemaakt

Maar wat nou als er een andere scooterbestuurder uit die tussenstraat (uitrit) zou komen en tegen hem in had gereden zou die scooterbestuurder ook schuldig zijn omdat de kans van de autobestuurder hem kon zien heel klein was ik vind het nergens op slaan als deze meneer gewoon gied zou kijken moest hij mij wel zien aankomen
Punt is dat jij al snelheid had. Als je uit die uitrit kwam, moet je nog een 90 graden bocht maken en dan kan je nooit zoveel snelheid maken. Automobilist heeft dus zeker een punt.
31-07-2017 12:47
Mert Gursoy
10 seconden

Waar?
31-07-2017 13:23
"Nog 10 seconden, nu nog maar een pahaar en dan: ho stop ho! "

cool smiley
Het duurde 10 sec ofzo tot m'n scooter het weer deed dus 10 seconden op het fietspad/stoep gewacht
31-07-2017 13:37
Mert Gursoy
Het duurde 10 sec ofzo tot m'n scooter het weer deed dus 10 seconden op het fietspad/stoep gewacht

Waar?
31-07-2017 13:47
Hotdog
Iemand die door rood rijdt op een voorrangsweg, heeft nog steeds voorrang.

Nee hoor.
Je mag regulier gedrag verwachten van andere weggebruikers.
Daarnaast wordt dit specifieke voorbeeld vrij hard onderuit geveegd door
RVV Artikel 64: Verkeerslichten gaan boven verkeerstekens die de voorrang regelen.
@sarcast, welkom terug ... thumbs up
31-07-2017 13:59
Dat moet dan wel aantoonbaar zijn. En de verzekering zal vooral kijken naar wat de partijen aan kunnen tonen denk ik. En dan heeft de andere partij in mijn ogen de slechtste papieren.
31-07-2017 14:09
Bij het uitrijden van een parkeervak moet meneer altijd iedereen voorlaten gaan. Zo staat het in de regels ook geschreven zo leert iedereen het ook bij zijn rijlessen. Schakel je rechtsbijstand maar in laat hij maar is gaan bewijzen wat hij beweert. Meneer heeft gewoon een fout gemaakt en wilt niet betalen helaas bestaan er zulke mensen. Stop geen energie erin en laat de verzekering het maar regelen.

En eerst geeft meneer aan dat hij je niet kon zien dat de zicht minimaal is maar hij heeft wel kunnen zien dat je door rood licht reed? confused smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-07-2017 14:12 door Netoj.
31-07-2017 14:23
Netoj
Meneer heeft gewoon een fout gemaakt en wilt niet betalen
Die -t bij derde persoon enkelvoud is ook fout.
Hij magt
Hij kant
Hij zalt
Hij wilt

Wil jij wel betalen?

Ik zie twee artikel 54 gedragingen (bijzondere manoeuvres) beiden rijden immers de rijbaan op.
Daarnaast heb je de TS nog die door rood en op het verkeerde weggedeelte rijdt, daarnaast lijkt het dat hij met een behoorlijke snelheid de weg op kwam, anders had hij natuurlijk kunnen stoppen of ontwijken.
Sarcast
Hotdog

Nee hoor.
RVV Artikel 64: Verkeerslichten gaan boven verkeerstekens die de voorrang regelen.

Beangstigend dat personen blijkbaar niet van deze volgorde op de hoogte zijn.....
31-07-2017 14:57
Zoals ik het lees is het als volgt.

Ts zet zijn brommer bij de verkeerslicht aan de kant omdat het ding kuren vertoont. Kuren zijn over, ts steekt over via het fietspad en pakt de volgende uitrit om weer op de weg te komen. Ts komt de weg op en over 5 seconden komt de ander vanuit een parkeervak de weg op. Zeg ik het zo goed?
31-07-2017 15:51
Ts zet zijn brommer bij de verkeerslicht aan de kant omdat het ding kuren vertoont. Kuren zijn over, ts steekt over via het fietspad maakt snelheid op het fietspad en pakt de volgende uitrit om weer op de weg te komen. Ts komt de weg op en over 5 seconden komt de ander vanuit een parkeervak de weg op. Zeg ik het zo goed?
31-07-2017 16:07
Boppie
...
Ts zet zijn brommer bij de verkeerslicht aan de kant omdat het ding kuren vertoont. Kuren zijn over, ts steekt over via het fietspad en pakt de volgende uitrit om weer op de weg te komen. Ts komt de weg op en over 5 seconden komt de ander vanuit een parkeervak de weg op. ...

5 seconde is heel lang in verkeerssituaties, zelfs een langzame fietser (14km/u = 4 m/s) doet dan 4 wagenlengtes. Een vlotte snorscooter doet zelfs met accelereren 6 wagenlengtes. Een brommer op snelheid zit makkelijk aan de 10m/s dus 50 meter in 5 seconde.

Als je nou een adres/kruispunt/winkel noemt dan kunnen we zelf wel even de streetview googlen.

Overigens komt er helemaal geen rechter, je moet gewoon je verzekeringsmaatschappij inlichten. Elke blikschade in de rechtbank uitvechten zou een toestand worden.
31-07-2017 16:34
Dit verhaal wordt met het bericht waziger.
Schadeformulier invullen en opsturen naar de verzekeraar.
31-07-2017 16:38
Automobilist had nooit kunnen verwachten dat er, ondanks dat de rijbaan zelf vrij was, ineens een scooter met ongeveer 40-50km/u zou rijden op de plek waar hij de weg op draaide. Dus dat maakt de scooterrijder net zo schuldig, lijkt mij?
Pietzoveel
Sarcast
Hotdog

Nee hoor.

Beangstigend dat personen blijkbaar niet van deze volgorde op de hoogte zijn.....

Het probleem is vaak het aantonen door middel van camerabeelden en/of getuigen dat de ander door rood reed.
Als dat niet aangetoond kan worden, val je terug op de onderliggende regel
(in dit geval de voorrangsregel van de betreffende weg).
Zo hebben ze het mij uitgelegd.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-07-2017 16:51 door Blackadder the 5th.
31-07-2017 17:33
Barri
Automobilist had nooit kunnen verwachten dat er, ondanks dat de rijbaan zelf vrij was, ineens een scooter met ongeveer 40-50km/u zou rijden op de plek waar hij de weg op draaide. Dus dat maakt de scooterrijder net zo schuldig, lijkt mij?

Die snelheid haal ik niet uit zijn verhaal. Dan nog is dat lastig aan te tonen tenzij TS dat expliciet aangeeft. Verder moet de andere partij iedereen voorlaten bij zijn verrichting, ook de ts.

Feit is dat de TS op de voorrangsweg reed ten tijde van de aanrijding en dat de andere partij een bijzondere verrichting deed.
31-07-2017 17:41
Er valt niks aan te begrijpen toch, jij reed als eerste op die voorrangsweg, en dat rode licht doet er nu niet toe, je ging immers de ventweg op, en kwam via die de rijbaan weer op, waarop hij besloot je de pas af te snijden, ga nou eerst maar eens kijken of je wel rechtsbijstand hebt afgesloten bij je verzekering, anders heb je geen poot om op te staan, maar ik vroeg je het al, en enige wat je zegt wij begrijpen het niet?. Maak foto,s van de locatie en stuur deze mee, naar de verzekering, hier hoeven niet de voertuigen op te staan
Ik reed echt niet met 50 uit die uitrit het was rond de 15km

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-08-2017 11:28 door Mert Gursoy.
net geen 7 meter per seconde..... Dus waar kan je op anticiperen?
Juist alleen ook ik moest wachten toen ik uit een uitrit kwam want tenslotte moest ik ook
Iedereen voorrang geven wat ik niet hoefde te doen want niemand kwam van links en toen ik zag dat de weg vrijwas ging ik grwoon de weg op en ik
Hoor veel
Mensen zeggen dat ik met 40-50 reed op dat moment terwijl ik met 25 in de bestuurderskant inreed
31-07-2017 18:31
Mert Gursoy

klik

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-07-2017 18:31 door Mc1 -.
31-07-2017 19:12
Als je zelf halve info geeft, worden er aannames gedaan.

Maar je voegde in met 25 en raakte de auto met 25? Remde je niet dan?
Ik verliet de uitrit mischien met 10km per uur en raakte hem met 25 ofzo ik had helemaal geen tijd om te remmen hij kwam zo snel uit die parkeervak
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close