Zitpositie en meerijden

Gepost door CXXX 
Zitpositie en meerijden
27-07-2017 10:20
Het valt me vaak op dat de zitpositie van een bestuurder voor me erg vreemd is. Niet alleen dat de leuning van de stoel soms in standje strandstoel staat maar ook vaak dat de bestuurder helemaal naar rechts leunt. Lijkt me toch niet fijn rijden als je helemaal scheef in de stoel hangt?

Laatst ook nog discussie gehad over het krampachtig vasthouden van de handgreep door een medepassagier.
In sommige auto´s zitten helemaal geen handgrepen bij de daklijst meer (oa Peugeot 2008) maar vraag me af waar de noodzaak vandaan komt om die vast te gaan houden tijdens de rit. Wanneer men zich helemaal gaat vasthouden en schrap zetten tijdens de rit dan heb ik liever dat ze lekker achterin gaan zitten. Ben echt geen rallyrijder dus zulk soort meerij-posities komt mij vaak erg ongemakkelijk over.

Hoe ervaren en zien jullie dat?
CXXX
.. Niet alleen dat de leuning van de stoel soms in standje strandstoel staat maar ook vaak dat de bestuurder helemaal naar rechts leunt. Lijkt me toch niet fijn rijden als je helemaal scheef in de stoel hangt? ...
Het rijdt niet fijn maar staat wel heel stoer en je raakt tenminste goed verwond bij een aanrijding (Je schiet onder gordel door en kopt je versnellingspook of radio)

Altijd kritisch blijven over jezelf, rij je echt wel zo netjes? Bewijs het maar eens. Je ziet wel vaker van die dashcammers die zelf een ander nog geen centimeter ruimte gunnen maar wel allerlei commentaar hebben op medeweggebruikers.

Voor de persoon in kwestie was het blijkbaar behoorlijk spannend of oncomfortabel.
Ik stoor me soms wel aan bestuurders die overdreven de passagier aankijken en soms ook helemaal in die richting leunen bij alles wat ze zeggen, waarom kan je niet gewoon voor je kijken en praten tegelijk?

Als ze gewoon doorrijden, geen probleem, maar vaak missen ze een groen stoplicht, trekken langzaam op of missen andere dingen waar ze al veel sneller op hadden kunnen anticiperen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-07-2017 10:47 door JDx.
Een bestuurder kan zich vasthouden aan het stuur,
een passagier kan zich alleen maar schrap zetten in de stoel.

Vooral het nemen van een kleine rotonde in de stad gaat al vaak te snel voor de passagier
door de snelle opeenvolgende zijdelingse bewegingen van de auto.
CXXX
Laatst ook nog discussie gehad over het krampachtig vasthouden van de handgreep door een medepassagier.
In sommige auto´s zitten helemaal geen handgrepen bij de daklijst meer (oa Peugeot 2008) maar vraag me af waar de noodzaak vandaan komt om die vast te gaan houden tijdens de rit. Wanneer men zich helemaal gaat vasthouden en schrap zetten tijdens de rit dan heb ik liever dat ze lekker achterin gaan zitten. Ben echt geen rallyrijder dus zulk soort meerij-posities komt mij vaak erg ongemakkelijk over.
Dat je er een discussie over hebt snap ik sowieso al niet, maar dat terzijde. Zelf grijp ik als passagier zijnde ook vaak genoeg naar die handgreep, zowel voorin als achterin. En dat is echt niet omdat ik de chauffeur niet vertrouw, het zit vaak gewoon lekkerder/stabieler vind ik.
Ik vind dat een passagier overal af heeft te blijven, al zeker van het handvat. Hij mag al blij zijn dat hij mee mag rijden.
Inderdaad, poosje geleden een forummer bij wie zijn passagiere met zijn pookje begon te spelen....schande.
Boppie
Inderdaad, poosje geleden een forummer bij wie zijn passagiere met zijn pookje begon te spelen....schande.

het pookje van de rechter buitenspiegel neem ik dan maar aan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-07-2017 13:45 door Carfanatic.
Dat is helaas een verkeerde aanname. Ik wil niet verder in detail treden, voor mensen die visueel ingesteld zijn en begrijpen over wie ik het heb kan het traumatisch zijn.
Ze zat toch aan die pook in het midden van de auto?
Mogen ze bij mij meteen uitstappen.. jammer dan maar de algehele veiligheid gaat toch echt voor!
Mensen die zichzelf krampachtig ergens aan willen vasthouden nemen maar de eerstvolgende Conexxion bus.
Waarom zou het mij iets uitmaken hoe anderen achter het stuur of op de passagierstoel zitten?

Zelf hou ik me ook vaak vast op de passagierstoel. Zoals hierboven gezegd: achter het stuur zit je lekker stabiel met handjes aan t stuur. Ernaast is dat ander verhaal.
CXXX
Het valt me vaak op dat de zitpositie van een bestuurder voor me erg vreemd is. Niet alleen dat de leuning van de stoel soms in standje strandstoel staat maar ook vaak dat de bestuurder helemaal naar rechts leunt. Lijkt me toch niet fijn rijden als je helemaal scheef in de stoel hangt?

Ja zeg, waar halen ze het gore lef vandaan om te willen zitten hoe ze graag zitten in hun auto. Belachelijk!
Lycan Capri

Volgens mij zat ze op de pook midden van de auto.
Monsieur Le Loure
Lycan Capri

Volgens mij zat ze op de pook midden van de auto.

Het verkeerde pookje... grinning smiley
Lycan Capri

Op zo'n bosweggetje schudt zo'n passagiere natuurlijk behoorlijk heen en weer. Logisch dat je je dan toch ergens aan vast wilt klampen, ik begrijp dat wel.
Ik niet. Het pookje is zeer gevoelig en moet met beleid bedient worden. Die grijp je niet even vast alleen maar omdat je heen en weer schudt...
Ik zit ook altijd in standje strandstoel, niet omdat dat stoer zou zijn maar omdat dat voor mij de stand is waarin ik het lekkerste zit. Dat naar rechts hangen snap ik dan ook weer niet helemaal eigenlijk.
Boppie
Ik niet. Het pookje is zeer gevoelig en moet met beleid bedient worden. Die grijp je niet even vast alleen maar omdat je heen en weer schudt...

Ik kan me voorstellen dat zo'n ielig dingetje lastig vast te grijpen is en dan al snel beschadigd raakt. Een flinke, stevige pook kan het wel hebben.

Serieus: in de Volvo ontkom je er haast niet aan om de leuning nogal schuin te zetten ivm het lage dak en het anders beperkte overzicht. Waarom je schuin zou willen zitten is echter voor mij eveneens nogal onbegrijpelijk, lijkt me op termijn ook niet heel best voor je rug.
Boppie

Een goede chauffeur laat zich niet afleiden door de passagier ... ... winking smiley
Ik heb als chauffeur zijnde ook vaak de handgreep vast, zit gewoon lekker.
haarr
Ik heb als chauffeur zijnde ook vaak de handgreep vast, zit gewoon lekker.

Mag niet.
Dit is behoorlijk uit de hand aan het escaleren.
stoterstangen90
Dit is behoorlijk uit de hand aan het escaleren.

Sommigen hebben het liever in de hand.
Volgens mij moet je zitpositie zo zijn dat je lekker ontspannen zit maar wel goed je pedalen kunt bedienen en je stuur goed vast kunt houden en vlot en precies kunt sturen.
Dat wil zeggen dat je dicht genoeg op de pedalen zit om ze goed in te kunnen trappen. zeker de rem.
Je zit voldoende rechtop om actief en snel te kunnen reageren op alle mogelijke situaties in het verkeer.
Je zit hoog genoeg om goed om je heen te kunnen kijken en overzicht over je auto hebt.
Als je je polsen op de bovenkant van het stuur legt mag je niet los komen met je rug van de leuning.
De hoogte van je stuur stel je zo in dat het midden van je stuur naar je hals wijst.
Kun je het stuur ook nog in afstand afstellen dan is het zeer goed mogelijk om een ideale zithouding als bestuurder van een auto te vinden.

Als mensen op de passagiers stoelen constant de behoefte hebben om de handgrepen vast te houden zou dat wel eens aan je eigen rijstijl kunnen liggen.
Alhoewel ik ook wel eens iemand in de auto heb gehad die vele kilometer rechtdoor op de snelweg de handgreep bleef vasthouden.
Ik heb toen gevraagd of zijn arm al gevoelloos begon te worden. Hij begreep niet wat ik bedoelde en bleef zo zitten. Hij heeft vast ook vliegangst.

Soms zie ik ze wel eens zitten in formule 1 houding in een gewone straat auto. Een gewone straat auto , ook een Golf GTI niet of een BMW 3, is niet gemaakt om in te liggen.
Als je te lui bent om een actieve zithouding te hebben in je auto zou je wat mij betreft niet eens de weg op mogen. Dan lijkt het me dat je op het strand in een ligstoel thuis hoort. Ga dan met de trein naar het strand.
Kijk eens hoe een rally coureur achter het stuur zit. Recht op. dicht genoeg op het stuur en de pedalen om deze goed en snel te kunnen bedienen.
En tussen de oma stand (kin op het stuur) en liggen achter je stuur zit de juiste houding. Die houding kun je uren vol houden zonder moe te worden.
Je hoeft dan niet scheef aan je stuur te gaan hangen omdat je toch een beetje wil zien waar je naar toe stuurt.

Marcel
MarcelTS
Volgens mij moet je zitpositie zo zijn dat je lekker ontspannen zit maar wel goed je pedalen kunt bedienen en je stuur goed vast kunt houden en vlot en precies kunt sturen.
Dat wil zeggen dat je dicht genoeg op de pedalen zit om ze goed in te kunnen trappen. zeker de rem.
Je zit voldoende rechtop om actief en snel te kunnen reageren op alle mogelijke situaties in het verkeer.
Je zit hoog genoeg om goed om je heen te kunnen kijken en overzicht over je auto hebt.
Als je je polsen op de bovenkant van het stuur legt mag je niet los komen met je rug van de leuning.
De hoogte van je stuur stel je zo in dat het midden van je stuur naar je hals wijst.
Kun je het stuur ook nog in afstand afstellen dan is het zeer goed mogelijk om een ideale zithouding als bestuurder van een auto te vinden.

Als mensen op de passagiers stoelen constant de behoefte hebben om de handgrepen vast te houden zou dat wel eens aan je eigen rijstijl kunnen liggen.
Alhoewel ik ook wel eens iemand in de auto heb gehad die vele kilometer rechtdoor op de snelweg de handgreep bleef vasthouden.
Ik heb toen gevraagd of zijn arm al gevoelloos begon te worden. Hij begreep niet wat ik bedoelde en bleef zo zitten. Hij heeft vast ook vliegangst.

Soms zie ik ze wel eens zitten in formule 1 houding in een gewone straat auto. Een gewone straat auto , ook een Golf GTI niet of een BMW 3, is niet gemaakt om in te liggen.
Als je te lui bent om een actieve zithouding te hebben in je auto zou je wat mij betreft niet eens de weg op mogen. Dan lijkt het me dat je op het strand in een ligstoel thuis hoort. Ga dan met de trein naar het strand.
Kijk eens hoe een rally coureur achter het stuur zit. Recht op. dicht genoeg op het stuur en de pedalen om deze goed en snel te kunnen bedienen.
En tussen de oma stand (kin op het stuur) en liggen achter je stuur zit de juiste houding. Die houding kun je uren vol houden zonder moe te worden.
Je hoeft dan niet scheef aan je stuur te gaan hangen omdat je toch een beetje wil zien waar je naar toe stuurt.

Marcel
Dat red ik in 9 van de 10 auto's niet zonder in de knoei te komen met mijn knieën tegen het stuur. Meestal hangt mijn pols net iets voor het stuur als alles goed staat. Heb nu eenmaal relatief lange benen t.o.v. mijn armen en opvallend veel auto's hebben nog een stuur zonder diepteverstelling.
Ha Autofan,

Dat probleem heb ik ook als een auto geen diepteverstelling van het stuur heeft.
Dan kan ik erg lang bezig zijn om een goede ontspannen zit te vinden.
Ik ben ook erg blij met het stuur in mijn Clio wat in hoogte en diepte versteld kan worden.

Sterkte met het vinden van een goede stuurpositie.

Marcel
Even de meeste bestelbusjes uitgezonderd heb ik dat probleem bij ongeveer elke auto die ik koop, ik moet een vrij rechte zit hebben maar heb ook lange armen.
En dat vergt hier dus meestal wel een aanpassing aan het interieur: andere stoelen erin of een wijziging in de pedalenstand.
Maar ik ben wel aardig handig met een lasapparaat, en goed instelbare stoelen (met name hoogte en onderrug) met een goede zit zijn op de sloop nog genoeg te vinden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close