Hoe werken kentekens?

Gepost door THEBASE 
Hoe werken kentekens?
15-07-2017 08:48
Aangezien wij binnenkort onze nieuwe auto krijgen was ik benieuwd naar het kenteken. Maar als ik mij daar eens in verdiep, lijken de nu uitgegeven kentekens niet te kloppen met wat de site van RDW meldt:

[www.rdw.nl]

Daar staat dat voor auto's vanaf 2015 de combinatie XXX-99-X wordt gebruikt. Kijk op het laatst uitgegeven kenteken is dat XX-999-X, en dat geldt voor auto's tussen 2006 en 2008.

Hoe ligt de logische, volgorde en uitgifte hierin? Het maakt me niet uit welk kenteken ik krijg, ik ben alleen benieuwd hoe het werkt. smiling smiley
Gewoon even googlen naar 'sidecodes kenteken'.
Even verder kijken dan je neus lang is. Eronder staat een tabel over welke serie nu bezig is voor personenauto's. Dit is dus serie 9. Ergo, XX-999-X.
De XXX99X combinatie is momenteel alleen nog voor bestelwagens, vermoed ik. De personenauto's zullen deze krijgen als de huidige serie op is.
Bestelwagens zitten momenteel nog in sidecode 10, X-999-XX dus. Bromfietsen, snorfietsen, brommobielen en tuktuks zitten als enige al in sidecode 11, XXX-99-X, omdat die maar 2 beginletters gebruiken. Personenauto's zitten per 30 maart 2015 in sidecode 9, met kentekens XX-999-X dus.

Hoe het werkt is redelijk eenvoudig eigenlijk, het kenteken loopt gewoon op. Dus in het geval van personenauto's momenteel met sidecode 9, begon bij GB-001-B, loopt op naar GB-999-B, dan komt GB-001-D (C wordt alleen gebruikt op diplomatieke kentekens: CD en CDJ), die weer oploopt naar GB-999-D, dan komt GB-001-F (ook geen klinkers), dit gaat even door, en na GB-999-Z, volgt dus GD-001-B. Als de hele serie oploopt naar GZ-999-Z dan komt daarna HB-001-B enzovoorts. Als dan de hele serie opgelopen is naar ZZ-999-Z, volgt daarna de volgende sidecode, in dit geval dus sidecode 10, met de format X-999-XX.
Samenvattend, eerst lopen de cijfers op, daarna de 3e letter, daarna de 2e letter, als laatste de 1e letter. Als niets meer kan oplopen, gaan we door op de volgende sidecode.
En bepaalde karakters worden nooit gebruikt. O i en Q dacht ik. M alleen bij motoren en W door... trailers?
V0RQ
En bepaalde karakters worden nooit gebruikt. O i en Q dacht ik. M alleen bij motoren en W door... trailers?

W voor aanhangers (boven een bepaald gewicht) en caravans. En O is voor vrachtwagentrailers
Laatste uitgegeven kenteken staat ook op de RDW site: rdw
Kijk, nu snap ik er meer van. Ik wist niet dat bepaalde voertuigen al verder waren dan personenauto's. Dat is nu helder. Bedankt allen!
De serie XXX-99-X bestaat sinds 2015, aldus de RDW. Maar de kentekenseries (door de RDW "sidecodes" genoemd) zijn er niet alleen voor personenauto's, maar ook voor tal van andere voertuigcategorieën. Elke voertuigcategorie heeft zijn eigen letters en sommige voertuigcategorieën zijn op een ander moment aan een bepaalde serie toe dan andere.
Met de serie XXX-99-X (de elfde serie) is de RDW in 2015 begonnen met.... bromfietsen (eerste letter een D of een F).

Wie op dit moment een standaardkenteken krijgt voor een nieuwe personenauto, krijgt een kenteken in de negende kentekenreeks XX-999-X waarvan de eerste letter een P is.
Re: Hoe werken kentekens?
28-07-2017 17:22
Daar is spuit 11 ook weer thumbs down
Anonieme bezoeker
30-07-2017 09:41
@THEBASE
Weet je inmiddels je kenteken al? Zonee, dan heb ik nieuws voor je spinning smiley sticking its tongue out
R-W

Ook weer? Niemand eerder nog had verteld welke de eerste letter zou worden.
En de overige informatie, voor zover relevant, clusteren, geeft een goede en compacte samenvatting.

Als je niks beters te melden en bij te dragen hebt, doe dat dan niet hier.
03-08-2017 14:41
Père Fouettard
R-W

Ook weer? Niemand eerder nog had verteld welke de eerste letter zou worden.
En de overige informatie, voor zover relevant, clusteren, geeft een goede en compacte samenvatting.

Als je niks beters te melden en bij te dragen hebt, doe dat dan niet hier.

ook weer ja, de poster die om eoa reden het idee heeft dat hij degene is die even een samenvatting van de eerder gegeven reacties moet geven. Jouw post is nagenoeg gelijk aan die van @Tonnie en vwb je nieuws over een eerste letter, zie post van @BlueNewSwift.
Als je op dit moment een nieuw standaardkenteken krijgt voor een personenauto, zal het kenteken in de negende kentekenreeks vallen, XX-999-X. De eerste letter zal een P worden.
04-08-2017 10:05
Ben wel blij met mijn kenteken XX-000-X, vind die toch een stuk mooier dan XXX-00-X haha.

Laatst uitgegeven kenteken is trouwens: PN-924-S

Eind Augustus zouden we zitten bij: PR-
Eind September op: PX-
Eind Oktober: RD-
Eind November: RH-
Eind December: RP-

Als je een dikke Audi of Renault koopt is RS-000-X wel gaaf, moet je zorgen dat ie begin volgend jaar komt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close