Extra boete dreigt voor protest tegen bekeuring

Gepost door Anonieme bezoeker 
Anonieme bezoeker
Extra boete dreigt voor protest tegen bekeuring
05-12-2016 16:53
bron: metronieuws.nl

Een verkeersboete krijgen is irritant en meestal natuurlijk zwaar onterecht. Vinden we zelf.
Het aantal mensen dat bezwaar aantekent tegen de bekeuring is dan ook hoog.
En daar zit het ministerie van justitie mee in haar maag. Het behandelen van al die bezwaarschriften neemt namelijk veel capaciteit in beslag.

HEFFING
Daarom wordt nu overwogen om een extra ’boete’, door minister Van der Steur zelf een heffing genoemd, op te leggen aan iedereen die protesteert tegen zijn boete.
Die heffing komt dan bovenop de bekeuring en de administratiekosten.
Afhankelijk van tegen welke boete er bezwaar wordt ingediend, kan die heffing oplopen van een paar tientjes tot enkele honderden euro’s. Vanzelfsprekend krijg je dat geld terug als je inderdaad ten onrechte een boete gekregen blijkt te hebben.

TIJD IS GELD
In de jaren 2014 en 2015 samen werden er meer dan een half miljoen verkeersboetes aangevochten. Dat betekent dat er dus nog een keer goed uitgezocht moest worden waarom de prent werd uitgedeeld. En dat kost tijd. En tijd is geld.
Het ministerie wil dat mensen een betere afweging maken of ze in beroep gaan of niet.
Nu is het een beetje onder het mom van ’niet geschoten is altijd mis’ en door er een dreiging van een extra boete aan te koppelen, moet het aantal klagers drastisch afnemen.

CAPACITEIT
„Het behandelen van beroep kost veel capaciteit”, schrijft minister Van der Steur aan de Tweede Kamer. „Omdat het grote aantallen zaken betreft die de strafketen behoorlijk belasten loont het de moeite om na te gaan of, en zo ja hoe, de belasting kan worden teruggebracht zonder de rechtsbescherming van burgers aan te tasten.”
Hij heeft nog geen idee hoeveel mensen het beroep straks laten schieten als er een extra heffing aan wordt gekoppeld. „Dat wordt mede bepaald door de hoogte van de heffing.”

KANSEN INSCHATTEN
Inmiddels heeft het Openbaar Ministerie ook al een verkeersportaal geopend waar burgers zelf de kansen van hun bezwaar in kunnen schatten.
Het ministerie denkt enkele miljoenen euro’s euro extra in het laatje te kunnen krijgen als de heffing daadwerkelijk wordt ingevoerd.
Anonieme bezoeker
Re: Extra boete dreigt voor protest tegen bekeuring
05-12-2016 16:55
Veel mensen tekenen protest aan alleen maar om het aantekenen.
Geen slecht idee om een drempel in te bouwen.
Dat er een extra boete dreigt voor protest tegen een bekeuring is zeker niet waar.

Overigens worden de naheffingen cq boetes in 2017 niet verhoogd, dus zo'n vaart zal het niet lopen.
Dannie
Dat er een extra boete dreigt voor protest tegen een bekeuring is zeker niet waar.

Overigens worden de naheffingen cq boetes in 2017 niet verhoogd, dus zo'n vaart zal het niet lopen.

Daar hebben ze die administratiekosten destijds toch voor in het leven geroepen?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-12-2016 17:38 door R-W.
Dannie

En de OvJ leest het bezwaar geen eens maar wijst standaard af. Dát is de reden dat de kosten zo uit de klauwen lopen bij de rechtbank!\

(trouwens, je derde zin snap ik niet en je vierde eigenlijk ook niet)
Komt op een of andere manier heel erg bekend voor: 1989: Wet Mulder

quote hieruit:

Achtergrond Wet Mulder

Vóór invoering van deze wet vonden bekeuringen strafrechtelijk plaats als een transactievoorstel. Dit is een voorstel van de politie of het Openbaar Ministerie (OM) om een zaak niet te vervolgen, indien een bedrag (boete) werd betaald. Was een burger het er niet mee eens, dan hoefde hij niets te doen, maar kon hij de vervolging afwachten (wel met het risico dat hij uiteindelijk een hogere boete zou krijgen). Aangezien verkeersovertredingen als te hard rijden, dubbelparkeren, kleven, door rood rijden, geen voorrang verlenen etc. erg vaak voorkomen, leidde dit tot overbelastingsgevaar voor het OM. De zaak rekken door niet te betalen kon lonen, en van uitstel kwam misschien wel afstel. In 1989 is daarom besloten deze overtredingen administratiefrechtelijk af te handelen. Dit betekent dat niet meer het Wetboek van Strafrecht en Wetboek van Strafvordering van toepassing zijn.

De geschiedenis lijkt zich te herhalen ... winking smiley
Het lijkt me verstandig als ze er een andere drempel inbouwen. Eerste boete per periode (2 jaar?) gratis aanvechten.
De drempel is er al. De OvJ wijst elk bezwaar ongezien af. en alleen de echte dapperen zetten door naar de rechtbank.
Lees dit van de rijdende rechter, beter kan ik het niet zeggen: [www.mrfrankvisser.nl]
Precies.

Maar ik erger me dodelijk aan al die verkeersboefjes die via standaardbriefjes kansloos protest aantekenen. En dan een grote muil hebben over "echte boefjes" harder straffen. Voor de gratissss van je auto foto hoef je het ook niet meer te doen sinds je die digitaal in je DigiD kan bewonderen zonder enige drempel.

Dus, eigenlijk best eens voor deze categorie.
Sarcast
De drempel is er al. De OvJ wijst elk bezwaar ongezien af. en alleen de echte dapperen zetten door naar de rechtbank.
Lees dit van de rijdende rechter, beter kan ik het niet zeggen: [www.mrfrankvisser.nl]
Dat is 1 grote ramp idd. Heb 1 keer bezwaar aangetekend tegen een boete voor fout parkeren (stond gewoon in een parkeervak...) maar het antwoord dat ik terug kreeg maakte direct duidelijk dat heel mijn brief überhaupt niet gelezen was. Toen toch maar betaalt, aangezien ik geen zin had in het gezeik bij de rechtbank.
Auto-fan
Sarcast
maar het antwoord dat ik terug kreeg maakte direct duidelijk dat heel mijn brief überhaupt niet gelezen was.

Dat herken ik. Dat is ook gewoon het beleid. Gewoon eerste protest volslagen negeren, als een schifting van de onzin aangiftes en dan kijken wat er overblijft van de echte doordrukkers. Het is cynisch beleid dat eigenlijk rechtsongelijkheid bewerkstelligt, dat gevoed is door onze medeburgers zelf die massaal valse protesten hebben ingediend.
Auto-fan
Toen toch maar betaalt, aangezien ik geen zin had in het gezeik bij de rechtbank.
Ik heb ook betaald, als zekerheidsstelling omdat ik juist wel naar de rechtbank wilde. Het OM 'begreep' dat niet omdat ze mijn boete toch al verscheurd hadden?
Ja inderdaad, maar die dwangsom omdat jullie op de bezwaren geen beslissingen namen wilde ik ook wel. En als de rechtbank dat dan toegewezen heeft dan is het misschien handig om het vonnis van de rechtbank ook te lezen en niet ongezien te "archiveren" zodat je mij alsnog niet betaalt.

Ongeloofelijk, prutswerk van handhaver via gemeente, CJIB, CVOM, tot aan de rechtbank aan toe (die het vonnis ook 6 weken te lang liet liggen)
Echt overal ging het mis, en dan durven ze nu te stellen dat het behandelen teveel capaciteit kost? en er nog een drempel opgeworpen moet worden ook?

Belachelijk, een boete voor het schofferen van de bezwaarmaken door het OM, dat zou terecht zijn!
Sarcast
Auto-fan
Toen toch maar betaalt, aangezien ik geen zin had in het gezeik bij de rechtbank.
Ik heb ook betaald, als zekerheidsstelling omdat ik juist wel naar de rechtbank wilde. Het OM 'begreep' dat niet omdat ze mijn boete toch al verscheurd hadden?
Ja inderdaad, maar die dwangsom omdat jullie op de bezwaren geen beslissingen namen wilde ik ook wel. En als de rechtbank dat dan toegewezen heeft dan is het misschien handig om het vonnis van de rechtbank ook te lezen en niet ongezien te "archiveren" zodat je mij alsnog niet betaalt.

Ongeloofelijk, prutswerk van handhaver via gemeente, CJIB, CVOM, tot aan de rechtbank aan toe (die het vonnis ook 6 weken te lang liet liggen)
Echt overal ging het mis, en dan durven ze nu te stellen dat het behandelen teveel capaciteit kost? en er nog een drempel opgeworpen moet worden ook?

Belachelijk, een boete voor het schofferen van de bezwaarmaken door het OM, dat zou terecht zijn!

Tsja, je kunt je afvragen waardoor het systeem verstopt raakt:

Door de vele bezwaren, waardoor het rechtssysteem wordt overbelast en er fouten/vertragingen insluipen?
Of door de vele fouten/vertragingen/gemakzucht waardoor de bezwaren nodeloos lang in het systeem blijven hangen?

Auto-fan
Dat is 1 grote ramp idd. Heb 1 keer bezwaar aangetekend tegen een boete voor fout parkeren (stond gewoon in een parkeervak...) maar het antwoord dat ik terug kreeg maakte direct duidelijk dat heel mijn brief überhaupt niet gelezen was. Toen toch maar betaald, aangezien ik geen zin had in het gezeik bij de rechtbank.

Dat moet je ook niet zelf doen, maar Mr. Clement Meerts lekker laten doen. Heb ik ook gedaan: gewoon je documenten, uitleg en evt. bewijsmateriaal op de mail zetten en afwachten. Kan een paar maanden duren, maar ik kreeg uiteindelijk bericht dat de gemeente (die de boete had uitgeschreven) het niet waard vond om naar de rechtbank te gaan en de boete vernietigd werd. Heeft me verder niets gekost, no cure no pay en als je wel wint zoals ik dan wordt de advocaat betaald door de "verliezende" partij. Helemaal prima thumbs up
Bart81
Dat moet je ook niet zelf doen, maar Mr. Clement Meerts lekker laten doen.
Nee dat moet je niet. Hij belast opzettelijk het systeem met vele wob aanvragen om zodoende de dwangsommen en proceskostenvergoeding op te strijken. Ferdi Eggink is er nog zo eentje.
Een burger mag in beroep gaan tegen een overheidsbesluit. Hier een heffing voor rekenen, riekt naar dictatuur. Bah.
Anonieme bezoeker
05-02-2017 10:26
Sarcast schreef: De OvJ wijst elk bezwaar ongezien af.

Volkomen onwaar, niet bewezen en een loze kreet in de ruimte.
Jouw onderbouwing is inderdaad een stuk beter...
Ik ben toch eerder geneigd Sarcast te geloven dan Dannie..........
Dannie is een zeer betrouwbare bron op zich. Die hoeft niets te bewijzen. Ik snap niet dat jullie twijfelen.
Mechanix
Een burger mag in beroep gaan tegen een overheidsbesluit. Hier een heffing voor rekenen, riekt naar dictatuur. Bah.
Jij leest een ander stuk dan wij?

Ik ben er helemaal voor als men doelbewust het systeem overbelast terwijl een boete geheel terecht is.
Paulus0013
Mechanix

Ik ben er helemaal voor als men doelbewust het systeem overbelast terwijl een boete geheel terecht is.

In bezwaar gaan tegen een (in jouw ogen) terechte boete hoeft helemaal geen doelbewuste overbelasting van 'het systeem' te zijn.

Je mag gewoon in bezwaar gaan, of de boete nu terecht of onterecht is.
Ik neem aan dat de heren ambtenaren wel hebben nagedacht over terechte bezwaren.

Maw: in het geval van een onterechte bekeuring heb ik recht op terugstorten van de capaciteitstekort-heffing EN de bekeuring EN eventuele kosten van de rechtbank.
Overigens zou een efficientere afhandeling van bezwaren de rechtvaardige oplossing zijn. Je hebt als burger het recht bezwaar te maken tegen onterechte belasting, dat een paar mispunten misbruik maken van te weinig capaciteit is niet het probleem van de brave, oplettende burger.
Dannie
Sarcast schreef: De OvJ wijst elk bezwaar ongezien af.

Volkomen onwaar, niet bewezen en een loze kreet in de ruimte.
Mijn ervaring is wel anders.... Ze lullen alles recht wat krom is om jou maar te laten betalen. Mijn enige optie was nog de rechtbank, maar dat ging me iets te ver. Dus toch die onterechte boete maar betaald. Heeft die *** toch zijn zin.
rke
Overigens zou een efficientere afhandeling van bezwaren de rechtvaardige oplossing zijn. Je hebt als burger het recht bezwaar te maken tegen onterechte belasting, dat een paar mispunten misbruik maken van te weinig capaciteit is niet het probleem van de brave, oplettende burger.

Je mag altijd in bezwaar gaan tegen een beschikking. Terecht of onterecht. Overheden moeten hun zaken goed op orde hebben zodat ze de bezwaarschriftenatroom goed kunnen afhandelen. Zou voor een goed georganiseerde dienst geen probleem mogen zijn. Het boetesysteem is er om mensen te berispen, en het zou geen verdienmodel moeten zijn.
Sarcast
Dat gevoel heb ik ook. Heb eens (met succes) een parkeerboete aangevochten. Eerst twee keer schriftelijk bezwaar gemaakt, toen de gang naar de kantonrechter. Met exact dezelfde foto's en onderbouwingen had ik na nog geen 10 seconden het gelijk aan mijn kant. Blij, maar ik heb ook wel gevraagd waarom ik met dezelfde informatie nu ineens wel gelijk kreeg. Daar kreeg ik uiteraard geen antwoord op.
En de beloofde reiskostenvergoeding heb ik ook nooit gezien...

Ik was bij die zitting de laatste zaak en je ziet wel een rommel voorbijkomen zeg. Ik snap wel dat ze die tijdsverspilling willen tegen gaan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-02-2017 09:55 door Barri.
Sarcast
Nu dit topic weer actief wordt, bovenstaande linkje eens bekeken. Interessant. Maar wat ik mij dan afvraag, hoe zit het nou met dat 'bekeuren op kenteken'? Begrijp ik nou goed dat je geen bekeuring op kenteken kan krijgen als je de verbalisant hebt gesproken? Als in: deze weet (kon weten) wie je bent? En hoe gaat dat dan? Krijg je dan die prent op persoonlijke titel?
Mechanix
Paulus0013
Mechanix

In bezwaar gaan tegen een (in jouw ogen) terechte boete hoeft helemaal geen doelbewuste overbelasting van 'het systeem' te zijn.

Maar op moment dat een boete evident terecht is, dan is in beroep gaan toch niets meer dan doelloos het systeem belasten?
Ik heb mij er altijd al over verbaasd dat er helemaal niet zoiets bestaat als een extra boete als je alsnog ongelijk krijgt. Het systeem werkt tenslotte niet gratis lijkt mij.
Daarom betaalt een ieder nu ook €9 administratiekosten...
Anonieme bezoeker
06-02-2017 15:18
Barry schreef: Daarom betaalt een ieder nu ook €9 administratiekosten. = pertinente onzin.

Met de opbrengst van de administratiekosten worden de kosten die het Centraal Justitieel Incassobureau maakt voor het innen van de boetes gedekt. (9 euro per bekeuring) Het daadwerkelijke boete-bedrag gaat richting staatskas.

Het is natuurlijk onzin dat de onschuldige belastingbetaler anders de kosten moet gaan betalen van de boetes van de wetsovertreders.

Overigens, een drempel inbouwen om onzinnige wob-verzoeken in te dammen is een goede zaak.
Dannie, leer even een username overtikken. En het is geen onzin hoor. Al die bezwaarschriften zijn niet gratis, dat kost ook het CJIB geld. Maakte er niemand bezwaar dan zal die €9 een heel stuk lager zijn.
Paulus0013
Mechanix
Paulus0013
Mechanix

Maar op moment dat een boete evident terecht is, dan is in beroep gaan toch niets meer dan doelloos het systeem belasten?
Ik heb mij er altijd al over verbaasd dat er helemaal niet zoiets bestaat als een extra boete als je alsnog ongelijk krijgt. Het systeem werkt tenslotte niet gratis lijkt mij.

Volgens mij niets meer dan hoor en wederhoor, een belangrijk onderdeel van een rechtsstaat. Extra straf voor een afgewezen bezwaar vind ik echt niet passen binnen een zuivere omgang tussen overheid en burger. Daarnaast is de overheid al in het voordeel, dat hoeft door middel van een bezwaarheffing niet te worden vergroot.
Het zou makkelijker zijn als het CJIB het bewijs gewoon meestuurt. Gewoon de flitsfoto er bij en je weet al van te voren of bezwaar maken zin heeft. Bij verkeerd parkeren een foto van de opsporingsambtenaar er bij en klaar is Clara.

Nu heb je zoiets van: Waar is dat? Heb ik daar ooit wel eens gereden?
En met een flitsfoto is het simpelweg: Meneer, dat is uw auto, u mag betalen en u zorgt maar dat degene die werkelijk schuldig is aan u betaalt. Of meneer bewijst dat het niet zijn auto is, dat kan natuurlijk ook.
rke
Het zou makkelijker zijn als het CJIB het bewijs gewoon meestuurt. Gewoon de flitsfoto er bij en je weet al van te voren of bezwaar maken zin heeft. .
Gewoon inloggen op [www.cjib.nl] met je DigiD als onderdeel van je wekelijkse administratietaken... kan je de boete eerder betalen dan je de brief hebt, krijg je er meteen de fotoo bij!

Er is tegenwoordig in het menu zelfs een speciaal item "Ik wil mijn flitsfoto bekijken"... voor de mensen die foto's sparen!

Beetje zot dus om eerst op de brief te wachten, en dan een verzoekje te doen een foto te sturen. Dan krijg je tegenwoordig denk ik het antwoord "Log in met je DigiD op cjib.nl. Wij wensen u veel betaalplezier!".
Danny
Barry schreef: Daarom betaalt een ieder nu ook €9 administratiekosten. = pertinente onzin.

Met de opbrengst van de administratiekosten worden de kosten die het Centraal Justitieel Incassobureau maakt voor het innen van de boetes gedekt. (9 euro per bekeuring) Het daadwerkelijke boete-bedrag gaat richting staatskas.

Volgens mij is het hoe meer beroepzaken, hoe hoger de kosten. Toch niet zo'n onzin van Barri?
Hey geinig, wist niet dat je die flitsboetes online in kon zien. Nou ja, boete. In enkelvoud. drinking smiley
Anderson
rke
Het zou makkelijker zijn als het CJIB het bewijs gewoon meestuurt. Gewoon de flitsfoto er bij en je weet al van te voren of bezwaar maken zin heeft. .
Gewoon inloggen op [www.cjib.nl] met je DigiD als onderdeel van je wekelijkse administratietaken... kan je de boete eerder betalen dan je de brief hebt, krijg je er meteen de fotoo bij!

Er is tegenwoordig in het menu zelfs een speciaal item "Ik wil mijn flitsfoto bekijken"... voor de mensen die foto's sparen!

Beetje zot dus om eerst op de brief te wachten, en dan een verzoekje te doen een foto te sturen. Dan krijg je tegenwoordig denk ik het antwoord "Log in met je DigiD op cjib.nl. Wij wensen u veel betaalplezier!".

Pas geleden een bekeuring hier in Amerika. Daar kregen we inderdaad een brief met een foto erin. Wel zo makkelijk. Stond ook een link zodat je de foto's, alsmede een videoclip, kon downloaden.
Anderson
rke

Dat klopt. Je kan soms de foto opvragen met je digid, maar heel vaak ook niet.

Bij een leasebak is het wel wat vervelender. Mijn werkgever krijgt de bekeuring van de leasemaatschappij middels een rekening en schrijft het bedrag vast af van mijn salaris. Dan kan ik via inloggen bij Stern Lease de gegevens van de bekeuring ophalen, vervolgens kan ik naar mijn digid om daar de bekeuring zelf op te halen, en daarna kan ik - lang niet altijd - bij de lokale veldwachter vragen om het bewijs dat ik te snel zou hebben gereden.

Ik wil gewoon de flitsfoto samen met de bekeuring op de mat hebben. Ik betaal er tenslotte grof voor. Hetzelfde met fout parkeren, ik heb wel eens een prent gehad voor foutparkeren ONDER het bord met de bekende blauwe "P".
Volgens mij is de P wit hoor, maar snap wat je bedoelt. winking smiley
Ik heb een spannender idee. Wat denken jullie ervan.

"Gewoon geen boete meer krijgen door je altijd netjes aan de regels te houden."
Nico GTR

Ja, dat voorkomt inderdaad per definitie dat je boetes krijgt. Die worden namelijk nooit onterecht uitgedeeld.eye rolling smiley
D. Elzinga
Nico GTR

Ja, dat voorkomt inderdaad per definitie dat je boetes krijgt. Die worden namelijk nooit onterecht uitgedeeld.eye rolling smiley
Kunnen we beter 'even' stellen dat verbalisanten geen fouten meer mogen maken. Hoef je ook niet in beroep en blijven we met elkaar de staatskas spekken. grinning smiley
D. Elzinga
Nico GTR

Daarom is het ook zo spannend omdat het beroep altijd terecht is.
Nico GTR
D. Elzinga
Nico GTR

Daarom is het ook zo spannend omdat het beroep altijd terecht is.

Zo zwart-wit is het natuurlijk niet. Wat nou als het twijfelachtig is of je in het gelijk gesteld wordt? Als je bijvoorbeeld een boete krijgt vanwege het over het hoofd zien van een bord dat er wel staat, maar niet op een duidelijke plek oid. Dan is je vergissing voorstelbaar maar heb je geen 100% zekerheid dat je bezwaar als terecht wordt gezien. Voor dergelijke gevallen zou ik een extra heffing zeer onredelijk vinden.
Anonieme bezoeker
07-02-2017 13:21
Nico GTR schreef: "Gewoon geen boete meer krijgen door je altijd netjes aan de regels te houden."

Dat is voor veel mensen te simpel geredeneerd.
Voor je de straat uit bent zie je al de nodige overtredingen, geen ritje of je ziet de vreemdste capriolen.
Maar men calculeert boetes gewoon in en betalen lachend hun bekeuring.
De meesten zien het zelfs als een vrijwillige belasting waar men de hoogte zelf mag bepalen.
Het gebeurt vaak genoeg dat je een prent krijgt voor iets wat je niet gedaan hebt.

Ik heb een keer een prent gekregen voor het parkeren onder het parkeerbord. Dat was in een periode dat het net maatregelen getroffen werden tegen het feit dat ieder bezwaar resulteerde in seponeren.
Ik heb ook een keer een prent gekregen voor te snel rijden op een weg die ik zo veel mogelijk probeer te vermijden. Flitsfoto geprobeerd op te vragen, nooit gekregen. Bezwaar gemaakt, nooit meer iets van gehoord.

De wetgever omzeilt de bewijslast door te stellen dat jij verantwoordelijk bent voor de auto met jouw kenteken. Laat ze dan maar bewijzen dat het jouw auto met jouw kenteken is...

Al was het maar omdat het makkelijk genoeg is een kentekenplaat van een of andere willekeurige auto te jatten en op jouw auto te plakken.
Dannie
Voor je de straat uit bent zie je al de nodige overtredingen, geen ritje of je ziet de vreemdste capriolen.

Kennelijk woon je in India of zo? Hier in Nederland zie je natuurlijk ook wel eens gekke dingen gebeuren, maar om te doen alsof we ons in een soort anarchistische vrijstaat bevinden lijkt me schromelijk overdreven. De meeste mensen houden zich min of meer aan de regels, is mijn indruk.
Dannie
Nico GTR schreef: "Gewoon geen boete meer krijgen door je altijd netjes aan de regels te houden."

Dat is voor veel mensen te simpel geredeneerd.
Maar men calculeert boetes gewoon in en betalen lachend hun bekeuring.
De meesten zien het zelfs als een vrijwillige belasting waar men de hoogte zelf mag bepalen.

Lange straat heb jij dan zeg. eye popping smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.