Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Gepost door Anonieme bezoeker 
Nou hè! Ik denk ook dat Fe Ro bedoelt dat men in Nederland geacht wordt zoveel mogelijk rechts te houden. Met “de tweede en derde baan”
bedoelt hij waarschijnlijk de rijstroken links hiervan.
Rijstroken telt men vanuit de middenberm.. dus rijstrook twee of drie zijn (in de meeste gevallen) juist de meest rechts gelegen rijstroken..
Wat bedoelt Fe Ro nou eigenlijk? spinning smiley sticking its tongue out
Quote
Fe Ro
Iedereen moet gewoon rechts rijden. Dat zijn de regels in Nederland. De tweede en derde baan zijn om in te halen. Vergeten een heleboel mensen blijkbaar.


- Nur Links, het staat niet voor niets op de kentekenplaat.
- Rechterbaanvrees.
- Links rijden, dan kan je de vangrail als leuning gebruiken.
- Bij drie rijstroken heb je op de middelste rijstrook de kleinste kans van de snelweg af te vallen.
- Rijstrook wisselen is echt super eng.
- Amateurdrammers zijn minder gevaarlijk dan professionele vrachtwagenchauffeurs.
- De rechterrijstrook heeft veel meer kuilen en bulten.
Quote
rke

- De rechterrijstrook heeft veel meer kuilen en bulten.

Dat klopt wel. Ook het meest versleten asfalt met het meeste bandgeruis.
Vroeger gebeurde hier meer spinning smiley sticking its tongue out

Nou vooruit, een paar knallers uit persoonlijk archief.

Vreemde man die me geen ruimte gunt en bijna een aanslag pleegt:
[www.youtube.com]

Cursus 'invoegen met 50 km/u"
[www.youtube.com]

Niet het chicste moment uit mijn leven, maar dit soort bloedzuigers zit ik graag een seconde te lang dwars. En uiteraard rijd ik gewoon 110 op de CC tenzij ik achter iemand zit. Ik weet dat het rijden van die snelheid door anderen al als hinderlijk wordt ervaren, maar die retoriek ben ik niet gevoelig voor.
[www.youtube.com]

En dan mijn lievelingsweg, de N9... angry smily

Gaatje dichtrijden:
[youtu.be]

Ik hoop dat je slechts jezelf doodrijdt en daar niemand anders mee belast.
[www.youtube.com]

Ik minder snelheid voor bloedzuigers. Ik rem niet, gewoon de CC los (en het mistachterlicht aan). Dan is het makkelijker inhalen voor ze, want ze hebben haast. Best cool van me vind ik zelf smileys with beer
Maar serieus, waarom zou je kleven op zo'n weg als dit? Ik ben er echt door verbaasd vaak, en het gebeurt vaak.
[www.youtube.com]

Saaie instructievideo waarin blijkt dat na tweemaal de truc van het snelheid minderen, de bumperklever is genezen! Hoera!
[youtu.be]


En? Ophef in 3... 2... 1...?

Ik ben oprecht geinteresseerd in
A: Waarom zou je bumperkleven op een weg als de N9?
-Je reactietijd is korter, minder dan 2 sec, en sommige klevers doen er alles aan om onder de 1 sec te komen.
-Je kan minder 'aanloop' nemen op dat stoere moment dat je werkelijk gaat inhalen, je zit dus jezelf en de tegenligger ook nog in de weg.
-Mijn mistachterlicht moet in theorie storend zijn voor je ogen.
-Ik snap wel dat je mijn Prius prachtig vindt, ik kan er ook de hele dag naar kijken!

B: Wat moet ik doen met een klever achter me?
-Ik vind het oprecht vervelend en onveilig, dus ja, ik wil er vanaf komen.
-Ik doe altijd eerst mistachterlicht aan als hint.
-Als dat niet werkt minder ik de snelheid tot 50 of 60 ofzo. Daarbij gebaar ik graag uit mijn raam dat je moet inhalen (helaas, dat kan natuurlijk bijna nooit met al die tegenliggers.
-dan weer CC aan, ik spurt weg, en de bumperklever? Vaak spurt die mee tot ie weer op de bumper zit.

Echt, er is toch geen winst, geen voordeel, geen lol, helemaal niks te halen?? Ben ik zo slim? Of zijn bumperklevers zo dom als ik eruit zie?

Dat was mijn frustratiemomentje, hoe denkt men er hier over? smiling smiley



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-09-2020 12:31 door Zollie.
Quote

Niet het chicste moment uit mijn leven, maar dit soort bloedzuigers zit ik graag een seconde te lang dwars. En uiteraard rijd ik gewoon 110 op de CC tenzij ik achter iemand zit. Ik weet dat het rijden van die snelheid door anderen al als hinderlijk wordt ervaren, maar die retoriek ben ik niet gevoelig voor.
[www.youtube.com]

Je bent zelf net zo dom bezig.
Er is weinig irritanters dan onnodig linksrijders, of je nou 95 rijdt of 140. Wat je met die Volvo doet is niets meer dan ruzie zoeken, of dat nou politie is of niet. Als de politie hard rijdt, met of zonder signalen, is dat hoogstwaarschijnlijk met een reden. Hopelijk heb jij die reden niet net genoeg tijd gegeven om te ontkomen.
Als je last hebt van bumperklevers, kan ik begrijpen hoor, dan had ik het logischer gevonden als je die Range Rover lekker had laten begaan, maar soit. Fijne weg is die N9, dat ben ik met je eens. winking smiley

Quote
Zollie
B: Wat moet ik doen met een klever achter me?
-Ik vind het oprecht vervelend en onveilig, dus ja, ik wil er vanaf komen.
-Ik doe altijd eerst mistachterlicht aan als hint.
-Als dat niet werkt minder ik de snelheid tot 50 of 60 ofzo. Daarbij gebaar ik graag uit mijn raam dat je moet inhalen (helaas, dat kan natuurlijk bijna nooit met al die tegenliggers.
-dan weer CC aan, ik spurt weg, en de bumperklever? Vaak spurt die mee tot ie weer op de bumper zit.

Als ik een beetje doorrijd zou ik me vooral afvragen wat je met dat mistachterlicht aan het doen bent, en iemand die door de haast al pissig is zou nog wel eens aanstoot kunnen nemen aan armgebaren uit het raam.
Meestal als er op zo'n enkelbaansweg iemand achter me rijdt die haast heeft, of die nou twee of vier wielen heeft, doe ik zodra ik een gaatje zie even mijn rechter knipperlicht aan. Zij zien het gaatje natuurlijk pas later omdat ik nog in de weg rijd. Driekwart snapt het meteen, komt voorbij en (mits op twee wielen) steekt nog even een hand op als vriendelijk dankuwel. Opgelost.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-09-2020 13:02 door afentoe.
@Zollie

maak je vooral niet druk in het verkeer, ook als andere chauffeurs onhandige of gevaarlijke dingen doen, wees gewoon de wijste, geef anderen bestuurders gewoon op tijd de ruimte, anticipeer goed op gedragingen van andere bestuurders, en probeer ook niet voor eigen rechter te spelen.

Je schiet er gewoon niets mee op met ruzie of onenigheid in het verkeer, probeer dit gewoon te voorkomen.
@Zollie Hoe kan je zo blind zijn voor je eigen rijgedrag? Uit je filmpjes blijkt dat een grote ouwehoer bent en bovendien een gevaarlijke ook nog.
@Zollie Tsja, als je een dashcam in je auto hangt, moet je natuurlijk wél leuke content maken voor Youtube, hè? Gelukkig heb je het helemaal begrepen... confused smiley
Quote
Carfanatic
Quote

Niet het chicste moment uit mijn leven, maar dit soort bloedzuigers zit ik graag een seconde te lang dwars. En uiteraard rijd ik gewoon 110 op de CC tenzij ik achter iemand zit. Ik weet dat het rijden van die snelheid door anderen al als hinderlijk wordt ervaren, maar die retoriek ben ik niet gevoelig voor.
[www.youtube.com]

Je bent zelf net zo dom bezig.

oh wacht, hij was 4 jaar geleden ook al zo bezig.
[www.autoweek.nl]

Weinig geleerd in de tussentijd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-09-2020 11:53 door Carfanatic.
Quote
ak2
@Zollie

maak je vooral niet druk in het verkeer, ook als andere chauffeurs onhandige of gevaarlijke dingen doen, wees gewoon de wijste, geef anderen bestuurders gewoon op tijd de ruimte, anticipeer goed op gedragingen van andere bestuurders, en probeer ook niet voor eigen rechter te spelen.

Je schiet er gewoon niets mee op met ruzie of onenigheid in het verkeer, probeer dit gewoon te voorkomen.

Inderdaad! Ik zou Zollie sterk op het hart willen drukken zich niet meer te laten verleiden tot het irriteren, corrigeren/"opvoeden" van andere weggebruikers. Je moet het echt totaal negeren. Er worden mensen voor veel minder beschoten, mishandeld of neergestoken. Google even op "verkeersruzie". Dit komt echt veel vaker voor dan je denkt.

Bedreigingen-na-verkeersruzie-Zoetermeers-gezin-vlucht-huis-uit
automobilist-beschoten-op-a50-na-ruzie
man-bewusteloos-geslagen-bij-verkeersruzie-op-a16-bij-breda
twee-aanhoudingen-na-schietpartij-singel-schiedam
man-in-coma-en-half-blind-na-verkeersruzie
verkeersruzie-in-rotterdam-eindigt-in-een-steekpartij
Verkeersagressie is iets waarvoor je minimaal twee verkeersdeelnemers nodig hebt.
Als je zelf geen agressie uitlokt of je niet laat verleiden tot agressie, is er nog maar een verkeersdeelnemer.

En met wat geluk zorgt karma er voor dat jij een verbanddoos uit het raam kan gooien. In mijn boekje is dat een veel betere optie dan revalideren met de kans dat je nooit meer voor 100% geneest.
Je komt een keer de verkeerde tegen hè, op deze manier. Je haalt bewust het bloed onder de nagels vandaan bij je medeweggebruikers.

Soms hebben mensen gewoon haast, om redenen die jij vanuit je rijdende camera niet kunt beoordelen. Sommige mensen rijden asociaal, dat gaat echt niet beter worden als jij ze de les gaat lezen. Als er iemand op je bumper zit, laat em erlangs. Opgelost.

En wat je bij die Volvo flikt, werkelijk schandalig. Dat is bijna een aanslag. Artikel 5 in ieder geval.
Dat is nou het mooie van de combi dashcam/youtube, verkeerd eigen gedrag is dan blijkbaar geoorloofd om maar te kunnen laten zien hoe een ander verkeerd doet.
De wannebe police officer, ook wel de verkeersschoolmeester genoemd... wel de wereld willen verbeteren maar niet bij zichzelf willen beginnen.grinning smiley
Quote
W212
Soms hebben mensen gewoon haast, om redenen die jij vanuit je rijdende camera niet kunt beoordelen. Sommige mensen rijden asociaal, dat gaat echt niet beter worden als jij ze de les gaat lezen. Als er iemand op je bumper zit, laat em erlangs. Opgelost.

En wat je bij die Volvo flikt, werkelijk schandalig. Dat is bijna een aanslag. Artikel 5 in ieder geval.

Schoolmeestertje spelen wordt (zeker door mij) niet gewaardeert.
Die Volvobestuurder is een vervelende drammer. Misschien moet hij hoognodig poepen, misschien wacht zijn drugsdealer op muntjes, ik zou het niet weten. Maar hij brengt jou in gevaar, je zou kunnen stellen dat hij je bedreigt met een sloophamer van dik duizend kilo pisbakkenijzer.
Het is geheel aan jou te beslissen hoe je met dit dreigement om gaat. Van het filmpje krijg ik de indruk dat jij reageert alsof je wil zeggen: Ik heb ook een sloophamer van duizend kilo, laten we de leuters ter vergelijking op tafel leggen.

Ik vind het onzin om voor zoiets onbenulligs mijn toekomst in gevaar te brengen. Een mens is een kwetsbaar organisme, het is erg snel blijvend beschadigd.

De truc om net te doen of je naar rechts gaat, is in mijn ogen een verzoek de beide kreukelrandjes eens goed te testen. Dat is een aktie voor een demolition derby, niet voor de openbare weg.
@Zollie, van de ene Prius-rijder aan de andere: ik snap dat je gefrustreerd raakt van het overige verkeer, vooral in een Prius heb je gewoon meer te verduren dan in een "gewone" auto, dat merk ik bijna dagelijks. Mensen zien je auto zoals een stier een rode vlag ziet en gaan er gelijk vanuit dat je rijdt als een nette krant en zullen je proberen in te halen af te snijden op de meest onmogelijke manieren.

Echter, als ik kijk naar dat filmpje met het busje denk ik toch dat je de situatie prima had kunnen voorkomen. In het begin sta je op de linkerbaan achter die zwarte Golf, waarbij je weet dat je later naar rechts moet invoegen omdat jouw rijstrook eindigt. Zelf heb ik altijd geleerd dat als je jezelf in zulke situaties plaatst, je ook moet rijden naargelang de situatie. Je kiest er voor om links te gaan staan, waarschijnlijk omdat de rij voor het stoplicht korter was. Naar mijn mening moet je dan ook vlot optrekken om de mensen op de rechterbaan niet in de weg te zitten. Kijk maar hoe de Golf het doet, die trekt vlot op en kan zonder problemen en zonder iemand te hinderen opschuiven naar rechts. Bij het volgende stoplicht sta je achter een witte MiTo, zelfde geval; je laat een groot gat vallen tussen jezelf en je voorganger en moet dan andere mensen hinderen om voor jezelf een plekje op de rechterbaan te maken.

Hoe het qua verkeersregels enzo zit? Ik geef toe dat ik het niet zou weten en of de mensen op de rechterbaan een plekje voor je moeten maken of niet? Wellicht weet je het beter dan mij maar zoals je hier aan het invoegen bent getuigd niet van veel inzicht of empathie voor de overige weggebruikers, los van het feit of je wel of niet in je recht staat smiling smiley

tl;dr: je kiest tot twee keer toe om op een baan voor te sorteren die gaat eindigen en rijdt niet vlot genoeg door voor optimale verkeersstroom. Stout!
Quote
rke
Verkeersagressie is iets waarvoor je minimaal twee verkeersdeelnemers nodig hebt.
Als je zelf geen agressie uitlokt of je niet laat verleiden tot agressie, is er nog maar een verkeersdeelnemer.

Quote
Beros
Ik zou Zollie sterk op het hart willen drukken zich niet meer te laten verleiden tot het irriteren, corrigeren/"opvoeden" van andere weggebruikers. Je moet het echt totaal negeren.

Quote
W212
Je haalt bewust het bloed onder de nagels vandaan bij je medeweggebruikers.
Soms hebben mensen gewoon haast, om redenen die jij vanuit je rijdende camera niet kunt beoordelen. Sommige mensen rijden asociaal, dat gaat echt niet beter worden als jij ze de les gaat lezen. Als er iemand op je bumper zit, laat hem erlangs. Opgelost.
En wat je bij die Volvo flikt, werkelijk schandalig. Dat is bijna een aanslag. Artikel 5 in ieder geval.

Eens met jullie alledrie.
Ik was vroeger in mijn Alfa ook een hardrijder en kon slecht tegen mensen die me "in de weg" zaten. Nu rijd ik overal netjes de maximumsnelheid met mijn Prius en toch gebeurt het mij zelden dat iemand achter me zit te drukken of gevaarlijk inhaalt, gewoon omdat ik het bewust uit de weg ga. In plaats van het uit te lokken of ze te irriteren ("straffen" zoals Zollie het noemt, wat veel over hemzelf zegt), ga ik gewoon aan de kant en laat me niet storen. Ik focus me op mezelf en niet op anderen, dat kost me veel teveel energie, en het levert helemaal niets op.

Je kunt iemands gedrag echt niet op deze manier veranderen. Niet ten goede, in elk geval. Hooguit dat ze er nóg agressiever van worden.

@Zollie, stel je voor dat de bestuurder van die Volvo enkele kilometers verderop een stomme actie uithaalt, omdat het hem zwart voor de ogen is door de hoge adrenaline en woede die jij met je actie in hem naar boven hebt gehaald. En als gevolg van die actie gebeurt er een dodelijk ongeluk.
Natuurlijk zou jij je daar niet schuldig aan voelen, die ander is uiteraard volledig verantwoordelijk voor zijn eigen acties en gedrag, en had zich maar niet moeten laten uitlokken. Toch zou het niet gebeurd zijn als je hem er gewoon langs had geladen en ieder van jullie weer overgegaan was tot de orde van de dag.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat jouw reactie op hun gedrag juist het tegengestelde effect heeft van wat je ermee wil bereiken: je maakt de weg er niet veiliger op, je leert die mensen helemaal niets en bovendien ga je je er zelf alleen maar meer aan ergeren.

Flip gewoon je achteruitkijkspiegel om en focus je op de weg voor je, dat werkt voor mij heel erg ZEN.
Voor wat betreft dat busje, tja... Ritsen werkt volgens mij altijd nog het beste wanneer je om-en-om gaat, zowel op de rechter als linker baan kun je daar gewoon op acteren. Probeer bij de rits van je jas of je spijkerbroek maar eens een schakeltje over te slaan, werkt ook niet al te lekker...
Hier is het een beetje een optelsom waarbij Zollie vlotter had kunnen optrekken (je had m.i. eigenlijk nog voor die Mito 'moeten' invoegen) en het busje iets meer ruimte had kunnen overhouden. Hoe je (=Zollie) vervolgens bij de gedachte komt om dan maar mensen af te snijden (zowel dat busje als die Volvo op de snelweg), dan ben je je rijbewijs gewoon niet waard. En hoe meer je dat probeert tegen te spreken, hoe meer je mijn stelling bevestigt.
Ritsen? Ja ik weet hoe het werkt, maar ik vind het asociaal als je voorkruipt in een lijn. Dat zie ik in Düsseldorf ook bij de Umwelt stroken! Al honderden meters van tevoren wordt aangegeven dat je naar de linkerrijstrook moet, want rechts is een busstrook/fietsstrook/Tesla-strook etc oftewel de Umwelt strook.

Maar dan sta je daar netjes achteraan in de lijn en al twee keer het stoplicht dat weer op rood ging: maar ondertussen kruipen bestuurders gewoon voor, die niet achteraan aansluiten. Terwijl dat wel de bedoeling is, anders zou niet aangegeven worden dat je naar links moet.

Dan ben ik ook geneigd om ze niet voor te laten en gewoon direct gas te geven: dat ze maar op hun beurt wachten. Het zijn gewoon hele egoïstisch mensen: ritsen is prima, als het niet anders kan. Echter vaak is het gewoon voorkruipen.... en dat waardeert niemand die al netjes naar links of rechts gaat. In de supermarkt zou je het ook niet cool vinden, als iemand voorkruipt in de lijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-09-2020 09:03 door Zunigrijje.
Ritsen heeft niets met voorkruipen te maken en op het laatste moment ritsen is alles behalve asociaal, integendeel; het helpt met een betere doorstroming van het verkeer. Juist de mensen die krampachtig dicht op hun voorganger gaan rijden om het gaatje dicht te houden voor de ritsende bestuurder zijn de asocialen en zorgen voor onnodig lange files en opstoppingen in het verkeer.
Ja maar ritsen is vooral nodig wanneer het druk is in het verkeer en als het niet druk is, dan kun je zonder opstoppingen te veroorzaken allang naar rechts. Echter er zijn bestuurders ( vaak in Duitse patserbakken ) die koste wat kost, twee seconden tijdwinst willen halen.

Dan rijden ze dus door tot het einde en zijn dan verbaasd, dat men ze er niet voor laat. Op een drukke autosnelweg heb ik eigenlijk nooit er een probleem mee, dan laat ik andere netjes invoegen. Maar er zijn van die momenten dat ik denk: wacht jij maar mooi op je beurt.

Zoals in Düsseldorf met die Umwelt stroken: daar staat niet aangegeven, ga naar links op het laatste moment.

Volgens mij is het bij ritsen ook de bedoeling, dat je de snelheid aanpast aan de die van de rechter rijstrook. Stja en dat doen de meeste niet en daardoor, krijg je dat voorkruip gevoel: men komt een veel hogere snelheid, langs rijden.

Quote

Op ongeveer 300 meter voor de versmalling (aangegeven met bord) rijsnelheid aanpassen aan de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook

Van Wikipedia: bij files wordt die zo goed als wat afgedwongen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-09-2020 09:32 door Zunigrijje.
Dat is dus gewoon puur een Ego probleem aan jouw kant. Ze rijden sneller dan jij en dat vindt je niet leuk en daarom vind je dat ze achteraan moeten sluiten. Om jouw vergelijking met de supermarkt aan te houden: als je 30 meter van de kassa een oma met rollator richting de kassa ziet strompelen, ga je dan ook alvast maar langzaam achter haar lopen omdat je niet bij haar wilt voorkruipen of ga je er toch maar gewoon voorbij?

Zolang niemand de maximum snelheid overschrijdt heeft een ieder het recht (misschien zelfs de plicht) om de beschikbare ruimte op de weg optimaal te benutten. Zomaar klakkeloos achteraan de rij aansluiten terwijl de andere baan vrij is zorgt alleen maar voor onnodige opstoppingen.

Edit: gruwelijke taalvout



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-09-2020 10:04 door Zadelsnuiver.
Ik ken de situatie in Dusseldorf niet (dus ik weet ook niet hoe jij het beleeft), maar over het algemeen is het zo dat je vanaf de eerste pijlen op het wegdek (en/of als bord langs de weg en/of als matrixbord boven de weg) begint met ritsen. Dat je al eerder de andere rijbaan opzoekt is een keuze, dat een ander daar niet voor kiest wil niet per definitie zeggen dat zij asociaal bezig zijn. Het kan (plat gezegd) gewoon ook zo zijn dat jij een domme keuze hebt gemaakt smiling smiley
Ik denk dat we vooral kunnen concluderen dat ritsen voor de gemiddelde chauffeur een veel te complexe handeling is. Snelheid aanpassen, ruimte maken voor anderen, dat kan allemaal niet.
Quote
R Wolters
Ik denk dat we vooral kunnen concluderen dat ritsen voor de gemiddelde chauffeur een veel te complexe handeling is. Snelheid aanpassen, ruimte maken voor anderen, dat kan allemaal niet.

Ritsen is vooral moeilijk als mensen ritsen misbruiken om enkele meters winst te boeken.
Snelheid aanpassen, wachten tot de ander ruimte geeft of nodig heeft en achter elkaar door de flessehals. Ik heb bijna nooit problemen met ritsen behalve van een enkele stresskip achter mij die ritsen wil misbruiken als opschieten-methode.
En soms voeg ik inderdaad in achter een boes met bouwvakkers die snel achter de gebreide onderbroek willen kruipen. Who cares, het scheelt nog geen seconde op de totale reistijd.

Maar ritsen is zeker niet bedoeld om even snel langs de file te rijden en de botsdoos vooraan in de rij in dat te kleine gaatje te proppen.

Wat het geheel wel wat zuur maakt: de overheid misbruikt ritsen vaak als middel om de doorstroming te beperken omdat ambtenaren ook wel weten dat wij met een "ikke eerst" mentaliteit achter het stuur kruipen.
Het beperkt de doorstroming en het geeft de lokale Fockwa bedrijfjes werkgelegenheid.


Hier een mooi voorbeeld van de vele mogelijke voorbeelden:
Hendrik Ydenweg tussen Zwijndrecht en Hendrik Ido Ambacht.
[maps.app.goo.gl]

Direct na de kruising, voor het verstoplicht, wordt een rijstrook opgedeeld in twee rijstroken, na het verstoplicht gaan we weer op een rijstrook verder.
Waarom zit dat speciale drammers-stukje in deze weg?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-09-2020 10:09 door rke.
Quote
rke
Hier een mooi voorbeeld van de vele mogelijke voorbeelden:
Hendrik Ydenweg tussen Zwijndrecht en Hendrik Ido Ambacht.
[maps.app.goo.gl]

Direct na de kruising, voor het verstoplicht, wordt een rijstrook opgedeeld in twee rijstroken, na het verstoplicht gaan we weer op een rijstrook verder.
Waarom zit dat speciale drammers-stukje in deze weg?

Twee redenen waarom dit juist goed voor de doorstroming is.
  1. De rij voor het stoplicht is korter, omdat op twee stroken nu eenmaal ongeveer tweemaal zoveel meters blik passen als op één. Je ziet de file nu al doorstrekken tot na het volgende stoplicht, die was nog veel langer geweest als alles hier op één rijstrook was gepropt.
  2. Per minuut groen licht kunnen er netto meer auto's doorrijden. Bij het optrekken vallen er gaatjes waar mensen vanaf de andere rijstrook gebruik van kunnen maken. 't Zal vast niet verdubbeld zijn, maar meer dan bij één rijstrook is toch logisch?

De praktijk toont dat iets soortgelijks voor fietsers ook werkt. Zie paragraaf "Frietzak" in dit artikel (beginnend op de 4e pagina). Voor iedereen die wel eens per fiets forenst is het hele rapport overigens best boeiend. Een mooi voorbeeld is een kilometertje bij mijn huis vandaan, vlakbij een middelbare school en aan de route van de buitenwijk naar het station. Kort samengevat stelt men zich vijf of zes man breed op, en tegen het eind van de kruising rijd je nog twee man breed het fietspad op. Streetview is helaas nog niet bijgewerkt, anders had ik wel een linkje gepost.



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-09-2020 11:26 door afentoe.
@rke,
Waarschijnlijk zo gemaakt om problemen op een ander/later moment te voorkomen.

Vwb Zollies content, splinter en balk, laten we het daar maar op houden.

@zadelsnuiver,
Ritsen is niet op links tot het allerlaatste moment doorstuiven en dan vinden dat je er tussen gelaten moet worden. Er staan op een gegeven moment borden met 'ritsen vanaf hier', dat moet je dan ook wel gaan doen. Die paar honderd meter die er links dan nog over is, is om er voor te zorgen dat het ritsen vloeiend kan verlopen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-09-2020 11:34 door R W xxx.
Quote
afentoe
Quote
rke
Hier een mooi voorbeeld van de vele mogelijke voorbeelden:
Hendrik Ydenweg tussen Zwijndrecht en Hendrik Ido Ambacht.
[maps.app.goo.gl]

Direct na de kruising, voor het verstoplicht, wordt een rijstrook opgedeeld in twee rijstroken, na het verstoplicht gaan we weer op een rijstrook verder.
Waarom zit dat speciale drammers-stukje in deze weg?

Twee redenen waarom dit juist goed voor de doorstroming is.
  1. De rij voor het stoplicht is korter, omdat op twee stroken nu eenmaal ongeveer tweemaal zoveel meters blik passen als op één. Je ziet de file nu al doorstrekken tot na het volgende stoplicht, die was nog veel langer geweest als alles hier op één rijstrook was gepropt.
  2. Per minuut groen licht kunnen er netto meer auto's doorrijden. Bij het optrekken vallen er gaatjes waar mensen vanaf de andere rijstrook gebruik van kunnen maken. 't Zal vast niet verdubbeld zijn, maar meer dan bij één rijstrook is toch logisch?

Door deze methode wordt de doorstroming bij de verkeerslichten inderdaad verbeterd, maar uiteindelijk moet het verkeer van 2 rijstroken weer terug naar 1 rijstrook.
Daar heb je (zeker bij druk verkeer in de spits) meer weglengte voor nodig om dit kwijt te raken en uiteindelijk ontstaat er toch file.
Het werkt alleen als het relatief rustig is en je heb als automobilist beter de gelegenheid om een (langzamer optrekkende) vrachtwagen in te halen.

Ik zie de filevorming regelmatig gebeuren in de avondspits op de Rondweg Oost richting Veenendaal/Rhenen. Komende vanaf de snelweg A12 vanaf Ede via afslag Veenendaal, kun je eerst 2 rijstroken breed door de verkeerslichten om vervolgens tot het benzinestation een eindje verderop vast te staan in de 2 naar 1 rijstrook file. Vergeet ook het verkeer dat vanaf het industrieterrein rechtsaf de rondweg richting Rhenen opgaat. Dus eigenlijk moeten er op dat moment verkeer van 3 rijstroken op 1 rijstrook worden
gepropt ...

Veenendaal N233 vanaf A12 richting Rhenen ter hoogte van Lorentzstraat

De commissie Bokhoven heeft in 2010 al eens onderzoek gedaan naar de oorzaak van de slechte doorstroming van het verkeer en de mogelijke oplossingen.
Is eigenlijk ook al weer achterhaald door de recente ontwikkelingen rondom een bepaald virus.

Deze heren waren betreft een mogelijke oplossing hun tijd al heel ver vooruit ...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-09-2020 13:21 door Blackadder the 5th.
^^^ sinds kort is dat stukje iets aangepast, d.w.z. dat er een stuk doorgetrokken streep is geplaatst.. juist om verkeer te dwingen om later te ritsen en dus volledige capaciteit van asfalt te benutten. Het is ook een signaal voor verkeer op rechts dat mensen die willen ritsen dat ook niet eerder mogen doen dan waar het punt begint en de doorgetrokken lijn dus ophoudt.

Uiteindelijk is de oorzaak van de congestie de rotonde verderop.. zit een RDI op.
Verkeer vanaf Veenendaal industrieterrein dat rechtsaf zal gaan, zal meevallen in het totaal van verkeersaanbod.. lijkt mij dat het merendeel van dat verkeer via de Grote Beer rijdt om de rondweg richting het zuiden te bereiken.
Waarom krijgen bestuurders het rijbewijs überhaupt nog terug? Laat ze gewoon opnieuw rijexamen doen, dan piepen dit soort kwajongens wel anders.
Quote
Zunigrijje
Waarom krijgen bestuurders het rijbewijs überhaupt nog terug? Laat ze gewoon opnieuw rijexamen doen, dan piepen dit soort kwajongens wel anders.

Dit soort kwajongens rijden net zo lief ook zonder rijbewijs hoor, vinden ze helemaal niet spannend. Kans dat je (met een normale rijstijl) überhaupt gecontroleerd wordt is erg klein. Ik vind echt dat ze hier een celstraf op moeten zetten, zodra je "wegrent" van de politie verandert het imho van een verkeersovertreding naar een delict of misdrijf.
Idioot op een speedpedelec vanmiddag.. ik bij de rotonde (3/4 te nemen) netjes op 'm wachtend.. (want kwam er rap aan, op het fietspad in de bebouwde kom..), slaat rechtsaf op 1/4 zonder hand uit te steken. angry smily

Natuurlijk, het 'niet hand uit steken' is verre van uniek in het hedendaagse verkeer (helaas) maar bij deze categorie fietsers / verkeersdeelnemers, met een rappe snelheid, ben ik (vaak) ff wat meer op mijn hoede en 'piep er nog maar ff niet ervoor', zogezegd.

Dus, ik was er ff klaar mee en gaf een hengst op de claxon en riep 'm ff later toe (want de beste man moest vaart minderen om linksaf het voetpad op te kunnen confused smiley ) dat hij zijn hand moet uitsteken.

Zo, dit moest ik ff kwijt. spinning smiley sticking its tongue out
Het is een cliché, maar degenen die te hard rijden in de woonwijk, zijn vaak de bewoners zelf. Zo kwam deze BMW mij met hoge vaart voorbij, ook nog bij een zijstraat aan de linkerkant.


Want 35 seconden (!) later was de bestuurder blijkbaar thuis en was ik weer dicht achter de BMW... Tijdwinst ook nog eens nul dus.


"Ik wil erlangs, dus ik rijd gewoon door".


Kamikaze fietser...


Deze boer moest waarschijnlijk op tijd op het Maliveld zijn...
Very informative yotube video.. Thanks for sharing.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.