Rdw onthult nieuw kenteken.

Gepost door Anonieme bezoeker 
adinsx
Durashift
Ergens in juli stoppen lijkt mij goed.. dan hebben de auto's die vers uit productie komen na de zomerstop bij de fabrikanten (en dus een nieuw modeljaar) ook een nieuw kenteken dat nog een tijd 'nieuw' oogt i.p.v. zo'n oude sidecode.

De motivatie van Jasper Verweij van Kenteken.TV (en cijfernerd bij VWE) was dat het eind augustus / begin september zou worden i.v.m. het zomerreces. Bij de uitreiking van een nieuwe sidecode is vaak een minister aanwezig.

Laat dat nu net de periode zijn dat mijn nieuwe Corolla aankomt bij de dealer. Die kentekenvoorspeller toont net de oude en de nieuwe sidecode een paar dagen na elkaar in die week dat hij zou aankomen. Spannend! Ik ben niet zo fan van de G-kentekens, maar om een nieuwe reeks te hebben is natuurlijk wel tof.

Ik moet geloof ik nog een beetje wennen aan dat kenteken..
Aan de bak en de afstand tussen bumper en grond te zien is deze alweer uitgekakt.
De huidige reeks is nu op ZR aanbeland, dus het einde is inzicht. Mijn nieuwe auto komt in september, dus lijkt mooi uit te komen.
HarrieD
Vroeger kon ik het ook nog gemakkelijk behouden. Wist ik precies of het een auto uit 73, 74,78, etc was. Na de eeuwwisseling ben ik de draad een beetje kwijtgeraakt en nu al enige jaren helemaal.
Vroeger had een importauto ook een eigen kentekenserie. Nu importauto's geen eigen serie meer hebben is er ook geen touw meer aan vast te knopen of de auto splinternieuw is of al een jaartje oud. Dan moet je de minimale verschillen tussen de modeljaren al kennen.
Heeft in ieder geval als voordeel dat een nieuw kenteken geen motivatie meer is om een nieuwe auto auto te kopen. De buurman die een vijf jaar oude importauto bij zijn handelaar ophaalt krijgt ook een nieuw kenteken.
Het Duitse systeem vind ik veel mooier. Kan je meteen zien uit welke streek of stad de auto afkomstig is. En dan meteen ook maar zoals zoveel Europese landen een witte kentekenplaat met zwarte letters. Het uiterlijk van een auto knapt er meteen van op. Die gele platen zijn zo afschuwelijk lelijk. Wie dat ooit bedacht heeft.

Daarom vind ik de Portugese kentekens wel tof.
Rechts op de plaat staat klein in het geel het bouwjaar en maand van de auto.
Hoewel het opzich niet veel toevoegd zou het van mij in NL ook wel op de plaat mogen.
Pourquoi
Ik moet geloof ik nog een beetje wennen aan dat kenteken..

Ik heb even gewacht met mijn reactie tot ik er een paar in het echt had gezien (en dan niet in een flits bij een tegenligger of bij het passeren van iemand's oprit), maar ik vind het eigenlijk wel meevallen. Ik moest meer wennen aan de vorige serie, gek genoeg.
PascalD
Nu wachten tot voor de personenauto's een nieuw kenteken krijgen.. .

Heb ooit in het verleden een topic geopend of mensen nu bewust wachten om een auto te kopen zodat ze het nieuwe kenteken krijgen. De link hiervan (pagina 1 van dit topic) werkt helaas niet meer.

Dus dan jaren later nog maar eens de vraag: zijn er nu bewust mensen het wachten met bestellen of afleveren?

Ik ken diverse mensen die dat doen. Maar volgens mij is er echt geen enkele rationele reden om dat te doen. Tegen de tijd dat je die auto gaat inruilen is het toch ook een "oud" kenteken. Hetzelfde als kopen in januari, omdat het bouwjaar dan nieuwer is. Als je de korting meeneemt die je in november/december kunt krijgen, wordt dat al direct gecompenseerd (en heb je het geld direct, niet pas na inruil).
Bobslee
Daarom vind ik de Portugese kentekens wel tof.
Rechts op de plaat staat klein in het geel het bouwjaar en maand van de auto.
Hoewel het opzich niet veel toevoegd zou het van mij in NL ook wel op de plaat mogen.

In Italië kan men daar ook voor kiezen, bouwjaar in het cirkeltje boven de "provincie" aan de rechterkant. Niet verplicht.

In Nederland hebben we natuurlijk mazzel dat de RDW zoveel openbaar maakt. Als ik wil weten van wanneer een auto is zoek ik desnoods ter plekke het kenteken even op. Voor eender welk land dat dat niet heeft zou ik het Portugese systeem best wel behulpzaam vinden.
ZV-518-N is nu het laatst uitgegeven kenteken. Benieuwd hoe ver het nog door gaat, want alleen de X en Z gaan nog komen als tweede letter...
ZZ lijkt mij niet.. da's toch voor bijzondere voertuigen gereserveerd (weliswaar in een andere 'sidecode').

Volgende week gaan de scholen in het noorden van het land alweer open.. wellicht dat er dan al wel een 'persmoment' met een vertegenwoordigster van het ministerie is geregeld? Al is Zoetermeer natuurlijk dichterbij.. winking smiley (maar die regio is nog wel in vakantiestemming d8 ik zo. )

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-08-2019 12:13 door Durashift.
De vorige keer (in 2015) was ZV de laatste serie. ZX en ZZ werden toen dus overgeslagen. Dat zal nu wel weer gebeuren.
Durashift
Volgende week gaan de scholen in het noorden van het land alweer open.. wellicht dat er dan al wel een 'persmoment' met een vertegenwoordigster van het ministerie is geregeld? Al is Zoetermeer natuurlijk dichterbij.. winking smiley (maar die regio is nog wel in vakantiestemming d8 ik zo. )

Zuiden is eerst. winking smiley
Volgens mij begint het noorden op 26 augustus weer, en het midden op 2 september.
Ik denk dat ze nog een eindje in de ZX doorgaan, dan krijgt de leasevloot die in het najaar wordt uitgegeven allemaal de nieuwe.
funf
De vorige keer (in 2015) was ZV de laatste serie. ZX en ZZ werden toen dus overgeslagen. Dat zal nu wel weer gebeuren.

In 2013 gingen ze wel door tot in ZX, vrij ver zelfs, ZXT volgens mij.
De laatste keer kreeg ik mijn auto geleverd een week voordat de nieuwe combinatie uitgegeven werd. Ik heb er niet wakker van gelegen, maar ik zou het leuk vinden als het nu eens anders uitpakt. Levering staat gepland voor begin september. Lijkt dus nog spannend te worden.
ff aangeven bij de verkoper dat je graag de nieuwe range wilt. winking smiley
Het begin van een nieuwe serie.. maakt toch (in mijn ogen) dat zo'n auto nét ff wat langer 'nieuw' oogt.

Lijkt mij dat het toch niet lang meer kan duren...
Als ZX nog komt, dan zijn we zo een maand verder. Daar ga ik niet op wachten. Ben benieuwd...
Nou ja.. de voorspeller denkt dat de ZX-276-T al op 27 augustus wordt uitgegeven.. dat zit al aardig aan het einde van die reeks..

[kenteken.tv]
Dat gaat zo'n anderhalve week mee. Geen vier.
Hij is er, de G001BB. Een BMW i3.

[www.rdw.nl]

De ZV183Z was de laatste van de oude serie, als ik het goed zie.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-08-2019 14:43 door Barri.
funf
De laatste keer kreeg ik mijn auto geleverd een week voordat de nieuwe combinatie uitgegeven werd. Ik heb er niet wakker van gelegen, maar ik zou het leuk vinden als het nu eens anders uitpakt. Levering staat gepland voor begin september. Lijkt dus nog spannend te worden.

Gaat goed komen dus! Tenzij... de dealer al een batch heeft aangevraagd. Zo kwam mijn GT met RN- kenteken, omdat het kenteken al was aangevraagd/gekoppeld voordat de auto überhaupt in Nederland was.
Ik zie in de laatste serie redelijk wat importjes en Volvo's. De laatste is een quad van Polaris.
adinsx
funf

Gaat goed komen dus! Tenzij... de dealer al een batch heeft aangevraagd. Zo kwam mijn GT met RN- kenteken, omdat het kenteken al was aangevraagd/gekoppeld voordat de auto überhaupt in Nederland was.

Ben benieuwd! De auto is al onderweg naar NL, ik ga het morgen eens navragen.
Ik blijf het idioot vinden dat bepaalde letters niet worden gebruikt.
De C en Q niet omdat ze teveel op de 0 lijken.
Hebben Nederlandse agenten dan zulke slechte ogen?
Waarom kan het in Duitsland wel? Daar wordt zelfs de O gebruikt, lijkt nog meer op de 0.

Bovendien weet je altijd wat waar staat. Eerst één tot drie letters voor het woongebied van de eigenaar, dan één of twee letters naar keuze *, en één tot vier cijfers naar keuze *.

* Mits beschikbaar en tegen betaling van 12€. Anders kiest de computer een combinatie, waarbij één van de letters vaak een.... Q is.

Ik heb nu bijvoorbeeld CW NL 555. CW voor Landkreis Calw (tussen Karlsruhe en Stuttgart), NL moge duidelijk zijn en 555 vind ik gewoon geinig.
De auto is gisteren binnengekomen en vandaag wordt het kenteken aangevraagd. Dus de nieuwe combi. Toch leuk.
funf
De auto is gisteren binnengekomen en vandaag wordt het kenteken aangevraagd. Dus de nieuwe combi. Toch leuk.

Ik zou er toch even nog een oogje in het zeil houden, of ze geen 'oud' kenteken uit de batch nemen. Maar inderdaad, als het lukt wel een héle goede timing big smile smiley
Haha, mij is verzekerd dat ik echt het nieuwe kenteken krijg. Anders mogen ze hem houden...winking smiley
Bovendien, hoe moet je een oogje in het zeil houden in dit proces? Een oud kenteken uit een batch 'nemen'? Een kenteken is altijd gekoppeld aan een auto. In het geval van funf moet het kenteken nog aangevraagd worden en dus garantie op de nieuwe serie.
ach ik rij nog vrolijk door met een kenteken uit 1972cool smiley ik wil helemaal geen nieuw kenteken, mij veel te duur en te veel regeltjes. gelukkig heb ik ook helemaal geen geld voor een nieuwe auto...spinning smiley sticking its tongue out
^^ dat hoeft ook niet.. koop je toch gewoon een knakenbak in België of DLD en importeer je die; heb je ook een kenteken (als het goed gaat qua RDW keuring) in de nieuwe serie. winking smiley

Of je wacht ff een week of wat.. en dan kan je een kant en klaar geïmporteerd voertuig wel ergens aanschaffen met een nieuwe serie /kenteken. Zijn alleen lang niet altijd de voordeligste exemplaren. smiling smiley
Klopt, de eerste auto die ik (afgelopen weekend) heb gezien met een kenteken uit de nieuwe serie is uit 1984.

Zowaar een keer geen bestelauto-achtige.
Flieger
Bovendien, hoe moet je een oogje in het zeil houden in dit proces? Een oud kenteken uit een batch 'nemen'? Een kenteken is altijd gekoppeld aan een auto. In het geval van funf moet het kenteken nog aangevraagd worden en dus garantie op de nieuwe serie.

En het kenteken is bekend, inderdaad de nieuwe combinatie. thumbs up
Beter. thumbs up

Nu voor jezelf nog even nieuw blik regelen.. dan staan er op de oprit 2 voertuigen met een gelijke kentekenserie. drinking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.