Waar chiptuning doen voor GTI 2013

Gepost door Thomas 2330775 
Hoi allemaal,

Ik ben van plan een chiptuning stage 1 uit te voeren op mijn Golf 7 GTI 2.0 2013 DSG (220pk > 300pk)

Nu zie ik allerlei prijzen en snap ik het verschil tussen de goedkoopste en duurste niet meer. VAGtechniek blijkt populair te zijn maar vragen wel een dikke 399,-. Nu zie ik ook bedrijven zoals Vtune die het voor 249,- doen. Kan dit kwaad? Ook kan ik het op vakantie in Joegoslavie voor 200,- uitvoeren met vermogenuitdraai door een bedrijf die vrij bekend zijn in die regio.

Ik snap dat nieuwe modellen wellicht op maat chiptuning nodig hebben omdat er nog geen standaard chip klaar staat. Maar voor oudere modellen zoals mijn GTI zal er toch vast een chip zijn die iedereen gewoon even inlaad en weinig fout kan gaan?

Ik hoor graag jullie mening!
Ik zou eerst eens een half jaartje rijden met zo'n auto en kijken of er niet allerlei problemen naar voren komen. Als alles goed is zou je chiptuning kunnen overwegen. Ik zou wel naar een VAG specialist gaan. Je hebt net een boel geld uitgegeven aan een auto, waarom bezuinigen op zoiets. Uiteindelijk kan een slechte tune je motor stuk maken.

Wel jammer dat je verder geen feedback gegeven hebt in je vorige topic.
Wat je uiteindelijk ook kiest, ga alsjeblieft niét voor de Joegoslavische tune. Al is dit misschien de allerbeste tuner in de hele wereld; als jij straks die auto weer wilt verkopen en je zegt dat 'ie door een Joegoslaaf getuned is wilt geen mens dat ding meer kopen.
JD engineering in Lochem schijnt een goede tuner te zijn voor VW.
Je koopt een auto van bijna €20.000 en nu val je over 100-200 euro meerprijs voor een chip...?
En je hebt al een VW uit de slechtere bouwjaren?

Ik snap er niets van. Ik zou echt zo min mogelijk risico willen nemen. Je zal absoluut niet de eerste zijn die zijn motor compleet kapot rijdt door chiptuning. En dan even 80pk meer verwachten zeg (>35%). Had dan een Golf R gekocht.. nut smiley
Ah je hebt er eentje gekocht? Gefeliciteerd!
Voor het tunen van een Volkswagen zou ik naar Vagtechniek of JD gaan.
Ik vind de meerprijs wel meevallen. Verder sluit ik me aan bij Zadelsnuiver dat het bij een eventuele verkoop ook in je voordeel is wanneer de chiptuning door een goed aangeschreven partij is uitgevoerd.
220>300 pk lijkt me een hele grote stap. Dat zou betekenen dat de rest van de auto is gedimensioneerd op meer dan 30% extra vermogen. Grote kans dat dat niet is gedaan. Welk bedrijf gaat immers zo veel meer geld uitgeven aan iets wat niet nodig is voor de auto zoals die geleverd is.

Maar goed, het is jouw geld en jouw auto die je aan gort rijdt daardoor.
Ik vraag me dat altijd af of een dure tuner meerwaarde biedt bij een stage 1 tune.

Het is stage 1, de motor is dus nog helemaal standaard. Waarom zou een standaard chip niet voldoende zijn? Waarom moet stage 1 maatwerk zijn?

Als je de motor gaat aanpassen zoals injectoren, andere turbo enz. Dan kan ik me een chip op maat voorstellen, maar stage 1 lijkt me een maatwerk chip zelfs nadelig als het een slechte tuner is.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-07-2021 11:59 door Erwin 1402253.
Beste EVV,

Sorry, ik heb mijn vorige topic niet meer gevolgd aangezien ik al antwoord had gekregen op mijn vraag en ik heb daar wel feedback op gegeven dat het mij nu duidelijk is. Ik zie nu dat mensen nog door zijn gaan discussieren over de datum van de apk, ik zou niet weten wat ik daaraan nog kan toevoegen :/

Overigens heb ik de auto helemaal na laten kijken incl onderhoudshistorie en het ziet er picco bello uit. Al vind ik hem toch niet snel genoeg (ik kom van een bmw 340pk), deze 220pk is toch wel een downgrade vandaar de wil voor chiptuning.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-07-2021 12:28 door Thomas 2330775.
@Zadelsnuiver Dat is inderdaad waar mijn twijfel zat, niemand die het gaat vertrouwen in Nederland bij verkoop. Dank je voor de bevestiging smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-07-2021 12:23 door Thomas 2330775.
@Der Magistrat Een Golf R stond ook inderdaad hoog op de lijst, al zijn ze allemaal import auto's. Ik ben totaal geen fan van import. En de enige originele Nederlandse exemplaren waren dan ook wel hoog geprijst helaas maar wel begrijpelijk.

Overigens dat die een VW uit de slechtere bouwjaren is, is mij niet bekend? Volgens veel google werk is alles in en na 2013 prima 2.0 TSI motoren (met een paar kleine kwalen)



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-07-2021 12:44 door Thomas 2330775.
Quote
Erwin 1402253
Ik vraag me dat altijd af of een dure tuner meerwaarde biedt bij een stage 1 tune.

Het is stage 1, de motor is dus nog helemaal standaard. Waarom zou een standaard chip niet voldoende zijn? Waarom moet stage 1 maatwerk zijn?

Als je de motor gaat aanpassen zoals injectoren, andere turbo enz. Dan kan ik me een chip op maat voorstellen, maar stage 1 lijkt me een maatwerk chip zelfs nadelig als het een slechte tuner is.

Dit is wat ik mij dus ook afvraag maar blijkbaar komt het er op uit dat het puur voor de verkoop in je voordeel gaat werken als je een grote naam kan laten zien. Vind ik wel jammer, ben geen fan van grote namen terwijl een huismerk net zo goed of zelfs beter is.

Ik neem overigens wel aan dat de auto waarde ook wel wat toeneemt wanneer die stage 1 is gechipt bij een partij als VAG of JD
Quote
R Wolters
220>300 pk lijkt me een hele grote stap. Dat zou betekenen dat de rest van de auto is gedimensioneerd op meer dan 30% extra vermogen. Grote kans dat dat niet is gedaan. Welk bedrijf gaat immers zo veel meer geld uitgeven aan iets wat niet nodig is voor de auto zoals die geleverd is.

Maar goed, het is jouw geld en jouw auto die je aan gort rijdt daardoor.

Hi, wat bedoel je precies met aan gort rijdt? Ik ben niet van plan elke dag plankgas te geven. Volgens veel informatie zou een stage 1 tune niet erg moeten zijn, aangezien elke auto (die technisch in orde is) dit in Nederland aan zou moeten kunnen wegens de omgeving en goede kwaliteit brandstof.
Je auto meer waard door chip tuning? nut smiley lol eerder minder. Ik hoef hem niet meer, en een hele hoop anderen zien dat ook zo.

Je weet niet wat er precies gebeurt is, en als iemand hem tuned, kan je er ook van uit gaan dat ze een hoop gas geven.

Maar je hebt die auto net? Ga er eerst maar eens een tijd mee rijden. Dat je weet dat hij betrouwbaar en in orde is.
Quote
Nissan GTR R34
Je auto meer waard door chip tuning? nut smiley lol eerder minder. Ik hoef hem niet meer, en een hele hoop anderen zien dat ook zo.

Je weet niet wat er precies gebeurt is, en als iemand hem tuned, kan je er ook van uit gaan dat ze een hoop gas geven.

Maar je hebt die auto net? Ga er eerst maar eens een tijd mee rijden. Dat je weet dat hij betrouwbaar en in orde is.

Is dat zo ja? Dus in princiepe zou ik bij verkoop de chip software eraf moeten halen?

Wellicht is het beste om hem dan gewoon bij een normale chiptuner voor 200,- te chippen en bij verkoop gewoon weer normale software inladen en doen alsog er niks gebeurt is. Dit zullen dan wss ook veel mensen doen als het klopt dat een auto minder waard is na Stage 1 bij een betrouwbare partij zoals JD.

Overigens auto's die ik koop hou ik altijd voor de korte termijn (1 a 2 jaar). Ik geniet van het wisselen van auto's en ik pak eig altijd mijn aankoopbedrag wel weer terug. Dus lang mee rijden als test is niet zo goede optie, auto is wel gewoon dealer onderhouden, volgende service over 10000km.
En duimen dat'ie niet gestolen wordt..... Ze zijn gewild bij bepaalde "tijdelijke gebruikers".
100 euro besparen op iets wat duizenden euros kost als het mis gaat... Je moet er maar zin in hebben.

Ga naar de bekende, liefst vag specialisten. Heb ook veel goede dingen gehoord over Vagtechniek.
Quote
Pietzoveel
En duimen dat'ie niet gestolen wordt..... Ze zijn gewild bij bepaalde "tijdelijke gebruikers".

Hahah, volgens mij is het geen eerlijke meting aangezien er het meeste vw golfjes op de wereld rijden.

Maar ik ben al van plan een cobra alarmsysteem in te bouwen, vooral omdat ik binnekort naar Joegoslavie reis en geen gekkigheid wil. Auto heeft geen keyless entry dus dat scheelt al iets tongue sticking out smiley
Quote
Nissan GTR R34
100 euro besparen op iets wat duizenden euros kost als het mis gaat... Je moet er maar zin in hebben.

Ga naar de bekende, liefst vag specialisten. Heb ook veel goede dingen gehoord over Vagtechniek.

Je hebt gelijk! Begin het me wel te realiseren, het gaat ook maar om 100 a 200 euro voor het belangrijkste onderdeel in de auto. Jammer dat een vermogensuitdraai 200,- extra kost, dat vind ik dan wel echt overdreven.
Ze zoeken vaak exemplaren die wat sneller zijn dat de Audi's van de Landelijke eenheid..... Dat zijn een 1.2, 1.4, 1.5 etc niet. (Die mogen door de pui of gevel en blijven achter)
Ik zou een tuning voor mezelf doen, bij verkoop gaat het je geen voordeel opleveren.

De meeste willen een originele Golf GTI van een oud vrouwtje en deze zelf laten tunen.

Er zijn maar weinig modificaties aan je auto welke een auto meer waard laten worden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-07-2021 16:36 door Erwin 1402253.
Die tuner van Joegoslavië is misschien niet slechter dan VAG Tuning en consoorten, echter, heb je een probleem erna, is het wel ver weg om hulp te vinden...
Quote
Erwin 1402253
Ik zou een tuning voor mezelf doen, bij verkoop gaat het je geen voordeel opleveren.

De meeste willen een originele Golf GTI van een oud vrouwtje en deze zelf laten tunen.

Er zijn maar weinig modificaties aan je auto welke een auto meer waard laten worden.

Als ik een GTI zou vinden die (professioneel) gechipt is zou ik het persoonlijk niet erg vinden om er ook meer voor te betalen. Hopelijk zijn er meer mensen met deze gedachte tongue sticking out smiley
Quote
Tijl
Die tuner van Joegoslavië is misschien niet slechter dan VAG Tuning en consoorten, echter, heb je een probleem erna, is het wel ver weg om hulp te vinden...

Inderdaad, ik ga dit al niet meer doen. Dank je voor je mening big smile smiley
Quote
Thomas 2330775
Quote
Erwin 1402253
Ik zou een tuning voor mezelf doen, bij verkoop gaat het je geen voordeel opleveren.

De meeste willen een originele Golf GTI van een oud vrouwtje en deze zelf laten tunen.

Er zijn maar weinig modificaties aan je auto welke een auto meer waard laten worden.

Als ik een GTI zou vinden die (professioneel) gechipt is zou ik het persoonlijk niet erg vinden om er ook meer voor te betalen. Hopelijk zijn er meer mensen met deze gedachte tongue sticking out smiley

Ik zou minder betalen voor een gechipt exemplaar. Ik zou ook willen weten of de auto in het verleden gechiipt is geweest.
Liever meer betalen voor een origineel exemplaar.
Ach, een compleet opgebouwde en getunede auto kan natuurlijk weer wel. Aangepaste inspuitventielen, pompdruk, koeling, intercoolers, dumpvalve's, zuigers, koppeling, differentieel, aandrijfassen.... name it... M'n zwager heeft een Focus mk I, voor zover het kan met het front, compleet omgebouwde tot RS met iets van 350 pk. Daar is ieder relevant onderdeel van gemodificeerd. (Dus niet alleen een goedkoop chippie)
Dat geld van die ombouw gaat hij er ook niet uithalen, dus nee, een 'opgevoerde' auto wordt niet meer waard. Ook niet zuiniger trouwens, zoals nog wel eens beweerd wordt.
Chippen kan best maar doe dat op een goed aangeschreven adres en overdrijf niet in de toename. Weet niet waar het vermogen van een golf zit maar realiseer je dat dat vaak bij hoge toerentallen is, daar heb je in praktijk niet veel aan.
Ik heb de v70 destijds ook na verloop van tijd laten chippen maar na een tijdje weer ongedaan laten maken; bij normaal gebruik merk je het verschil niet echt en het rijgedrag werd wat nerveus. De auto wilde en kon steeds meer dan de situatie meestal toe liet, in het begin was dat leuk maar ik begon me er aan te ergeren op een gegeven moment.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.