BMW 320i F30 vraagjes

Gepost door Corne 4465802 
Beste forummers,

Ik heb een paar vragen over mijn BMW F30 320i. Ik hoop dat er mensen zijn die de vragen weten te beantwoorden:

- Mijn auto heeft standaard 184 PK. Dit kan gechipt worden naar 270 PK. Als ik dat doe, ga je dan een mooier geluid horen?
- Is het chippen uberhaupt aan te raden, ik heb een handbak?
- Als ik een 330i/430i einddemper eronder monteer, word het geluid dan ook veel sportiever, zo niet gelijk aan de 330i/430i?
- Krijg ik iets meer PK's als ik de uitlaat van een 330i/430i eronder hang?

Bedankt alvast voor de antwoorden!

Groet Corné
Nee, hangt af van hoe en door wie, niet gelijk maar misschien wel wat sportiever als past, verwaarloosbaar als überhaupt al.
Nee geen mooier geluid. Ik zou er niet aan beginnen : meer belasting op het blok, eerder problemen, mogelijk gezeur bij toekomstige apk.
Een 4 cilinder zal nooit hetzelfde geluid als een 6 cilinder maken.
De zuigers, bak etc zijn helemaal niet geschikt voor zo'n vermogenstoename.

Dit is vragen om problemen op de lange termijn.
Qua betrouwbaarheid kan het prima. Geen idee wat mensen hierboven gedronken hebben? Een tuner weet vaak prima wat de mechanische beperkingen van een koppeling zijn en zal daar niet overheen gaan. En zuigers er niet op berust?! Met alleen een chipje ga je echt niet in de buurt komen van wat zuigers aankunnen?!

Geluid zal niet veranderen. Een ander uitlaatsysteem maakt je geluid sportiever, maar zal absoluut geen geluid hebben a la 340i. Die heeft 2 cilinders extra wat een heel ander geluid geeft.
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet
Qua betrouwbaarheid kan het prima. Geen idee wat mensen hierboven gedronken hebben? Een tuner weet vaak prima wat de mechanische beperkingen van een koppeling zijn en zal daar niet overheen gaan. En zuigers er niet op berust?! Met alleen een chipje ga je echt niet in de buurt komen van wat zuigers aankunnen?!
"Meestal" Volgens mij heb jij niet veel met chiptuners gewerkt. 90% weet helemaal niets, koopt software in, en zet het er op. Als er problemen zijn weten ze het ook niet, en proberen ze je zo snel mogelijk de deur uit te werken. Als je graag een hele hoop gezeik wil, moet je naar een goedkope chiptuner gaan. (en dat zijn het bijna allemaal.) Vaak gaat het goed, maar zeker niet altijd.

Natuurlijk kan je met een chipje wel zuigers slopen. Of kleppen, of wat dan ook. Als ze hem gewoon veel te arm maken duurt het niet lang. Ze kunnen zo ongeveer alle parameters veranderen. Natuurlijk kan je daar heel makkelijk een motor mee slopen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-01-2021 17:07 door Nissan GTR R34.
Vraag het na bij de eigenaren van sommige VAG of Opel OPC motoren, of de zuigers het aan konden......
Nissan GTR R34
"Meestal" Volgens mij heb jij niet veel met chiptuners gewerkt. 90% weet helemaal niets, koopt software in, en zet het er op.
Precies dat is, maar de forummer met de lange forumnaam heeft het ook over die 10%. Ik weet dat ie daar zeer kritisch op is.
Dus zoek vooral een goede tuner op, die echt ervaring heeft met het merk/model en er ook echt kennis van heeft.
Maar waarom koop je dan geen 340? Ben je toch van dit geneuzel af?
De 320i is heel leuk te chippen.
Zoek idd wel een goede tuner.
BR bijvoorbeeld.
Custom tune op maat kan prima.
Zolang de afr ratio goed is en de toerenbegrenzer niet wordt verhoogd, kan het geen kwaad. Uiteraard wel 98 tanken, regelmatig de olie verwisselen en goed warm rijden.
Witje87
De zuigers, bak etc zijn helemaal niet geschikt voor zo'n vermogenstoename.

Dit is vragen om problemen op de lange termijn.
Hoe weet jij dat?
Heb je ergens gelezen wat de zuigers aankunnen?

Geluid zal niet veranderen. Een ander uitlaatsysteem maakt je geluid sportiever, maar zal absoluut geen geluid hebben a la 340i. Die heeft 2 cilinders extra wat een heel ander geluid geeft.

Precies.
Als je de verschillen in hoeveelheid motorolie én koelvloeistof bekijkt tussen de verschillende uitvoeringen, gaat het dan wel goed? (langer dan 5 minuten wel te verstaan) Van het oude BMW blok uit de 2002 waren er al 4 verschillende waterpompen leverbaar, oplopend met het motorvermogen. Ook de radiatoren waren oplopend met het vermogen veel groter. Waarom zou dat zijn? Zo hadden bepaalde modellen in het verleden met meer vermogen wel extra zuigerkoeling door extra oliesproeiers, die in de lagere vermogens niet aanwezig was.
Re: BMW 320i F30 vraagjes
24-01-2021 17:52
Pietzoveel
Als je de verschillen in hoeveelheid motorolie én koelvloeistof bekijkt tussen de verschillende uitvoeringen, gaat het dan wel goed? (langer dan 5 minuten wel te verstaan) Van het oude BMW blok uit de 2002 waren er al 4 verschillende waterpompen leverbaar, oplopend met het motorvermogen. Ook de radiatoren waren oplopend met het vermogen veel groter. Waarom zou dat zijn? Zo hadden bepaalde modellen in het verleden met meer vermogen wel extra zuigerkoeling door extra oliesproeiers, die in de lagere vermogens niet aanwezig was.
Tegenwoordig is het koelvermogen al dusdanig krap dat er bij het monteren van een trekhaak aanpassingen aan de koeling gedaan moeten worden, anders mag er niets mee getrokken worden.
Dat weet ik wel van oudere Audi's en VW's..(M'n toenmalige schoonvader moest bijlappen op z'n Audi 80 voor "Caravangeschikt"winking smiley. Wel logisch, minder gewicht, sneller op temperatuur, goedkoper te bouwen. Geldt dat nog steeds bij meer merken? Ook Japans/Koreaans?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-01-2021 18:18 door Pietzoveel.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.