Fiat 500 2019, koplampen aanpassen led/xenon

Gepost door Cem SAnmez 
Hallo iedereen,

Mijn vrouw krijgt zaterdag haar eerste eigen auto, een fiat 500 uit 2019. Nu zit daar standaard led dagrijverlichting in, maar het dimlicht en grootlicht zijn nog halogeen lampen. Mijn vraag is dan ook of iemand ervaring heeft met het (laten) inbouwen van xenon of led verlichting ter vervanging v/d halogeen verlichting? Zo ja, welke set hebben jullie gebruikt?

Gr,
Allereerst, officieel mag je in die koplampunit geen LED of Xenon lamp zetten.

Halogeen (ofwel H-patroon) lamp heeft in de Europese regelgeving het kenmerk dat deze voorzien moet zijn van een brandend filament, oftewel een gloeidraadje. Derhalve zal je LED in H4 of je Xenon lamp in H4 ook nooit een CE goedkeur hebben of krijgen.

Gelukkig is de Fiat 500 ook gewoon geleverd met Xenon koplampen dus ik zou je willen aanraden om een set daarvan (nieuw of gebruikt) aan te schaffen. Geeft niet alleen veel fijner licht, het is ook nog eens helemaal legaal en je weet zeker dat je geen andere mensen verblind.
*) Dat overzetten is niet helemaal "Plug & Play"
Zoon achteraf inbouw setje kost volgens mij geen drol, is redelijk universeel en makkelijk in tebouwen, Zitten alleen wel een paar problemen aan. Meestal is het niet voor niks goedkoop en koop je dus ook gewoon goedkope rommel. T licht dat je krijgt is nauwelijks beter dan van je halogeen lampen en tis ook weer zo kapot. En volgens mij is het ook niet helemaal toegestaan inderdaad, al heb ik ook een auto gehad waar ze dat al in hadden gebouwd en heb er zelf nooit niks van gehoord van oom agent (k denk ook eigenlijk dat je het voor het illegaal aspect ook niet moet laten want k ken ook niemand die er ooit problemen mee heeft gehad) maar k raad je eigenlijk aan om die goedkope troep te laten liggen, dus doe het inderdaad in een keer goed en koop een set van fiat zoals hier boven beschreven of hou gewoon de halogeen lampen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-10-2020 19:22 door Tycho 5557773.
Via Aliexpress kun je heel goedkope HID Xenon setjes krijgen voor rond 15 Euro inclusief ballasten. Is er wat mis mee voor dat geld? Nee, heb die setjes al zo vaak gebruikt in diverse auto's. De levensduur is veel korter, maar voor dat geld moet je daar niet om klagen. De kleurvastheid is niet te vergelijken met oems, dus wit 6000K kan na verloop van tijd geliger worden bijv. Met een beetje geluk houden ze het veel langer dan een jaar uit (uit ervaring zeg ik dit). Het kan zijn dat je lampen of ballasten na een half jaar al kapot gaan met wat pech en dat ze niet op willen starten. Maar voor dat geld haal je een paar extra setjes, ballasten of lampjes bij en je zit voor de komende tijd goed. Bij voorkeur zou ik ze gebruiken als ze koplampen met lens hebt. Het kan ook met reflectie, maar lenzen geven een beter lichtbeeld.

Iemand zei dat het licht nauwelijks beter is dan halogeen, maar dat is onzin: HID xenon, hoe goedkoop ook, geeft altijd meer licht dan halogeen verlichting.

Voor de APK geldt voornamelijk het lichtbeeld, zolang dat goed is, is het goedkeuring. Een automatische hoogteregeling en wasinstallatie is geen verplichting.
Zulke units kan je kopen en daar H7 led in doen: klik
Dan heb je een bak licht en een strak lichtbeeld.

edit: dit is maar een voorbeeldje. Het gaat erom dat het projectoren zijn ipv reflector-units.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-10-2020 19:40 door Barri.
Als je koplampen met lenzen hebt kun je aftermarket xenon inbouwen. Ga voor een goed merk . B.v. Pilot.
In mijn Toyota Avensis had ik dit, in 5 jaar tijd geen storing en geen seinende tegenliggers.
In een Jimny had ik goedkoop Chinees spul. Veel storingen in de vorm van lampen die het niet meer deden en na opnieuw aansluiten wel weer. Ook af en toe een seinende tegenligger. Dus die troep er maar weer afgehaald.
Zoals ik altijd heb geleerd moet je voordat je adviezen gaat geven eerst even met open vragen doorvragen om de vraag achter de vraag te ontdekken. Dus vraag aan TS: waarom wil je de halogeenverlichting vervangen?
In die 500 kun je zonder problemen xenon zetten. Hij heeft namelijk lenzen. Dat maakt ze daar uitermate geschikt voor.
Nico GTR
Allereerst, officieel mag je in die koplampunit geen LED of Xenon lamp zetten.

Halogeen (ofwel H-patroon) lamp heeft in de Europese regelgeving het kenmerk dat deze voorzien moet zijn van een brandend filament, oftewel een gloeidraadje. Derhalve zal je LED in H4 of je Xenon lamp in H4 ook nooit een CE goedkeur hebben of krijgen.

Gelukkig is de Fiat 500 ook gewoon geleverd met Xenon koplampen dus ik zou je willen aanraden om een set daarvan (nieuw of gebruikt) aan te schaffen. Geeft niet alleen veel fijner licht, het is ook nog eens helemaal legaal en je weet zeker dat je geen andere mensen verblind.
Daarom heb ik mijn LED setje eruit gehaald: voor de bestuurder geweldig hoor, want leverde daadwerkelijk betere verlichting. Maar mij bekroop het idee dat ik discussies zou gaan krijgen, bij de dealer. Echter achteraf gezien realiseerde ik mij dat de verlichting veel te fel was met achteraf LED's ingebouwd. Toen maar besloten een feller setje Osram halogeenlampen erin te zetten, al maakt dat niet veel verschil met standaard halogeenlampen.

Met de LED's heb ik eens een test in volledig duisternis gedaan en de achteraf ingebouwde LED's waren bijna 2x zo fel als de Osram Nightbreaker Unlimited. Je hebt er alleen niet zoveel aan in de regen, want dan heb je meer baat aan normaal geel/oranje halogeenlicht.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.