K&N 57i air intake

Gepost door t 3387379 
K&N 57i air intake
17-09-2020 20:41
hello,

had een vraagje over een K&N 57i air intake voor een peugeot 107
doen of niet doen?

iemand die tips of ervaringen hier mee heeft?
Re: K&N 57i air intake
17-09-2020 21:05
Wat wil je ermee bereiken?
MX6
Wat wil je ermee bereiken?

meer vermogen en een mooier geluid
Geluid misschien, vermogen vrijwel niet.
Niet doen, levert helemaal niets op.
17-09-2020 22:42
Mits de airbox echt vóór de motor zit kun je doir koelere kucht uets betere vulling krijgen zit de box gewoon onder de kap heb je er qua vermogen nietbaan of zelfs negatief door veranderd inlaattraject.

Stel je wint 5%, datvus dan 3pk...
Iets meer geluid gaat nog wel lukken, maar bij warme motor gaat het al ten koste van het vermogen doordat er warme lucht uit de motorruimte aangezogen wordt.
Wil je dat aanzuigen van warme lucht uit de motorruimte voorkomen zal je op dat systeem tevens een ram air intake constructie toe moeten passen, maar dat gaat wel weer ten koste van dat mooie geluid vanuit dat K&N filter. (dan kun je netto dus net zo goed een K&N inlegfilter in de originele filterbox plaatsen)
Niet doen dus, het levert zo goed als niets op en is zonde van de centen tenzij je kickt op de show.
Je krijgt meer geluid. En je verliest vermogen omdat de lucht die je opzuigt veel warmer is.
Alhoewel je niet kunt zeggen dat een 107 echt koude lucht krijgt.
18-09-2020 20:23
Was laatst nog in Wheeler Dealers een Porsche met een getunede air intake in de motorruimte dus met warme lucht. Ant wist niet hoe snel die dat ding eruit moest halen, terug naar het origineel die de koude lucht van buiten aanzoog met meer vermogen als gevolg.
In het verleden heeft een garage vergeten mijn luchtfilter terug te plaatsen.

Dit merkte is direct aan de auto, de auto was een stuk feller.

Dat was een Citroen Xantia 1.8 16v.

Ik denk dat het per auto verschillend is wat dat oplevert.
Erwin 2090858

Alleen wil je niet zonder een filter rond rijden.
Erwin 2090858

Dat zal best, het verschil tussen een oud verzadigd luchtfilter en geen filter geeft daarin een wereld van verschil.
Maar met een schoon origineel luchtfilter zal je in de praktijk geen verschil gaan merken tussen een schoon filter of geen filter, want de doorstroomcapaciteit van een schoon luchtfilter is namelijk aanmerkelijk groter als de doorstroomcapaciteit van de aanzuigbuizen.
Daar heb je dus ook geen K&N of ander vergelijkbaar filter voor nodig.

Het voordeel van K&N filters merk je eigenlijk alleen maar als je veel in stoffige en modderige omstandigheden rijdt: die dingen zijn ter plekke schoon te maken (gewoon uitspoelen) en weer terug te plaatsen, en ze slaan niet direct dicht zoals een papieren wegwerpfilter als ze een plens water over zich heen krijgen.
Kortom mooi voor cross, offroad safari's en grondverzetmachines die veel in stoffige omstandigheden draaien: eigenlijk de omstandigheden waaronder een cycloonfilter met oliebad niet meer goed kan voldoen door teveel schudbewegingen en een papieren wegwerpfilter snel verstopt raakt, daar verdient zo'n K&N filter zichzelf snel terug.
Maar al die omstandigheden kom je met een gewone auto bij normaal weggebruik dus nooit tegen.
21-09-2020 17:25
Destijds stak ik een K&N inlegfilter in mijn Volvo 440 turbo die met een boostcontroller opgevoerd was, het resultaat was enkel en alleen dat ie beter oppakte. Maar voor de rest voelde ik geen verschil.
Het gaat dan over een auto die een turbo heeft, dus met een auto zonder turbo zal je nog minder voelen...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-09-2020 17:25 door Ewout.
21-09-2020 17:31
Gewoon lekker doen, niks leukers als een brommobiel zo’n grote keel opzet bij gasgeven , heb het ook op mijn VW up! Gehad , was lachen , maar hij ging er niet sneller door
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.