Na de chiptuning rijdt mijn Porsche nog beter! Hoe kan dat?

Gepost door paulkwee 
Even terug heb ik mijn Porsche Cayman S (981 serie) software matig laten optimaliseren bij een chiptuner. Ik weet dat de chiptuning techniek tegenwoordig echt wel goed werkt bij auto's met een turbo, maar mijn auto heeft geen turbo en toch merk ik echt een ENORM VERSCHIL, want de auto pakt het eerder op en blijft echt veeel langer doorgaan.

Toen ik bij hen weg reed zou ik van 325PK naar 355PK gegaan zijn. Ook met een kennis heb ik een vergelijking gedaan, hij heeft het GTS model van mijn auto met 340PK, mijn auto was voelbaar sneller.

Maar hoe kan dit verschil alsnog zo "groot" zijn ondanks dat ik geen turbo heb?

Ik heb de reclame maar even weggehaald.

Ivanov
AutoWeek Moderator

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-12-2019 09:49 door Ivanov.
Af-fabriek wordt de auto-elektronica zodanig geprogrammeerd, dat er een optimale balans is tussen prestaties, verbruik, levensduur, en uitstoot. Vrijwel elke auto valt te chip-tunen, maar dat gaat altijd ten kosten van uitstoot en levensduur (indien je het extra vermogen veelvuldig gebruikt) Oftewel: je auto voldoet mogelijk niet maar aan de emissie normen die voor de 981 zijn bepaald. Mogelijk vervalt ook nog resterende fabrieksgarantie ( indien van toepassing)
Zoals Dries al aangeeft, daarnaast is je motorblok in totaliteit blijkbaar dan wat "overgedimentioneerd" waarbij bijvoorbeeld meer benzine inspuiten al voldoende is. Bij de meeste auto's is er een beperking in het hele traject tussen luchtfilter en laatste stukje van de uitlaat, die misschien meer benzine inspuiten wel mogelijk maakt, maar als er dan ook niet meer lucht in de motor kan komen of afgevoerd kan worden heeft het geen nut.
Boppie
Ik krijg hier een beetje reclame gevoel bij.

Daarom heb ik het weggehaald.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Een andere verklaring is dat de moderne motoren tegenwoordig in verschillende smaken te krijgen zijn, bijvoorbeeld 90, 110 en 130 pk. Je hebt het dan over hardwarematig exact dezelfde motor, maar softwarematig zijn de 90 en 110 pk modellen geknepen. Het enige dat een chiptuner dan hoeft te doen is de beperking(en) er af halen.
Omdat een tuner alle mechanische, thermische en milieutechnische regels aan zijn laars lapt. De motor krijgt meer te verduren en je vervuilt meer.

Als een tuner ook maanden in de sahara en lapland zou testen met zijn software dan zou hij ook op een lagere vermogenswinst uitkomen, dat verkoopt echter zo lastig dus duwt hij alles naar de max voor een paar minuten op de rollenbank en hopelijk een paar jaar normaal gebruik.
Je hebt je auto laten tunen en vervolgens ben tevreden over het resultaat. Logisch zou je zeggen, maar waarom bracht je hem dan naar de tuner?
V0RQ
Omdat een tuner alle mechanische, thermische en milieutechnische regels aan zijn laars lapt. De motor krijgt meer te verduren en je vervuilt meer.

Als een tuner ook maanden in de sahara en lapland zou testen met zijn software dan zou hij ook op een lagere vermogenswinst uitkomen, dat verkoopt echter zo lastig dus duwt hij alles naar de max voor een paar minuten op de rollenbank en hopelijk een paar jaar normaal gebruik.

Hij heeft nu dus een zwaar vervuilende motor die het misschien nog geen 30k uit gaat houden grinning smiley
Of de koppeling/bak/aandrijfassen het allemaal aankunnen? Meer benzine verbranden is veeeel meer warmte afvoeren...etc Maar dit geldt eigenlijk alleen bij volgas… zolang je de Nederlandse snelheden hebt maakt het niet zo veel uit
Als je mazzel hebt klopt de verklaring van Ivanov, heb je pech dan is het die van Vorq.

Maar gaat men nu ook posten over aankopen die gewoon voldoen aan de verwachting?

Ok auto gerelateerd recentelijk:
Beurt T-ROC, naar verwachting
APK Audi, naar verwachting
Ijsvrrij raamscherm (alhoewel wel enige aanpassingen nodig)
4 Nexen winterbanden, voorlopig naar verwachting. Nog geen sneeuw gehad.
haarr
Als je mazzel hebt klopt de verklaring van Ivanov, heb je pech dan is het die van Vorq.
...

Ik had pas €2 die bleef hangen in de wasbox. Nou ik gooi er nog €2 bij. Telt hij €4!! Mijn auto werd blinkend schoon. Wat een service hè?! Had ik niet verwacht na die hangende munt.

Ivanov geeft ook gelijk, maar meestal wordt er boven de hoogste configuratie getuned. Hoe meer vermogen hoe beter het verkoopt. En de vraag is of dat met kwalitatief de juiste software wordt gedaan, zitten er verder ook geen andere bougies, spruitstuk, verzetten of andere toestanden bij. Daarbij nog mogelijke aanpassing in de software van de automaat, koeling etcetera.
Excuses als het op reclame leek.

Ik heb de auto laten chiptunen omdat ik hen onderin wat te lui vond.

Om al het leuke sarcastische uit de weg te gaan, ik stelde de vraag omdat ik er weinig verwachtingen bij had en het op “de gok” maar probeerde. Want de auto heeft geen turbo en had gelezen dat het zonder vaak niet veel nut had. Ik merk dus wel echt flink verschil en daarom stelde ik de vraag.

Dank voor alle reacties! (Tot zo ver)
Kan ook nog zijn dat de gaspedaalrespons elektronisch is bijgeregeld. (Om het zelfde effect te hebben hoef je het pedaal ipv 2 cm maar een 1/2 cm in te trappen). Kan je bij sommige moderne auto's dmv een knopje op het dashboard instellen, waarbij ook stuurbekrachtiging, de schakelmomenten van de automaat en demping wordt aangepast. Aan de motor zelf verandert niets.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-12-2019 15:45 door Pietzoveel.
V0RQ

Die 30 pk lacht die Porsche om. Dat is echt op geen stukken na de max wat dat blok aankan, dus daar hoeft niemand zich druk om te maken. En of de motor nu vervuilender is geworden? Geen idee, zou kunnen, maar misschien ook wel niet. Als alles goed op elkaar is afgestemd hoeft er milieutechnisch ook niks aan de hand te zijn.
Ik denk dat een Porsche het wel kan hebben, maar heb hier om me heen toch al flink aantal mensen problemen zien krijgen na het chippen van hun auto,
maar dat zijn allemaal van die figuren die een 1.0 laten chippen, ik zou daar echt niet aan beginnen,
opgevoerde grasmaaiers worden het dan.
Die frikandel die dit gepost heeft is zelf eigenaar van een knakentuning vestiging genaamd EQ Perfrotmance. Echt een belachelijke post om zo een beetje naam proberen te maken. Schaf eerst maar eens een dyno aan met die tovercijfers van jullie.
Bruno 6693929
Die frikandel die dit gepost heeft is zelf eigenaar van een knakentuning vestiging genaamd EQ Perfrotmance. Echt een belachelijke post om zo een beetje naam proberen te maken. Schaf eerst maar eens een dyno aan met die tovercijfers van jullie.

En jij schopt deze na 5 maanden nog maar weer eens omhoog. nut smiley
haarr
Bruno 6693929

En jij schopt deze na 5 maanden nog maar weer eens omhoog. nut smiley

Zal het de eigenaar zijn die een boze klant nadoet?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.