Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK > 112 PK

Gepost door KN Mh 
Hoi,
Veel google gebruikt over chiptuning en hoe het allemaal in elkaar zit,

Maar nergens lees ik wat je het beste kan doen voordat je überhaupt je auto gaat chippen?
Mijn vraag aan jullie dus, wat zou dat zijn?
Wil mijn fiat Punto Evo JTD Multijet 2011 - 85 PK chippen naar 112 PK, alleen vraag ik me af moet ik nou sommige onderdelen beter gaan upgraden?
Geen idee welke onderdelen, hoopte wat meer antwoorden van jullie te krijgen big smile smiley

groetjes !cool smiley
Zo’n motor wordt uit veiligheid en alles binnen de marge op 85pk gezet, maar bijna alle onderdelen kunnen een hogere power wel aan.
Upgraden is dus binnen jouw pk-groei nog niet echt nodig.
Maar hou er rekening mee dat ook de remmen berekend zijn op 85pk en wat marge, dus het eerst wat ik zou doen is remmen upgraden. Een beetje overkill mag wel.
Hotdog
Zo’n motor wordt uit veiligheid en alles binnen de marge op 85pk gezet, maar bijna alle onderdelen kunnen een hogere power wel aan.
Upgraden is dus binnen jouw pk-groei nog niet echt nodig.
Maar hou er rekening mee dat ook de remmen berekend zijn op 85pk en wat marge, dus het eerst wat ik zou doen is remmen upgraden. Een beetje overkill mag wel.

Ja dat klinkt wel logisch inderdaad, moet ik de remschijven ook upgraden dan of zijn het alleen de blokken?
KN Mh
...
Ja dat klinkt wel logisch inderdaad, moet ik de remschijven ook upgraden dan of zijn het alleen de blokken?

Remmerij upgraden lijkt me overdreven. Je remmen zijn uitvoerig getest voor de max snelheid van het model auto met de zware motoren met zware belading.
Je zou dan nieuwe klauwen, schijven, blokken en mogelijk zelfs grotere velgen nodig hebben.

Ik zou eerder voor betere vering en wielen/banden gaan.
Beter gezegd: ik zou helemaal niet chiptunen, in verband met algemene storingen, extra mechanische belasting, toekomstige APK eisen, extra vervuiling en de inruilwaarde.
V0RQ
KN Mh
...

Remmerij upgraden lijkt me overdreven. Je remmen zijn uitvoerig getest voor de max snelheid van het model auto met de zware motoren met zware belading.
Je zou dan nieuwe klauwen, schijven, blokken en mogelijk zelfs grotere velgen nodig hebben.

Ik zou eerder voor betere vering en wielen/banden gaan.
Beter gezegd: ik zou helemaal niet chiptunen, in verband met algemene storingen, extra mechanische belasting, toekomstige APK eisen, extra vervuiling en de inruilwaarde.

Achja, ik ben van mening als een auto een storing, mechanische belasting, etc aangeeft dat vervangen moet worden dan doe je dat gewoon of het nou komt door 27 PK meer of door opeens onwijs veel km's maken onderhoud moet hoe dan ook gebeuren haha.
savali is officeel alfa romeo tuner in nederland.

savali website

die tunen op betrouwbaarheid niet op maximale vermogen.
Ik heb zo'n Punto gehad en bij Savali laten chippen. Reed er een stuk fijner door, zonder dingen aan te passen. Mijn koppeling begaf het later wel, maar dat kan ik niet direct in relatie brengen met het chippen want die zou het aan moeten kunnen. Overigens ging die van mij in noodloop bij het rijden op de topsnelheid, Savali kende dat probleem helaas niet.
Ik lees wisselende verhalen over Savali. Sommige kenners zeggen dat Squadra beter en betrouwbaarder is. Ik weet het niet.
Ik heb mijn Punto Multijet laten chippen bij Squadra, bevalt perfect en rijdt een stuk soepeler. Maar het wordt zeker niet zo'n beest dat je dingen moet upgraden winking smiley

Mijn advies is wel om voor een degelijke tuner te kiezen, staar je niet blind op de laagste prijs en hoogste vermogen. Piek vermogen zegt weinig over een mooie en prettige vermogens afgifte en het komt de levensduur van de koppeling misschien ook niet ten goede.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-02-2019 11:21 door S RS.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close