Aftermarket Xenon

Gepost door Anonieme bezoeker 
Anonieme bezoeker
Re: Aftermarket Xenon
25-02-2009 18:40
Je kan de koplampen beter ietsjes lager zetten dan de max-grens. Dan heb je zeker weten geen verblinding richting je medeweggebruikers.

Overigens gaat bij mij de xenon er weer uit, ben er domweg niet tevreden over. In de Ibi was het perfect. In de 156 valt het ronduit tegensad smiley
25-02-2009 20:34
wally
Problemen gaat het niet opleveren want het mag gewoon. Alleen vind ik het bloedirritant als er xenon word ingebouw in koplampen die geen lens techniek hebben. Het xenon licht word dan 1 grote bundel en schijnt vrijwel overal heen.

Ik denk niet dat de reflector/projectietechniek verschil uit maakt, het gaat eerder om de kleur en de slechte afstelling:

- Foute kleur: tegenwoordig zie ik meer en meer aftermarket xenon 8000K, het is te zien aan de licht blauwe schijn, bovendien ziet het er ook nog eens goedkoop uit.
Ik zelf heb 6000K gehad maar ben nu overgestapt naar 5000K omdat ik 6000K al te blauw vond, origineel is 4300K en het dichts bij deze waarde ziet er het chiquest uit. Een andere reden dat ik naar 5000K ben overgestapt is om mezelf niet meer te associeren met de aftermarket 8000K mannen, dus nog een grotere afstand te nemen.

- Foute afstelling: zie je wel vaker, mensen die hun pitjes zelf monteren en de lampen die dan iets scheef zitten doordat de xenonlamp voet iets dikker is dan gewone halogeen.

- Waarom relfectotechniek helemaal geen probleem is: voorbeelden van wagens met xenon lampen en gewone reflectoren
vorige model S80, vorige model Laguna, S/V40, vorig model S60 en V70, Mercedes E en C klasse uit 1996 (zelfs geen helder glas), ouder model Mercedes S-klasse ook zonder helder glas, etc..

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-02-2009 20:39 door M. X.
Anonieme bezoeker
25-02-2009 20:41
gedeeltelijk klopt jou verhaal/gedeeltelijk het mijne. althans volgens mijn mening.

het beste is inderdaad om rond de 6000K of zelfs nog lager te gaan zitten. Xenon koop je vanwege de lichtopbrengst en niet voor de blauwe gloed. Boven de 6000K neemt de lichtopbrengst stukken af. In veel golfjes IV zie je dat ze voor 8000K of nog hoger gaan. Omdat deze lamp geen projectorlens heeft krijg je dat de gehele koplamp blauw word en dat is het irritante. Had hij nou een lens, dan word het licht gebundeld en dat is minder storend voor de overige weggebruikers.
Af en toe zie ik weleens auto's met van die tuningkoplampen erin (angel eyes met lens), zij hebben dan ook gekozen voor rond de 8000K, maar dit vind ik totaal niet storend
25-02-2009 20:45
In deze tijden zie je ook meer en meer wagens af fabriek met xenon rijden, dan merk je echt hoe geel ze eigenlijk zijn. Vooral wagens met lens techniek hebben kleuren boven de 6000K niet nodig omdat afhankelijk van de hoek je erop kijkt de kleur zoiezo blauw zal uitschijnen.
4300K vind is wel OEM maar het mag ietsje 'witter' zijn voor mij.
Er is trouwens nog iets wat ik heb gemerkt: sommige auto's worden bij het ouder worden glas dat 'verweerd' van de koplampen, het glas is dus niet meer geheel egaal maar kent kleine putjes en wat wazigheden. Daardoor zal het licht nog eens extra gediffuseerd worden en nog blauwer ogen dan normaal. Ik zag eens het verschil: 8000K bij een vriend in zijn nieuwe wagen oogde heel wit, dezelfe pitjes in zijn vorige oudere wagen en de koplamp oogde echt blauw.

Bedankt trouwens om mij een hele lange tijd geleden tips te geven over hoe xenon te installeren, wally winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-02-2009 20:47 door M. X.
Anonieme bezoeker
25-02-2009 20:49
ah dat was jijwinking smiley

klopt wat je zegt, bij mijn golf af fabriek is het nog redelijk blauw. Maar bij bmw moet ik al heel goed kijken om te zien of het nu wel of geen xenon is.
Ik heb zelf 2 setjes gehad destijds, eentje van rond de 5000 en een van 6000K. die van 5000K gaf duidelijk veel meer licht.
Anonieme bezoeker
05-03-2009 15:34
M. X
- Waarom relfectotechniek helemaal geen probleem is: voorbeelden van wagens met xenon lampen en gewone reflectoren
vorige model S80, vorige model Laguna, S/V40, vorig model S60 en V70, Mercedes E en C klasse uit 1996 (zelfs geen helder glas), ouder model Mercedes S-klasse ook zonder helder glas, etc..

Toegegeven het is enige jaren geleden dat ik Natuurkundelessen heb gehad, maar volgens mij is de vorm van de reflector de doorslaggevende factor in welk type lamp je wel en niet fatsoenlijk kan gebruiken.

Halogeen lampen hebben een gloeidraad, die gloeidraad wordt met kleine steuntjes op zijn plaats gehouden. De reflector is zo gemaakt dat de gloeidraad van het type lamp waar de reflector voor bedoeld is precies in het focuspunt van de reflector zit.

Een Xenonlamp (eigenlijk elke gasontladingslamp) geeft licht door een vlamboog tussen twee electroden in de lamp. Die vlamboog kan niet op 1 vaste plek worden gehouden en zal omdat die heet is dus iets omhoog komen in het midden. Bij een reflector die gemaakt is voor een gasontladingslamp is rekening gehouden met het feit dat de vlamboog in een boog naar boven loopt. De lamp zal dan iets lager dan het focuspunt zitten, waardoor de vlamboog precies in het focuspunt zit.

Als je dus een Xenonlamp in de reflector voor een Halogeen lamp bouwt verschuift het lichtpunt van de lamp naar iets boven het focuspunt van de reflector waardoor er een ander lichtbeeld op de fresnellens in het niet-heldere-koplampglas valt. Door dat de lens nu anders belicht wordt geeft die ook een ander lichtbeeld met meer strooi licht naar boven.
07-03-2009 02:27
Het verschil tussen het brandpunt van een xenonlamp en een gloeilamp is verwaarloosbaar op vlak van grootte. Uiteindelijk wanneer de lamp brand dan zijn bij beiden gevallen de lampen volledig verlicht.

Je ziet tegenwoordig ook vaker halogeenkoplampen met projectorlenzen (de corsa van mijn vriendin heeft projectorlenzen), de reden dat men kiest voor projectorlenzen is dat men het licht kan bundelen en zo meer licht kan krijgen waar de lens zich op richt. Bovendien kan men ook de lichtbundel een richting aansturen.

Nadeel is dat deze in tegenstelling tot reflectorlampen minder grote oppervlakte kunnen belichten. Dat is het voordeel en teven de zwakte van reflectoren: je gaat een grote oppervlakte bestrijken maar doordat je het licht over een groter oppervlakte verspreid is het licht minder sterk.

Projectoren hebben meer voordelen maar zijn ook iets duurder.

Xenon zal altijd voordelen bieden dat deze een veel hogere lichtsterkte heeft, voor beiden technieken van lens biedt dit voordelen. Ik zie geen rechtstreeks verband tussen type reflector/projector en xenon/halogeen. De ene gaat over de manier van licht projecteren, de ander gaat over manier van licht krijgen.
Ik rij zelf met een Pilot setje 4300K in mn Leon. Geeft echt super beeld, ook met afstellen mooie lijnen en geen strooilicht. Iets waar mn Golf wel last van had. In mn Golf had ik 6000K zitten, dat was toen de laagste K waarde die toen te krijgen was. Nu voor 4300K gekozen omdat het een stuk mooier eruit ziet en niet zo petjes achtig uit ziet als 8000K.... 4300K geeft ook een berg meer licht ten opzichte van 6000K. Gewoon een kwestie van goed afstellen en af en toe de koplampen schoonmaken, heb ook nog nooit last van seinende mensen gehad of van iemand gehoord dat t storend was smiling smiley
07-03-2009 09:43
4300K is inderdaad heel mooi, staat lekker zoals origineel. thumbs up
Anonieme bezoeker
09-04-2009 11:13
Nieuwe regels per 1 mei 2009:

De laatste wijziging betreft de autoverlichting. Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd. Gasontladingslampen (xenonlampen) geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor xenonverlichting van belang dat deze alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

Begrijp ik hieruit nu goed dat xenon in koplampunit zonder lenstechniek verboden is confused smiley
Anonieme bezoeker
09-04-2009 11:44
[Paniekmodus aan]

Je moet dus een xenon armatuur in je unit hebben zitten als ik het goed begrijp. Wat is dat en zijn die achteraf te plaatsen confused smiley.

Misschien is mijn unit al wel goed maar hoe controleer ik dat

[Paniekmodus blijft aan.............................sad smiley]
09-04-2009 11:47
Nee volgens mij mag het alleen met sproeiers en automatische hoogteverstelling.
Dat was voorheen (De lens moest er al aan voldoen natuurlijk).

[www.autoweek.nl]
De armatuur moet er nu gewoon ook aan voldoen.

En handhaven maar! Aanpakken die sjonnies!
09-04-2009 12:24
Gerrit 306
Nieuwe regels per 1 mei 2009:

De laatste wijziging betreft de autoverlichting. Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd. Gasontladingslampen (xenonlampen) geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor xenonverlichting van belang dat deze alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

Begrijp ik hieruit nu goed dat xenon in koplampunit zonder lenstechniek verboden is confused smiley

Daar begrijp je het verkeerd: de armaturen moeten voor xenon bestemd zijn. Er zijn genoeg fabrikanten geweest die van fabrieksaf xenon leveren met gewone reflectortechniek, deze armaturen zijn er dus voor gemaakt.

Voorbeelden eerder aangehaald: vorige S80, bepaalde S60/V70/XC70 mdoellen, XC90 van eerste generatie, Renault Laguna II van voor de facelift, S/V40 Phase II etC..
Anonieme bezoeker
09-04-2009 12:29
Oké maar ik heb een 306 uit '99 waar nooit af-fabriek xenon op is geleverd. Lampen zijn door garage goed afgesteld en zijn elektrisch in hoogte verstelbaar. Ik heb alleen geen sproeiers. Hoe moet ik er nu achter komen of dit illegaal is of niet...........
Gerrit 306
Oké maar ik heb een 306 uit '99 waar nooit af-fabriek xenon op is geleverd. Lampen zijn door garage goed afgesteld en zijn elektrisch in hoogte verstelbaar. Ik heb alleen geen sproeiers. Hoe moet ik er nu achter komen of dit illegaal is of niet...........

De armaturen zijn waarschijnlijk illegaal, de xenon zelf niet want de auto is van voor 2007.
Ze moeten trouwens automatische hoogteverstelling hebben, geen electrische....
Anonieme bezoeker
09-04-2009 13:27
Hmm dat zou dus inhouden zoals het er nu staat dat mijn xenon eruit moet. Daar ben ik niet zo blij mee angry smily.

Eerst maar eens even afwachten wat er precies gaat gebeuren want ik geloof het eigenlijk niet helemaal.
Gerrit 306
Hmm dat zou dus inhouden zoals het er nu staat dat mijn xenon eruit moet. Daar ben ik niet zo blij mee angry smily.

Ik wel.
Anonieme bezoeker
09-04-2009 13:43
Toch is het zwaar kl*te voor auto's zoals de mijne die de boel wel goed voor elkaar hebben, behalve de sproeiers dan eye rolling smiley

Nog wat info gekopieerd:

Lichtarmaturen van voertuigen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen ("Xenonlampen"winking smiley horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

Dus als er af-fabriek een Xenon in zit, dat mag dat re ook niet ingebouwd worden!
Gerrit 306
Toch is het zwaar kl*te voor auto's zoals de mijne die de boel wel goed voor elkaar hebben, behalve de sproeiers dan eye rolling smiley
En de lenzen, en de armaturen, en de automatische hoogteregeling....
Anonieme bezoeker
09-04-2009 13:49
Ze hebben het toch alleen over de armaturen, lenzen en aut.hoogteregeling zie ik nergens staan
Nee, dat krijg je ervan als je alleen naar de wijzigingen kijkt.
Anonieme bezoeker
09-04-2009 14:04
Geen APK afkeurpunt dus smiling bouncing smiley...

<MP>
Anonieme bezoeker
09-04-2009 14:08
Voorheen was het toch zo dat als je auto van na bouwjaar 2000-zoveel was (weet bouwjaar niet precies), je verplicht was sproeiers en aut.hoogte verstelling in je auto hebben. Bij auto's van het bouwjaar van voor 2000-zoveel was het niet verplicht.
Volg de link die ik gaf maar eens.
Anonieme bezoeker
09-04-2009 14:28
Het mag dus niet en het verhaal wat ik hierboven poste en waar veel mensen het over hebben klopt dus gewoon niet nut smiley

Bedankt voor de link en uitleg GH thumbs up

Ik ga het even aankijken hoe dit allemaal gaat lopen maar voorlopig ga ik ze er nog niet uithalen ben er veels te blij mee en heb ze net 2 maanden crying smilie

En zoveel zit ik toch niet op de weg, meestal een uurtje per week ofzo winking smiley
09-04-2009 15:01
Gerrit, op mijn V40 zitten er ook aftermarket xenon pitjes van 5000K, er zit geen automatische verstelling op en geen koplampreinigers (in Belgïe altijd verplicht bij xenon), voor iedere keuring haal ik gewoon de xenonpitjes eruit en steek ik halogeenlampen erin. Ik doe zelfs geen moeite om de balasten te demonteren.

Nooit problemen gehad en zo'n actie is gedaan in 10 minuutjes.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-04-2009 15:03 door M. X.
thumbs down
Je gaat op deze manier wel verlangen naar agenten die de wapenstok hanteren teneinde je een prent voor kapotte verlichting te kunnen geven...
09-04-2009 15:15
Voor zo'n dingen laat mij dat eerlijk gezegd echt koud, een makker van mij rijdt dezelfde wagen met xenon af fabriek en de koplampen zijn identiek (zelfde onderdeelnummer, etc..) buiten dat mijn lampen iets witter zijn.
Die automatische regeling van koplampen heb ik dan wel met nivomat en verblind ik er niemand mee.
09-04-2009 15:25
Ik heb ook aftermarket xenon gehad. Voor een week, toen was er al één kapot. big smile smiley

Dat mensen zo'n aversie tegen aftermarket xenon hebben snap ik echt niet. Ik ben werkelijk waar nog nooit verblind (!!) door een koplamp... Hoor je wel thuis op de weg als je door een koplamp verblind kan worden? Of hebben jullie ekster DNA?
Anonieme bezoeker
09-04-2009 15:30

Ik heb ook aftermarket xenon gehad. Voor een week, toen was er al één kapot.

Wel een heel goedkoop setje, of niet grinning smiley!

<MP>
09-04-2009 15:32
Toch nog €160,- Meestal gingen ze de eerste keer niet gelijk aan, moest ik eerst de mistlampen aan en uit doen om hem te triggeren. nut smiley
Anonieme bezoeker
21-04-2009 20:04
Anonieme bezoeker
21-04-2009 21:48
MelvinB je wil niet weten hoe blij jij mij zojuist gemaakt hebt grinning smiley
Voldoen je lenzen en armaturen dan al aan de xenon eisen?
Anonieme bezoeker
21-04-2009 21:58
Ik ken je verhaal en brieven en ik geloof je ook maar iedereen zegt en overal staat het tegenovergestelde dus ga ik me er verder niet meer druk over maken
feitcode
5.*.55 RV: 60 euro.
N 553 de codering van de lichtarmatuur
niet in overeenstemming is met de
voor dat armatuur bestemde licht
Anonieme bezoeker
23-04-2009 20:19
Ok, er is weer wat meer bekend:

"Afermarket xenon wel of niet toegestaan?

Over het voeren van achteraf xenon in een personenvoertuig, doen veel geruchten de ronde. Er is weinig duidelijkheid of het nu wel of niet mag. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat er inderdaad verschillende regels zijn. Dit betreft de regels van justitie en van de RDW. Daarbij zijn de volgende punten naar voren gekomen en uitgewerkt om eventuele vragen van consumenten correct te kunnen beantwoorden.

Hoe ziet de officiële regelgeving eruit? Wat verandert er?

Met de APK wordt gekeken naar het bouwjaar van het voertuig. Als het voertuig een bouwjaar heeft vanaf 01-01-2007, moet de xenon verlichting - zowel aftermarket als vanaf fabriek - voorzien zijn van:

- automatische niveau regeling
- wis/was installatie
- bij groot licht voeren, mag dimlicht niet doven

Voor voertuigen met het bouwjaar 31-12-2006 of daarvoor, gelden deze regels voor de APK niet. Dan moet een (aftermarket) xenon lamp alleen goede verstelling hebben een goed lichtbeeld geven. Oftewel, de APK eisen die ook bij halogeen lampen van toepassing zijn.
Deze specifieke eisen voor voertuigen van voor 31-12-2006 veranderen niet per 1 mei 2009, maar gelden al sinds 01-01-2007.

Let op, dit geld alleen voor de APK keuring.

Waar controleert de politie op?

Als een auto xenon verlichting voert - zowel aftermarket als origineel - controleert de politie of de verlichting voorzien is van:
- automatische niveau regeling
- wis/was installatie
- bij groot licht voeren, mag dimlicht niet doven
- de koplampen moeten voorzien zijn van DC, DR of DCR keurmerk.

Dit geld dus voor alle voertuigen onafhankelijk van het bouwjaar! De politie kan je bekeuren voor het voeren van ondeugdelijke verlichting. De boete bedraagt € 90,- (22 april 2009). Het achteraf inbouwen van gasontladingslampen is dus geen probleem m.b.t. de APK, echter de politie hanteert andere eisen. Het achteraf inbouwen is op eigen risico.

Bronvermelding:

- Artikel 115 t/m 118 van de bijlagen Regeling Voertuigen versie 9 april 2009 www.rdw.nl
- Helpdesk RDW technische dienst 0900 07 39
- Politie Groningen 0900-8844
- Boetebase www.om.nl"

Bron: Forum Tweakers.net

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-04-2009 20:21 door MelvinB.
Anonieme bezoeker
24-04-2009 09:29
Dit heb ik dus al een tijdje geleden gezegd, maar ik heb er dan ook geen verstand vansmiling bouncing smiley
Anonieme bezoeker
27-04-2009 19:21
Ik vind het maar vaag. Van de RDW mag het wel en van de politie niet nut smiley
Anonieme bezoeker
27-04-2009 20:13
Verhaal klopt niet helemaal, ben zelf bij de politie langs geweest en heb kopie gekregen uit zijn 'boekje' en daar stond het volgende:

Lichtarmaturen van voeruiten mogen voortaal alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeugd. Zo moet in de koplamp met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen ("xenonlampen"winking smiley horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat geen wegebruikers worden verblind door , i het zeker voor gastonladinslampen van belang dat zij alleen in alleen worden gebruikt in speicaal daarvoor bestemde armaturen.

Wel vertelde deze vriendelijke agent erbij dat ze er in het begin soepel mee optreden en niet meteen boetes opleggen van 60(!!!!!!) euro omdat mensen moeten wennen aan de nieuwe wetgeving.
Bart1981
Verhaal klopt niet helemaal, ben zelf bij de politie langs geweest en heb kopie gekregen uit zijn 'boekje' en daar stond het volgende:

Lichtarmaturen van voeruiten mogen voortaal alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeugd. Zo moet in de koplamp met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen ("xenonlampen" winking smiley horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat geen wegebruikers worden verblind door , i het zeker voor gastonladinslampen van belang dat zij alleen in alleen worden gebruikt in speicaal daarvoor bestemde armaturen.

Wat staan er veel fouten in dat bonnenboekje!
Typgeblek winking smiley

Maar al mensen tegen de lamp gelopen of die aangehouden zijn omdat ze verkeerde armaturen hadden?
Anonieme bezoeker
22-06-2009 17:09
Ben nog niet aangehouden maar ik heb 5000K en geen 6000K of blauwer dus die van mij vallen niet zo heel erg op. Wel heb ik ze een klein tandjes naar beneden afgesteld.

Ik zit toch niet zoveel op de weg
Anonieme bezoeker
29-06-2009 19:54
Benieuwd hoe ze dit gaan handhaven... Maar aan de andere kant, laat die wouten ook es werken voor de centen!winking smiley
30-06-2009 08:10
Je kan zelfs xenon kopen die qua kleur dicht bij normaal halogeen zit. Dan heb je wel de grotere lichtopbrengst maar niet het rare blauwe kleurtje. Het zou mij verbazen als oom agent zo'n xenonlamp herkent.

Maareh: waarom moeten die xenon-johnnies nu weer gedwarsboomd worden? Laat die aapjes toch met paarse lampies rondrijden. Fabrieksxenon verblindt net zo goed en dat mag wel confused smiley
Rij zelf met 4300K wordt, zelfde als af fabriek... Zelf nog nooit seinende mensen gehad, gewoon een kwestie van goed afstellen. Gisteravond met de Leon in een "fuik"gereden, waar een algehele controle aan je auto werd uitgevoerd door de politie. Ze hadden geen enkele op of aanmerking buiten dat alles in orde was. thumbs up
Ken nu 1 iemand die is aangehouden. Ze kijken naar de codes in de lamp (HC of DC) en onder de motorkap.

is iets van 60 tientjes, en ik hoorde dat ze zelfs het kentekenbewijs in beslag mogen nemen
AsconaGT
Ken nu 1 iemand die is aangehouden. Ze kijken naar de codes in de lamp (HC of DC) en onder de motorkap.
Uitstekend, er wordt dus gehandhaafd! thumbs up

Thomas20VTT
Gisteravond met de Leon in een "fuik"gereden, waar een algehele controle aan je auto werd uitgevoerd door de politie. Ze hadden geen enkele op of aanmerking buiten dat alles in orde was.
Helaas dus niet streng genoeg. thumbs down
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.