Auto stottert wanneer je het gaspedaal loslaat.

Gepost door Bas 2221438 
Ik heb recent een smart FourFour 1.5 uit 2004 aangeschaft. Nu rijd de auto heel lekker maar er is 1 raar dingetje, zoals de titel al zegt, als je opeens abrupt het gas loslaat stottert de auto. De toerenteller laat dan eventjes zien dat het toerenaantal fluctueert totdat het na 2/3 seconden weer stabiel is. Het voelt een beetje alsof je de kopeling te snel op laat komen. Met hogere versnellingen heb je hier substantieel minder last van, vooral in de 1st, 2de en 3rd versnellingen merk je het goed. Het gebeurd in elke versnelling en alleen als je het gas spontaan loslaat. Het is niet dusdanig erg dat de auto onbereidbaar is en door zachtjes het gas los te laten gebeurt het niet of nauwelijks dus niet echt een ramp maar ben wel benieuwd hoe ik dit kan oplossen.

Nog wat info over de auto;
Smart FourFour 1.5 uit 2004
Handgeschakeld, 5 versnellingen
grofweg 200.000km gereden
Er branden geen lampjes tijdens het rijden
Tja, dat zijn van die dingen waarvan je wel een hele serie mogelijke oorzaken kan opsommen....
Toerentallen fluctueren overigens bij een automotor nooit heel snel, wel kan het actuele vermogen fluctueren, dat is het stotteren.
Bij abrupt gaspedaal loslaten, ontstaat een sterk vacuüm in het inlaatspruitstuk. Mogelijk is ergens een pakking lek en treedt er valse lucht op, bij dat lek, waardoor de motor onregelmatug gaat draaien, wat je als stotteren ervaart.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-11-2021 09:30 door Supervisor R.
Tsja, het kan net zo goed een elektra storing zijn of een vliegwiel wat aan het hemelen is.
Het wordt hierboven ook al aangegeven: je kunt wel een hele serie mogelijke oorzaken opsommen... zonder wat te testen/meten/uitsluiten kom je er niet verder mee.
Ok dan laat ik het er maar even bij. Het is niet echt heel storend meer tegenwoordig, gebeurd alleen nog in de eerste versnelling in tegenstelling tot de andere!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.